Grunnopplæring

Forskningsområdet ledes av Roger André Federici og omfatter studier innenfor hele grunnopplæringen, både grunnskolen, studieforberedende og yrkesforberedende utdanningsprogrammer i videregående skole, voksenopplæring og fagopplæring. Området omfatter også barnehagefeltet.

At grunnopplæringen når sine mål har stor betydning både for individet og for samfunnet. Å lykkes i skolen er viktig for den enkeltes muligheter i livet gjennom utvikling av ferdigheter, kompetanse og kunnskap. En kompetent befolkning bidrar til opprettholdelse av velferdssamfunnet og demokratiet. NIFU studerer derfor grunnopplæringen innenfor en bred utdanningspolitisk ramme. Vi har som mål gjennom våre studier å levere viktig kunnskapsgrunnlag for videreutvikling av den 13-årige grunnopplæringen, samt barnehagefeltet.

Prosjektene omfatter sentrale temaer som gjennomføring og kompetanseoppnåelse, frafall/omvalg, fag- og yrkesopplæring, samspill mellom utdanning og arbeidsliv, ressursbruk og læringsutbytte i skolen, rådgivning og karriereveiledning, lærerkompetanse, spesialundervisning, minoritetsspråklige elevers integrering og prestasjonsutvikling, undervisningsmetoder, vurderingsformer, reformer, forsøk og spesielle satsninger. Områdets forskere deltar aktivt i nasjonale og internasjonale nettverk og har gjennomført sammenliknende studier innenfor ulike deler av grunnopplæringen.

  • publikasjoner
  • prosjekter
1 des 2017

Effekter av opplæringstilbud for tospråklige elever og kompetansehevingstiltak for voksne innvandrere : En kunnskapsoversikt

Rapport

NIFU-rapport 2017:30. På oppdrag av Kunnskapsdepartementet har NIFU i samarbeid med NOVA gjennomført en systematisk kunnskapsoversikt om effekter av opplæringstilbud til barn av innvandrere med svake ferdigheter i skolens undervisningsspråk og kompetansehevingstiltak for varig tilknytning til arbeidslivet for ...

Les mer
21 nov 2017

«Eget behov for faglig fordypning» : Om fagskoleutdanning i helse og sosial

Rapport

NIFU-rapport 2017:25. Rapporten undersøker betydningen av fagskoleutdanning i helse og sosial, gjennom å intervjue kandidater som har gjennomført slik utdanning. Hva betyr fagskoleutdanningen i forhold til videre karriere i arbeidsfeltet og i utdanningssystemet, og hva betyr den for den ...

Les mer
6 nov 2017

Deltakerundersøkelsen for barnehageansatte 2017 : Resultater fra en spørreundersøkelse blant ansatte i barnehagen som har tatt videreutdanning innenfor strategien «Kompetanse for fremtidens barnehage»

Rapport

NIFU-rapport 2017:23. Denne rapporten er skrevet på oppdrag for Utdanningsdirektoratet. Rapporten presenterer resultater fra Deltakerundersøkelsen for barnehager 2017, en spørreundersøkelse rettet mot barnehageansatte som har tatt videreutdanning i regi av strategien Kompetanse for fremtidens ...

Les mer
31 okt 2017

Deltakerundersøkelsen for lærere 2017 : Resultater fra en spørreundersøkelse blant ansatte i skolen som har tatt videreutdanning innenfor strategien «Kompetanse for kvalitet»

Rapport

NIFU-rapport 2017:21. Denne rapporten er skrevet på oppdrag for Utdanningsdirektoratet. Rapporten presenterer resultater fra Deltakerundersøkelsen for skoler 2017, en spørreundersøkelse rettet mot lærere som har tatt videreutdanning i regi av strategien Kompetanse for kvalitet. Hensikten er å ...

Les mer
16 okt 2017

Vurdering for læring: Resultater og analyser av skoler og skoleeieres svar på spørsmål om vurderingspraksis

Rapport

NIFU-rapport 2017:24. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU) har en treårig rammeavtale (2017–2019) med Utdanningsdirektoratet om å gjennomføre halvårlige spørreundersøkelser rettet mot skoler og skoleeiere. Denne rapporten er et tillegg til rapporten ...

Les mer
21 sep 2017

Evaluering av videreutdanningstilbudet Matematikk 1-MOOC 2016-2017 : Et storskala videreutdanningstilbud for matematikklærere i barneskolen

Rapport

NIFU-rapport 2017:20. Matematikk 1-MOOC er et videreutdanningstilbud for matematikklærere som underviser på 1.–7. trinn. Tilbudet inngår i satsingen Kompetanse for kvalitet og gir 30 studiepoeng over ett studieår. Lærere kan søke vikar- og stipendmidler for å delta. Matematikk 1-MOOC ble ...

