Pågående prosjekter
- A
- Addressing climate change with innovation in the forest-based industry
- Analyse av forskerpersonale og vitenskapelig publisering for fagevalueringer 2022-2024
- B
- BalanseHub Resource Centre for Gender Balance, Diversity and Inclusion in Norwegian Research
- Bruk og konsekvenser av KI for Unio-forbundets yrkesgrupper
- C
- D
- DIGITEK-HU: Bruk av digital teknologi i høyere utdanning
- Designing incentive systems in higher education (DISHEd)
- E
- F
- G
- H
- I
- K
- Kandidatundersøkelsen 2023-2028
- Kartlegging av norsk forskning på distrikts- og regionale utfordringer – miljøer, aktører og innhold
- Kompetanse i offshorenæringa
- L
- Langsiktige konsekvenser av koronapandemien for studenter og ansatte i høyere utdanning
- Legitimacy and acceleration of Green Energy Initiatives and Transitions (LEGIT)
- N
- P
- R
- S
- Scale-Up and Scale-Out Sharing Capacity for Sustainable Urban Transformation (TransScale)
- Språk og Kommunikasjon med UDIs brukere
- Spørreundersøkelser til deltakere på videreutdanning i barnehage- og skolesektor
- Spørringer til utdanningssektoren 2021 – 2025
- T
- The Missing Middle – a comparative study of transitions among low achievers from academic upper secondary school
- Tilrettelagt fag og yrkesopplæring
- U
- Undersøkelse av pandemiens virkninger på det norske forskningssystemet (21292)
- Utdanningsforskning i bruk
- Å
Avsluttede prosjekter
- 1
- 1+1 prosjektet
- 14 år etter. Om kompetanse fra videregående opplæring og overgang til utdanning og arbeid 14 år etter avsluttet grunnskole i 2002
- A
- A literature review on the academic environment’s importance for the quality of education in higher education
- AFINO (Senter for ansvarlig forskning og innovasjon) Arbeidspakke 7
- AHELO
- Analyse av Kreftforeningen som finansieringskilde for forskning (12820496)
- Analyse av oppstartsbedrifters markeder, ambisjoner, strategier og utfordringer
- Analyse om sosioøkonomiske indikatorer i norsk bioøkonomi
- Analysis of the impacts of the SFF scheme on the Norwegian research system
- Arbeidsgiveres vurdering av kandidater med høyere utdanning (12820605)
- Arbeidsgiverundersøkelsen 2022 – Undersøkelse blant arbeidsgivere som har ansatt nyutdannede kandidater fra fagskoler, høyskoler og universiteter (21213)
- Assessing the impacts of the policy mix for knowledge transfer between industry and science (20918).
- B
- BALANSEKUNST – kvinners vei mot den akademiske toppen
- Barriers and drivers regarding adult education, skills acquisition and innovative activity (BRAIN) (12820338)
- Better Understanding of Interdisciplinary Collaboration in Climate Change Research – BICC (12820330)
- Bibliometric analysis and career mapping for an evaluation of the SFF scheme as a funding instrument
- Bibliometric indicators for the Nordic universities
- Bortvalg og gjennomføring av videregående opplæring i Finnmark
- Bruk av digital teknologi i høyere utdanning
- C
- Centre for Research Quality and Policy Impact Studies (R-Quest)
- Coping with globalization: How do policies to promote excellence affect the research community? (PEAC)
- D
- Den virtuelle matematikkskolen skoleåret 2016-2017: Evaluering av tilbudene DVM-U, DVM-Pluss og DVM-1T
- Drift og videreutvikling av Nasjonalt system for måling av forsknings- og innovasjonsresultater i helseforetakene
- E
- EUROGRADUATE (20998)
- Educational resources and student performance (12820769-1)
- Effekter av rasisme og diskriminering på integrering. En kunnskapsoppsummering
- Ekstern underveisevaluering av styring og ledelse, faglig og administrativ organisering, Høgskolen i Oslo og Akershus (12820404)
- En studie av innovative praksiser innen kvalitetssikring i Europeisk høyere utdanning
- Entreprenørskap i utdanningen
- Et lag rundt eleven: Økt helsesøsterressurs i systemrettet og strukturert samhandling med skole
- Etter- og videreutdanning i næringslivet – faktorer som påvirker SMB i regionene (12820324)
- Eurograduate 2022
- European Tertiary Education Register (ETER) (20943)
- Eurostudent 4
- Evaluation of the interplay between research and education
- Evaluering av DVM-U 2014-15
- Evaluering av Den naturlige skolesekken og Lektor2
- Evaluering av InnoMed (12820371)
- Evaluering av Kompetanseløftet 2015
