Høst, HåkonLillebø, Otto SevaldsonSmedsrud, Jørgen HammerSkålholt, Asgeir(2024)Vg3 fagopplæring i skole som alternativ til læretid. Resultater etter tiltakene i Utdanningsløftet 2020.NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Rapport.
Smedsrud, Jørgen HammerVennerød-Diesen, Frida FeliciaWendelborg, Christian(2022)Tilskuddsordning for kompetanseutvikling: Sammenstilling og rapportering.NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Rapport.
Høst, HåkonSmedsrud, Jørgen Hammer(2022)Vg3 fagopplæring i skole – av akseptabel kvalitet? Evaluering av tiltak rettet mot videregående opplæring i Utdanningsløftet 2020.NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Rapport.
Caspersen, JoakimHermstad, Ingrid HolmedahlHybertsen, Ingunn DahlerLynnebakke, BritVika, Karl SolbueSmedsrud, Jørgen Hammer(2021)Koronapandemien i grunnskolen - håndtering og konsekvenser.Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet. Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet. Rapport.
Wollscheid, SabineRamberg, IngeSmedsrud, Jørgen Hammer(2020)Norske elevers engasjement og motivasjon i naturfag og matematikk : Litteraturkartlegging og pilotundersøkelse.NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Rapport.
Lødding, BeritBergene, Ann CecilieBungum, BeritSølberg, JanSmedsrud, Jørgen HammerVennerød-Diesen, Frida Felicia(2020)Evalueringen av Tett på realfag. Implementeringen fortsetter. Delrapport 3. Nasjonal strategi for realfag i barnehagen og grunnopplæringen (2015–2019).NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Rapport.
Markussen, EifredCarlsten, Tone CecilieGrøgaard, Jens BrandiSmedsrud, Jørgen(2019)«… respekten for forskjelligheten …» : En studie av spesialundervisning i videregående opplæring i Norge skoleåret 2018–2019.NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Rapport.
Gjerustad, CaySmedsrud, Jørgen HammerPedersen, CathrineTømte, Cathrine Edelhard(2019)Deltakerundersøkelsen for «Profesjonsfaglig Digital Kompetanse».NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Rapport.
Gjerustad, CaySmedsrud, Jørgen HammerFederici, Roger Andre(2019)Systematisk arbeid med psykisk helse: Spredning, bruk og implementering av eksterne skoleprogram.NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Rapport.
Pedersen, CathrineReiling, Rune BorganVennerød-Diesen, Frida FeliciaAlne, RagnarSmedsrud, Jørgen(2021)Lærertetthet i koronapandemiens første år: Analyse av GSI og intervjuer med skoleeiere, skoleledere og lærere. Fjerde delrapportering fra Evaluering av norm for lærertetthet.NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Arbeidsnotat.
Smedsrud, Jørgen(2012)Evnerike barn i skolen - de glemte elevene.Psykologi i kommunen (PIK). Vitenskapelig artikkel.
Smedsrud, Jørgen(2012)Sentrale utfordringer ved definisjon, utredning og identifisering av evnerike barn.Psykologi i kommunen (PIK). Vitenskapelig artikkel.
Smedsrud, Jørgen Hammer(2019)Mathematically gifted adolescents in Norway: Exploring mathematically gifted adolescents' experience with the school system in Norway.Universitetet i Oslo. Doktorgradsavhandling.
Smedsrud, JørgenSkogen, Kjell(2016)Evnerike elever og tilpasset opplæring.Fagbokforlaget. Bok.
Vis alle publikasjoner
Smedsrud, JørgenSkogen, Kjell(2016)Evnerike elever og tilpasset opplæring.Fagbokforlaget. Bok.
Smedsrud, Jørgen(2017)Fem trekk som kjennetegner evnerike barn. Slik vet du om barnet ditt har spesielle evner..Intervju.
Smedsrud, Jørgen(2016)Har du et evnerik barn? Dette er tegnene du skal se etter..Intervju.
Smedsrud, Jørgen(2015)Norsk skole anerkjenner ikke begavelse.Intervju.
Smedsrud, Jørgen Hammer(2025)What’s so Special about Special Education? Voicing Special Education students’ perspectives in Smaller Classes in Upper Secondary School.Vitenskapelig foredrag.
Smedsrud, Jørgen Hammer(2025)Exceptional Individuals with Autism - Presentation of some Research Focuses from a
Scoping Review.Vitenskapelig foredrag.
Smedsrud, Jørgen HammerFlø, Ellen Egeland(2024)Assessing STEM differentiation needs based on spatial ability and engagement: implications for making activities.Vitenskapelig foredrag.
Bredberg, Johan Per Ivar BoNordahl-Hansen, Anders JohanSmedsrud, Jørgen Hammer(2020)Evnerike elever og spesialundervisning.Vitenskapelig foredrag.
Smedsrud, Jørgen Hammer(2019)Which issues of validity are central to how we identify and service mathematically gifted students in Norway and what are the future research needs to further develop gifted education in Norway.Vitenskapelig foredrag.
Smedsrud, Jørgen Hammer(2018)Matematisk Evnerike elever i norsk skole.Vitenskapelig foredrag.
Smedsrud, Jørgen Hammer(2018)Exploring mathematical giftedness in Norway.Vitenskapelig foredrag.
Smedsrud, Jørgen Hammer(2015)Gifted Children in Norway.Vitenskapelig foredrag.
Smedsrud, Jørgen Hammer(2013)Evnerike elever i skolen: innføring for lektorstudenter.Vitenskapelig foredrag.
Smedsrud, Jørgen Hammer(2012)Evnerike barn: De glemte elevene.Vitenskapelig foredrag.
Vennerød-Diesen, Frida FeliciaSiddiq, FazilatSmedsrud, Jørgen HammerBugge, MarkusDaus, Stephan(2021)Innovativ matematikkundervisning på barnetrinnet førte til positive resultater.Annet.
Smedsrud, Jørgen Hammer(2025)Motivasjon og mestring blant elever med stort læringspotensial.Faglig foredrag.