Bjørn Stensaker
Forsker 1, bistilling
Hovedstilling Pedagogisk forskningsinstitutt, Universitetet i Oslo
expertise
- Kvalitative metoder
- Evalueringsteori og evalueringsforskning
- Organisasjonsteori og analyse
background / education
- 2004: PhD, Universitetet i Twente, School of Business, Public Administration and Technology
- 1993: Cand. Polit., Universitetet i Oslo, statsvitenskap
- 1988: Diplomstudium i markedskommunikasjon, Institutt for markedsføring
- 1984: Høgskolekandidat, Oppland Distriktshøgskole
Professional interests
- Studier av kvalitet og kvalitetssystemer i høyere utdanning
- Evaluering og evalueringsforskning
- Styring og ledelse i høyere utdanning
- Organisasjonsanalyser av kunnskapsorganisasjoner
Projects in progress
print friendly format
- Rapporter og notater
- Vitenskapelige publikasjoner
- Annen formidling
- Kvalø, Øystein Kolstad; Langford, Malcolm; Stensaker, Bjørn; Stokke, Mira Sofie; Uehara, Dan; Westbye, Hilde; (2021) Hjemmeeksamen i koronatiden: Et taktskifte blant jusstudenter. (30). Rapport. CELL: Centre on Experiential Legal Learning.
- Stensaker, Bjørn; Winka, Katarina; Pettersson, Eva; Andersen, Hanne Leth; Hatlen, Jan Frode; Bjørnsdatter, Oda; Matveeva, Angelica; Lind, Eirik Gjessing; (2021) Anerkjennelse av individuell kompetanse og organisatorisk kulturutvikling - på samme tid? Evaluering av UiTs meritteringsordning. (40). Rapport. UiT.
- Kvalø, Øystein Kolstad; Langford, Malcolm; Stensaker, Bjørn; Stokke, Mira Sofie; Uehara, Dan; Westbye, Hilde; (2020) Hjemmeeksamen i koronatiden: Evaluering av obligatoriske eksamener. (23). Rapport. CELL: Centre on Experiential Legal Learning.
- Elken, Mari; Stensaker, Bjørn; (2020) Innovative practices in higher education quality assurance : A study of new activities, tasks and roles in six quality assurance agencies in Europe. (41). Arbeidsnotat. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
- Maassen, Peter; Andreadakis, Zacharias; Gulbrandsen, Magnus; Stensaker, Bjørn; (2019) The Place of Universities in Society. (118). Rapport. Körber Stiftung.
- Aamodt, Per O; Hybertsen, Ingunn Dahler; Røsdal, Trude; Stensaker, Bjørn; Caspersen, Joakim; Federici, Roger Andre; (2019) Evaluering av den nasjonale rektorutdanningen 2015-2019. (119). Rapport. NTNU Samfunnsforskning AS.
- Caspersen, Joakim; Aamodt, Per O; Stensaker, Bjørn; Federici, Roger Andre; (2018) Evaluering av den nasjonale rektorutdanningen 2015-2019 Delrapport 2. (161). Rapport. NTNU Samfunnsforskning.
- Stensaker, Bjørn; Vabø, Agnete; Reymert, Ingvild; (2016) Organisasjonsstrukturen ved Universitetet i Stavanger – synspunkter fra de ansatte. (26). Arbeidsnotat. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
- Hovdhaugen, Elisabeth; Aamodt, Per O; Reymert, Ingvild; Stensaker, Bjørn; (2016) Indikatorer på kvalitet i høyere utdanning. (70). Arbeidsnotat. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
- Stensaker, Bjørn; Vabø, Agnete; Reymert, Ingvild; (2016) Evaluering av ordningen med fakultets- og instituttstyrer ved Universitetet i Stavanger. (70). Rapport. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
- Bugge, Markus; Wollscheid, Sabine; Stensaker, Bjørn; (2016) Evaluering av Kunnskapssenter for utdanning. (68). Rapport. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
- Aamodt, Per O; Hovdhaugen, Elisabeth; Stensaker, Bjørn; Frølich, Nicoline; Maassen, Peter; Dalseng, Carmen Celine From; (2016) Utdanningsledelse: En analyse av ledere av studieprogrammer i høyere utdanning. (68). Arbeidsnotat. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU).
- Damsa, Crina I.; de Lange, Thomas; Elken, Mari; Esterhazy, Rachelle; Fossland, Trine; Frølich, Nicoline; Hovdhaugen, Elisabeth; Maassen, Peter; Nerland, Monika; Nordkvelle, Yngve Troye; Stensaker, Bjørn; Tømte, Cathrine Edelhard; Vabø, Agnete; Wiers-Jenssen, Jannecke; Aamodt, Per O; (2015) Quality in Norwegian Higher Education: A review of research on aspects affecting student learning. (90). Rapport. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.
