6 nov 2012
Hvordan studere og tolke endringer i høyere utdanning
Det europeiske landskapet for høyere utdanning er i endring. Lærestedene har fått større formell autonomi og statens styringsrolle er en annen enn tidligere. Artikkelen er en integrert teoretisk redegjørelse for hvordan studere og tolke de pågående endringene i feltet for høyere utdanning.
Forfatterne ser nærmere på spørsmålet om hvordan enkelte institusjoner for høyere utdanning håndterer institusjonell pluralisme. Institusjonell pluralisme forekommer både som møte mellom ulike styringsideologier i høyere utdanning og som en konsekvens av lærestedenes sammensatte karakter.
Ved å bruke og bygge videre på innsikter fra institusjonell teori, i kombinasjon med sensemaking-perspektiv og studier av strategiprosesser i praksis, forklarer forfatterne hvordan sammenhengen mellom utviklingen på feltnivå og den organisatoriske prosessen kan analyseres.
For mer informasjon, kontakt
Nicoline Frølich, forsker 1, studier av høyere utdanning
nicoline.frolich@nifu.no
tlf. 22 59 51 38
Bjørn Stensaker, forsker 1, studier av høyere utdanning
bjorn.stensaker@nifu.no
tlf. 22 59 51 00