Nyhetsbrev English flag for translating text

NIFU
  • Vi forsker på
    • Arbeidsliv og livslang læring
    • Fag- og yrkesopplæring
    • Forskningssystemet
    • Høyere utdanning
    • Innovasjon og omstilling 
    • Mangfold og likestilling 
    • Skole og barnehage
  • Prosjekter
  • Publikasjoner
  • Ansatte
  • Arrangementer
  • Om NIFU
    • Styret
    • Ledelse
    • Strategi
    • Metoder og data
    • Forskningsetikk
    • Personvernerklæring
    • Samfunnsansvar (CSR)
    • Nettverk og samarbeidspartnere
    • Ledige stillinger
    • Bibliotek
    • Historie
    • Vedtekter
    • Om NIFU
  1. Forsiden
  2. ansatte
  3. Frida Felicia Vennerød-Diesen

Høyoppløselig bilde

Frida Felicia Vennerød-Diesen

Forsker 2

470 25 550
frida.vennerod@nifu.no
Se alle arbeider i CRISTIN

Faglig profil og kompetanse

  • Barns utvikling
  • Metodetilpasning til barn
  • Kvantitative forskningsmetoder

Bakgrunn

  • 2018 – : Forsker, NIFU
  • 2014–2018: Stipendiat, Nofima/Det medisinske fakultet, Universitetet i Oslo
  • 2012–2014: Master i utviklingspsykologi, Universitetet i Oslo
  • 2008–2012: Bachelor i samfunnsvitenskap, fordypning i psykologi, NTNU

Pågående prosjekter

  • HeaLS – Effects of the implementation of the interdisciplinary topic “Health and Life Skills” in schools
  • InnFoLiv – Todelt innsiktsarbeid om folkehelse og livsmestring i skolen
Vis avsluttede prosjekter

