Asgeir Skålholt
Forsker 3
expertise
- Regionale utviklingsteorier
- Kompetansens rolle i regional utvikling
- Kvantitative metoder
- Spørreundersøkelser
background / education
- 2006: Master i samfunnsgeografi, Universitetet i Bergen
- 2002: Cand. mag. (allmennlærer) Høgskolen i Sør-Trøndelag
Professional interests
- Kompetansens rolle i regional utvikling
- Fagutdanningens rolle i utdanningssystemet
- Kompetanse og attraktivitet
Projects in progress
- Lifelong learning – disentangeling the importance of background, investment and institutions
- Evaluering av fagfornyelsen yrkesfag
- The Missing Middle – a comparative study of transitions among low achievers from academic upper secondary school
- Rapporter og notater
- Vitenskapelige publikasjoner
- Annen formidling
- Pedersen, Cathrine; Reiling, Rune Borgan; Vennerød-Diesen, Frida Felicia; Alne, Ragnar; Skålholt, Asgeir; (2022) Evaluering av norm for lærertetthet: Sluttrapport. (244). Rapport. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
- Aakernes, Nina; Andresen, Silje; Bergene, Ann Cecilie; Dahlback, Jorunn; Høst, Håkon; Johannesen, Hedvig Skonhoft; Skålholt, Asgeir; Tønder, Anna Hagen; Vagle, Inger; (2022) Evaluering av fagfornyelsen yrkesfag, delrapport 1: Bakgrunn, prosess og implementering på vg1. (154). Rapport. NIFU, Fafo og OsloMet.
- Høst, Håkon; Lillebø, Otto Sevaldson; Skålholt, Asgeir; Vika, Karl Solbue; (2022) Evaluering av Utdanningsløftet 2020 : Tiltakene rettet mot videregående opplæring. (138). Rapport. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
- Høst, Håkon; Lillebø, Otto Sevaldson; Myklebust, Runa Brandal; Reegård, Kaja; Skålholt, Asgeir; (2021) Evaluering av Utdanningsløftet 2020 : Iverksettingen av fire tiltak rettet mot videregående opplæring høsten 2020. (107). Arbeidsnotat. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
- Andersen, Rolf Kristian; Skålholt, Asgeir; Tønder, Anna Hagen; Reegård, Kaja; (2020) Relevans i fag- og yrkesopplæringen : Utvikling og analyse av en fagarbeiderundersøkelse og en arbeidsgiverundersøkelse. (102). Rapport. Fafo og Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
- Høst, Håkon; Skålholt, Asgeir; (2020) Kryssløp fra Vg1 studiespesialisering til alle Vg2 yrkesfag: Foreløpige erfaringer. (56). Rapport. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
- Sandsør, Astrid Marie Jorde; Reiling, Rune Borgan; Skålholt, Asgeir; Pedersen, Cathrine; (2020) Evaluering av norm for lærertetthet: Analyse av GSI og spørreundersøkelse til skoleledere og skoleeiere. Tredje delrapportering. (70). Arbeidsnotat. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
- Skålholt, Asgeir; Madsen, Aleksander Årnes; Skjelbred, Siv-Elisabeth; (2020) Fagskoleutdannedes karriereveier : Funn fra en undersøkelse av personer uteksaminert med fagskoleutdanning i 2017 og 2018. (109). Rapport. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
- Høst, Håkon; Skålholt, Asgeir; (2020) Potensialet for lærlinger i statlige virksomheter. (79). Rapport. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
- Østergaard, Christian Richter; Holm, Jacob Rubæk; Schubert, Torben; Skålholt, Asgeir; Iversen, Eric James; Sotarauta, Markku; (2019) The Geographic Distribution of Skills and Environmental Innovative Firms in Denmark, Norway, Sweden and Finland. (75). Rapport. Aalborg Universitet. Gonst Project : NordForsk Nordic Green Growth.
- Sandsør, Astrid Marie Jorde; Daus, Stephan; Pedersen, Cathrine; Reiling, Rune Borgan; Salvanes, Kari Vea; Skålholt, Asgeir; Vennerød-Diesen, Frida Felicia; (2019) Evaluering av norm for lærertetthet : NIFUs løsningsbeskrivelse for evaluering av norm for lærertetthet. (43). Arbeidsnotat. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
- Skålholt, Asgeir; Olsen, Dorothy Sutherland; (2019) Forberedt for fag : En undersøkelse av prøveordning med fagopplæring i Kompetansepluss arbeid. (72). Arbeidsnotat. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
- Høst, Håkon; Reegård, Kaja; Reiling, Rune Borgan; Skålholt, Asgeir; Tønder, Anna Hagen; (2015) Yrkesutdanninger med svak forankring i arbeidslivet: En kunnskapsoppsummering. (88). Rapport. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.
