Bonesrønning, Hans; Finseraas, Henning; Hardoy, Ines; Vaag Iversen, Jon Marius; Nyhus, Ole Henning; Opheim, Vibeke; Salvanes, Kari Vea; Sandsør, Astrid Marie Jorde; Schøne, Pål; (2018) Pre-analysis plan: The Effect of Small Group Instruction in Mathematics for Pupils in Lower Elementary School. (16). Rapport. EGAP/OSF Registry.
Helland, Håvard; Opheim, Vibeke; (2004) Kartlegging av realkompetansereformen. (78). Rapport. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.
Opheim, Vibeke (2003) Borte bra, hjemme best? Om geografisk søkermobilitet, valg av utdanning og lærested blant søkere til høyere utdanning i år 2000. (84). Rapport. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.
Opheim, Vibeke (2014) Vellykket realfagsrekruttering?. Fokusboks 2.9 s.101-101 i Det norske forsknings- og innovasjonssystemet. Statistikk og indikatorer 2014.(232). Faglig kapittel. Norges forskningsråd.
Børing, Pål; Foyn, Frank; Gunnes, Hebe; Henaug, Inger; Hovdhaugen, Elisabeth; Langhoff, Kristine; Lekve, Kyrre; Mc Mahon, Lise Dalen; Opheim, Vibeke; Sarpebakken, Bo; Scordato, Lisa; Solberg, Espen; Sundnes, Susanne Lehmann; Wendt, Kaja Kathrine; Wiers-Jenssen, Jannecke; Wiig, Ole; Wilhelmsen, Lars; (2014) Det nasjonale FoU- og innovasjonssystemet. Kapittel 2 s.49-115 i Det norske forsknings- og innovasjonssystemet. Statistikk og indikatorer 2014.(232). Faglig kapittel. Norges forskningsråd.
Salvanes, Kari Vea; Nyhus, Ole Henning Risnes; Opheim, Vibeke; (2022) 1+1 prosjektet. Smågruppeundervisning i matematikk for elever på barnetrinnet. Formidlingsseminar: Resultater fra prosjektet. Formidlingsseminar: Resultater fra prosjektet. NIFU. Faglig foredrag.
Bubikova-Moan, Jarmila; Opheim, Vibeke; (2021) Enacting an RCT on small-group mathematics tuition in elementary schools: practitioners' voices. EARLI 2020 - Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction. EARLI - European Association for Research on Learning and In. Vitenskapelig foredrag.
Opheim, Vibeke (2020) Trivsel, læring og utvikling i barnehagen. Resultater fra TALIS Starting Strong Survey, Foreldreundersøkelsen i barnehage (FUBA) og BASIL. Digital forelesning. FILIORUM, Universitetet i Stavanger. Faglig foredrag.
Opheim, Vibeke (2019) TALIS Starting Strong Survey. OECDs første internasjonale undersøkelse av styrere og barnehageansatte. Presentasjon av kortrapport. ASSS møte. KS. Faglig foredrag.
Opheim, Vibeke (2019) TALIS Starting Strong Survey. OECDs første internasjonale undersøkelse av styrere og barnehageansatte. Presentasjon av kortrapport. Møte i Fagforbundet. Fagforbundet. Faglig foredrag.
Opheim, Vibeke (2019) TALIS Starting Strong Survey. OECDs første internasjonale undersøkelse av styrere og barnehageansatte. Møte i FILIORUM. FILIORUM, Universitetet i Stavanger. Faglig foredrag.
Opheim, Vibeke (2018) 1+1 prosjektet. Smågruppeundervisning i matematikk for elever på barnetrinnet. Status og foreløpige resultater. Årlig seminar NFR. Norges forskningsråd. Faglig foredrag.
Skule, Sveinung; Opheim, Vibeke; (2018) Politikerne spenner ben på kunnskapsbasert politikk. Dagens næringsliv Leserinnlegg.
Opheim, Vibeke (2017) 1+1 prosjektet. Smågruppeundervisning i matematikk for elever på barnetrinnet. Dialogmøte med skoleeier og skoleledelse, Drammen. Faglig foredrag.
Opheim, Vibeke (2017) 1+1 prosjektet. Smågruppeundervisning i matematikk for elever på barnetrinnet. Dialogmøte med skoleeier og skoleledelse, Asker. Faglig foredrag.
Opheim, Vibeke (2017) 1+1 prosjektet. Smågruppeundervisning i matematikk for elever på barnetrinnet. Dialogmøte med skoleeier og skoleledelse, Bærum. Faglig foredrag.
Opheim, Vibeke (2017) 1+1 prosjektet. Smågruppeundervisning i matematikk for elever på barnetrinnet. Dialogmøte med skoleeier og skoleledelse, Bodø. Faglig foredrag.
Opheim, Vibeke (2017) 1+1 prosjektet. Smågruppeundervisning i matematikk for elever på barnetrinnet. Seminar i Divisjon for samfunn og helse/Norges forskningsråd, Oslo. Faglig foredrag.
Opheim, Vibeke (2017) 1+1 prosjektet. Smågruppeundervisning i matematikk for elever på barnetrinnet. Dialogmøte med skoleeier og skoleledelse, Sandefjord. Faglig foredrag.
Opheim, Vibeke (2017) 1+1 prosjektet. Smågruppeundervisning i matematikk for elever på barnetrinnet. Dialogmøte med skoleeier og skoleledelse, Tromsø. Faglig foredrag.