Avsluttede prosjekter

  • Programs to facilitate language acquisition in school addressing students with a foreign background. What works for whom and in which context?
  • Spørreundersøkelser til deltakere på videreutdanning i barnehage- og skolesektor
  • Forskning på opplæringstilbud for nyankomne elever
  • Evaluering av norm for lærertetthet (21051)
  • Evaluering av Nasjonal strategi for realfag i barnehagen og grunnopplæringen (2015-2019)
Skjul avsluttede prosjekter
  • Vennerød-Diesen, Frida Felicia Pedersen, Cathrine Andersen, Patrick Lie Ljunggren, Jørn Persson, Marlene Folkestad (2024) «Et bevis på at man trenger skolen, egentlig»: Delrapport 2: Koronapandemiens langsiktige konsekvenser for elever på ungdomstrinnet. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Rapport.
  • Caspersen, Joakim Vennerød-Diesen, Frida Felicia Hermstad, Ingrid Holmedahl Ljusberg, Anna-Lena Mordal, Siri Pedersen, Cathrine (2024) Innføring av rammeplan i SFO : Sluttrapport fra evalueringen av de første årene med rammeplan. Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet. Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet. Rapport.
  • Lødding, Berit Kindt, Marianne Takvam Vennerød-Diesen, Frida Felicia Randen, Gunhild Tveit Grøgaard, Jens Brandi Tahir, Hajra (2024) Vilkår for inkluderende opplæring: Sluttrapport fra prosjektet Forskning på opplæringstilbud til nyankomne elever. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Rapport.
  • Vennerød-Diesen, Frida Felicia Pedersen, Cathrine (2023) Læremidler i grunnskole og videregående skole: En analyse av tilgang på, balanse mellom og valg av trykte og digitale læremidler i grunnskole og videregående skole. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Rapport.
  • Ljunggren, Jørn Wollscheid, Sabine Andersen, Patrick Lie Vennerød-Diesen, Frida Felicia (2023) Koronapandemiens langsiktige konsekvenser for elever på ungdomstrinnet. Delrapport 1: Kunnskapsoppsummering og konstruksjon av elevers erfaringskontekst. OsloMet - storbyuniversitetet. OsloMet - storbyuniversitetet. Rapport.
  • Caspersen, Joakim Hermstad, Ingrid Holmedahl Ljusberg, Anna-Lena Pedersen, Cathrine Vennerød-Diesen, Frida Felicia (2023) Ny rammeplan i SFO : Evaluering av innføring av ny rammeplan for SFO, delrapport 2. Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet. Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet. Rapport.
  • Wendelborg, Christian Andrews, Therese Marie Caspersen, Joakim Vennerød-Diesen, Frida Felicia Smedsrud, Jørgen Hammer Grøgaard, Jens Brandi (2023) Evaluering av kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis : Delrapport 2. Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet. Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet. Rapport.
  • Pedersen, Cathrine Vennerød-Diesen, Frida Felicia Samuelsen, Ørjan Arnevig (2023) Deltakerundersøkelsen for lærere 2023: Resultater fra spørreundersøkelser til deltakere på videreutdanningstilbud i strategien Kompetanse for kvalitet. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Rapport.
  • Pedersen, Cathrine Reiling, Rune Borgan Vennerød-Diesen, Frida Felicia Alne, Ragnar Skålholt, Asgeir (2022) Evaluering av norm for lærertetthet: Sluttrapport. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Rapport.
  • Smedsrud, Jørgen Hammer Vennerød-Diesen, Frida Felicia Wendelborg, Christian (2022) Tilskuddsordning for kompetanseutvikling: Sammenstilling og rapportering. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Rapport.
  • Lødding, Berit Kindt, Marianne Takvam Randen, Gunhild Tveit Lynnebakke, Brit Vennerød-Diesen, Frida Felicia Vika, Karl Solbue (2022) Norskinnlæring, faglig utvikling og nye venner – er det mulig på samme tid? Delrapport fra prosjektet Forskning på opplæringstilbud til nyankomne elever. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Rapport.
