Cay Gjerustad
Forskningsleder
background / education
- 2012–: Forsker ved NIFU
- 2011–2012: Forsker, NOVA
- 2007–2011: Stipendiat, NOVA
- 2003–2007: Forskningsassistent, NOVA
- 2002: Embetsstudie i pedagogikk, (cand. paed.), Universitetet i Oslo
Professional interests
- Sosial reproduksjon
- Yrkesaspirasjoner
- Konsekvenser av å ikke nå aspirasjoner
- Rapporter og notater
- Vitenskapelige publikasjoner
- Annen formidling
- Pedersen, Cathrine; Vika, Karl Solbue; Gjerustad, Cay; Samuelsen, Ørjan Arnevig; (2022) Deltakerundersøkelsen for yrkesfaglærere 2022: Resultater fra spørreundersøkelser til deltakere på videreutdanningstilbud. (122). Rapport. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
- Wendelborg, Christian; Gjerustad, Cay; Andrews, Therese Marie; Caspersen, Joakim; Hammer Smedsrud, Jørgen; (2022) Evaluering av Kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis : Delrapport 1. (54). Rapport. NTNU Samfunnsforskning.
- Gjerustad, Cay; Bergene, Ann Cecilie; Vika, Karl Solbue; (2022) Deltakerundersøkelsen for den nasjonale rektorutdanningen 2021: Resultater fra en spørreundersøkelse til deltakere på rektorutdanningen. (92). Rapport. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
- Knutsen, Tora Kjærnes; Vika, Karl Solbue; Gjerustad, Cay; Samuelsen, Ørjan Arnevig; (2022) Deltakerundersøkelsen for lærere 2022: Resultater fra spørreundersøkelser til deltakere på videreutdanningstilbud. (128). Rapport. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
- Gjerustad, Cay; Bergene, Ann Cecilie; Borlaug, Siri Brorstad; (2021) Deltakerundersøkelsen for barnehagestyrere 2021: Resultater fra en spørreundersøkelse blant barnehagestyrere som har tatt videreutdanning. (46). Rapport. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
- Bergene, Ann Cecilie; Gjerustad, Cay; Borlaug, Siri Brorstad; (2021) Deltakerundersøkelsen for barnehagelærere 2021: Resultater fra en spørreundersøkelse blant barnehagelærere som har tatt videreutdanning. (62). Rapport. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
- Pedersen, Cathrine; Gjerustad, Cay; Borlaug, Siri Brorstad; (2021) Deltakerundersøkelsen for yrkesfaglærere 2021: Resultater fra en spørreundersøkelse blant yrkesfaglærere som har tatt videreutdanning innenfor strategien «Yrkesfaglærerløftet». (63). Rapport. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
- Gjerustad, Cay; Pedersen, Cathrine; Borlaug, Siri Brorstad; (2021) Deltakerundersøkelsen for lærere 2021: Resultater fra en spørreundersøkelse blant lærere som har tatt videreutdanning innenfor strategien «Kompetanse for kvalitet». (70). Rapport. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
- Næss, Terje; Gjerustad, Cay; (2021) Nettbasert videreutdanning 2009–2019: vekst og kvalitet. Statistisk kartlegging basert på data fra Database for statistikk om høgre utdanning. (57). Arbeidsnotat. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
- Gjerustad, Cay; Bergene, Ann Cecilie; Lynnebakke, Brit; (2021) Faglig utvikling, samarbeid, mestring og ledelse i norske barnehager: Andre dybderapport med norske resultater fra den internasjonale barnehageundersøkelsen TALIS Starting Strong. (116). Rapport. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
- Gjerustad, Cay; Opheim, Vibeke; Hjetland, Hanne Næss; Rogde, Kristin; Bergene, Ann Cecilie; Gulbrandsen, Lars; (2020) Trivsel, læring og utvikling i barnehagen : Resultater fra TALIS Starting Strong Survey, Foreldreundersøkelsen i barnehage (FUBA) og BASIL. (163). Rapport. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
- Gjerustad, Cay; Bergene, Ann Cecilie; Pedersen, Cathrine; (2020) Behov for kunnskap fra Deltakerundersøkelsen for lærere : En intervjuundersøkelse blant tilbydere av videreutdanning innen «Kompetanse for kvalitet». (41). Arbeidsnotat. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
- Gjerustad, Cay; Bergene, Ann Cecilie; (2020) Deltakerundersøkelsen for lærere 2020 : En spørreundersøkelse om videreutdanning under Covid-19. (48). Rapport. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
- Gjerustad, Cay; Bergene, Ann Cecilie; (2020) TALIS Starting Strong Survey: Hovedfunn. Andre kortrapport med oppsummering av OECDs internasjonale undersøkelse av ansatte og styrere i barnehagene. (40). Rapport. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
- Gjerustad, Cay; Hammer Smedsrud, Jørgen; Federici, Roger Andre; (2019) Systematisk arbeid med psykisk helse: Spredning, bruk og implementering av eksterne skoleprogram. (95). Rapport. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
- Gjerustad, Cay; Hammer Smedsrud, Jørgen; Pedersen, Cathrine; Tømte, Cathrine Edelhard; (2019) Deltakerundersøkelsen for «Profesjonsfaglig Digital Kompetanse». (73). Rapport. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
- Gjerustad, Cay; Pedersen, Cathrine; (2019) Deltakerundersøkelsen for lærere 2019: Resultater fra en spørreundersøkelse blant ansatte i skolen som har tatt videreutdanning innenfor strategien «Kompetanse for kvalitet». (91). Rapport. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU).
