Berit Lødding
Forsker 2
Bakgrunn / utdanning
- Cand. polit. i sosialantropologi
faglige interesser
- Gjennomstrømning og kompetanseoppnåelse i videregående opplæring generelt og blant minoritetsspråklige spesielt
- Yrkes- og utdanningsveiledning
- Valg og bortvalg av realfag
pågående prosjekter
utskriftsvennlig format
- Rapporter og notater
- Vitenskapelige publikasjoner
- Annen formidling
- Lødding, Berit; Bergene, Ann Cecilie; Bungum, Berit; Sølberg, Jan; Hammer Smedsrud, Jørgen; Vennerød-Diesen, Frida Felicia; (2020) Evalueringen av Tett på realfag. Implementeringen fortsetter. Delrapport 3. Nasjonal strategi for realfag i barnehagen og grunnopplæringen (2015–2019). (126). Rapport. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
- Lødding, Berit; Salvanes, Kari Vea; Reegård, Kaja; Lillevik, Ragna; Kavli, Hanne Cecilie; (2020) Hvordan finne effekter av opplæringstilbud til nyankomne elever med innvandrerbakgrunn? En vurdering av vilkår for evaluering. (92). Rapport. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
- Bergene, Ann Cecilie; Lødding, Berit; Rogde, Kristin; Myklebust, Runa Brandal; Bubikova-Moan, Jarmila; Vika, Karl Solbue; (2020) Evaluering av den nasjonale strategien Språkløyper : Sluttrapport. (234). Rapport. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
- Lødding, Berit; Tellmann, Silje Maria; Bungum, Berit; Vennerød-Diesen, Frida Felicia; Sølberg, Jan; Røsdal, Trude; Jarness, Vegard; Larsen, Even Hellan; (2019) Evaluering av Tett på realfag.Implementeringen.Delrapport 2 Nasjonal strategi for realfag i barnehagen og grunnopplæringen (2015–2019). (150). Rapport. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
- Lødding, Berit; Rønsen, Ester; Wollscheid, Sabine; (2018) Utvikling av flerkulturell kompetanse i lærerutdanningene, grunnopplæringen og barnehagene : Sluttrapport fra evalueringen av Kompetanse for mangfold. (158). Rapport. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
- Bubikova-Moan, Jarmila; Lødding, Berit; Hjetland, Hanne Næss; Rogde, Kristin; (2018) Evaluering av den nasjonale strategien Språkløyper. Delrapport. (170). Rapport. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
- Seland, Idunn; Hovdhaugen, Elisabeth; Lødding, Berit; Prøitz, Tine Sophie; Rønsen, Ester; (2018) Sluttrapport fra evaluering av forsøk med halvårsvurdering med én eller to karakterer i norsk. (176). Rapport. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
- Lødding, Berit; Gjerustad, Cay; Rønsen, Ester; Bubikova-Moan, Jarmila; Jarness, Vegard; Røsdal, Trude; (2018) Sluttrapport fra evalueringen av virkemidlene i satsingen Ungdomstrinn i utvikling. (226). Rapport. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
- Andrews, Therese Marie; Lødding, Berit; Fylling, Ingrid; Hustad, Bent-Cato; (2018) Kompetanseutvikling i et mangfoldig landskap - Om virkninger av Strategi for etter- og videreutdanning i PP-tjenesten. (160). Rapport. Nordlandsforskning.
- Lødding, Berit; Markussen, Eifred; Wollscheid, Sabine; (2016) Kvalitet, innhold og relevans i de studieforberedende utdanningsprogrammene: Sluttrapport. (122). Rapport. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
- Seland, Idunn; Gjerustad, Cay; Lødding, Berit; (2016) Delrapport 2 fra evaluering av forsøk med halvårsvurdering med én eller to karakterer i norsk: Erfaringer fra forsøket i videregående skole. (90). Rapport. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
- Lødding, Berit; Seland, Idunn; Gjerustad, Cay; Wollscheid, Sabine; (2016) Erfaringer fra satsingen Kompetanse for mangfold. Underveisrapport 2: Sentrale utdanningsmyndigheter, UH-sektor, fylkesmenn, ledere, ansatte og eiere om kompetanseutviklingen. (114). Rapport. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
- Hustad, Bent-Cato; Lødding, Berit; Fylling, Ingrid; Ulriksen, Robin; (2016) Systemorientering gjennom kompetanseutvikling? Første delrapport fra evalueringen av Strategi for etter- og videreutdanning i PP-tjenesten. (88). Rapport. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
- Salvanes, Kari Vea; Grøgaard, Jens Brandi; Aamodt, Per O; Lødding, Berit; Hovdhaugen, Elisabeth; (2015) Overganger og gjennomføring i de studieforberedende programmene: Første delrapport fra prosjektet Forskning på kvalitet, innhold og relevans i de studieforberedende utdanningsprogrammene i videregående opplæring. (96). Rapport. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.
