Høyere utdanning

NIFU forsker på universiteter og høyskoler og deres virksomhet, organisering og styring, samt studenter og akademisk personale i høyere utdanning.

Forskningsområdet for høyere utdanning ledes av Nicoline Frølich.

Nyheter

NTNU Videre viktig for etter- og videreutdanning ved NTNU

Enheten sitter på en stor kunnskap om hvordan fagmiljøer kan avhjelpes når de utvikler nye etter- og videreutdanningstilbud.

Frokostseminar 16. november: Systematiske kunnskapsoversikter innenfor utdanning

Hva kan vi lære av systematiske kunnskapsoversikter? Hvilken rolle spiller dette i utdanningsforskning og politikkutforming og hvilke fordeler og ulemper er det ved bruk av (...)

Synlig medieutdanning i Volda

Medieutdanningen ved Høgskulen i Volda har stor nasjonal synlighet og rekruttering og et omfattende videreutdanningstilbud.

Utvalgte prosjekter

Kandidatundersøkelsen

NIFU har siden 1972 utført undersøkelser blant kandidater fra universiteter og høgskoler om deres tilpasning på arbeidsmarkedet (Kandidatundersøkelsen). Det innebærer bl.a. omfang av sysselsetting, arbeidsledighet, (...)

International student mobility: drivers, patterns and impacts (MOBILITY)

Internasjonalisering studentmobilitet står høyt på den utdanningspolitiske agendaen i Norge. Det er lange tradisjoner for at nordmenn tar hele utdanning i utlandet, og det er (...)

Arbeidsgiveres vurdering av kandidater med høyere utdanning

Prosjektets formål er å undersøke arbeidsgiveres erfaringer med nyutdannede med høyere utdanning eller fagskoleutdanning, samt deres rekrutteringsbehov for personer med slik utdanning. Det er særlig (...)

Utvalgte publikasjoner

Academic career structures in Europe : Perspectives from Norway, Denmark, Sweden, Finland, the Netherlands, Austria and the UK

NIFU Report 2018:4. The higher education sector is increasingly important to society and national economies. Recruitment to academic positions, academic career prospects, and working conditions (...)

Kompetanseutnyttelse blant mastere to–tre år etter eksamen : Resultater fra Spesialkandidatundersøkelsen 2017

NIFU-rapport 2018:2. Denne rapporten presenterer resultater fra en spørreundersøkelse blant personer som fullførte en mastergrad eller tilsvarende i 2014. De var utdannet i humanistiske og (...)

Massive, open, online, and national? A study of how national governments and institutions shape the development of MOOCs

Artikkel i tidsskriftet The International Review of Research in Open and Distributed Learning (IRRODL), vol. 18(5), 2017. Abstract: We explore interpretations of MOOCs around the globe (...)

Alle publikasjoner og prosjekter innen Høyere utdanning

  • publikasjoner
  • prosjekter