24 sep 2021

Hvordan oppleves overgangen fra bachelor til master?
I begge land nevner studentene flere ulike grunner for å fortsette, disse er relatert til karriere eller tilgang til interessante jobber, at de er akademisk motivert eller at de ønsker å fortsette å være student. Med andre ord er studentene ganske like på dette punktet.
Dermot skiller de to landene fra hverandre i struktur, ved at masterstudenter i Danmark har rett til opptak på masternivå, mens studenter i Norge da må søke seg inn igjen og dermed konkurrere om plassene ved flere tilfeller enn et. I tillegg er det i Norge vanlig å utsette overgangen, og internt i Norge ser vi at det er størst forskjeller mellom studenter etter om de har fortsatt direkte eller om de har forsinket overgang til masternivået.
I Danmark derimot finnes i dette skillet på samme måte – der er det er større skille etter om studenten fortsetter ved samme institusjon eller ikke. Forskjeller i arbeidsmarkedsstruktur påvirker også disse overgangene.
Generelt viser artikkelen at, selv om begge land er en del av Bologna-prosessen og har innført 3+2-gradsstruktur, så er historiske forståelser av nasjonale statusforskjeller mellom grader og institusjoner fortsatt viktige elementer, som påvirker studentene og deres handlingsrom.
Tweet