Nyhetsbrev English flag for translating text

NIFU
  • Vi forsker på
    • Arbeidsliv og livslang læring
    • Fag- og yrkesopplæring
    • Forskningssystemet
    • Høyere utdanning
    • Innovasjon og omstilling 
    • Mangfold og likestilling 
    • Skole og barnehage
  • Prosjekter
  • Publikasjoner
  • Ansatte
  • Arrangementer
  • Om NIFU
    • Styret
    • Ledelse
    • Strategi
    • Metoder og data
    • Forskningsetikk
    • Personvernerklæring
    • Samfunnsansvar (CSR)
    • Nettverk og samarbeidspartnere
    • Ledige stillinger
    • Bibliotek
    • Historie
    • Vedtekter
    • Om NIFU
  1. Forsiden
  2. ansatte
  3. Marianne Takvam Kindt

Høyoppløselig bilde

Marianne Takvam Kindt

Forsker 2

470 79 487
marianne.takvam.kindt@nifu.no
Se alle arbeider i CRISTIN

Faglig profil og kompetanse

  • Utdanning og ulikhet
  • Integrering
  • Ungdom og utenforskap
  • Utdanningsvalg
  • Frafall og gjennomføring av videregående opplæring
  • Kvalitativ metode

Bakgrunn

  • 2021-: Forsker 2, NIFU
  • 2018–2021: Forsker 2, Fafo
  • 2013–2018: Stipendiat, Institutt for Pedagogikk, Universitetet i Oslo

Pågående prosjekter

  • KLAR2030 Kunnskapsgrunnlag for nytt rammeverk for innhold og struktur i videregående opplæring
  • The Missing Middle – a comparative study of transitions among low achievers from academic upper secondary school
  • Tilrettelagt fag og yrkesopplæring
Vis avsluttede prosjekter