- Evaluering av Matematikk 1_MOOC
- Evaluering av Nasjonal strategi for realfag i barnehagen og grunnopplæringen (2015-2019)
- Evaluering av Nasjonalt Rektorprogram
- Evaluering av Råd for samarbeid med arbeidslivet (12820734)
- Evaluering av Språkløyper – Nasjonal strategi for språk, lesing og skriving 2016-2019
- Evaluering av Strategi for etter- og videreutdanning av ansatte i PP-tjenesten (SEVU-PPT) 2013–2018
- Evaluering av Teknologirådet
- Evaluering av Utdanningsløftet 2020
- Evaluering av Utviklingssentrene for sykehjem og hjemmetjenester (12820568)
- Evaluering av det nasjonale fagskolerådet
- Evaluering av doktorgradsutdanningen
- Evaluering av eCampus-programmet
- Evaluering av etablering av senter for fremragende utdanning (SFU) (12820288)
- Evaluering av forsøket med vekslingsmodeller som alternativer til 2+2 modellen i fag- og yrkesopplæringen
- Evaluering av fri prosjektstøtte
- Evaluering av fylkeskommunenes tilrettelegging for fagskoletilbud og kartlegging av kostnader ved fagskoledrift (12820395
- Evaluering av godkjenningsordning for utenlandsk fagskoleutdanning
- Evaluering av handlingsplanen for mer entreprenørskap blant kvinner
- Evaluering av karakterpraksis i offentlig og private videregående skoler (12820358)
- Evaluering av lærekandidatordningen og spesialundervisning i videregående opplæring (20801)
- Evaluering av lærerspesialistordningen
- Evaluering av matriseorganiseringen ved Det helsevitenskapelige fakultet ved Universitetet i Stavanger
- Evaluering av nasjonale prøver som system (12820260)
- Evaluering av nettstøttet videregående opplæring for voksne. Vurdere organisering av nettundervisningen i Nordland
- Evaluering av norm for lærertetthet (21051)
- Evaluering av nærings-ph.d.
- Evaluering av næringsliv i skolen
- Evaluering av pilotering av Den virtuelle matematikkskolen (DVM) (12820353)
- Evaluering av pilotering av ordning med lærerspesialister
- Evaluering av pilotering av ordning med lærerspesialister – tilleggsoppdrag for Utdanningsetaten i Oslo
- Evaluering av program for skolebibliotek (12820346)
- Evaluering av påbygging til generell studiekompetanse i Akershus
- Evaluering av rettsvitenskap (JUREVAL), 2020-2021. Fagsekretariat.
- Evaluering av samarbeidsmidler i universitets- og høgskolesektoren
- Evaluering av satsingen på Nasjonale forskerskoler
- Evaluering av tildelingsprosessen for forskningsmidler i Helse Sør-Øst RHF (12820310)
- Evaluering av tilskuddsordningen til Fulbright Norway
- Evaluering av utviklingsavtaler
- Evaluering av virkemiddelapparatet for kommersialisering av offentlig finansiert forskning
- Evaluering av virkemidler i satsingen på ungdomstrinnet (12820341)
- Exploring the role of VRI in regional innovation system formation and new path development
- External review of ENQA’s agency review process
- F
- Fagskolenes samarbeid med arbeidslivet
- FoU og innovasjon måler bærekraft
- FoU-aktivitet i profesjonsutdanninger. En kartlegging for NOKUT.
- Forskning om konsekvenser av rasisme og diskriminering på grunn av etnisitet, religion og livssyn
- Forskning på opplæringstilbud for nyankomne elever
- Fravær i videregående skole i Nord-Norge (20716)
- Fusjonsutredning for HiB, HSH og HiSF (12820626)
- Følgeevaluering av nettbasert grunnskolelærerutdanning ved Høgskolen i Telemark
- Følgeevaluering av regionale forskningsfond
- Følgeforskning på digital læring i grunnskolen
- Følgeforskning: Dragonbox – et heldigitalt læreverk for å fremme tallforståelse i begynneropplæringen
- Førstelektorstillingen som alternativ karrierevei
- G
- Gjennomføring av videregående opplæring i Østfold (20726)
- Gjennomføring i fagskoleutdanninger (20800)
- Gjennomføring i videregående opplæring i Østfold
- Gjennomgang av forskning og utvikling ved Høgskolen i Nesna (12820401)
- H
- HEDOCE – Higher Education Dropout and Completion in Europe
- HVL: Forskningsbasert følgeevaluering av fusjonsprosessen
- Helsefagarbeiderutdanningen – økt gjennomføring
- Higher Education Learning Outcomes: Transforming Higher Education
- Higher eduction learning outcomes (HELO)
- Hva teller når barn skriver? (12820632)
- Hvordan følges politiske føringer opp ved institusjonene? Satsing på MNT-fag som case (12820399 )
- Hvordan kan forskningspolitikken planlegges og evalueres?