- Røsdal, Trude; Elken, Mari; Stensaker, Bjørn; Gunnes, Hebe; (2015) Evaluering av faglig understruktur ved Høgskolen i Bergen. (70). Rapport. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.
- de Lange, Thomas; Lycke, Kirsten Hofgaard; Skodvin, Arne; Strømsø, Helge Ivar; Fremstad, Ester; Stensaker, Bjørn; Enqvist-Jensen, Cecilie; Beck, Eevi Elisabeth; Solbrekke, Tone Dyrdal; (2015) Egenrapport: Programevaluering - pedagogisk basiskompetanse Fagområdet for universitetspedagogikk, UiO. (37). Rapport. Det utdanningsvitenskapelige fakultet.
- Vossensteyn, Hans; Stensaker, Bjørn; Kottman, Andrea; Hovdhaugen, Elisabeth; Jongbloed, Ben; Wollscheid, Sabine; Kaiser, Frans; Cremonini, Leon; Thomas, Liz; Unger, Martin; (2015) Dropout and Completion in Higher Education in Europe. Rapport. European Commission, Education and Culture.
- Elken, Mari; Stensaker, Bjørn; (2015) Organisering av flercampusuniversitet: En diskusjon av prinsipper og etablert praksis ved noen utenlandske læresteder. (34). Arbeidsnotat. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.
- Frølich, Nicoline; Waagene, Erica; Stensaker, Bjørn; (2014) På vei mot integrasjon? Universiteters og høgskolers arbeid med internasjonalisering. (68). Rapport. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.
- Piro, Fredrik Niclas; Hovdhaugen, Elisabeth; Elken, Mari; Sivertsen, Gunnar; Benner, Mats; Stensaker, Bjørn; (2014) Nordiske universiteter og internasjonale universitetsrangeringer: Hva forklarer nordiske plasseringer og hvordan forholder universitetene seg til rangeringene?. (184). Rapport. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.
- Lekve, Kyrre; Kyvik, Svein; Stensaker, Bjørn; Vabø, Agnete; Elken, Mari; Røsdal, Trude; Gleinsvik, Audun; (2014) HiOA underveis mot strategiske mål? Ekstern underveisevaluering av styring og ledelse, faglig og administrativ organisering, Høgskolen i Oslo og Akershus. (128). Rapport. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.
- Fumasoli, Tatiana; Pinheiro, Romulo; Stensaker, Bjørn; (2014) Strategizing Identity in Higher Education. (32). Rapport. Universitetet i Agder.
- Hybertsen, Ingunn Dahler; Stensaker, Bjørn; Federici, Roger Andre; Olsen, Marit Schei; Solem, Anniken; Aamodt, Per O; (2014) Ledet til endring: Nasjonal rektorutdanning i grunn- og videregående skole; endringer på skolene, måloppnåelse og anbefalinger. Sluttrapport fra Evalueringen av den nasjonale rektorutdanningen. (72). Rapport. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.
- Hybertsen, Ingunn Dahler; Stensaker, Bjørn; Federici, Roger Andre; Olsen, Marit Schei; Solem, Anniken; Aamodt, Per Olaf; (2014) Led to change: The National Leadership Education for School Principals in lower and upper secondary schools in Norway; change in the schools, goal achievement and recommendations. Final report from the Evaluation of the National Leadership Education for School Principals. (65). Rapport. NIFU.
- Stensaker, Bjørn; Vabø, Agnete; Frølich, Nicoline; Bleiklie, Ivar; Kvam, Endre; Waagene, Erica; (2013) Styring og strategi: Betydningen av ulike styringsmodeller for lærestedenes strategiarbeid. (60). Rapport. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.
- Hybertsen, Ingunn Dahler; Stensaker, Bjørn; Federici, Roger Andre; Solem, Anniken; Aamodt, Per Olaf; (2013) Led to learning: The National Leadership Education for School Principals in primary, lower and upper secondary schools in Norway; participants' assessments of own development. Report 3 from the Evaluation of the National Leadership Education for School Principals. (94). Rapport. NIFU.
- Lysø, Ingunn H; Stensaker, Bjørn; Federici, Roger Andre; Solem, Anniken; Aamodt, Per O; (2013) Ledet til læring: Nasjonal rektorutdanning i grunn- og videregående skole; deltakernes vurdering av egen utvikling. Delrapport 3 fra Evaluering av den nasjonale rektorutdanningen. (92). Rapport. NIFU.