Avsluttede prosjekter

  • Språk og Kommunikasjon med UDIs brukere
  • Forskning på opplæringstilbud for nyankomne elever
  • Rasisme og diskriminering innen utdanning
  • Effekter av rasisme og diskriminering på integrering. En kunnskapsoppsummering
  • The Comeback Kids: A longitudinal study of dropouts re-enrolment in upper secondary education (283408)
Skjul avsluttede prosjekter
  • Tahir, Hajra Lynnebakke, Brit Dangmann, Cecilie Ruud Kindt, Marianne Takvam (2025) Forståelse og bruk av UDIs skriftlige kommunikasjon: En pilotstudie om søkernes erfaringer. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU). Rapport.
  • Lødding, Berit Kindt, Marianne Takvam Vennerød-Diesen, Frida Felicia Randen, Gunhild Tveit Grøgaard, Jens Brandi Tahir, Hajra (2024) Vilkår for inkluderende opplæring: Sluttrapport fra prosjektet Forskning på opplæringstilbud til nyankomne elever. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU. Rapport.
  • Lynnebakke, Brit Kindt, Marianne Takvam Alne, Ragnar Hjellset Reiling, Rune Borgan (2024) Forskjellsbehandling, diskriminering og rasisme i norsk grunnskole. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU). Rapport.
  • Kindt, Marianne Takvam Lyckander, Rønnaug H. Høst, Håkon (2024) Følgeevaluering – forsøk med nasjonal samarbeidsmodell for tilrettelagt fag- og yrkesopplæring for voksne innvandrere. Delrapport.. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU). Rapport.
  • Wollscheid, Sabine Lynnebakke, Brit Kindt, Marianne Takvam Karlstrøm, Henrik Fossum, Lone Wanderås (2022) Konsekvenser av rasisme og diskriminering for integrering innen utdanning: En kunnskapsoversikt. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU. Rapport.
  • Lødding, Berit Kindt, Marianne Takvam Randen, Gunhild Tveit Lynnebakke, Brit Vennerød-Diesen, Frida Felicia Vika, Karl Solbue (2022) Norskinnlæring, faglig utvikling og nye venner – er det mulig på samme tid? Delrapport fra prosjektet Forskning på opplæringstilbud til nyankomne elever. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU. Rapport.
  • Bjørnset, Mathilde Kindt, Marianne Takvam Rogstad, Jon (2021) Hva arbeidsgivere snakker om når de snakker om språk. Om forståelse av språkkrav og språkprøver. Fafo. Fafo. Rapport.
  • Andersen, Rolf Kristian Bråten, Mona Bøckmann, Esther Kindt, Marianne Takvam Nyen, Torgeir Tønder, Anna Hagen (2021) Håndtering og konsekvenser av koronautbruddet for videregående opplæring. Fafo. Rapport.
  • Bjørnset, Mathilde Bråten, Beret Rogstad, Jon Kindt, Marianne Takvam Gjefsen, Hege Marie (2020) Kompetanse for inkluderende barnehage og skolemiljø. Evaluering av tre tiltak. Sluttrapport. Fafo. Fafo. Rapport.
  • Bjørnset, Mathilde Gunnes, Trude Kindt, Marianne Takvam Kirkebøen, Lars Johannessen Lindenskov, Lena Rogstad, Jon (2020) Målrettet og tilrettelagt matematikkundervisning for elever som presterer svakt i matematikk. Statistisk sentralbyrå. Rapport.
  • Bjørnset, Mathilde Kindt, Marianne Takvam Rogstad, Jon (2020) Inkluderende barnehage- og skolemiljø. Fafo. Rapport.
  • Drange, Nina Eirin Gjefsen, Hege Marie Kindt, Marianne Takvam Rogstad, Jon (2020) Suksess og besvær. Evaluering av fraværsgrensen i videregående skole 2016-2019. Sluttrapport. Fafo. Rapport.
  • Kindt, Marianne Takvam Strand, Anne Hege Henden (2020) Hele mennesker – delte tjenester. Utenforskap blant unge i utsatte boområder. Fafo. Rapport.
  • Bjørnset, Mathilde Kindt, Marianne Takvam (2019) Fra gallionsfigur til overarbeidet altmuligmann? Rekruttering av skoleledere i norsk skole. Fafo. Rapport.
  • Bjørnset, Mathilde Kindt, Marianne Takvam (2019) På rett hylle? Mentoring som en vei inn i arbeidslivet. En undersøkelse av IMDis mentor- og traineeordning. Fafo. Rapport.
  • Strand, Anne Hege Henden Kindt, Marianne Takvam (2019) Unge i utsatte boområder – en kunnskapsoversikt. Fafo. Rapport.
  • Bjørnset, Mathilde Drange, Nina Eirin Gjefsen, Hege Marie Kindt, Marianne Takvam Rogstad, Jon (2018) I fraværsgrensens dødvinkel. Evaluering av fraværsgrensen i videregående opplæring. Delrapport 2. Fafo. Rapport.
Vis alle publikasjoner
  • Reisel, Liza Hermansen, Are Skeie Kindt, Marianne Takvam (2019) Norway: Ethnic (In)equality in a Social Democratic Welfare State. Palgrave Macmillan. Bokkapittel.
  • Kindt, Marianne Takvam Hegna, Kristinn (2017) Innvandrerdriv på Oslos østkant. Aspirasjoner om høyere utdanning blant yrkesfagelever og elitestudenter med innvandrerbakgrunn i Oslo. Cappelen Damm Akademisk. Bokkapittel.
  • Lillebø, Otto Sevaldson Skålholt, Asgeir Kindt, Marianne Takvam (2024) Pandemi og gjennomføring av videregående opplæring. Tidsskrift for samfunnsforskning (TfS). Vitenskapelig artikkel.
  • Kindt, Marianne Takvam Strømme, Thea Bertnes Lødding, Berit Merino Pareja, Rafael (2023) Optimism trap? Educational aspirations and outcomes among students with immigrant backgrounds in Norway and Spain. Scandinavian Journal of Educational Research. Vitenskapelig artikkel.