- Høst, Håkon; Skålholt, Asgeir; Reiling, Rune Borgan; Gjerustad, Cay; (2014) Opplæringskontorene i fag- og yrkesopplæringen – avgjørende bindeledd eller institusjon utenfor kontroll?. (136). Rapport. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.
- Helgesen, Marit Kristine; Olsen, Dorothy Sutherland; Johannessen, Katja; Kvinge, Torunn; Skålholt, Asgeir; Kårstein, Asbjørn; Arnesen, Clara Åse; (2014) Kompetanse og rekruttering i kommunale helse- og omsorgstjenester: Kompetanseløftets effekter i kommunene. (43). Rapport. NIBR-notat 2014:110.
- Moen, Svein Erik; Olsen, Ole Johnny; Skålholt, Asgeir; Tønder, Anna Hagen; (2014) Bruk av lærlingklausuler ved offentlige anskaffelser. (50). Rapport. Fafo.
- Høst, Håkon; Seland, Idunn; Sjaastad, Jørgen; Skålholt, Asgeir; (2014) Kan organisering av lærlingformidling forklare store ulikheter i resultat? En studie av lærlingformidling i 3 fylker. (92). Rapport. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.
- Høst, Håkon; Skålholt, Asgeir; Reiling, Rune Borgan; Gjerustad, Cay; (2014) Hvorfor blir lærlingordningen annerledes i kommunene enn i privat sektor? Sentrale utfordringer for kommunesektoren i arbeidet med fagopplæring. (104). Rapport. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.
- Høst, Håkon; Seland, Idunn; Skålholt, Asgeir; (2013) Yrkesfagelevers ulike tilpasninger til fagopplæring: En undersøkelse av elever i tre yrkesfaglige utdanningsprogram i videregående skole. (156). Rapport. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.
- Hovdhaugen, Elisabeth; Høst, Håkon; Skålholt, Asgeir; Aamodt, Per O; Skule, Sveinung; (2013) Videregående opplæring – tilstrekkelig grunnlag for arbeid og videre studier?. (82). Rapport. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.
- Skålholt, Asgeir; Høst, Håkon; Nyen, Torgeir; Tønder, Anna Hagen; (2013) Å bli helsefagarbeider: En kvalitativ undersøkelse av overganger mellom skole og læretid, og mellom læretid og arbeidsliv blant ungdom i helsearbeiderfaget. (102). Rapport. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.
- Høst, Håkon; Karlsen, Hilde; Skålholt, Asgeir; Hovdhaugen, Elisabeth; (2012) Yrkesfagutdanning eller allmennutdanning for sektoren?: En undersøkelse av elever og lærlinger i helse- og sosialfag. (112). Rapport. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.
- Høst, Håkon; Skålholt, Asgeir; Tønder, Anna Hagen; Nore, Hæge; (2012) Gjennomgående dokumentasjon, eller opplæringsboka i ny form? Evaluering av forsøket med gjennomgående dokumentasjon i fag- og yrkesopplæringen. (106). Rapport. NIFU.
- Deichman-Sørensen, Trine; Olsen, Ole Johnny; Skålholt, Asgeir; Tønder, Anna Hagen; (2012) Om bredde og fordypning i bygg- og anleggsfagene. utredning av mulighet for fagkonsentrasjon på Vg1 bygg- og anleggsteknikk. (92). Rapport. Fafo.
- Høst, Håkon; Skålholt, Asgeir; Nyen, Torgeir; (2012) Om potensialet for å få bedriftene til å ta inn flere lærlinger: En kartlegging av norske bedrifters vurdering av lærlingordningen. (94). Rapport. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.
- Higdem, Ulla; Klausen, Jan Erling; Hanssen, Gro Sandkjær; Skålholt, Asgeir; (2011) Regionalt framsyn Hedmark – gjennomgang og presentasjon av et regionalt framsynsprosjekt i Hedmark. (88). Rapport. Østlandsforskning AS.
