Høyere utdanning

NIFU forsker på universiteter og høyskoler og deres virksomhet, organisering og styring, samt studenter og akademisk personale i høyere utdanning.

Forskningsområdet for høyere utdanning ledes av Nicoline Frølich.

Nyheter

Erfaringer med obligatoriske oppgaver og studenters læring

Obligatoriske oppgaver er blitt en vanlig del av studieløpet, men det er lite forskning på studentenes erfaringer med slike oppgaver. En ny artikkel viser at (...)

NIFU-webinar 13. april: Hvordan har norske universiteter og høyskoler blitt påvirket av Covid-19?

Hvordan har de høyere utdanningsinstitusjonene håndtert koronaepidemien? Hvordan har situasjonen påvirket utdanning og forskning? Hva har vi lært og hva tar vi med oss videre?

Debattinnlegg: Opptakssystemet må oppleves som rettferdig

Eksamenskarakterene fra vitnemålet for kullene som gikk ut i fjor og i 2019 kan fjernes. Det gir mer rettferdig opptak under pandemien, skriver NIFU-forsker Elisabeth (...)

Utvalgte prosjekter

Kandidatundersøkelsen

NIFU gjennomfører på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet spørreundersøkelser til nyutdannede personer fra universiteter og høgskoler (Kandidatundersøkelser). Undersøkelsen omhandler de nyutdannedes tilpasning på arbeidsmarkedet, og også  utdanningens (...)

Re-Structure: Redesigning the Norwegian higher education landscape

Med støtte fra Forskningsrådets FINNUT-program skal NIFU i samarbeid med nasjonale og internasjonale forskningsmiljøer undersøke strukturreformen. Hensikten med reformen er å fremme generelle mål om (...)

International student mobility: drivers, patterns and impacts (MOBILITY)

Internasjonalisering studentmobilitet står høyt på den utdanningspolitiske agendaen i Norge. Det er lange tradisjoner for at nordmenn tar hele utdanning i utlandet, og det er (...)

Utvalgte publikasjoner

Reformer i UH-sektoren. Det muliges kunst

Forfattere: Nicoline Frølich; Jarle Trondal; Joakim Caspersen; Ingvild Reymert. Bok: Geografi, kunnskap, vitenskap: Den regionale UH-sektorens framvekst og betydning. Abstract: Strukturmeldingen, som ble lagt frem våren (...)

Studieinnsats på lavere grad – hva kan Studiebarometeret fortelle oss?

Forfattere: Jannecke Wiers-Jenssen; Elisabeth Hovdhaugen. Tidsskrift: UNIPED. Abstract: Fra utdanningspolitisk hold oppfattes studenters tidsbruk i økende grad som en indikator på utdanningskvalitet. Denne artikkelen ser (...)

Leaving the windows open – økt mangel på IKT-sikkerhetskompetanse i Norge

Forfattere: Michael Spjelkavik Mark; Cathrine Edelhard Tømte; Terje Næss; Trude Røsdal. Tidsskrift: Norsk sosiologisk tidsskrift. Abstract: IKT-sikkerhet berører enkeltindivider, næringsliv, offentlig sektor, nasjonal infrastruktur og samfunnssikkerhet generelt. (...)

Alle publikasjoner og prosjekter innen Høyere utdanning

  • publikasjoner
  • prosjekter