- Lødding, Berit; Aamodt, Per O; (2015) Studieforberedt etter studieforberedende? Overgangen mellom studieforberedende utdanningsprogram og høyere utdanning belyst gjennom gruppesamtaler med lærere, studenter og elever. (94). Rapport. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.
- Lødding, Berit (2015) Mobilisering for mangfold: Kartlegging av kompetanse i barnehagesektor og grunnopplæring for barn, unge og voksne i første fase av satsingen Kompetanse for mangfold. (74). Rapport. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.
- Becken, Lars-Erik; Solheim, Øyvind Bugge; Wollscheid, Sabine; Lødding, Berit; (2015) Samarbeid mellom fylkeskommunen og NAV om videregående opplæring for voksne arbeidssøkere. (105). Rapport. Proba samfunnsanalyse.
- Seland, Idunn; Lødding, Berit; Prøitz, Tine Sophie; (2015) Delrapport 1 fra evaluering av forsøk med halvårsvurdering med én eller to karakterer i norsk: Litteraturstudie. (84). Rapport. NIFU.
- Vibe, Nils; Lødding, Berit; (2014) Spørsmål til Skole-Norge våren 2014: Resultater og analyser fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse blant skoler og skoleeiere. (92). Rapport. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.
- Hovdhaugen, Elisabeth; Seland, Idunn; Lødding, Berit; Prøitz, Tine Sophie; Vibe, Nils; (2014) Karakterer i offentlige og private videregående skoler: En analyse av eksamens- og standpunktkarakter i norsk og matematikk og rutiner for standpunktvurdering i offentlige og private videregående skoler. (142). Rapport. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.
- Gjerustad, Cay; Lødding, Berit; (2014) Deltakerundersøkelsen 2014: Resultater av en spørreundersøkelse blant ansatte i skolen som har tatt videreutdanning i regi av strategien "Kompetanse for kvalitet". (80). Rapport. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.
- Aamodt, Per O; Seland, Idunn; Opheim, Vibeke; Carlsten, Tone Cecilie; Lødding, Berit; Røsdal, Trude; (2014) Evaluering av de nasjonale sentrene i opplæringen: Evaluering av åtte nasjonale sentre i et styrings- og brukerperspektiv. (136). Rapport. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.
- Lødding, Berit; Holen, Solveig; (2013) Intensivopplæring i eller utenfor klassen? Sluttrapport fra prosjektet Kartlegging av deltakelse, organisering og opplevelse i Overgangsprosjektet innenfor Ny GIV. (162). Rapport. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.
- Holen, Solveig; Lødding, Berit; (2012) Intensivopplæringen i Ny GIV for 10. trinnselever våren 2012: Kartlegging av deltagelse, organisering og opplevelse. (142). Rapport. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.
- Lødding, Berit; Holen, Solveig; (2012) Utdanningsvalg som fag og utfordring på ungdomstrinnet:Sluttrapport fra prosjektet Karriereveiledning i overgangen mellom ungdomsskole og videregående opplæring. Evaluering av Kunnskapsløftet. (122). Rapport. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.
- Markussen, Eifred; Lødding, Berit; Holen, Solveig; (2012) De’ hær e’kke nokka for mæ: Om bortvalg, gjennomføring og kompetanseoppnåelse i videregående skole i Finnmark skoleåret 2010-2011. (222). Rapport. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.
- Lødding, Berit (2011) Trafikalt grunnkurs i ungdomsskolen: En undersøkelse basert på intervjuer med elever, lærere og skoleledere ved seks skoler. (77). Rapport. NIFU.
- Caspersen, Joakim; Wiborg, Øyvind; Lødding, Berit; (2011) Praksisutbytte? Kunnskapsoversikt om ungdoms utbytte av praksis i opplæringen. (101). Rapport. NIFU.
- Tømte, Cathrine Edelhard; Lødding, Berit; (2011) Personlig karriereveiledning på nett? Kartlegging og analyse av status og muligheter for etablering av en felles nettbasert veiledningstjeneste. (76). Rapport. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utvikling.
- Lødding, Berit; Vibe, Nils; (2010) «Hvis noen forteller om mobbing…»: Utdypende undersøkelse av funn i Elevundersøkelsen om mobbing, urettferdig behandling og diskriminering. (180). Rapport. NIFU STEP.
