Nyhetsbrev English flag for translating text

NIFU
  • Vi forsker på
    • Arbeidsliv og livslang læring
    • Fag- og yrkesopplæring
    • Forskningssystemet
    • Høyere utdanning
    • Innovasjon og omstilling 
    • Mangfold og likestilling 
    • Skole og barnehage
  • Prosjekter
  • Publikasjoner
  • Ansatte
  • Arrangementer
  • Om NIFU
    • Styret
    • Ledelse
    • Strategi
    • Metoder og data
    • Forskningsetikk
    • Personvernerklæring
    • Samfunnsansvar (CSR)
    • Nettverk og samarbeidspartnere
    • Ledige stillinger
    • Bibliotek
    • Historie
    • Vedtekter
    • Om NIFU
  1. Forsiden
  2. ansatte
  3. Berit Lødding

Høyoppløselig bilde

Berit Lødding

Forsker 1, pensjonist

466 85 801
berit.lodding@nifu.no
Se alle arbeider i CRISTIN

Faglig profil og kompetanse

  • Gjennomstrømning og kompetanseoppnåelse i videregående opplæring
  • Vilkår for inkluderende opplæring til nyankomne elever
  • Videreutdanning for skoleutvikling

Bakgrunn

  • Cand. polit. i sosialantropologi

Pågående prosjekter

  • The Missing Middle – a comparative study of transitions among low achievers from academic upper secondary school
Vis avsluttede prosjekter