- Hvordan sikre at sykepleiestudentene oppnår læringsutbytter i praksisstudiet – gode eksempler (21108)
- Hvordan systematisere kunnskap på arbeids- og velferdsområdet? (12820365)
- Hvordan vil digitalisering påvirke videreutvikling og omstilling av statens samlede kompetanse?
- Hvorfor når ikke norske universiteter opp i rangeringene? (12820387 )
- I
- Innehold og krav i samarbeidsavtalene mellom utdanning og praksis innen sykepleie
- Innovation policy learning from Norway in Western Balkans (12820181)
- Instituttsektorens rolle og organisering med vekt på samarbeid, arbeidsdeling og konsentrasjon
- Intensivopplæringen i regi av Ny GIV: Kartlegging av deltakelse, organisering og opplevelse
- International Research Network on Youth Education and Training (IRNYET)
- International Study of City Youth (ISCY) (20245)
- International student mobility: drivers, patterns and impacts (MOBILITY)
- K
- Kandidatundersøkelse Fagskoler
- Kandidatundersøkelse for fagskoleutdannede i 2019 og 2020.
- Kandidatundersøkelsen 2021
- Kandidatundersøkelsen 2021 er en undersøkelse til personer som fullførte sin mastergrad våren 2021 og omhandler deres studietilfredshet og arbeidsmarkedssituasjon.
- Kandidatundersøkelsene perioden høst 2015 – vinter 2017 (12820650)
- Kandidatundersøkelser 2017-2018
- Kartlegging av den nasjonale nordområdeforskningen
- Kartlegging av internasjonal forskning på eksamen
- Kartlegging av marin FoU og havbruksforskning 2011
- Kartlegging av norsk forskning på antimikrobiell resistens
- Kartlegging av pensum
- Kartlegging av ressurssituasjonen innenfor landbruks- og matrelatert FoU i 2009
- Kartlegging av skolelederes arbeidsbetingelser og tid til ledelse
- Kartlegging av velferdsforskning 2011
- Kartlegging og analyse av eksisterende nettbaserte rådgivings- og veiledningstjenester for utdannings- og yrkesvalg, nasjonalt og internasjonalt
- Kartlegging og analyse av tannhelse- og odontologisk forskning i Norge
- Kompetanse Norge Realkompetansevurdering (12820805)
- Kompetanse for innovasjon
- Kompetanse og kompetanseutvikling blant yrkesfaglærere
- Kompetansebehov i arbeidslivet som utgangspunkt for revidering av yrkesfagene i videregående opplæring
- Kompetansebehov knyttet til grønn omstilling
- Krigsskolen – Temanotat om yrkesrelevans (TYR) (12820670)
- Kunnskap og kvalitet i ny kontekst. Delprosjekt 4: Kvalitet, læringsutbytte og studiemestring
- Kunnskapsoppsummering om bruken av læringsutbyttebeskrivelser i høyere utdanning og høyere yrkesfaglig utdanning
- Kunnskapsoversikt om effekter av opplæringstilbud til nyankomne elever og kompetansehevingstiltak for varig tilknytning til arbeidslivet for voksne innvandrere (12820789)
- Kvalitet i fag- og yrkesopplæringen
- Kvalitetskriterier i høyere utdanning
- Kvalitetsutvikling i høyere utdanning: lærdommer fra ordningen Sentre for fremragende utdanning (SFU)
- Kvasi-eksperimentell studie av skrivehastighet i tidlig skriveopplæring med og uten digitale verktøy (12820506)
- L
- Landbruks- og matrelatert FoU – kartlegging av ressursinnsats m.m. i 2015 (12820718)
- Lange spor i helseforskningen
- Lange spor i velferdsforskningen: En effektanalyse av velferdsforskning finansiert av Norges forskningsråd i perioden 2000–2014
- Lekkasjeprosjektet
- Livslang læring og seniorers ”employability”
- M
- Marin forskning og utviklingsrelatert forskning ved Universitetet i Bergen
- MatAdapt: uttesting av adaptiv læring i matematikk
- Medisinsk og helsefaglig FoU 2009
- Mentorordninger for studenter i høyere utdanning
- Musikk – Kandidatundersøkelse (12820345)
- N
- NMBUs satsning på bærekraftsarenaer. En kvalitativ evaluering (21448)
- Noria-net on research performance indicators and their use
- Norsk studiemobilitet i et internasjonalt perspektiv
- Norskkarakterprosjektet
- O
- OECD TALIS Starting Strong Survey
- OECD – PIAAC
- Oppfølgingsundersøkelse av elever som har vært i grunnkompetanseløp i Akershus fylkeskommune (12820372)
- Opplæringskontorene (12820359)
- Opptakskrav, vurderingsformer og kvalitet i sykepleierutdanningen
