Løken, KatrineSandsør, Astrid Marie JordeDrugli, May BrittLeiulfsrud, HåkonManudeep, BhullerStørksen, Ingunn(2024)Et jevnere utdanningsløp - Barnehage og skole/SFO som innsats mot ulikhet blant barn.Kunnskapsdepartmentet. Kunnskapsdepartmentet. Rapport.
Hovdhaugen, ElisabethSandsør, Astrid Marie JordeBøckmann, EsterCarlsten, Tone Cecilie(2020)Opptak til høyere utdanning : En studie av konsekvensene av kvote og poengberegning med fokus på psykologi, medisin, jus og grunnskolelærerutdanning.NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Rapport.
Salvanes, Kari VeaReiling, Rune BorganSandsør, Astrid Marie Jorde(2019)Tverrsektorielt samarbeid i skolen : Effekt av NAV-veileder i videregående skole på deltakelse i videregående opplæring og inaktivitet.NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Rapport.
Seland, IdunnCaspersen, JoakimMarkussen, EifredSandsør, Astrid Marie Jorde(2017)Sluttrapport fra evaluering av pilotering av lærerspesialistordningen i norsk og realfag.NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Rapport.
Aamodt, Per OBjørnstad, SteinSandsør, Astrid M. JordeFinnanger, EdvinJensen, Thea(2016)Kostnadskartlegging av fylkeskommunale fagskoler.Deloitte. Deloitte. Rapport.
Salvanes, Kari VeaSandsør, Astrid M. JordeWollscheid, Sabine(2016)Kan tiltak rettet mot selvregulering øke elevers skoleprestasjoner? En systematisk litteraturgjennomgang.NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Rapport.
Seland, IdunnCaspersen, JoakimMarkussen, EifredSandsør, Astrid M. Jorde(2016)Delrapport fra evaluering av pilotering av ordning med lærerspesialister: Lokal planlegging, oppstart ved skolene og de første erfaringene fra pilotering av lærerspesialistordningen i norsk og realfag.NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Rapport.
Drange, Nina EirinHavnes, TarjeiSandsør, Astrid M. Jorde(2012)Kindergarten for All: Long-run Effects of a Universal Intervention.Statistisk sentralbyrå. Statistisk sentralbyrå. Rapport.
Sandsør, Astrid Marie JordeReiling, Rune BorganSkålholt, AsgeirPedersen, Cathrine(2020)Evaluering av norm for lærertetthet: Analyse av GSI og spørreundersøkelse til skoleledere og skoleeiere. Tredje delrapportering.NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Arbeidsnotat.
Sandsør, Astrid Marie JordeDaus, StephanPedersen, CathrineReiling, Rune BorganSalvanes, Kari VeaSkålholt, Asgeir(2019)Evaluering av norm for lærertetthet : NIFUs løsningsbeskrivelse for evaluering av norm for lærertetthet.NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Arbeidsnotat.
Vis alle publikasjoner
Cheesman, Rosa Catherine GillespieBorgen, Nicolai T.Sandsør, Astrid Marie JordeHufe, Paul(2025)The Genetic Lottery Goes to School: Better Schools Compensate for the Effects of Students' Genetic Differences.Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America (PNAS). Vitenskapelig artikkel.
Sandsør, Astrid Marie Jorde(2025)Vi trenger kunnskap.Kronikk.
Sandsør, Astrid Marie Jorde(2025)Endelig kan vi forske på de sårbare barna.Kronikk.
Bhuller, ManudeepLeiulfsrud, HåkonLøken, Katrine VellesenSandsør, Astrid Marie JordeStørksen, IngunnTorvik, Fartein Ask(2024)– Vi anbefaler ikke å ta bort leken og barndommen fra barnehagen, tvert imot!.Kronikk.
Sandsør, Astrid Marie Jorde(2024)Hvem skal få studere det de har lyst til å studere?.Kronikk.
Sandsør, Astrid Marie JordeSalvanes, Kari Vea(2024)Mer smågruppeundervisning kan øke guttenes læring.Kronikk.
Sandsør, Astrid Marie Jorde(2024)Smågruppeundervisning i skolen – et tiltak som fungerer.Kronikk.
Løken, KatrineBhuller, ManudeepDrugli, May BrittLeiulfsrud, HåkonSandsør, Astrid Marie JordeStørksen, Ingunn(2024)Sosiale forskjeller blir sterkere utover i utdanningsløpet. Hva kan gjøres?.Kronikk.
Løken, Katrine VellesenBhuller, ManudeepDrugli, May BrittLeiulfsrud, HåkonSandsør, Astrid Marie JordeStørksen, Ingunn(2024)Lekbasert læring har sterk støtte i forskning.Kronikk.
