Høyere utdanning

NIFU forsker på universiteter og høyskoler og deres virksomhet, organisering og styring, samt studenter og akademisk personale i høyere utdanning.

Forskningsområdet for høyere utdanning ledes av Nicoline Frølich.

Nyheter

NIFU søker samfunnsforskere

Er du forsker eller analytiker som liker å jobbe i skjæringsfeltet mellom forskning og kunnskapspolitikk?

Møt NIFU på Arendalsuka!

Torsdag 15. august inviterer NIFU til debatt. Vi lanserer to ferske rapporter om henholdsvis akademisk rekruttering og mobilitet, og dimensjonering av studietilbudet i universitets- og (...)

– Digital utvikling viktig i lærerutdanningen

Lærerutdannere mener den digitale utviklingen bidrar til å endre arbeidsmetoder, gir økt tilgang til og deling av faglig kunnskap og til å forandre lærerrollen.

Utvalgte prosjekter

Kandidatundersøkelsen

NIFU har siden 1972 utført undersøkelser blant kandidater fra universiteter og høgskoler om deres tilpasning på arbeidsmarkedet (Kandidatundersøkelsen). Det innebærer bl.a. omfang av sysselsetting, arbeidsledighet, (...)

International student mobility: drivers, patterns and impacts (MOBILITY)

Internasjonalisering studentmobilitet står høyt på den utdanningspolitiske agendaen i Norge. Det er lange tradisjoner for at nordmenn tar hele utdanning i utlandet, og det er (...)

Arbeidsgiveres vurdering av kandidater med høyere utdanning

Prosjektets formål er å undersøke arbeidsgiveres erfaringer med nyutdannede med høyere utdanning eller fagskoleutdanning, samt deres rekrutteringsbehov for personer med slik utdanning. Det er særlig (...)

Utvalgte publikasjoner

Policy, perceptions, and practice: A study of educational leadership and their balancing of expectations and interests at micro-level

Artikkel i tidsskriftet Higher Education Policy, publisert online 27. september 2018. Abstract: As international and domestic policy initiatives continue to sweep over higher education, it (...)

Academic career structures in Europe : Perspectives from Norway, Denmark, Sweden, Finland, the Netherlands, Austria and the UK

NIFU Report 2018:4. The higher education sector is increasingly important to society and national economies. Recruitment to academic positions, academic career prospects, and working conditions (...)

Kompetanseutnyttelse blant mastere to–tre år etter eksamen : Resultater fra Spesialkandidatundersøkelsen 2017

NIFU-rapport 2018:2. Denne rapporten presenterer resultater fra en spørreundersøkelse blant personer som fullførte en mastergrad eller tilsvarende i 2014. De var utdannet i humanistiske og (...)

Alle publikasjoner og prosjekter innen Høyere utdanning

  • publikasjoner
  • prosjekter