- Stensaker, Bjørn; Vabø, Agnete; (2013) Fakultets- og instituttstyrer ved Universitetet i Stavanger: En evaluering. (80). Rapport. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.
- Gulbrandsen, Magnus; Lekve, Kyrre; Rasmussen, Einar; Skule, Sveinung; Slipersæter, Stig; Stensaker, Bjørn; (2012) Samspill i kunnskapstriangelet. Innspill til Kunnskapsdepartementets arbeid med forskningsmeldingen 2013. (30). Rapport. Norges forskningsråd.
- Stensaker, Bjørn; Frølich, Nicoline; Thune, Taran Mari; Vabø, Agnete; Aamodt, Per Olaf; Kyvik, Svein; Gunnes, Hebe; (2012) Kunnskap og kvalitet i ny kontekst: Sluttrapport fra Kunnskapsdepartementets strategiske forskningsprogram 2009-2011. (40). Rapport. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.
- Lysø, Ingunn Hybertsen; Stensaker, Bjørn; Røthe, Randi Hojem; Federici, Roger Andre; Olsen, Marit Schei; Solem, Anniken; (2012) Ledet til lederutvikling. Nasjonal rektorutdanning i grunn- og videregående skole; forskjeller og likheter mellom de seks programtilbyderne. (80). Rapport. NIFU.
- Lysø, Ingunn Hybertsen; Stensaker, Bjørn; Røthe, Randi Hojem; Federici, Roger Andre; Olsen, Marit Schei; Solem, Anniken; (2012) Ledet til lederutvikling. Nasjonal rektorutdanning i grunn- og videregående skole; forskjeller og likheter mellom de seks programtilbudene. Delrapport 2 fra Evaluering av den nasjonale rektorutdanningen. (80). Rapport. NIFU og NTNU Samfunnsforskning AS.
- Aamodt, Per Olaf; Wiers-Jenssen, Jannecke; Stensaker, Bjørn; (2012) Kvalitetskriterier i høyere utdanning: Bakgrunnsnotat for etablering av en norsk informasjonsportal. (52). Rapport. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.
- Lysø, Ingunn H; Stensaker, Bjørn; Røthe, Randi; Federici, Roger Andre; Olsen, Marit Schei; Solem, Anniken; (2012) Led to leadership development: The National Leadership Education for School Principals in lower and upper secondary schools in Norway; differences and similarities between the six program provisions Report 2 from the Evaluation of the National Leadership Education for School Principals. (80). Rapport. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.
- Caspersen, Joakim; de Lange, Thomas; Prøitz, Tine Sophie; Solbrekke, Tone Dyrdal; Stensaker, Bjørn; (2011) LEARNING ABOUT QUALITY – Perspectives on learning outcomes and their operationalisations and measurement. (33). Rapport. Universitetet i Oslo.
- Borgen, Jorunn Spord; Stensaker, Bjørn; Kazimierz, Musial; Schwach, Vera; (2011) Evaluering av Nordplus. (119). Rapport. Nordisk ministerråd.
- Lysø, Ingunn Hybertsen; Stensaker, Bjørn; Aamodt, Per Olaf; Mjøen, Kristian; (2011) Ledet til ledelse: Nasjonal rektorutdanning i grunn- og videregående skole i et internasjonalt perspektiv. Delrapport 1 fra Evaluering av den nasjonale rektorutdanningen. (66). Rapport. NIFU.
- Lysø, Ingunn H; Stensaker, Bjørn; Aamodt, Per O; Mjøen, Kristian; (2011) Led to leadership: The National Leadership Education for School Principals in lower and upper secondary schools in Norway; in an international perspective Report 1 from Evaluation of the National Leadership Education for School Principals. (68). Rapport. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.
- Maasen, Peter; Elken, Mari; Prøitz, Tine; Solbrekke, Tone Dyrdal; Stensaker, Bjørn; Karseth, Berit; de Lange, Thomas; (2011) Referencing the Norwegian Qualifications Framework(NKR) levesl to the European Qualifications Framework (EQF). Report to the Norwegian referencing group. (24). Rapport. Kunnskapsdepartementet.
- Kyvik, Svein; Stensaker, Bjørn; (2011) Høgskolen Stord/Haugesund - fusjon, fisjon eller status quo?. (79). Rapport. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.
