Jens Brandi Grøgaard
Forsker 1, bistilling
Hovedstilling Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Bakgrunn / utdanning
- Dr. philos., sosiologi
faglige interesser
- Gjennomstrømning og kompetanseoppnåelse i videregående opplæring
- Drop out i skolen
- Spesialundervisning og tilrettelagt opplæring
- Overgang til arbeid etter endt utdanning
- Sosial ulikhet i prestasjoner / kompetanse i grunnopplæring og videregående opplæring
- Rapporter og notater
- Vitenskapelige publikasjoner
- Annen formidling
- Markussen, Eifred; Grøgaard, Jens Brandi; (2020) Gjennom tre år i videregående: Gjennomføring i videregående opplæring i Østfold 2016–2019. Sluttrapport. (132). Rapport. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
- Markussen, Eifred; Carlsten, Tone Cecilie; Grøgaard, Jens Brandi; Smedsrud, Jørgen; (2019) «… respekten for forskjelligheten …» : En studie av spesialundervisning i videregående opplæring i Norge skoleåret 2018–2019. (200). Rapport. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
- Markussen, Eifred; Grøgaard, Jens Brandi; Hjetland, Hanne Næss; (2018) «Jeg vet ikke hva alternativet skulle vært» : Evaluering av lærekandidatordningen og av ordningen med tilskudd til opplæring av lærlinger, praksisbrevkandidater og lærekandidater med særskilte behov. (132). Rapport. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
- Grøgaard, Jens Brandi; Børing, Pål; (2017) What matters most for adult employment – cognitive skills or formal education? Analysis of the selection to employment in 31 countries based on data from the PIAAC database. The first report from the project ‘Silver lining’. (146). Rapport. Nordic Institute for Studies in Innovation, Research and Education (NIFU).
- Aamodt, Per O; Carlsten, Tone Cecilie; Caspersen, Joakim; Grøgaard, Jens Brandi; Røsdal, Trude; (2016) Kompetanseutvikling blant yrkesfaglærere: En undersøkelse basert på OECD Teaching and Learning International Survey (TALIS). (64). Rapport. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
- Salvanes, Kari Vea; Grøgaard, Jens Brandi; Aamodt, Per O; Lødding, Berit; Hovdhaugen, Elisabeth; (2015) Overganger og gjennomføring i de studieforberedende programmene: Første delrapport fra prosjektet Forskning på kvalitet, innhold og relevans i de studieforberedende utdanningsprogrammene i videregående opplæring. (96). Rapport. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.
- Grøgaard, Jens Brandi (2012) Hva kjennetegner barneskoler som oppnår høy skår på nasjonale prøver? Delrapport 5 fra prosjektet 'Ressurser og resultater i grunnopplæringen'. (126). Rapport. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.
- Wiborg, Øyvind; Arnesen, Clara Åse; Grøgaard, Jens B.; Støren, Liv Anne; Opheim, Vibeke; (2011) Elevers prestasjonsutvikling – hvor mye betyr skolen og familien? Andre delrapport fra prosjektet «Ressurser og resultater». (218). Rapport. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.
- Opheim, Vibeke; Grøgaard, Jens B.; Næss, Terje; (2010) De gamle er eldst? Betydning av skoleressurser, undervisningsformer og læringsmiljø for elevenes prestasjoner på 5., 8. og 10. trinn i grunnopplæringen. (226). Rapport. NIFU.
- Markussen, Eifred; Frøseth, Mari Wigum; Grøgaard, Jens Brandi; (2009) Inkludert eller segregert? Om spesialundervisning i videregående opplæring like etter innføringen av Kunnskapsløftet. (300). Rapport. NIFU.
- Grøgaard, Jens Brandi; Helland, Håvard; Lauglo, Jon; (2008) Elevenes læringsutbytte: Hvor stor betydning har skolen? En analyse av ulikhet i elevers prestasjonsnivå i fjerde, syvende og tiende trinn i grunnskolen og i grunnkurset i videregående. (277). Rapport. NIFU.
- Støren, Liv Anne; Helland, Håvard; Grøgaard, Jens Brandi; (2007) Og hvem stod igjen…? Sluttrapport fra prosjektet gjennomstrømning i videregående opplæring blant elever som startet i videregående opplæring i årene 1999–2001. (355). Rapport. NIFU.
- Grøgaard, Jens B. (2006) Det første Reform-94-kullets overgang til arbeid etter videregående : et dokumentasjonsnotat. (62). Rapport. NIFU STEP.
- Grøgaard, Jens B.; Hatlevik, Ida Katrine Riksaasen; Markussen, Eifred; (2004) Eleven i fokus? En brukerundersøkelse av norsk spesialundervisning etter enkeltvedtak. (123). Rapport. NIFU.
- Try, Sverre; Grøgaard, Jens Brandi; (2003) Measuring the Relationship Between Resources and Outcomes in Higher Education in Norway. (44). Rapport. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.
- Grøgaard, Jens B.; Markussen, Eifred; Sandberg, Nina; (2002) Seks år etter: Om kompetanseoppnåelse fra videregående opplæring og overgang til arbeid og høyere utdanning for det første Reform 94-kullet. (213). Rapport. NIFU.
- Grøgaard, Jens B.; Ugland, Ole Fredrik; (2000) Vurdering av fullføringsgraden i vernepliktsmassen 1970-2000. (42). Arbeidsnotat. Høgskolen i Vestfold.
- Grøgaard, Jens B.; Midtsundstad, Tove Irene; Egge, Marit; (1999) Følge opp - eller forfølge? Evaluering av Oppfølgingstjenesten i Reform 94. (263). Rapport. Forskningsstiftelsen Fafo.
- Grøgaard, Jens Brandi; Markussen, Eifred; Ugland, Ole Fredrik; (1994) Kyndighet - villighet - mulighet. Reservebefalets rolle i mobiliseringsforsvaret. (Fafo-rapport 169). (360). Rapport. Fafo.
- 1
- 2