- Gjerustad, Cay; Hjetland, Hanne Næss; Opheim, Vibeke; (2019) TALIS Starting Strong Survey: Første hovedfunn. Kortrapport med oppsummering fra OECDs første internasjonale undersøkelse av ansatte og styrere i barnehagene. (46). Rapport. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
- Lødding, Berit; Gjerustad, Cay; Rønsen, Ester; Bubikova-Moan, Jarmila; Jarness, Vegard; Røsdal, Trude; (2018) Sluttrapport fra evalueringen av virkemidlene i satsingen Ungdomstrinn i utvikling. (226). Rapport. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
- Gjerustad, Cay; Ulriksen, Robin; (2018) Deltakerundersøkelsen for lærere 2018 : Resultater fra en spørreundersøkelse blant ansatte i skolen som har tatt videreutdanning innenfor strategien «Kompetanse for kvalitet». (81). Rapport. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
- Federici, Roger Andre; Gjerustad, Cay; Vaagland, Karin; Larsen, Even Hellan; Rønsen, Ester; Hovdhaugen, Elisabeth; (2017) Spørsmål til Skole-Norge våren 2017 : Analyser og resultater fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse til skoler og skoleeiere. (114). Rapport. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU).
- Siddiq, Fazilat; Gjerustad, Cay; (2017) Deltakerundersøkelsen for barnehageansatte 2017 : Resultater fra en spørreundersøkelse blant ansatte i barnehagen som har tatt videreutdanning innenfor strategien «Kompetanse for fremtidens barnehage». (64). Rapport. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
- Ulriksen, Robin; Gjerustad, Cay; (2017) Deltakerundersøkelsen for lærere 2017 : Resultater fra en spørreundersøkelse blant ansatte i skolen som har tatt videreutdanning innenfor strategien «Kompetanse for kvalitet». (82). Rapport. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
- Gjerustad, Cay; Waagene, Erica; Federici, Roger Andre; (2016) Spørsmål til Skole-Norge høsten 2016: Resultater og analyser fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse til skoler og skoleeiere. (106). Rapport. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
- Lødding, Berit; Seland, Idunn; Gjerustad, Cay; Wollscheid, Sabine; (2016) Erfaringer fra satsingen Kompetanse for mangfold. Underveisrapport 2: Sentrale utdanningsmyndigheter, UH-sektor, fylkesmenn, ledere, ansatte og eiere om kompetanseutviklingen. (114). Rapport. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
- Seland, Idunn; Gjerustad, Cay; Lødding, Berit; (2016) Delrapport 2 fra evaluering av forsøk med halvårsvurdering med én eller to karakterer i norsk: Erfaringer fra forsøket i videregående skole. (90). Rapport. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
- Gjerustad, Cay; Næss, Terje; (2016) Deltakerundersøkelsen 2016: Resultater fra en spørreundersøkelse blant ansatte i skolen som har tatt videreutdanning innenfor strategien «Kompetanse for kvalitet». (76). Rapport. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
- Gjerustad, Cay; Federici, Roger Andre; Hovdhaugen, Elisabeth; (2016) Spørsmål til Skole-Norge våren 2016. Resultater og analyser fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse blant skoler og skoleeiere. (120). Rapport. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU).
