Høyere utdanning

NIFU forsker på universiteter og høyskoler og deres virksomhet, organisering og styring, samt studenter og akademisk personale i høyere utdanning.

Forskningsområdet for høyere utdanning ledes av Nicoline Frølich.

Nyheter

Doktorgradsutdannede jevnt over fornøyd med egen kompetanse og arbeidsmarkedstilpasning

For første gang siden 2007 har det blitt gjennomført en heldekkende undersøkelse av doktorers arbeidsmarkedstilpasning og kvaliteten på og relevansen av norsk doktorgradsutdanning.

Tellekanter som sorteringsverktøy i ansettelsesprosesser

Tellekanter i vitenskapelig publisering fungerer ofte som en utsilingsmekanisme tidlig i ansettelsesprosesser.

Nytt nummer av tidsskriftet TEAM

Spesialutgaven setter søkelys på resultatstyring i høyere utdanning og mangfold blant lærestedenes ulike aktiviteter og identiteter.

Utvalgte prosjekter

Kandidatundersøkelsen

NIFU har siden 1972 utført undersøkelser blant kandidater fra universiteter og høgskoler om deres tilpasning på arbeidsmarkedet (Kandidatundersøkelsen). Det innebærer bl.a. omfang av sysselsetting, arbeidsledighet, (...)

Re-Structure: Redesigning the Norwegian higher education landscape

Med støtte fra Forskningsrådets FINNUT-program skal NIFU i samarbeid med nasjonale og internasjonale forskningsmiljøer undersøke strukturreformen. Hensikten med reformen er å fremme generelle mål om (...)

International student mobility: drivers, patterns and impacts (MOBILITY)

Internasjonalisering studentmobilitet står høyt på den utdanningspolitiske agendaen i Norge. Det er lange tradisjoner for at nordmenn tar hele utdanning i utlandet, og det er (...)

Utvalgte publikasjoner

Reformer i UH-sektoren. Det muliges kunst

Forfattere: Nicoline Frølich; Jarle Trondal; Joakim Caspersen; Ingvild Reymert. Bok: Geografi, kunnskap, vitenskap: Den regionale UH-sektorens framvekst og betydning. Abstract: Strukturmeldingen, som ble lagt frem våren (...)

Studieinnsats på lavere grad – hva kan Studiebarometeret fortelle oss?

Forfattere: Jannecke Wiers-Jenssen; Elisabeth Hovdhaugen. Tidsskrift: UNIPED. Abstract: Fra utdanningspolitisk hold oppfattes studenters tidsbruk i økende grad som en indikator på utdanningskvalitet. Denne artikkelen ser (...)

Leaving the windows open – økt mangel på IKT-sikkerhetskompetanse i Norge

Forfattere: Michael Spjelkavik Mark; Cathrine Edelhard Tømte; Terje Næss; Trude Røsdal. Tidsskrift: Norsk sosiologisk tidsskrift. Abstract: IKT-sikkerhet berører enkeltindivider, næringsliv, offentlig sektor, nasjonal infrastruktur og samfunnssikkerhet generelt. (...)

Alle publikasjoner og prosjekter innen Høyere utdanning

  • publikasjoner
  • prosjekter