Løken, Katrine VellesenBhuller, ManudeepDrugli, May BrittLeiulfsrud, HåkonSandsør, Astrid Marie JordeStørksen, Ingunn(2024)Lytt til forskningsfronten - Vårt forslag om mer lekbasert læring i SFO og på første trinn vil bidra til at barn får lære gjennom praktiske erfaringer gjennom inkluderende lek og aktivitet..Kronikk.
Løken, Katrine VellesenBhuller, ManudeepDrugli, May BrittLeiulfsrud, HåkonSandsør, Astrid Marie JordeStørksen, Ingunn(2024)Ja takk, begge deler.Kronikk.
Løken, Katrine VellesenBhuller, ManudeepDrugli, May BrittLeiulfsrud, HåkonSandsør, Astrid Marie JordeStørksen, Ingunn(2024)Bredt kunnskapsgrunnlag.Kronikk.
Lund, Bjarte AarmoSandsør, Astrid Marie JordeLison, Pierre(2022)Problemer på kontoret: Alltid jeg som må trakte kaffe.Kronikk.
Sandsør, Astrid Marie Jorde(2021)Intervju om opptakssystem og yrkesvalg.Intervju.
Sandsør, Astrid Marie Jorde(2021)Intervju om årets opptak til høyere utdanning.Intervju.
Sandsør, Astrid Marie Jorde(2021)Intervju om årets opptak til høyere utdanning.Intervju.
Sandsør, Astrid Marie Jorde(2021)Intervju om årets opptak til høyere utdanning.Intervju.
Sandsør, Astrid Marie Jorde(2021)Intervju om årets opptak til høyere utdanning.Intervju.
Sandsør, Astrid Marie Jorde(2020)Intervju om fritt skolevalg.Intervju.
Sandsør, Astrid Marie Jorde(2020)Intervju om hvordan karantener og fravær i forbindelse med pandemien kan påvirke elever i videregående.Intervju.
Sandsør, Astrid Marie Jorde(2020)Intervju om hvordan karantener og fravær i forbindelse med pandemien kan påvirke elever i grunnskolen.Intervju.
Sandsør, Astrid Marie Jorde(2020)Intervju i forbindelse med årets opptak til høyere utdanning og "koronakullet".Intervju.
Sandsør, Astrid Marie Jorde(2020)Intervju i forbindelse med årets opptak til høyere utdanning.Intervju.
Sandsør, Astrid Marie Jorde(2020)Intervju om fritt skolevalg.Intervju.
Sandsør, Astrid Marie Jorde(2016)Intervju i forbindelse med artikkel i avhandlingen om karaktervarians.Intervju.
Sandsør, Astrid Marie Jorde(2025)The Life Cycle Benefits and Costs of Universal Child Care.Vitenskapelig foredrag.
Sandsør, Astrid Marie Jorde(2024)Sustained Effects of Small-Group Instruction in Mathematics.Vitenskapelig foredrag.
Sandsør, Astrid Marie Jorde(2024)The genetic lottery goes to school: Evidence from Norway.Vitenskapelig foredrag.
Sandsør, Astrid Marie Jorde(2024)The Life Cycle Benefits and Costs of Universal Child Care.Vitenskapelig foredrag.
Sandsør, Astrid Marie Jorde(2024)The genetic lottery goes to school: Evidence from Norway.Vitenskapelig foredrag.
Sandsør, Astrid Marie Jorde(2024)The Life Cycle Benefits and Costs of Universal Child Care.Vitenskapelig foredrag.
Sandsør, Astrid Marie Jorde(2024)Sustained Effects of Small-Group Instruction in Mathematics.Vitenskapelig foredrag.
Sandsør, Astrid Marie Jorde(2024)Sustained Effects of Small-Group Instruction in Mathematics.Vitenskapelig foredrag.
Sandsør, Astrid Marie Jorde(2024)The Life Cycle Benefits and Costs of Universal Child Care.Vitenskapelig foredrag.
Sandsør, Astrid Marie Jorde(2024)Who may enter? Qualification and ranking in centralized admission systems to higher education.Vitenskapelig foredrag.
Sandsør, Astrid Marie Jorde(2024)Sustained Effects of Small-Group Instruction in Mathematics.Vitenskapelig foredrag.
Sandsør, Astrid Marie Jorde(2024)The Life Cycle Benefits and Costs of Universal Child Care.Vitenskapelig foredrag.
Sandsør, Astrid Marie Jorde(2024)The genetic lottery goes to school: Evidence from Norway.Vitenskapelig foredrag.
Sandsør, Astrid Marie Jorde(2024)The Life Cycle Benefits and Costs of Universal Child Care.Vitenskapelig foredrag.
