Grunnopplæring

NIFUs forskning på grunnopplæring omfatter studier av barnehage, grunnskole, studie- og yrkesforberedende utdanningsprogrammer i videregående skole, voksenopplæring og fagopplæring.

Forskningsområdet for grunnopplæring ledes av Roger André Federici.

Nyheter

Skal evaluere implementering og konsekvenser av lærertetthetsnorm

NIFU har vunnet oppdraget med å gjennomføre den forskningsbaserte evalueringen av norm for lærertetthet. Evalueringen skal gi kunnskap om etterlevelse av reglene om lærertetthet, struktur- (...)

Videregående opplæring i Østfold: Små forskjeller mellom gutter og jenter

Etter to år på videregående skole er det små forskjeller i kompetanseoppnåelse mellom gutter og jenter, og kjønnsforskjellene i prestasjoner mellom gutter og jenter fra (...)

NIFU-forsker Hanne Næss Hjetland tildeles H.M. Kongens gullmedalje

H.M. Kongens gullmedalje tildeles en fremragende, yngre forsker for et vitenskapelig arbeid bedømt ved Universitetet i Oslo. Arbeidet må være anerkjent som et virksomt bidrag (...)

Utvalgte prosjekter

Gjennomføring i fagskoleutdanninger

Prosjektet skal bidra til å framskaffe et grundig kunnskapsgrunnlag om offentlig og privat fagskoleutdanning for videre styrking av fagskoleutdanningene. En dimensjon ved utdanningskvalitet er om (...)

TALIS Starting Strong Survey

En ny internasjonal barnehageundersøkelse Barnehageundersøkelsen ‘Starting Strong’ er en spørreundersøkelse rettet mot ledelse og ansatte i barnehager over hele verden. Hensikten er å kartlegge trivsel, (...)

1+1 prosjektet

Hensikten med «1+1 prosjektet» er å undersøke hva som skjer med elevenes matematikkferdigheter dersom de får en ekstralærer som brukes til å gi elevene undervisning (...)

Utvalgte publikasjoner

Effekter av opplæringstilbud for tospråklige elever og kompetansehevingstiltak for voksne innvandrere : En kunnskapsoversikt

NIFU-rapport 2017:30. På oppdrag av Kunnskapsdepartementet har NIFU i samarbeid med NOVA gjennomført en systematisk kunnskapsoversikt om effekter av opplæringstilbud til barn av innvandrere med (...)

Deltakerundersøkelsen for barnehageansatte 2017 : Resultater fra en spørreundersøkelse blant ansatte i barnehagen som har tatt videreutdanning innenfor strategien «Kompetanse for fremtidens barnehage»

NIFU-rapport 2017:23. Denne rapporten er skrevet på oppdrag for Utdanningsdirektoratet. Rapporten presenterer resultater fra Deltakerundersøkelsen for barnehager 2017, en spørreundersøkelse rettet mot barnehageansatte som har tatt (...)

Skolebidragsindikatorer i videregående skole:Indikatorer for skolers bidrag til fullføring, gjennomføring og gjennomsnittskarakterer for skoleåret 2014-2015 og kullet som begynte i videregående skole høsten 2012

NIFU-rapport 2017:7.  Denne rapporten om skolebidragsindikatorer i videregående skole er utarbeidet på oppdrag for Utdanningsdirektoratet. Rapporten presenterer en rekke indikatorer for skolenes bidrag til elevenes (...)

Alle publikasjoner og prosjekter innen Grunnopplæring

  • publikasjoner
  • prosjekter