Grunnopplæring

NIFUs forskning på grunnopplæring omfatter studier av barnehage, grunnskole, studie- og yrkesforberedende utdanningsprogrammer i videregående skole, voksenopplæring og fagopplæring.

Forskningsområdet for grunnopplæring ledes av Roger André Federici.

Nyheter

Hvilken effekt gir det å øke helsesykepleierressursen i skolen?

Hør forskningsleder Federici (NIFU), senterleder Helleve (FHI) og professor Midthassel (UiS) i Lektor Lomdalens podkast.

Skole-Norge 2021: Koronapandemien svekker skolens arbeid med fagfornyelse, svarer skoleledere

Halvparten av skolelederne svarer i en ny undersøkelse at koronapandemien i svært stor grad svekker skolens arbeid med fagfornyelsen, og kun én av tre opplever (...)

Godt utbytte fra lærerspesialistutdanningen

Lærere opplever at lærerspesialistutdanningen gir godt utbytte. Studenter anser arbeidskravene som relevante og kompetanseutviklende. Samtidig etterlyses verktøy for å skape endringsprosesser i skolen.

Utvalgte prosjekter

Evaluering av fagfornyelsen yrkesfag

NIFU, OsloMet og Fafo gjennomfører en forskningsbasert evaluering av fagfornyelsen yrkesfag, på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Fagfornyelsen yrkesfag er en egen del av den mer overgripende (...)

Gjennomføring i fagskoleutdanninger

Prosjektet skal bidra til å framskaffe et grundig kunnskapsgrunnlag om offentlig og privat fagskoleutdanning for videre styrking av fagskoleutdanningene. En dimensjon ved utdanningskvalitet er om (...)

TALIS Starting Strong Survey

En ny internasjonal barnehageundersøkelse Barnehageundersøkelsen ‘Starting Strong’ er en spørreundersøkelse rettet mot ledelse og ansatte i barnehager over hele verden. Hensikten er å kartlegge trivsel, (...)

Utvalgte publikasjoner

Effekter av opplæringstilbud for tospråklige elever og kompetansehevingstiltak for voksne innvandrere : En kunnskapsoversikt

NIFU-rapport 2017:30. På oppdrag av Kunnskapsdepartementet har NIFU i samarbeid med NOVA gjennomført en systematisk kunnskapsoversikt om effekter av opplæringstilbud til barn av innvandrere med (...)

Deltakerundersøkelsen for barnehageansatte 2017 : Resultater fra en spørreundersøkelse blant ansatte i barnehagen som har tatt videreutdanning innenfor strategien «Kompetanse for fremtidens barnehage»

NIFU-rapport 2017:23. Denne rapporten er skrevet på oppdrag for Utdanningsdirektoratet. Rapporten presenterer resultater fra Deltakerundersøkelsen for barnehager 2017, en spørreundersøkelse rettet mot barnehageansatte som har tatt (...)

Skolebidragsindikatorer i videregående skole:Indikatorer for skolers bidrag til fullføring, gjennomføring og gjennomsnittskarakterer for skoleåret 2014-2015 og kullet som begynte i videregående skole høsten 2012

NIFU-rapport 2017:7.  Denne rapporten om skolebidragsindikatorer i videregående skole er utarbeidet på oppdrag for Utdanningsdirektoratet. Rapporten presenterer en rekke indikatorer for skolenes bidrag til elevenes (...)

Alle publikasjoner og prosjekter innen Grunnopplæring

  • publikasjoner
  • prosjekter