  • Bergene, Ann Cecilie Vika, Karl Solbue Denisova, Ekaterina Steine, Frøydis Sæbø Vennerød-Diesen, Frida Felicia (2021) Spørsmål til Skole-Norge: Analyser og resultater fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse til skoler og skoleeiere høsten 2021. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Rapport.
  • Lødding, Berit Bergene, Ann Cecilie Bungum, Berit Sølberg, Jan Smedsrud, Jørgen Hammer Vennerød-Diesen, Frida Felicia (2020) Evalueringen av Tett på realfag. Implementeringen fortsetter. Delrapport 3. Nasjonal strategi for realfag i barnehagen og grunnopplæringen (2015–2019). NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Rapport.
  • Lødding, Berit Tellmann, Silje Maria Bungum, Berit Vennerød-Diesen, Frida Felicia Sølberg, Jan Røsdal, Trude (2019) Evaluering av Tett på realfag.Implementeringen. Delrapport 2. Nasjonal strategi for realfag i barnehagen og grunnopplæringen (2015–2019). NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Rapport.
  • Tømte, Cathrine Edelhard Wollscheid, Sabine Bugge, Markus Vennerød-Diesen, Frida Felicia (2019) Digital læring i askerskolen : Sluttrapport fra følgeforskning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Rapport.
  • Tømte, Cathrine Edelhard Wollscheid, Sabine Bugge, Markus Vennerød-Diesen, Frida Felicia (2018) Digital læring i askerskolen : Midtveisrapport fra følgeforskning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Rapport.
  • Vennerød, Frida Felicia Grini, Ida Synnøve Bårvåg Almli, Valerie Lengard Hersleth, Margrethe (2017) Barn & Smak - En guide i barns smaksopplevelser og kosthold. Nofima. Nofima. Rapport.
  • Reiling, Rune Borgan Alne, Ragnar Hjellset Vennerød-Diesen, Frida Felicia Pedersen, Cathrine (2025) Ordens- og oppførselskarakterer. Delrapport i prosjektet «Evaluering av forsøk med vurdering av orden og oppførsel uten karakter». NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Arbeidsnotat.
  • Reiling, Rune Borgan Alne, Ragnar Hjellset Vennerød-Diesen, Frida Felicia Pedersen, Cathrine Fidjeland, Andreas (2024) Evaluering av forsøk med vurdering av orden og oppførsel uten karakter. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Arbeidsnotat.
  • Pedersen, Cathrine Reiling, Rune Borgan Vennerød-Diesen, Frida Felicia Alne, Ragnar Smedsrud, Jørgen (2021) Lærertetthet i koronapandemiens første år: Analyse av GSI og intervjuer med skoleeiere, skoleledere og lærere. Fjerde delrapportering fra Evaluering av norm for lærertetthet. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Arbeidsnotat.
  • Sandsør, Astrid Marie Jorde Daus, Stephan Pedersen, Cathrine Reiling, Rune Borgan Salvanes, Kari Vea Skålholt, Asgeir (2019) Evaluering av norm for lærertetthet : NIFUs løsningsbeskrivelse for evaluering av norm for lærertetthet. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Arbeidsnotat.
Vis alle publikasjoner
  • Tømte, Cathrine Edelhard Wollscheid, Sabine Pedersen, Cathrine Vennerød-Diesen, Frida Felicia Bugge, Markus (2025) A systemic and longitudinal examination on professional development initiatives followed by the implementation of 1:1 coverage of digital device in primary and secondary schools | Education and Information Technologies. Education and Information Technologies : Official Journal of the IFIP technical committee on Education. Vitenskapelig artikkel.
  • Tømte, Cathrine Edelhard Pedersen, Cathrine Vennerød-Diesen, Frida Felicia Daus, Stephan (2023) Early and late adopter effects between schools in a one-to-one computer initiative. Computers & Education. Vitenskapelig artikkel.
  • Wollscheid, Sabine Tømte, Cathrine Edelhard Aardalen, Henrikke Flittig Vaagland, Karin Vennerød-Diesen, Frida Felicia (2021) A balancing Act – Perceptions of how Teachers in Norwegian and Mathematics combine Digital and Analogue Devices. Nordic Journal of Digital Literacy. Vitenskapelig artikkel.
  • Tømte, Cathrine Edelhard Bugge, Markus Wollscheid, Sabine Vennerød-Diesen, Frida Felicia (2020) Ready to Go? Schools? Preparedness for Teaching and Learning Within a One-to-One Program. Lecture Notes in Computer Science (LNCS). Vitenskapelig artikkel.