- Ordinær utdanning som som arbeidsmarkedstiltak for unge med nedsatt arbeidsevne – en effektstudie (12820518)
- P
- Pedagogisk bruk av digital teknologi i høyere utdanning: kunnskapsoppsummering
- Plain building – plain sailing? Knowledge exploitation in the construction industry
- Preconditions for measuring effects of research and innovation policy interventions (PREMEFF)
- Q
- Qualifying for Professional Careers
- Quality in Norwegian Higher Education: Pathways, Practices and Performances
- R
- Rammeavtale om spørreundersøkelsr for Utdanningsdirektoratet (12820308)
- Rasisme og diskriminering innen utdanning
- Re-Structure: Redesigning the Norwegian higher education landscape
- RelinC: The role of research, skilled labour and innovation in the Coronacrisis (21201)
- Researcher-survey for SNSF (12820339)
- Ressursbruk til forskning i helseforetakene
- Ressurser og resultater
- Resultater av satsing på utdanningsforskning (12820327)
- Role of demonstration projects in innovation: transition to sustainable energy and transport (InnoDemo) (12820295)
- S
- SKILLS (The Future Industrial Worker in Skilled Practice)
- Samspill og kommunikasjon i samfunnsfaglig energiforskning (12820788)
- Secretary to the panel evaluating the technical-industrial research institutes (12820528)
- Silver Lining – a study of employability and learning trajectories of Late Career Learners
- Simulert læring? En undersøkelse av effekten av et digitalt læringsspill i økonomi og markedsføringsfag i VGO (21054)
- Sluttevaluering av FYSIOPRIM
- Spørringer til Skole-Norge
- Statusundersøkelse – likestilling i barnehagen
- Stipendiater og doktorgradsgjennomføring
- Strategisk kompetanseutvikling: SMB-er i Akershus og Østfold
- Studie av betingelser for kvalifisering til professorat (eventuelt dosent) og forskningsledelse med sikte på kjønnsbalanse (12820628)
- Studie av den nordiske avtalen om tilgang til høyere utdanning
- Studie om fremtidens kompetansebehov og innhold i og utforming av yrkesopplæringen
- Studiegjennomstrømning og studiekvalitet ved UMB (12820355)
- Sustainable path creation for innovative value chains for organic waste products (SusValueWaste)
- T
- Technology Opportunities in Nordic Energy System Transitions (TOP-NEST)
- Tett oppfølging: Hvilken effekt har NAV-veiledere i videregående skole på fullføring og elevenes overgang til arbeidsmarkedet?
- The Comeback Kids: A longitudinal study of dropouts re-enrolment in upper secondary education (283408)
- The dynamics of technology, trade and regional economic restructuring.
- The role of policy instruments for a sustainable and competitive pulp and paper industry: Sweden in a comparative perspective (128203609
- Transformation of European Universities (TRUE). Individual project (IP) on strategies an landscapes
- U
- Undersøkelse av arbeidsmarkedet for IKT-relaterte høyere utdanninger
- Undersøkelse av doktorgradskandidatenes arbeidsmarkedssituasjon (21048)
- Undersøkelse blant arbeidsgivere som har ansatt nyutdannede kandidater fra fagskoler, høyskoler og universiteter (21213)
- Undersøkelse rundt norske elevers engasjement i naturfag og matematikk
- Utredning av modeller for organisering og innretning av teknologioverføringskontorene
- Utredning av mulighet for fagkonsentrasjon på Vg1 bygg- og anleggsteknikk
- Utredning for UNIK (12820575)
- Utredning om forsknings- og utviklingsarbeid innenfor det spesialpedagogiske fagområdet (12820328)
- Utredning om styring av universiteter og høyskoler (21125)
- V
- Valg av studiested
- Varehandel og høyere utdanning: En eksplorativ studie av samarbeid innen utdanning, forskning og innovasjon
- Videreføring av evaluering av Kunnskapsløftet (12820368)
- Videregående opplæring – tilstrekkelig grunnlag for arbeid og videre studier? (12820363)
- Virkemiddelevaluering av Forskningsrådets ordning med sentre for fremragende forskning
- Virkemiddelevaluering av Yggdrasil Mobilitetsprogram for utenlandske ph.d-studenter og yngre forskere for forskningsopphold i Norge (12820336)
- Vurdering av Luftkrigsskolens yrkesrelevans (VALKYR)
- W
- Å