Sandsør, Astrid Marie Jorde(2023)The eects of a free universal after school program on child academic outcomes.Vitenskapelig foredrag.
Sandsør, Astrid Marie Jorde(2023)The effects of a free universal after school program on child academic outcomes.Vitenskapelig foredrag.
Drange, Nina EirinSandsør, Astrid Marie Jorde(2022)The effects of a free universal after-school program on
child academic outcomes.Vitenskapelig foredrag.
Drange, Nina EirinSandsør, Astrid Marie Jorde(2022)The effects of a free universal after school program on child academic outcomes.Vitenskapelig foredrag.
Sandsør, Astrid Marie Jorde(2022)Small Group Instruction to Improve Student Performance in Mathematics in Early Grades: Results from a Randomized Field Experiment.Vitenskapelig foredrag.
Sandsør, Astrid Marie Jorde(2021)Achievement Gaps by Parental Income and Education.Vitenskapelig foredrag.
Sandsør, Astrid Marie Jorde(2021)Small Group Instruction to Improve Student Performance in Mathematics in Early Grades: Results from a Randomized Field Experiment.Vitenskapelig foredrag.
Sandsør, Astrid Marie Jorde(2021)Small Group Instruction to Improve Student Performance in Mathematics in Early Grades: Results from a Randomized Field Experiment.Vitenskapelig foredrag.
Sandsør, Astrid Marie Jorde(2018)"Tett oppfølging – Forsøk med NAV-veileder i videregående skole» og «Østfoldmodellen –sosialfaglige rådgivere i videregående skole».Vitenskapelig foredrag.
Sandsør, Astrid Marie JordeStrøm, BjarneFalch, Torberg(2017)Local government mergers and school quality.Vitenskapelig foredrag.
Sandsør, Astrid M. Jorde(2016)Evidence-based recommendations for educational policy.Vitenskapelig foredrag.
Sandsør, Astrid M. JordeStrøm, Bjarne(2016)Municipality mergers.Vitenskapelig foredrag.
Sandsør, Astrid M. Jorde(2016)Grade variance.Vitenskapelig foredrag.
Sandsør, Astrid Marie Jorde(2020)Fritt skolevalg? En gjennomgang av relevant forskning (høringsnotat).Annet.
Sandsør, Astrid Marie JordeReiling, Rune BorganSalvanes, Kari Vea(2019)Hva vet vi om effekten av økt lærertetthet på elevenes læringsutbytte?.Annet.
Elken, MariSandsør, Astrid Marie JordeDale, Ragnhild Freng(2021)Hva i alle dager er tverrfaglighet?.Morgenbladet. Leserinnlegg.
Sandsør, Astrid Marie JordeSalvanes, Kari Vea(2023)Smågruppeundervisning i matematikk bedrer elevenes læringsresultater.Bedre Skole. Populærvitenskapelig artikkel.
Lund, Bjarte AarmoSandsør, Astrid Marie JordeMoen, Ole Martin(2022)Hva bør vi være mest redd for akkurat nå?.Morgenbladet. Populærvitenskapelig artikkel.
Sandsør, Astrid Marie Jorde(2020)Forsøk i skolen.Bedre Skole. Populærvitenskapelig artikkel.
Sandsør, Astrid Marie Jorde(2025)Melding St. 28. Tro på framtida- uansett bakgrunn.Faglig foredrag.
Sandsør, Astrid Marie Jorde(2023)Hva skal et opptakssystem løse? Prinsipper og avveiinger.Faglig foredrag.
Sandsør, Astrid Marie JordePedersen, CathrineOpheim, VibekeSolheim, Oddny Judith(2023)Webinar om forskning på lærertetthet.Faglig foredrag.
Sandsør, Astrid Marie Jorde(2021)Utdanningsulikhet - like forutsetninger, like muligheter?.Faglig foredrag.
Sandsør, Astrid Marie Jorde(2020)Effekten av en bevilgning til økte lærerressurser på 1.-4. trinn.Faglig foredrag.
Sandsør, Astrid Marie Jorde(2020)Presentasjon av rapport om opptak til høyere utdanning.Faglig foredrag.
Sandsør, Astrid Marie Jorde(2020)Hvilken rolle spiller barnehage og skole?.Faglig foredrag.
Flatø, MartinSandsør, Astrid Marie JordeUlriksen, RobinBelanger, JulieSutherland, Alex(2017)RCT – en metode for politikkrelevant utdanningsforskning.Faglig foredrag.
Sandsør, Astrid M. Jorde(2014)Hva er utdanningens verdi?.Faglig foredrag.
Vis alle
×
Abonner på NIFUs nyhetsbrev
Motta de mest aktuelle forskningsnyhetene og oppdateringene fra NIFU direkte i din innboks.