  • Vennerød, Frida Felicia Nicklaus, Sophie Lien, Nanna Almli, Valerie Lengard (2018) The development of basic taste sensitivity and preferences in children. Appetite. Vitenskapelig artikkel.
  • Vennerød, Frida Felicia Hersleth, Margrethe Nicklaus, Sophie Almli, Valerie Lengard (2017) The magic water test. An affective paired comparison approach to evaluate taste sensitivity in pre-schoolers.. Food Quality and Preference. Vitenskapelig artikkel.
  • Vennerød, Frida Felicia Almli, Valerie Lengard Berget, Ingunn Lien, Nanna (2017) Do parents form their children’s sweet preference? The role of parents and taste sensitivity on preferences for sweetness in pre-schoolers. Food Quality and Preference. Vitenskapelig artikkel.
  • Vennerød-Diesen, Frida Felicia (2018) The development of taste preferences in Children: A longitudinal study of Norwegian Preschoolers. Universitetet i Oslo. Doktorgradsavhandling.
  • Vennerød-Diesen, Frida Felicia Almli, Valerie Lengard Lien, Nanna (2018) The development of taste preferances in children - A Longitudinal Study of Norwegian Preschoolers.. Universitetet i Oslo. Doktorgradsavhandling.
Vis alle publikasjoner
  • Tømte, Cathrine Edelhard Pedersen, Cathrine Vennerød-Diesen, Frida Felicia (2023) Hvorfor er det ingen som spør forskerne om bruk av skjermer i skolen?. Kronikk.
  • Vennerød-Diesen, Frida Felicia (2021) Hvorfor barn liker det de liker. Intervju.
  • Vennerød-Diesen, Frida Felicia Sjøberg, Jeanette (2021) Hvis du spiser opp grønnsakene dine får du is. Intervju.
  • Vennerød-Diesen, Frida Felicia (2018) Barn som blir glad i det søte spiser mindre sunt. Intervju.
  • Almli, Valerie Lengard Vennerød, Frida Felicia (2018) Det søte dilemmaet. Intervju.
  • Vennerød, Frida Felicia (2018) Barn som lærer seg å spise mat som smaker bittert, spiser mindre søtt senere i livet. Intervju.
  • Vennerød, Frida Felicia (2017) Fireåringer kjenner søtsmak bedre enn seksåringer. Intervju.
  • Tømte, Cathrine Edelhard Wollscheid, Sabine Pedersen, Cathrine Vennerød-Diesen, Frida Felicia Bugge, Markus (2023) How to foster professional digital competence development in schools with 1:1 coverage. Inputs from a longitudinal study.. Vitenskapelig foredrag.
  • Tømte, Cathrine Edelhard Pedersen, Cathrine Vennerød-Diesen, Frida Felicia Wollscheid, Sabine Bugge, Markus (2023) Professional digital competence development for teachers in schools with 1:1 coverage of digital devices. Inputs from a longitudinal study.. Vitenskapelig foredrag.
  • Pedersen, Cathrine Vennerød-Diesen, Frida Felicia (2023) Systematisk arbeid for kompetanseutvikling – virker det?. Vitenskapelig foredrag.
  • Siddiq, Fazilat Daus, Stephan Vennerød-Diesen, Frida Felicia (2022) Teaching Early Numeracy Using an Innovative Blended Learning Approach: A Quasi-Experimental Study of Dragonbox School. Vitenskapelig foredrag.
  • Daus, Stephan Siddiq, Fazilat Vennerød-Diesen, Frida Felicia (2022) Teaching Early Numeracy Using an Innovative Blended Learning Approach: a Quasi-Experimental Study of Dragonbox School. Vitenskapelig foredrag.
  • Wollscheid, Sabine Vaagland, Karin Flittig-Aardalen, Henrikke Tømte, Cathrine Edelhard Vennerød-Diesen, Frida Felicia (2019) A balancing act – How do teachers in Norwegian and mathematics combine digital and non-digital devices?. Vitenskapelig foredrag.
  • Vennerød, Frida Felicia Almli, Valerie Lengard (2018) . Vitenskapelig foredrag.
  • Vennerød-Diesen, Frida Felicia (2018) The role of parents and taste sensitivity on taste preferences. Vitenskapelig foredrag.
  • Almli, Valerie Lengard Hersleth, Margrethe Kasebo, I.M. Kristiansen, Hanne Vennerød, Frida Felicia Masi, C. (2017) Dos and don'ts in CATA testing with 7-9 year old children. Learnings from studies on bread and fruit smoothies. Vitenskapelig foredrag.
  • Vennerød, Frida Felicia Monnery-Patris, Sandrine Lien, Nanna Almli, Valerie Lengard (2016) Children and sweet preferences.. Vitenskapelig foredrag.
