Research for a sustainable knowledge society
NIFU's research forms the basis for decisions and path choices in education, research and innovation policy. The research is characterized by solid scientific quality, strong sector expertise and good insight into knowledge policy issues.
Spørsmål til Skole-Norge: – Behov for støtte til arbeidet med folkehelse og livsmestring på tvers av fag
26. June 2025
Skoleledere og skoleeiere fremhever særlig psykisk helse som et område der de har behov for støtte til undervisning i det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring.
Poor access to Nynorsk learning resources in schools
25. June 2025
Ny kartlegging gjort av NIFU avdekker betydelig færre læringsressurser på nynorsk sammenlignet med bokmål.
Forskningspolitikk ser på den nye forskningsmeldingen
24. June 2025
Forskningspolitikks juni-utgave har en rekke innlegg som ser på forskningsmeldingen og de utfordringene forsknings- og innovasjonspolitikken står overfor.
Fondenes forskningspolitiske betydning
19. June 2025
Lærdommen fra eldre norske fond er at de har bidratt til finansiering av forskning – på noen temaer og fagfelter. Historiske erfaringer tilsier at for en god stabil, langsiktig og […]
Ny artikkel: Gjennomføring i yrkesfag for barn av innvandrere: Forskjeller mellom utdanningsprogram
17. June 2025
Vi vet at yrkesfag er mer populært blant barn av norskfødte enn blant barn av innvandrere. Vi vet også at barn av innvandrere har lavere sannsynlighet for å fullføre videregående […]
Fellesfag på yrkesfag: Ulike opplevelser med å samle norsk og engelsk
17. June 2025
Fellesfaglærerne er mer positive til det å samle fagene enn det yrkesfaglærerne er.