- Nyen, Torgeir; Næss, Terje; Skålholt, Asgeir; Tønder, Anna Hagen; (2011) På veien til fagbrev: Analyser av Lærlingundersøkelsen. (160). Rapport. Fafo / NIFU.
- Nykamp, Hilde; Skålholt, Asgeir; Ørstavik, Finn; (2011) Sikkerhet i komplekse prosjekter: En undersøkelse av tiltak for sikkerhet, helse og arbeidsmiljø i fire byggeprosjekter. (87). Rapport. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.
- Hauge, Atle; Alnes, Per Kristian; Skålholt, Asgeir; (2010) Hamar-Florida, tur/retur : Fungerer Floridas teorier om den kreative klassen som verktøy for regionale analyser? En pilotstudie. Rapport. Østlandsforskning.
- Ørbeck, Morten; Hauge, Atle; Alnes, Per Kristian; Hagen, Svein Erik; Skålholt, Asgeir; (2010) Hamars rolle som regionsenter. Rapport. Østlandsforskning.
- Skålholt, Asgeir; Spilling, Olav R.; Thune, Taran Mari; (2010) Norske næringsklynger under finanskrisen: En studie av klyngeorganisasjonene som arenaer og aktører. (86). Rapport. NIFU STEP.
- Skålholt, Asgeir; Høst, Håkon; (2010) Helsefagarbeiderlærlinger i sjukehus. (32). Rapport. NIFU STEP.
- Nilsen, Trond; Skålholt, Asgeir; (2010) Klynger i krise: om tilpasningsstrategier hos utvalgte bedrifter i Raufoss industripark etter finanskrisen. Rapport. Østlandsforskning.
- Teigen, Håvard; Skjeggedal, Terje; Skålholt, Asgeir; (2010) Kommunesektorens innovasjonsarbeid – ein analyse av verkemiddel og verkemiddelaktørar. Rapport. Østlandsforskning AS.
- Hagen, Svein Erik; Skålholt, Asgeir; (2010) Regional plattform - Fjellregionen. (44). Rapport. Østlandsforskning AS.
- Skålholt, Asgeir (2009) Teori og praksis – en kartlegging av kompetansebehov hos bedrifter i trehusindustrien i Innlandet. (49). Rapport. Østlandsforskning AS.
- Batt-Rawden, Kari Bjerke; Skålholt, Asgeir; (2009) Fra sykdom til vitalitet” - et utviklings- og dokumentasjonsprosjekt. (70). Rapport. Østlandsforskning AS.
- Skålholt, Asgeir; Guldvik, Ingrid; (2009) Bulyst, kjønn og entreprenørskap : ein kvalitativ analyse. Rapport. Østlandsforskning.
- Johansen, Vegard; Skålholt, Asgeir; Schanke, Tuva; (2008) Entreprenørskapsopplæring og elevenes læringsutbytte. (152). Rapport. Østlandsforskning.
- Skålholt, Asgeir; Johansen, Vegard; (2008) Kjønn og kommunalpolitiske topposisjoner. (43). Rapport. Østlandsforskning.
- Schanke, Tuva; Skålholt, Asgeir; (2008) Kunnskapsstatus om skolebygg: En kartlegging av forskning på sammenheng mellom skolebyggs utforming og elevers læringsutbytte. (33). Rapport. Østlandsforskning.
- Skålholt, Asgeir (2008) Motstrøms – om bulyst, demografi og arbeidslyst. (74). Rapport. Østlandsforskning AS.
- Skålholt, Asgeir; Batt-Rawden, Kari Bjerke; (2008) Regionenes kamp? – om tilflyttingsprosjekter. (71). Rapport. Østlandsforskning AS.
- Skålholt, Asgeir; Guldvik, Ingrid; (2008) External Evaluation. Evaluation, Consumer Citizenship Network (CCN). (150). Rapport. Østlandsforskning AS.
- Johansen, Vegard; Skålholt, Asgeir; (2007) Enterprise 2010. The Next Generation in 2007. (41). Rapport. Østlandsforskning AS.
- Lauritzen, Tonje; Skålholt, Asgeir; Johansen, Vegard; Bergum, Svein; (2007) Evaluering av ANSA. (80). Rapport. Østlandsforskning.
- 1
- 2
- 3
- 4