- Stensaker, Bjørn; Kyvik, Svein; (2010) Visjoner, virkemidler og virkelighet: En drøfting av premissene for fusjons- og universitetsambisjonene til Høgskolen i Oslo og Høgskolen i Akershus. (47). Rapport. NIFU STEP.
- Vabø, Agnete; Tømte, Cathrine Edelhard; Stensaker, Bjørn; (2010) Evaluering av styringsstrukturen ved Høgskolen i Bergen. (50). Rapport. NIFU STEP.
- Røsdal, Trude; Hope, Kristin Helene; Lykke, Peter S.; Stensaker, Bjørn; (2009) Konturer av et Innlandsuniversitet: Vurdering av organisasjons-, styrings- og ledelsesmodeller. (85). Rapport. NIFU.
- Tømte, Cathrine Edelhard; Stensaker, Bjørn; (2009) Effekter av samlokalisering i høyere utdanning: Erfaringer fra fire norske læresteder. (31). Rapport. NIFU.
- Larsen, Ingvild Marheim; Maassen, Peter; Stensaker, Bjørn; (2008) Strategiske satsinger ved Høgskolen i Vestfold: En vurdering av resultater og virkemidler. (40). Rapport. NIFU.
- Frølich, Nicoline; Stensaker, Bjørn; (2008) Produktivitet, pragmatisme og polarisering: Evaluering av styrings- og ledelsesmodellen ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Bergen. (48). Rapport. NIFU.
- Langfeldt, Liv; Harvey, Lee; Huisman, J; Westerheijden, Don F.; Stensaker, Bjørn; (2008) Evaluation of NOKUT - The Norwegian Agency for Quality Assurance in Education. Report 2: NOKUT's national role. (91). Rapport. Kunnskapsdepartementet.
- Langfeldt, Liv; Harvey, L; Huisman, J; Westerheijden, Don F.; Stensaker, Bjørn; (2008) Evaluation of NOKUT - The Norwegian Agency for Quality Assurance in Education. Report 1: NOKUT and the European standards and guidelines for external quality assurance agencies. (28). Rapport. Kunnskapsdepartementet.
- Stensaker, Bjørn; Larsen, I. M.; (2007) Higher education governance case study: Norway. Case studie utført i forbindelse med EU-prosjektet: The extent and impact of higher education governance reform across Europe. Rapport. CHEPS, NIFU STEP, CHE, ESMU.
- Stensaker, Bjørn (2007) Evaluering av Pedagogisk Utviklingsprogram (PEDUP) ved NTNU. (31). Rapport. NIFU.
- Aamodt, Per Olaf; Prøitz, Tine Sophie; Hovdhaugen, Elisabeth; Stensaker, Bjørn; (2007) Læringsutbytte i høyere utdanning: En drøfting av definisjoner, utviklingstrekk og måleproblemer. (63). Rapport. NIFU.
- Stensaker, Bjørn; Enders, J; de Boer, Harry; (2007) Comparative analysis. Sluttrapport for EU-prosjektet: "THe extent and impact of higher education governance reform across Europe. Rapport. CHEPS, NIFU STEP, CHE, ESMU.
- Stensaker, Bjørn; Brøgger, Benedicte; Nielsen, K; (2006) Evaluering av Senter for flerkulturelt og internasjonalt arbeid (SEFIA). (72). Rapport. Høgskolen i Oslo og Akershus.
- Lødding, Berit; Ramberg, Inge; Stensaker, Bjørn; (2006) En evaluering av ”Strategi for fleksibel læring” ved Universitetet i Oslo. (41). Rapport. NIFU STEP.
- Stensaker, Bjørn; Danø, Trine; (2006) Nordisk kvalitetssikring av høyere utdanning: Muligheter for gjensidig godkjenning og økt samarbeid?. (66). Arbeidsnotat. NIFU STEP.
- Gulbrandsen, Magnus; Hovdhaugen, Elisabeth; Stensaker, Bjørn; (2006) Betydningen av organisering for faglig utvikling av Høgskolen i Østfold. (47). Arbeidsnotat. NIFU STEP.
- Fraas, Morten; Hetland, Per; Næss, Terje; Stensaker, Bjørn; (2006) Prosjekt Innlandsuniversitetet: Faglig midtveisevaluering. (71). Arbeidsnotat. NIFU STEP.
- Stensaker, Bjørn (2006) Evaluering av Kvalitetsreformen: Delrapport 2: Institusjonelle kvalitetssystemer i høyere utdanning – vil de bidra til bedre kvalitet?. (33). Rapport. Norges forskningsråd, Rokkansenteret og NIFU STEP.
