Høyere utdanning

NIFU forsker på universiteter og høyskoler og deres virksomhet, organisering og styring, samt studenter og akademisk personale i høyere utdanning.

Forskningsområdet for høyere utdanning ledes av Nicoline Frølich.

Nyheter

Høgskulen på Vestlandet er i ferd med å finne sin form

Men først gjenstår et viktig arbeid med å utvikle felles kultur og god kommunikasjon.

External review of ENQA Agency Reviews

A new report presents the outcomes of an external review of European Association for Quality Assurance in Higher Education (ENQA) Agency Reviews. An international expert (...)

Nicoline Frølich ny redaktør av Tertiary Education and Management

Tertiary Education and Management (TEAM), et fagtidsskrift for høyere utdanning, skifter redaktører. Skriftet tas nå videre av Nicoline Frølich, forskningsleder hos NIFU, og Kurt De (...)

Utvalgte prosjekter

Kandidatundersøkelsen

NIFU har siden 1972 utført undersøkelser blant kandidater fra universiteter og høgskoler om deres tilpasning på arbeidsmarkedet (Kandidatundersøkelsen). Det innebærer bl.a. omfang av sysselsetting, arbeidsledighet, (...)

Re-Structure: Redesigning the Norwegian higher education landscape

Med støtte fra Forskningsrådets FINNUT-program skal NIFU i samarbeid med nasjonale og internasjonale forskningsmiljøer undersøke strukturreformen. Hensikten med reformen er å fremme generelle mål om (...)

International student mobility: drivers, patterns and impacts (MOBILITY)

Internasjonalisering studentmobilitet står høyt på den utdanningspolitiske agendaen i Norge. Det er lange tradisjoner for at nordmenn tar hele utdanning i utlandet, og det er (...)

Utvalgte publikasjoner

Reformer i UH-sektoren. Det muliges kunst

Forfattere: Nicoline Frølich; Jarle Trondal; Joakim Caspersen; Ingvild Reymert. Bok: Geografi, kunnskap, vitenskap: Den regionale UH-sektorens framvekst og betydning. Abstract: Strukturmeldingen, som ble lagt frem våren (...)

Studieinnsats på lavere grad – hva kan Studiebarometeret fortelle oss?

Forfattere: Jannecke Wiers-Jenssen; Elisabeth Hovdhaugen. Tidsskrift: UNIPED. Abstract: Fra utdanningspolitisk hold oppfattes studenters tidsbruk i økende grad som en indikator på utdanningskvalitet. Denne artikkelen ser (...)

Leaving the windows open – økt mangel på IKT-sikkerhetskompetanse i Norge

Forfattere: Michael Spjelkavik Mark; Cathrine Edelhard Tømte; Terje Næss; Trude Røsdal. Tidsskrift: Norsk sosiologisk tidsskrift. Abstract: IKT-sikkerhet berører enkeltindivider, næringsliv, offentlig sektor, nasjonal infrastruktur og samfunnssikkerhet generelt. (...)

Alle publikasjoner og prosjekter innen Høyere utdanning

  • publikasjoner
  • prosjekter