Sjaastad, Jørgen; Carlsten, Tone Cecilie; Wollscheid, Sabine; Reiling, Rune Borgan; Federici, Roger Andre; (2016) Kartlegging av lærere uten formelle kvalifikasjoner. (104). Rapport. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
Wendelborg, Christian; Røe, Melina; Federici, Roger Andre; Caspersen, Joakim; (2015) Elevundersøkelsen 2014. Analyse av Elevundersøkelsen 2014. (226). Rapport. NTNU Samfunnsforskning.
Federici, Roger Andre; Wendelborg, Christian; (2015) Analyser av indekser på Skoleporten 2014. Analyser på fylkes- og nasjonalt nivå for 7.trinn, 10. trinn og Vg1. (62). Rapport. NTNU Samfunnsforskning.
Hybertsen, Ingunn Dahler; Stensaker, Bjørn; Federici, Roger Andre; Olsen, Marit Schei; Solem, Anniken; Aamodt, Per Olaf; (2014) Led to change: The National Leadership Education for School Principals in lower and upper secondary schools in Norway; change in the schools, goal achievement and recommendations. Final report from the Evaluation of the National Leadership Education for School Principals. (65). Rapport. NIFU.
Hybertsen, Ingunn Dahler; Stensaker, Bjørn; Federici, Roger Andre; Solem, Anniken; Aamodt, Per Olaf; (2013) Led to learning: The National Leadership Education for School Principals in primary, lower and upper secondary schools in Norway; participants' assessments of own development. Report 3 from the Evaluation of the National Leadership Education for School Principals. (94). Rapport. NIFU.
Federici, Roger Andre; Wendelborg, Christian; (2013) Analyse av data fra Utdanningsdirektoratets brukerundersøkelser i skolen. En helhetlig beskrivelse av læringsmiljøet. (142). Rapport. NTNU Samfunnsforskning.
Lysø, Ingunn Hybertsen; Stensaker, Bjørn; Røthe, Randi Hojem; Federici, Roger Andre; Olsen, Marit Schei; Solem, Anniken; (2012) Ledet til lederutvikling. Nasjonal rektorutdanning i grunn- og videregående skole; forskjeller og likheter mellom de seks programtilbudene. Delrapport 2 fra Evaluering av den nasjonale rektorutdanningen. (80). Rapport. NIFU og NTNU Samfunnsforskning AS.
Bergsagel, Ingvald; Federici, Roger Andre; (2022) Ny rapport viser helsesykepleieres betydning i skolen. Intervju.
Federici, Roger Andre; Midthassel, Unni Vere; Helleve, Arnfinn; (2022) Et lag rundt eleven.Flerfaglig samarbeid i skolen – helsesykepleiers involvering og arbeid med læringsmiljø. Webinar. NIFU. Populærvitenskapelig foredrag.
Federici, Roger Andre; Helleve, Arnfinn; Midthassel, Unni Vere; Lomsdalen, Christian; (2021) LL-363: Hvilken effekt gir det å øke helsesykepleierressursen i skolen?. Intervju.
Federici, Roger Andre (2020) Analyser og resultater fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse til skoleledere, skoleeiere og lærere under koronautbruddet 2020.. NordED-seminar. Universitetet i Oslo. Faglig foredrag.
Caspersen, Joakim; Federici, Roger Andre; Røsdal, Trude; (2016) Skolelederutdanning og avtrykk på praksis. Över alla granser: Konferens for svenska och norska utbildare inom de statlige rektorsutbildningarna. Skolverket/Utdanningsdirektoratet. Vitenskapelig foredrag.
Ghosh, Arun; Federici, Roger Andre; Gjerustad, Cay; (2016) Ønsker større bevissthet om prestasjonspress. Intervju.
Federici, Roger Andre; Gjerustad, Cay; (2016) Prestasjonspresset i skolen. Hva gjør det med elevene?. Forskningskafe. Utdanningsforbundet. Populærvitenskapelig foredrag.
Federici, Roger Andre (2016) Students’ Perceptions of School Achievement Pressure and Physical Appearance Pressure. Læringsmiljøsenteret. Læringsmiljøsenteret. Faglig foredrag.