- Gjerustad, Cay; Waagene, Erica; (2015) Spørsmål til Skole-Norge høsten 2015: Resultater og analyser fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse blant skoler og skoleeiere. (122). Rapport. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
- Gjerustad, Cay; Salvanes, Kari Vea; (2015) Deltakerundersøkelsen 2015: Resultater av en spørreundersøkelse blant ansatte i skolen som har tatt videreutdanning innenfor satsingen «Kompetanse for kvalitet». (92). Rapport. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.
- Waagene, Erica; Gjerustad, Cay; (2015) Valg og bruk av læremidler: Innledende analyser av en spørreundersøkelse til lærere. (46). Arbeidsnotat. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.
- Gjerustad, Cay; Waagene, Erica; (2015) Spørsmål til Skole-Norge våren 2015: Resultater og analyser fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse blant skoler og skoleeiere. (206). Rapport. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.
- Gjerustad, Cay; Waagene, Erica; Salvanes, Kari Vea; (2015) Spørsmål til Skole-Norge høsten 2014: Resultater og analyser fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse blant skoler og skoleeiere. (102). Rapport. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.
- Holen, Solveig; Gjerustad, Cay; (2014) Forskning om læring hos barn med utviklingshemning: En kunnskapsoversikt. (72). Rapport. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.
- Høst, Håkon; Skålholt, Asgeir; Reiling, Rune Borgan; Gjerustad, Cay; (2014) Hvorfor blir lærlingordningen annerledes i kommunene enn i privat sektor? Sentrale utfordringer for kommunesektoren i arbeidet med fagopplæring. (104). Rapport. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.
- Opheim, Vibeke; Waagene, Erica; Salvanes, Kari Vea; Gjerustad, Cay; Holen, Solveig; (2014) Hvem skal trøste Knøttet – hvem kan endre mønsteret? Statusundersøkelse – Likestilling i barnehagen. (90). Rapport. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.
- Gjerustad, Cay; Lødding, Berit; (2014) Deltakerundersøkelsen 2014: Resultater av en spørreundersøkelse blant ansatte i skolen som har tatt videreutdanning i regi av strategien "Kompetanse for kvalitet". (80). Rapport. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.
- Høst, Håkon; Skålholt, Asgeir; Reiling, Rune Borgan; Gjerustad, Cay; (2014) Opplæringskontorene i fag- og yrkesopplæringen – avgjørende bindeledd eller institusjon utenfor kontroll?. (136). Rapport. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.
- Gjerustad, Cay; Kårstein, Asbjørn; (2013) Deltakerundersøkelsen 2013: Resultater av en spørreundersøkelse blant ansatte i skolen som har tatt videreutdanning i regi av strategien «Kompetanse for kvalitet». (64). Rapport. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.
- Holen, Solveig; Sivertsen, Gunnar; Gjerustad, Cay; (2013) Spesialpedagogisk forskning i Norge: Forsknings- og utviklingsarbeid innenfor det spesialpedagogiske fagområdet. (68). Rapport. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.
- Opheim, Vibeke; Gjerustad, Cay; Sjaastad, Jørgen; (2013) Jakten på kvalitetsindikatorene: Sluttrapport fra prosjektet "Ressursbruk og læringsresultater i grunnopplæringen". (98). Rapport. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.
- Gjerustad, Cay; Frøyland, Lars Roar; (2012) Vennskap, utdanning og framtidsplaner. Forskjeller og likheter blant ungdom med og uten innvandrerbakgrunn i Oslo. (183). Rapport. NOVA - Norsk institutt for forskning om oppvekst, velferd og aldring.
- Gjerustad, Cay (2006) Implementering av Nettungen. Evaluering av et arbeid for å bedre samarbeidet omkring barn og unges psykiske helse. (92). Rapport. NOVA.
- Gautun, Heidi; Sasaoka, Karin; Gjerustad, Cay; (2006) Brukerundersøkelse i barnevernsinstitusjonene. (157). Rapport. NOVA.
- Gjerustad, Cay; Sletten, Mira Åboen; (2005) Nordiske surveyundersøkelser av barn og unges levekår 1970-2002. (83). Rapport. NOVA.
- 1
- 2
- 3