Høyere utdanning

NIFU forsker på universiteter og høyskoler og deres virksomhet, organisering og styring, samt studenter og akademisk personale i høyere utdanning.

Forskningsområdet for høyere utdanning ledes av Nicoline Frølich.

Nyheter

Profesjonsutdanninger og forskning

Profesjonsutdanningene ved universiteter og høgskoler møter særegne organisatoriske utfordringer når de skal innfri økte forventninger om forskning.

Fornøyd med rektorutdanningen

Den nasjonale rektorutdanningen for skoleledere oppleves som et relevant tilbud av høy kvalitet. Deltakere mener selv at de har endret egen praksis og synet på (...)

Å ta hele utdanningen i utlandet gir gevinst på arbeidsmarkedet

Personer som har tatt hele utdanningen i utlandet gjør det noe bedre på arbeidsmarkedet enn personer uten utvekslingsopphold.

Utvalgte prosjekter

Kandidatundersøkelsen

NIFU har siden 1972 utført undersøkelser blant kandidater fra universiteter og høgskoler om deres tilpasning på arbeidsmarkedet (Kandidatundersøkelsen). Det innebærer bl.a. omfang av sysselsetting, arbeidsledighet, (...)

Re-Structure: Redesigning the Norwegian higher education landscape

Med støtte fra Forskningsrådets FINNUT-program skal NIFU i samarbeid med nasjonale og internasjonale forskningsmiljøer undersøke strukturreformen. Hensikten med reformen er å fremme generelle mål om (...)

International student mobility: drivers, patterns and impacts (MOBILITY)

Internasjonalisering studentmobilitet står høyt på den utdanningspolitiske agendaen i Norge. Det er lange tradisjoner for at nordmenn tar hele utdanning i utlandet, og det er (...)

Utvalgte publikasjoner

Reformer i UH-sektoren. Det muliges kunst

Forfattere: Nicoline Frølich; Jarle Trondal; Joakim Caspersen; Ingvild Reymert. Bok: Geografi, kunnskap, vitenskap: Den regionale UH-sektorens framvekst og betydning. Abstract: Strukturmeldingen, som ble lagt frem våren (...)

Studieinnsats på lavere grad – hva kan Studiebarometeret fortelle oss?

Forfattere: Jannecke Wiers-Jenssen; Elisabeth Hovdhaugen. Tidsskrift: UNIPED. Abstract: Fra utdanningspolitisk hold oppfattes studenters tidsbruk i økende grad som en indikator på utdanningskvalitet. Denne artikkelen ser (...)

Leaving the windows open – økt mangel på IKT-sikkerhetskompetanse i Norge

Forfattere: Michael Spjelkavik Mark; Cathrine Edelhard Tømte; Terje Næss; Trude Røsdal. Tidsskrift: Norsk sosiologisk tidsskrift. Abstract: IKT-sikkerhet berører enkeltindivider, næringsliv, offentlig sektor, nasjonal infrastruktur og samfunnssikkerhet generelt. (...)

Alle publikasjoner og prosjekter innen Høyere utdanning

  • publikasjoner
  • prosjekter