  • Kindt, Marianne Takvam Bjørnset, Mathilde (2023) What Employers Mean When They Talk About Language Proficiency: a Civic Integration Policy Meets the Importance of Informal Skills. Journal of International Migration and Integration. Vitenskapelig artikkel.
  • Kindt, Marianne Takvam (2022) How do Children of Immigrants Experience Parental Involvement in their Education?. Nordic Journal of Migration Research. Vitenskapelig artikkel.
  • Bjørnset, Mathilde Valen, Nora Kindt, Marianne Takvam (2021) Norskprøven: god løsning eller feil problembeskrivelse?. Søkelys på arbeidslivet. Vitenskapelig artikkel.
  • Kindt, Marianne Takvam Reegård, Kaja (2021) Outsiders Looking in. The Re-enrolment Struggles of Early School Leavers in Norway. Young - Nordic Journal of Youth Research. Vitenskapelig artikkel.
  • Kindt, Marianne Takvam (2019) Negotiating independence and tradition: plans for career, marriage and family among daughters of immigrants enrolled in higher education in Norway. Journal of Ethnic and Migration Studies. Vitenskapelig artikkel.
  • Kindt, Marianne Takvam (2018) Right choice, wrong motives? Narratives about prestigious educational choices among children of immigrants in Norway. Ethnic and Racial Studies. Vitenskapelig artikkel.
  • Kindt, Marianne Takvam (2017) Innvandrerdriv eller middelklassedriv? : foreldres ressurser og valg av høyere utdanning blant barn av innvandrere. Norsk sosiologisk tidsskrift. Vitenskapelig artikkel.
  • Rogstad, Jon Bjørnset, Mathilde Drange, Nina Eirin Gjefsen, Hege Marie Kindt, Marianne Takvam (2021) Fraværsgrensen i videregående skole. Perspektiver, erfaringer og konsekvenser. Cappelen Damm Akademisk. Bok.
Vis alle publikasjoner
  • Rogstad, Jon Bjørnset, Mathilde Drange, Nina Eirin Gjefsen, Hege Marie Kindt, Marianne Takvam (2021) Fraværsgrensen i videregående skole. Perspektiver, erfaringer og konsekvenser. Cappelen Damm Akademisk. Bok.
  • Ballo, Jannike Gottschalk Kindt, Marianne Takvam Skålholt, Asgeir (2024) Children of immigrants' vocational educational success: A sequence analysis of school-to-work trajectories. Vitenskapelig foredrag.
  • Ballo, Jannike Gottschalk Kindt, Marianne Takvam (2024) Can immigrant selectivity explain why children of immigrants are less likely to acquire apprenticeships?. Vitenskapelig foredrag.
  • Ballo, Jannike Gottschalk Kindt, Marianne Takvam (2024) Can individual skills and parental educational attainment explain transitions to and through VET for children of immigrants in Norway?. Vitenskapelig foredrag.
  • Kindt, Marianne Takvam Ballo, Jannike Gottschalk (2024) The risky choice. Children of immigrants’ narratives about upper vocational education. Vitenskapelig foredrag.
  • Kindt, Marianne Takvam Skålholt, Asgeir (2022) Children of Immigrants school-to-work trajectories: A polarized pattern?. Vitenskapelig foredrag.
  • Strømme, Thea Bertnes Kindt, Marianne Takvam Lødding, Berit (2021) Job Ambitions Among Students With Immigrant Background In Contrasting Labor Market Contexts. Vitenskapelig foredrag.
  • Lødding, Berit Randen, Gunhild Tveit Kindt, Marianne Takvam Vennerød-Diesen, Frida Felicia Golden, Anne (2024) Vilkår for inkluderende opplæring. Presentasjon av NIFU-rapport 2024:4. Faglig foredrag.
  • Kindt, Marianne Takvam Lyckander, Rønnaug H. (2024) Forsøk med samarbeidsmodeller i tilrettelagt fag- og yrkesopplæring: Foreløpige funn fra delrapport 1. Faglig foredrag.
  • Kindt, Marianne Takvam Lødding, Berit Randen, Gunhild Tveit Vennerød-Diesen, Frida Felicia Golden, Anne (2024) Hva innebærer det å gi nyankomne elever god og inkluderende opplæring?. Faglig foredrag.
  • Lødding, Berit Vika, Karl Solbue Randen, Gunhild Tveit Kindt, Marianne Takvam Vennerød-Diesen, Frida Felicia Golden, Anne (2023) Forskning på opplæringstilbud for nyankomne elever. Norskinnlæring, faglig utvikling og nye venner – er det mulig på samme tid? NIFU-rapport 2022:26. Faglig foredrag.
  • Golden, Anne Randen, Gunhild Tveit Kindt, Marianne Takvam Lødding, Berit (2023) Hva skal til for at nyankomne elever får god opplæring? Norskinnlæring, faglig utvikling og nye venner – er det mulig på samme tid?. Faglig foredrag.
  • Kindt, Marianne Takvam (2013) "Hvorfor velger minoritetsstudenter som de gjør? Høyere utdanning blant etterkommere av innvandrere i Norge". Faglig foredrag.
  • Lødding, Berit Kindt, Marianne Takvam Randen, Gunhild Tveit Golden, Anne (2024) Hva innebærer det å gi nyankomne elever god og inkluderende opplæring?. Populærvitenskapelig foredrag.
Vis alle

NIFU Nordisk institutt for studier av
innovasjon, forskning og utdanning

Postadresse:
Postboks 2815 Tøyen
0608 Oslo

Besøksadresse:
Økernveien 9
0653 Oslo

Org. nr: 976 073 169
Telefon: (+47) 22 59 51 00
E-post: post@nifu.no

Om NIFU
Ledige stillinger
Bladet Forskningspolitikk
Undersøkelser
Påmelding Nyhetsbrev

×

Abonner på NIFUs nyhetsbrev

Motta de mest aktuelle forskningsnyhetene og oppdateringene fra NIFU direkte i din innboks.