Avsluttede prosjekter

  • Spørreundersøkelser til deltakere på videreutdanning i barnehage- og skolesektor
  • Forskning på opplæringstilbud for nyankomne elever
  • Evaluering av lærerspesialistordningen
  • Evaluering av Språkløyper – Nasjonal strategi for språk, lesing og skriving 2016-2019
  • International Study of City Youth (ISCY) (20245)
  • Norskkarakterprosjektet
  • Evaluering av Nasjonal strategi for realfag i barnehagen og grunnopplæringen (2015-2019)
  • Evaluering av Strategi for etter- og videreutdanning av ansatte i PP-tjenesten (SEVU-PPT) 2013–2018
  • Intensivopplæringen i regi av Ny GIV: Kartlegging av deltakelse, organisering og opplevelse
  • Evaluering av næringsliv i skolen
  • Evaluering av virkemidler i satsingen på ungdomstrinnet
Skjul avsluttede prosjekter
  • Lødding, Berit Kindt, Marianne Takvam Vennerød-Diesen, Frida Felicia Randen, Gunhild Tveit Grøgaard, Jens Brandi Tahir, Hajra (2024) Vilkår for inkluderende opplæring: Sluttrapport fra prosjektet Forskning på opplæringstilbud til nyankomne elever. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU. Rapport.
  • Lyckander, Rønnaug H. de Besche, Torstein Lødding, Berit (2024) Deltakerundersøkelsen for den nasjonale rektorutdanningen 2023: Resultater fra en spørreundersøkelse til deltakere på rektorutdanningen. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU. Rapport.
  • Lødding, Berit Bergene, Ann Cecilie Tahir, Hajra Samuelsen, Ørjan Arnevig (2024) Deltakerundersøkelsen for barnehage- og skoleledere 2024. Resultater fra en spørreundersøkelse til deltakere i den modulbaserte videreutdanningen for ledere i 2023–2024. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU). Rapport.
  • Lødding, Berit Bergene, Ann Cecilie Pedersen, Cathrine Samuelsen, Ørjan Arnevig Lyckander, Rønnaug H. (2023) Utvikling av pedagogisk praksis? Oppfølgingsundersøkelse halvannet år etter gjennomført videreutdanning blant barnehagelærere, lærere og yrkesfaglærere. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU. Rapport.
  • Lødding, Berit Bergene, Ann Cecilie Gjerustad, Cay Vika, Karl Solbue Samuelsen, Ørjan Arnevig (2023) Deltakerundersøkelsen for barnehage- og skoleledere 2023: Resultater fra en spørreundersøkelse til deltakerne i den modulbaserte videreutdanningen for ledere i 2022–2023. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU. Rapport.
  • Bergene, Ann Cecilie Lødding, Berit Vika, Karl Solbue Samuelsen, Ørjan Arnevig (2022) Deltakerundersøkelsen for barnehage- og skoleledere 2022: Resultater fra en spørreundersøkelse til deltakerne i den modulbaserte videreutdanningen for ledere i 2021–2022. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU. Rapport.
  • Lødding, Berit Kindt, Marianne Takvam Randen, Gunhild Tveit Lynnebakke, Brit Vennerød-Diesen, Frida Felicia Vika, Karl Solbue (2022) Norskinnlæring, faglig utvikling og nye venner – er det mulig på samme tid? Delrapport fra prosjektet Forskning på opplæringstilbud til nyankomne elever. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU. Rapport.
  • Lødding, Berit Pedersen, Cathrine Bergene, Ann Cecilie Lillebø, Otto Sevaldson Vika, Karl Solbue (2021) Lærerspesialistutdanningene belyst av fagansvarlige, lærere og skoleledere: Delrapport fra evalueringen av lærerspesialistordningen. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU. Rapport.
  • Lødding, Berit Pedersen, Cathrine Lillebø, Otto Sevaldson Bergene, Ann Cecilie Vika, Karl Solbue (2021) Sluttrapport fra evalueringen av pilotering av lærerspesialistordningen. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU. Rapport.
  • Lødding, Berit Daus, Stephan Reiling, Rune Borgan Bungum, Berit Vika, Karl Solbue Bergene, Ann Cecilie (2021) Realistiske forventninger? Sluttrapport fra evalueringen av Tett på realfag. Nasjonal strategi for realfag i barnehagen og grunnopplæringen (2015–2019). Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU. Rapport.
  • Lødding, Berit Salvanes, Kari Vea Reegård, Kaja Lillevik, Ragna Kavli, Hanne Cecilie (2020) Hvordan finne effekter av opplæringstilbud til nyankomne elever med innvandrerbakgrunn? En vurdering av vilkår for evaluering. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU. Rapport.
  • Bergene, Ann Cecilie Lødding, Berit Rogde, Kristin Myklebust, Runa Brandal Bubikova-Moan, Jarmila Vika, Karl Solbue (2020) Evaluering av den nasjonale strategien Språkløyper: Sluttrapport . Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU. Rapport.
  • Lødding, Berit Bergene, Ann Cecilie Bungum, Berit Sølberg, Jan Hammer Smedsrud, Jørgen Vennerød-Diesen, Frida Felicia (2020) Evalueringen av Tett på realfag. Implementeringen fortsetter. Delrapport 3. Nasjonal strategi for realfag i barnehagen og grunnopplæringen (2015–2019). Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU. Rapport.
  • Lødding, Berit Tellmann, Silje Maria Bungum, Berit Vennerød-Diesen, Frida Felicia Sølberg, Jan Røsdal, Trude (2019) Evaluering av Tett på realfag.Implementeringen. Delrapport 2. Nasjonal strategi for realfag i barnehagen og grunnopplæringen (2015–2019). Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU. Rapport.
  • Andrews, Therese Marie Lødding, Berit Fylling, Ingrid Hustad, Bent-Cato (2018) Kompetanseutvikling i et mangfoldig landskap - Om virkninger av Strategi for etter- og videreutdanning i PP-tjenesten. Nordlandsforskning. Rapport.
