Grunnopplæring

NIFUs forskning på grunnopplæring omfatter studier av barnehage, grunnskole, studie- og yrkesforberedende utdanningsprogrammer i videregående skole, voksenopplæring og fagopplæring.

Forskningsområdet for grunnopplæring ledes av Roger André Federici.

Nyheter

Godt samarbeid blant norske lærere

95 prosent av lærerne svarer at det er god kultur for å støtte hverandre og samarbeide på skolen, ifølge ny TALIS-undersøkelse.

Vold og overgrep mot barn: Lite forskning på kompetansehevingstiltak

I mange land er vold og overgrep mot barn og unge et utbredt problem. En systematisk litteraturkartlegging gjennomført av NIFU viser at det finnes lite (...)

Behov for mer forskning på motivasjon og engasjement i realfag

Elevers motivasjon for realfag svekkes betydelig ved overgangen til ungdomsskolen. Men det foreligger lite kunnskap som kan forklare hvorfor dette skjer og hva som kan (...)

Utvalgte prosjekter

Gjennomføring i fagskoleutdanninger

Prosjektet skal bidra til å framskaffe et grundig kunnskapsgrunnlag om offentlig og privat fagskoleutdanning for videre styrking av fagskoleutdanningene. En dimensjon ved utdanningskvalitet er om (...)

TALIS Starting Strong Survey

En ny internasjonal barnehageundersøkelse Barnehageundersøkelsen ‘Starting Strong’ er en spørreundersøkelse rettet mot ledelse og ansatte i barnehager over hele verden. Hensikten er å kartlegge trivsel, (...)

1+1 prosjektet

Hensikten med «1+1 prosjektet» er å undersøke hva som skjer med elevenes matematikkferdigheter dersom de får en ekstralærer som brukes til å gi elevene undervisning (...)

Utvalgte publikasjoner

Effekter av opplæringstilbud for tospråklige elever og kompetansehevingstiltak for voksne innvandrere : En kunnskapsoversikt

NIFU-rapport 2017:30. På oppdrag av Kunnskapsdepartementet har NIFU i samarbeid med NOVA gjennomført en systematisk kunnskapsoversikt om effekter av opplæringstilbud til barn av innvandrere med (...)

Deltakerundersøkelsen for barnehageansatte 2017 : Resultater fra en spørreundersøkelse blant ansatte i barnehagen som har tatt videreutdanning innenfor strategien «Kompetanse for fremtidens barnehage»

NIFU-rapport 2017:23. Denne rapporten er skrevet på oppdrag for Utdanningsdirektoratet. Rapporten presenterer resultater fra Deltakerundersøkelsen for barnehager 2017, en spørreundersøkelse rettet mot barnehageansatte som har tatt (...)

Skolebidragsindikatorer i videregående skole:Indikatorer for skolers bidrag til fullføring, gjennomføring og gjennomsnittskarakterer for skoleåret 2014-2015 og kullet som begynte i videregående skole høsten 2012

NIFU-rapport 2017:7.  Denne rapporten om skolebidragsindikatorer i videregående skole er utarbeidet på oppdrag for Utdanningsdirektoratet. Rapporten presenterer en rekke indikatorer for skolenes bidrag til elevenes (...)

Alle publikasjoner og prosjekter innen Grunnopplæring

  • publikasjoner
  • prosjekter