Opheim, Vibeke (2017) 1+1 prosjektet. Smågruppeundervisning i matematikk for elever på barnetrinnet. Dialogmøte med skoleeier og skoleledelse, Ålesund. Faglig foredrag.
Opheim, Vibeke (2017) TALIS Starting Strong Survey 2018. Utdanningsdirektoratets referansegruppe for internasjonale studier. Faglig foredrag.
Opheim, Vibeke (2017) 1+1 prosjektet. Smågruppeundervisning i matematikk for elever på barnetrinnet. Dialogmøte med skoleeier og skoleledelse, Sarpsborg. Faglig foredrag.
Opheim, Vibeke (2016) 1+1 Project Small group Instruction in Mathematics for Pupils Level 1-4. Class size and Effective Teaching Workshop. UCL Institute of Education. Faglig foredrag.
Opheim, Vibeke (2016) 1+1 prosjektet. Smågruppeundervisning i matematikk for elever på barnetrinnet.. ASSS skolesamling. KS. Faglig foredrag.
Hovdhaugen, Elisabeth; Opheim, Vibeke; (2016) Motivation for participation in different forms of adult learning:unmet demand or insatiable needs?. ECER conference. EERA, European Educational Research Association. Vitenskapelig foredrag.
Opheim, Vibeke (2016) Student Loan Uptake in a Universal System. Individual and Structural Variations in Student Debt Among Graduates from Tertiary Education in Norway. Nordic Fields of Higher Education: Organisation, Expansion and Recruitment. Department of Education, Uppsala University. Vitenskapelig foredrag.
Opheim, Vibeke (2016) Studiefinansiering: Betydning for utdanningskvalitet. Møte i Arbeiderpartiets utvalg for høyere utdanning. Arbeiderpartiets utvalg for høyere utdanning. Faglig foredrag.
Opheim, Vibeke (2016) Smågruppeundervisning i matematikk for elever på småskoletrinnet. Nettsider (opplysningsmateriale).
Opheim, Vibeke; Waagene, Erica; (2015) Gender equality in Norwegian kindergartens. European Early Childhood Education Research Association (EECERA). EECERA. Vitenskapelig foredrag.
Opheim, Vibeke; Gjerustad, Cay; (2014) Testing testing 1 2 3… Impact of frequency of student assessment and assessment methods on students’ academic performance. ECER-konferansen 2014. ECER. Vitenskapelig foredrag.
Opheim, Vibeke (2014) Tre utfordringer til Oslo Arbeidsparti. Samråd om "Framtidens skole". Oslo Arbeiderparti. Faglig foredrag.
Opheim, Vibeke (2013) Ressurser og resultater i grunnopplæringen. Hva kjennetegner barneskoler som gjør det bra på nasjonale prøver. Seminar Ås kommune. Ås kommune. Vitenskapelig foredrag.
Opheim, Vibeke (2013) Hvilke ressurser har betydning for elevenes skoleprestasjoner?. NIFU Årskonferanse 2013. NIFU. Vitenskapelig foredrag.
Opheim, Vibeke (2012) Elevers prestasjonsutvikling Hvor mye betyr skolen og familien?. Forskningsrådets utdanningsforskningskonferanse 2012. Norges forskningsråd. Vitenskapelig foredrag.
Opheim, Vibeke; Støren, Liv Anne; (2012) Elevers prestasjonsutvikling – hvor mye betyr skolen og familien?. Lokalpolitisk skolekonferanse, Høyre. Høyre. Vitenskapelig foredrag.
Opheim, Vibeke (2012) Sammenhenger i utdanningsløpet. Hva betyr sammenheng for elevenes læring?. Utdanningskonferansen 2012. Fylkesmannen i Rogaland og KS Rogaland. Vitenskapelig foredrag.
Prøitz, Tine Sophie; Frølich, Nicoline; Opheim, Vibeke; Brandt, Synnøve Skjersli; (2010) Quality enhancement, learning outcomes and examination procedures in higher education. EAIR Forum 2010. Vitenskapelig foredrag.
Opheim, Vibeke (2010) Buried in debt? Student loans, social inequalities and study delays in the post-Bologna system of Norway. EEA 2010. Vitenskapelig foredrag.
Opheim, Vibeke (2009) New system - old barriers? Social inequalities, student debt and study delays after the implementation of the Bologna process. ELM 2nd Conference on European Labour Market for Academic Graduates. Maastricht University. Vitenskapelig foredrag.
Opheim, Vibeke (1999) Rekruttering til sivilingeniørstudiet. Endring eller stabilitet? En analyse av fødselskullene 1960-1971 med vekt på sosial bakgrunn, kjønn og bosted. (150). Hovedfagsoppgave. Institutt for sosiologi, Universitetet i Oslo.
Opheim, Vibeke (2008) Country Report of Norway. Kapittel 7 s.97-112 i Public / private funding of higher education : A social balance.(157). Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel. Hochschul-Informations-System GmbH.
Opheim, Vibeke; Helland, Håvard; (2006) Sosiale forskjeller - også i arbeidsmarkedet?. Kapittel s.109-140 i Kunnskapssamfunnet tar form : utdanningseksplosjonen og arbeidsmarkedets struktur.(265). Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel. Cappelen Damm Akademisk.