Les mer
1 sep 2017

Den virtuelle matematikkskolen skoleåret 2016-2017 : Evaluering av tilbudene DVM-U, DVM-Pluss og DVM-1T

Rapport

NIFU-rapport 2017:15.  Den virtuelle matematikkskolen (DVM) er et nettbasert tilbud for elever på ungdomsskoletrinnet. Målet er å prøve ut nye former for IKT-basert opplæring for å skape mestringsfølelse og motivasjon gjennom nivåtilpasset opplæring i matematikk. Målgruppen er både elever ...

Les mer
29 aug 2017

Matematikk på nye måter : Erfaringer fra pilotering av Dragonbox ved 10 skoler i Skedsmo kommune

Rapport

NIFU-rapport 2017:17. Denne rapporten presenterer resultatene fra følgeevalueringen av Dragonbox – et heldigitalt læreverk for å fremme tallforståelse i begynneropplæringen i pilotåret 2016/2017. Formålet har vært å belyse flere sider ved implementeringen av læreverket, slik som organiseringen av ...

Les mer
10 aug 2017

Kunnskapsoversikt om effekter av opplæringstilbud til nyankomne elever og kompetansehevingstiltak for varig tilknytning til arbeidslivet for voksne innvandrere

Prosjekt

Det skal lages en kunnskapsoversikt som omhandler to problemstillinger, rettet mot to målgrupper: nyankomne elever i grunnskole og videregående opplæring, og voksne arbeidsinnvandrere. Utfallsmålene er henholdsvis læringsutbytte og varig tilknytning til arbeidslivet. For å belyse de to problemstillingene vil ...

Les mer
22 jun 2017

Evaluering av Nasjonal strategi for realfag i barnehagen og grunnopplæringen (2015-2019)

Prosjekt

«Tett på realfag» er en nasjonal strategi for økt kompetanse i realfag som omfatter barnehage og grunnopplæring i perioden 2015-2019. Strategiens mål omfatter å mobilisere, bevisstgjøre og forplikte eiere, ledere og ansatte i barnehager og skoler slik at barn og unge kan lære og utforske realfag med ...

Les mer
5 apr 2017

Det uforutsette i nye samhandlingsstrukturer etter reform av Forsvarets utdanningssystem (DISER)

Prosjekt

NIFU deltar i 2017 i et grunnforskningsprosjekt ved Forsvarets høgskole (FHS) om samhandling under risiko. Prosjektet bygger på et tidligere samarbeidsprosjekt NIFU har deltatt i ved FHS kalt «Det uforutsette» (DU-prosjektet). Det er Krigsskolen som finansierer NIFUs ...

Les mer
17 aug 2017

Et lag rundt eleven: Økt helsesøsterressurs i systemrettet og strukturert samhandling med skole

Prosjekt

Med utgangspunkt i blant annet Stortingsmeldingen Tid til læring (Meld. St. nr. 19, 2009-2010) ønsker utdanningsmyndighetene mer kunnskap om hvordan flerfaglig kompetanse i skolen kan benyttes på best mulig måte. På bakgrunn av dette fikk Arbeidsforskningsinstituttet i oppdrag å utvikle et kunnskapsgrunnlag for ...

Les mer
6 apr 2017

Evaluering av Matematikk 1_MOOC

Prosjekt

NIFU skal evaluere videreutdanningstilbudet Matematikk 1-MOOC gjennom det første driftsåret (2016/17). Evalueringen skal belyse ulike sider ved tilbudet, men i hovedsak fokusere på deltakernes opplevelse og læringsutbytte av å gjennomføre videreutdanningen samt vurdere hvordan organiseringen og forankring ...

Les mer
12 jan 2017

Følgeforskning på digital læring i grunnskolen

Prosjekt

Asker kommune skal i løpet av to år implementere et digitalt løft som blant annet innebærer at alle elever og lærere skal få sin egen digitale enhet (1:1). Asker har valgt nettbrett for 1.-3. trinn og GAFE og Chromebook for 4.-10. trinn. NIFU skal følge utviklingen i lærernes kompetanse og ...

Les mer
17 aug 2017

Educational resources and student performance

Prosjekt

The relationship between educational resources and student performance is one of the most debated topics in educational research. Despite increased availability of data and empirical strategies to uncover causal effects in recent years, the evidence of the effect of resources on educational outcomes is still ...

Les mer
20 sep 2016

Gjennomføring i videregående opplæring i Østfold

Prosjekt

Prosjektet skal følge alle elever som begynner i videregående opplæring i Østfold i august 2016 gjennom fem skoleår. Målsettingen med prosjektet er a) å få økt kunnskap om hva som forklarer gjennomføring og kompetanseoppnåelse ved å etablere en dypere forståelse av hva som kjennetegner de som fullfører ...

Les mer