- Lødding, Berit (2010) Fagutdanning og fagidentitet i byggebransjen Opplæring av tømrere og rørleggere gjennom videregående opplæring. (63). Rapport. NIFU STEP.
- Lødding, Berit (2009) Sluttere, slitere og sertifiserte: Bortvalg, gjennomføring og kompetanseoppnåelse blant minoritetsspråklige ungdommer i videregående opplæring. (73). Rapport. NIFU.
- Borgen, Jorunn Spord; Lødding, Berit; (2009) Implementering av faget utdanningsvalg på ungdomstrinnet: Delrapport II fra prosjektet Karriereveiledning i overgangen mellom ungdomsskole og videregående opplæring. Evaluering av Kunnskapsløftet. (90). Rapport. NIFU.
- Markussen, Eifred; Frøseth, Mari Wigum; Lødding, Berit; Sandberg, Nina; (2008) Bortvalg og kompetanse Gjennomføring, bortvalg og kompetanseoppnåelse i videregående opplæring blant 9749 ungdommer som gikk ut av grunnskolen på Østlandet våren 2002: Hovedfunn, konklusjoner og implikasjoner fem år etter. (243). Rapport. NIFU.
- Lødding, Berit; Borgen, Jorunn Spord; (2008) Karriereveiledning i overgangen mellom ungdomsskole og videregående opplæring: Delrapport I. Evaluering av Kunnskapsløftet. (83). Rapport. NIFU.
- Lødding, Berit; Helland, Håvard; (2007) Alle får, men hvem får hva? Evaluering av Oslo kommunes inntaksordning til videregående opplæring i studieretning for allmennfag/utdanningsprogram for studiespesialisering. (127). Rapport. NIFU.
- Lødding, Berit; Ramberg, Inge; Stensaker, Bjørn; (2006) En evaluering av ”Strategi for fleksibel læring” ved Universitetet i Oslo. (41). Rapport. NIFU STEP.
- Markussen, Eifred; Lødding, Berit; Sandberg, Nina; Vibe, Nils; (2006) Forskjell på folk – hva gjør skolen? Valg, bortvalg og kompetanseoppnåelse i videregående opplæring blant 9749 ungdommer som gikk ut av grunnskolen på Østlandet våren 2002. (336). Rapport. NIFU.
- Lødding, Berit; Markussen, Eifred; Vibe, Nils; (2005) «…utnytte sine evner og realisere sitt talent»? Læringsutbytte ved innføringen av Kunnskapsløftet. (114). Rapport. NIFU.
- Lødding, Berit (2005) Fra realfagspoeng til realfagsstudier? Om ordningen med poeng for fordypning i realfag i videregående opplæring. (74). Arbeidsnotat. NIFU STEP.
- Lødding, Berit; Ramberg, Inge; (2004) Utviklingstiltak innenfor realfagene: Forprosjekt for evalueringen av tiltaksplanen «Realfag, naturligvis». (58). Rapport. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.
- Lødding, Berit (2004) Tap og vinn med samme sinn? En evaluering av det karakterbaserte inntaket til videregående opplæring i Akershus høsten 2004. (100). Rapport. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.
- Lødding, Berit (2004) Hvor ble realistene av? Om valg av studieretning og prestasjoner i videregående opplæring blant ungdom med gode karakterer i realfag fra ungdomsskolen. (36). Rapport. NIFU.
- Lødding, Berit (2003) Frafall blant minoritetsspråklige: Om frafall og norsk som andrespråk blant minoritetsspråklige elever i overgangen fra 10. klasse til videregående opplæring. (61). Rapport. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.
- Lødding, Berit (2003) «Forskjellig, men ikke for forskjellig»: Arbeidsgiveres beretninger om rekruttering av høyere grads kandidater med innvandrerbakgrunn. (57). Rapport. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.
- Lødding, Berit (2003) Ut fra videregående: Integrasjon i arbeid og utdanning blant minoritetsungdom i det første Reform 94-kullet. (138). Rapport. NIFU.
- Lødding, Berit (2001) “Norske får liksom førsterett”: Om tilgang til opplæring i bedrift for ungdom med innvandrerbakgrunn i Oslo og Akershus. (148). Rapport. NIFU.
- Lødding, Berit; Tornes, Kristin; (1997) Idealer og paradokser : aspekter ved gjennomføringen av Reform 94. faglig_bok_institusjon s.31-67 i Ansvar for egen læring - fra slagord til klasserom. (282). Rapport. Tano Aschehoug.
- 1
- 2
- 3
- 4