  • Almli, Valerie Lengard Vennerød, Frida Felicia Hersleth, Margrethe (2016) Does basic taste sensitivity play a role on preschoolers’ preferences for foods with characteristic taste profiles?. Vitenskapelig foredrag.
  • Vennerød, Frida Felicia Hersleth, Margrethe Almli, Valerie Lengard (2016) Little girls prefer the sweetest drinks: gender and parenting style effects on sweet preferences in 4-year old children. Vitenskapelig foredrag.
  • Vennerød, Frida Felicia (2015) Sensitivity and preference testing with preschoolers. Vitenskapelig foredrag.
  • Vennerød, Frida Felicia Kristiansen, H. Hersleth, Margrethe Nicklaus, S. Almli, Valerie Lengard (2015) ensory sensitivity and preference for basic tastes in preschool children: development of age‐appropriate instruments.. Vitenskapelig foredrag.
  • Almli, Valerie Lengard Vennerød, Frida Felicia Kristiansen, Hanne (2015) Preferanse og sensitivitet for grunnsmakene søt og sur hos førskolebarn. Utvikling av instrumenter for sensorisk testing. Universitetet i Oslo. Universitetet i Oslo. Mastergradsoppgave.
  • Vennerød-Diesen, Frida Felicia Siddiq, Fazilat Smedsrud, Jørgen Hammer Bugge, Markus Daus, Stephan (2021) Innovativ matematikkundervisning på barnetrinnet førte til positive resultater. Annet.
  • Vennerød-Diesen, Frida Felicia Pedersen, Cathrine (2021) Det er mange grunner til at barns skjermtid bør begrenses, men ikke all skjermtid er like farlig. Forskersonen.no. Populærvitenskapelig artikkel.
  • Vennerød-Diesen, Frida Felicia (2021) Du må hacke evolusjonen for å like brokkoli. Harvest Magazine. Populærvitenskapelig artikkel.
  • Almli, Valerie Lengard Vennerød, Frida Felicia (2018) 6-åringer vil ha mer søtt enn 4-åringer. Aftenposten Viten. Populærvitenskapelig artikkel.
  • Vennerød, Frida Felicia (2017) Den søte middelvei. Foreldre og barn. Populærvitenskapelig artikkel.
  • Lødding, Berit Randen, Gunhild Tveit Kindt, Marianne Takvam Vennerød-Diesen, Frida Felicia Golden, Anne (2024) Vilkår for inkluderende opplæring. Presentasjon av NIFU-rapport 2024:4. Faglig foredrag.
  • Kindt, Marianne Takvam Lødding, Berit Randen, Gunhild Tveit Vennerød-Diesen, Frida Felicia Golden, Anne (2024) Hva innebærer det å gi nyankomne elever god og inkluderende opplæring?. Faglig foredrag.
  • Lødding, Berit Vika, Karl Solbue Randen, Gunhild Tveit Kindt, Marianne Takvam Vennerød-Diesen, Frida Felicia Golden, Anne (2023) Forskning på opplæringstilbud for nyankomne elever. Norskinnlæring, faglig utvikling og nye venner – er det mulig på samme tid? NIFU-rapport 2022:26. Faglig foredrag.
  • Bergan, Arne Olafsen, Marie Ydstie Pedersen, Cathrine Vennerød-Diesen, Frida Felicia Tømte, Cathrine Edelhard (2023) Digital kompetanseheving i lokale profesjonsfelleskap – praksisøkt med askerskolen. Faglig foredrag.
  • Daus, Stephan Vennerød-Diesen, Frida Felicia Siddiq, Fazilat Smedsrud, Jørgen Hammer Håland, Tine Weise Bugge, Markus Michaelsen (2021) Hvordan fungerer Dragonbox Skole på elevenes matematikkferdigheter og lærelyst?. Faglig foredrag.
  • Vennerød-Diesen, Frida Felicia (2018) Sykt søt. Faglig foredrag.
  • Vennerød-Diesen, Frida Felicia (2018) Sykt søtt. Faglig foredrag.
  • Almli, Valerie Lengard Vennerød, Frida Felicia Varela, Paula Hersleth, Margrethe (2018) Smakssentivitet og preferanser for saltsmak hos barn. Faglig foredrag.
  • Vennerød, Frida Felicia Almli, Valerie Lengard (2018) Smaksopplevelse hos små barn. Faglig foredrag.
  • Vennerød, Frida Felicia (2018) Barns opplevelse av mat. Faglig foredrag.
  • Vennerød-Diesen, Frida Felicia (2018) Barns smaksopplevelse. Faglig foredrag.
  • Vennerød, Frida Felicia (2015) Barn og smak. Faglig foredrag.
Vis alle

NIFU Nordisk institutt for studier av
innovasjon, forskning og utdanning

Postadresse:
Postboks 2815 Tøyen
0608 Oslo

Besøksadresse:
Økernveien 9
0653 Oslo

Org. nr: 976 073 169
Telefon: (+47) 22 59 51 00
E-post: post@nifu.no

Om NIFU
Ledige stillinger
Bladet Forskningspolitikk
Undersøkelser
Påmelding Nyhetsbrev

×

Abonner på NIFUs nyhetsbrev

Motta de mest aktuelle forskningsnyhetene og oppdateringene fra NIFU direkte i din innboks.