Lars Lyby
Forsker 2
Særlig kompetanse
- Kvalitativ metode (casestudier, intervju, deltakende observasjon)
Bakgrunn / utdanning
- 2018– : Forsker 3 ved NIFU
- 2013–2018: Stipendiat, Universitetet i Bergen
- 2009–2012: Mastergrad i politisk kommunikasjon og ledelse, Copenhagen Business School
- 2011–2012: Konsulent (deltid), Kontor for resultatstyring, København kommune
- 2010-2011: Konsulent (deltid), Kontor for tverrgående økonomi, København kommune
- 2007: Internship, Mellemfolkeligt Samvirke (MS Danmark), Tanzania
faglige interesser
- Kunnskapsarbeid
- Styringsverktøyer i offentlig sektor
- Forholdet mellom vitenskap og politikkutforming
- Rapporter og notater
- Vitenskapelige publikasjoner
- Annen formidling
- Olsen, Dorothy Sutherland; Lyby, Lars; (2021) Kompetansekartlegging i arbeidslivet: Erfaringer og behov. (51). Arbeidsnotat. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
- Elken, Mari; Daus, Stephan; Gunnes, Hebe; Lyby, Lars; Frølich, Nicoline; Røsdal, Trude; (2020) En forskningsbasert følgeevaluering av Høgskulen på Vestlandet : Sluttrapport. (243). Rapport. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
- Lyby, Lars; Scordato, Lisa; Røsdal, Trude; Gunnes, Hebe; Piro, Fredrik Niclas; Olsen, Bjørn Magne; Næss, Terje; (2020) Evaluering av Universitetet i Stavangers strategi i perioden 2009-2019. (111). Rapport. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
- Lyby, Lars; Huisman, Jeroen; Blaker, Simen; Danielsen, Åsne; Waaler, Johanne; (2020) Styring av universiteter og høyskoler i Norge : En undersøkelse av styringsinstrumenter og styringsaktører i UH-sektoren. (151). Rapport. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
- Wollscheid, Sabine; Lyby, Lars; Nesje, Kjersti; (2020) Kunnskap om tiltak for å øke kompetansen på vold og overgrep blant offentlig ansatte : En litteraturgjennomgang. (75). Rapport. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
- Røsdal, Trude; Larsen, Even Peder Hellan; Lyby, Lars; (2019) Evaluering av Tjenestestøtteprogrammet : Relevans, kompetanseheving og endring i praksis – evaluering av andre gjennomføring av Tjenestestøtteprogrammet. (58). Rapport. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
- Frølich, Nicoline; Reiling, Rune Borgan; Gunnes, Hebe; Mangset, Marte; Orupabo, Julia; Ulvestad, Marte E.S.; Østbakken, Kjersti Misje; Lyby, Lars; Larsen, Even Peder Hellan; (2019) Attraktive akademiske karrierer? Søkning, rekruttering og mobilitet i UH-sektoren. (175). Rapport. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
- Høst, Håkon; Lyby, Lars; Schwach, Vera; (2019) Fagskoleutdanningens kunnskapsbase. (108). Rapport. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU).
- Høst, Håkon; Aamodt, Per O; Hovdhaugen, Elisabeth; Lyby, Lars; (2019) Styrt eller søkerstyrt? En undersøkelse av hvordan universiteter og høyskoler dimensjonerer sine studietilbud. (112). Rapport. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
- Fevolden, Arne Martin; Tømte, Cathrine Edelhard; Lyby, Lars; Vaagland, Karin; (2018) Etter- og videreutdanning innen digitalisering – tilbud og behov. (34). Arbeidsnotat. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
- Lyby, Lars; Fevolden, Arne Martin; Tømte, Cathrine Edelhard; (2018) Organisering av etter- og videreutdanningstilbudet ved NTNU. (52). Rapport. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.