- Stensaker, Bjørn (2006) Evaluering av Kvalitetsreformen: Delrapport 5: Kvalitet som forhandling: NOKUT i norsk høyere utdanning 2003–2006. (33). Rapport. Norges forskningsråd, Rokkansenteret og NIFU STEP.
- Stensaker, Bjørn (2005) OECD thematic review of tertiary education. Country background report for Norway. (145). Rapport. Utdannings- og forskningsdepartementet.
- Stensaker, Bjørn; Larsen, Ingvild Marheim; Kyvik, Svein; (2005) Noen erfaringer og utfordringer med fusjoner i høyere utdanning: Et diskusjonsnotat utarbeidet i forbindelse med sammenslåingen av Høgskolen i Lillehammer og Høgskolen i Gjøvik. (23). Arbeidsnotat. NIFU STEP.
- Brandt, Ellen; Stensaker, Bjørn; (2005) Internasjonale sensorordninger i høyere utdanning: Er erfaringer fra Sverige, Danmark og England relevante for Norge?. (40). Arbeidsnotat. NIFU STEP.
- Stensaker, Bjørn; Aasen, Petter; (2005) Kompetanseutvikling og kunnskapsorganisering: En evaluering av lederutviklingsprogrammet ved Umeå Universitet. (41). Arbeidsnotat. NIFU STEP.
- Lauglo, Jon; Olsen, Tore; Aasen, Petter; Stensaker, Bjørn; Hetland, Per; (2004) På vei mot Innlandsuniversitetet – en vurdering av mulige PhD-program. (39). Rapport. NIFU STEP.
- Børing, Pål; Stensaker, Bjørn; (2004) Et nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk: Hva kan vi lære av internasjonale erfaringer?. (44). Rapport. NIFU STEP.
- Larsen, Ingvild Marheim; Maassen, Peter; Stensaker, Bjørn; (2004) Styring og ledelse av høyere utdanningsinstitusjoner: Nasjonale og internasjonale utviklingstrekk og erfaringer. (72). Rapport. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.
- Sandberg, Nina; Nordli, Hege; Stensaker, Bjørn; (2003) Forskningsvilkår ved norske universiteter og høgskoler – en internasjonal komparativ undersøkelse. (78). Rapport. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.
- Stensaker, Bjørn; Maassen, Peter; Oftebro, Mette Karine; Borgan, Monika; (2002) Bruk av IKT i høyere utdanning: Institusjonelle valg og organisatoriske konsekvenser. (96). Rapport. NIFU.
- Gornitzka, Åse; Stensaker, Bjørn; (2002) Internasjonal IKT-utdanning − Formål, organisering og innhold. (74). Rapport. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.
- Stensaker, Bjørn (2002) Strategiske valg og institusjonelle konsekvenser: Organisasjonsutvikling ved Høgskolen i Sør-Trøndelag. (32). Rapport. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.
- Larsen, Ingvild Marheim; Stensaker, Bjørn; (2002) Om å foregripe forandringer – faglige og organisatoriske utviklingsprosesser i et framtidig ”Innlandsuniversitet”. (86). Rapport. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.
- Stensaker, Bjørn; Maassen, Peter; (2001) Strategier og metoder for kvalitetsutvikling - En drøfting av noen sentrale forslag og synspunkter hos Mjøsutvalget NIFU skriftserie nr. 10/2001. (22). Rapport. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.
- Trondal, Jarle; Stensaker, Bjørn; Gornitzka, Åse; Maassen, Peter; (2001) Internasjonalisering av høyere utdanning:Trender og utfordringer. NIFU Skriftserie 28/2001. (28). Rapport. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.
- Stensaker, Bjørn; Trondal, Jarle; (2001) Nye konkurranseflater i høyere utdanning: Utfordringer for Nord-Norge? NIFU Skriftserie 23/2001. (65). Rapport. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.
- Stensaker, Bjørn (2000) Høyere utdanning i endring: Dokumentasjon og drøfting av kvalitetsutviklingstiltak ved seks norske universiteter og høgskoler 1989 - 1999. (157). Rapport. NIFU.
- Stensaker, Bjørn; Wiers-Jenssen, Jannecke; (1998) Utvidet utbytte? Norske studenter i Glasgow, Stockholm, Berlin og København. (88). Rapport. Norsk institutt for studier av forskning og utdanning.
- Berg, Lisbet; Stensaker, Bjørn; (1997) Studenter i utlandet. Innblikk i eksisterende teori og empiri. NIFU skriftserie nr. 20/97. Rapport. NAVFs utredningsinstitutt.
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6