Moen, Frode; Myhre, Kenneth; Sandbakk, Øyvind; Stiles, Tore Charles; Federici, Roger Andre; (2016) Determinants of Burnout, Illness and Injuries among Elite Junior Athletes. Olympiatoppens Forskningskonferanse 2016. Vitenskapelig foredrag.
Skaalvik, Einar Melgren; Federici, Roger Andre; Klassen, Robert; (2015) Mathematics achievement and self-efficacy: Relations with motivation for mathematics. Eighth SELF Biennial International Conference in Kiel. SELF. Vitenskapelig foredrag.
Klassen, Robert; Tze, Virginia; Federici, Roger Andre; Skaalvik, Einar Melgren; (2015) Boys’ and girls’ mathematics self-efficacy and motivation in the transition from elementary to middle school in Norway.. nnual Conference. The British Psychological Society. Vitenskapelig foredrag.
Mikkelsen, Solveig; Federici, Roger Andre; Skaalvik, Einar Melgren; (2015) Forsker på gløden for matte. Intervju.
Hybertsen, Ingunn Dahler; Stensaker, Bjørn; Federici, Roger Andre; (2013) Ledet til læring, presentasjon av delrapport 3 fra Evaluering av den nasjonale rektorutdanningen. Programtilbydersamling. Utdanningsdirektoratet. Vitenskapelig foredrag.
Lysø, Ingunn H; Watkins, Karen E; Federici, Roger Andre; (2013) Measuring change from School Leadership Education and Development: exploring the relationship of organizational learning and individual self-efficacy. ECER. Vitenskapelig foredrag.
Lysø, Ingunn H; Stensaker, Bjørn; Federici, Roger Andre; Solem, Anniken; (2013) Context Matters more than Content: a comparative study of six school leadership programs of the national initiative in Norway. ECER. Vitenskapelig foredrag.
Federici, Roger Andre; Skaalvik, Einar Melgren; (2013) Lærer-elev relasjonen. Veien til motivasjon og læring. Forskningsverskted Skole og Utdanningsforskning. NTNU. Vitenskapelig foredrag.
Federici, Roger Andre (2011) Antecedents of Norwegian principals motivation to quit. Network of Researchers in Motivation (NORIM). Department of Education, NTNU. Vitenskapelig foredrag.
Federici, Roger Andre (2011) Principal Self-Efficacy: Relations with Burnout, Job Satisfaction and Motivation to quit. European Health Psychology Conference. European Health Psychology Association. Vitenskapelig foredrag.
Federici, Roger Andre (2010) Principal Self-Efficacy: Assessing a Norwegian Principal Self-Efficacy Scale. International Conferance on Motivation. EARLI. Vitenskapelig foredrag.
Federici, Roger Andre (2007) Eksperter i Team: Studentenes forventninger, motivasjon og holdninger. (74). Mastergradsoppgave. NTNU.
1
2
Federici, Roger André; Skaalvik, Einar Melgren; (2022) Lærer-elev relasjonen (2. utgave). Kapittel 9 s.185-199 i Elevenes psykiske helse i skolen. Utdanning til å mestre egne liv..(305). Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel. Gyldendal Akademisk.
Høgheim, Sigve; Reber, Rolf; Federici, Roger Andre; Krumsvik, Rune Johan; Stadler, Matthias Gregor; (2017) Making math interesting. An experimental study of interventions to encourage interest in mathematics. Doktorgradsavhandling. University of Bergen.
Federici, Roger Andre; Skaalvik, Einar Melgren; (2017) Lærer–elev-relasjonen. 8 s.186-203 i Elevenes psykiske helse i skolen. Utdanning til å mestre egne liv..(307). Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel. Gyldendal Akademisk.
Federici, Roger Andre; Skaalvik, Einar Melgren; (2012) Teacher and Principal Self-Efficacy: Relations with Autonomy and Emotional Exhaustion. Chapter 7 s.125-150 i Self-Efficacy in School and Community Settings.(206). Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel. Nova Science Publishers, Inc..