  • Lødding, Berit Rønsen, Ester Wollscheid, Sabine (2018) Utvikling av flerkulturell kompetanse i lærerutdanningene, grunnopplæringen og barnehagene : Sluttrapport fra evalueringen av Kompetanse for mangfold. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU. Rapport.
  • Seland, Idunn Hovdhaugen, Elisabeth Lødding, Berit Prøitz, Tine Sophie Rønsen, Ester (2018) Sluttrapport fra evaluering av forsøk med halvårsvurdering med én eller to karakterer i norsk. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU. Rapport.
  • Bubikova-Moan, Jarmila Lødding, Berit Hjetland, Hanne Næss Rogde, Kristin (2018) Evaluering av den nasjonale strategien Språkløyper. Delrapport. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU. Rapport.
  • Lødding, Berit Gjerustad, Cay Rønsen, Ester Bubikova-Moan, Jarmila Jarness, Vegard Røsdal, Trude (2018) Sluttrapport fra evalueringen av virkemidlene i satsingen Ungdomstrinn i utvikling. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU. Rapport.
  • Lødding, Berit Markussen, Eifred Wollscheid, Sabine (2016) Kvalitet, innhold og relevans i de studieforberedende utdanningsprogrammene: Sluttrapport. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU. Rapport.
  • Seland, Idunn Gjerustad, Cay Lødding, Berit (2016) Delrapport 2 fra evaluering av forsøk med halvårsvurdering med én eller to karakterer i norsk: Erfaringer fra forsøket i videregående skole. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU. Rapport.
  • Hustad, Bent-Cato Lødding, Berit Fylling, Ingrid Ulriksen, Robin (2016) Systemorientering gjennom kompetanseutvikling? Første delrapport fra evalueringen av Strategi for etter- og videreutdanning i PP-tjenesten. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU. Rapport.
  • Lødding, Berit Seland, Idunn Gjerustad, Cay Wollscheid, Sabine (2016) Erfaringer fra satsingen Kompetanse for mangfold. Underveisrapport 2: Sentrale utdanningsmyndigheter, UH-sektor, fylkesmenn, ledere, ansatte og eiere om kompetanseutviklingen. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU. Rapport.
  • Lødding, Berit (2015) Mobilisering for mangfold: Kartlegging av kompetanse i barnehagesektor og grunnopplæring for barn, unge og voksne i første fase av satsingen Kompetanse for mangfold. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Rapport.
  • Salvanes, Kari Vea Grøgaard, Jens Brandi Aamodt, Per O Lødding, Berit Hovdhaugen, Elisabeth (2015) Overganger og gjennomføring i de studieforberedende programmene: Første delrapport fra prosjektet Forskning på kvalitet, innhold og relevans i de studieforberedende utdanningsprogrammene i videregående opplæring. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Rapport.
  • Lødding, Berit Aamodt, Per O (2015) Studieforberedt etter studieforberedende? Overgangen mellom studieforberedende utdanningsprogram og høyere utdanning belyst gjennom gruppesamtaler med lærere, studenter og elever. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Rapport.
  • Seland, Idunn Lødding, Berit Prøitz, Tine Sophie (2015) Delrapport 1 fra evaluering av forsøk med halvårsvurdering med én eller to karakterer i norsk: Litteraturstudie. NIFU. Rapport.
  • Becken, Lars-Erik Solheim, Øyvind Bugge Wollscheid, Sabine Lødding, Berit (2015) Samarbeid mellom fylkeskommunen og NAV om videregående opplæring for voksne arbeidssøkere. Proba samfunnsanalyse. Rapport.
  • Vibe, Nils Lødding, Berit (2014) Spørsmål til Skole-Norge våren 2014: Resultater og analyser fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse blant skoler og skoleeiere. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Rapport.
  • Hovdhaugen, Elisabeth Seland, Idunn Lødding, Berit Prøitz, Tine Sophie Vibe, Nils (2014) Karakterer i offentlige og private videregående skoler: En analyse av eksamens- og standpunktkarakter i norsk og matematikk og rutiner for standpunktvurdering i offentlige og private videregående skoler. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Rapport.
  • Gjerustad, Cay Lødding, Berit (2014) Deltakerundersøkelsen 2014: Resultater av en spørreundersøkelse blant ansatte i skolen som har tatt videreutdanning i regi av strategien "Kompetanse for kvalitet". NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Rapport.
  • Aamodt, Per O Seland, Idunn Opheim, Vibeke Carlsten, Tone Cecilie Lødding, Berit Røsdal, Trude (2014) Evaluering av de nasjonale sentrene i opplæringen: Evaluering av åtte nasjonale sentre i et styrings- og brukerperspektiv. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Rapport.
  • Lødding, Berit Holen, Solveig (2013) Intensivopplæring i eller utenfor klassen? Sluttrapport fra prosjektet Kartlegging av deltakelse, organisering og opplevelse i Overgangsprosjektet innenfor Ny GIV. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Rapport.
  • Markussen, Eifred Lødding, Berit Holen, Solveig (2012) De’ hær e’kke nokka for mæ: Om bortvalg, gjennomføring og kompetanseoppnåelse i videregående skole i Finnmark skoleåret 2010-2011. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Rapport.
  • Lødding, Berit Holen, Solveig (2012) Utdanningsvalg som fag og utfordring på ungdomstrinnet:Sluttrapport fra prosjektet Karriereveiledning i overgangen mellom ungdomsskole og videregående opplæring. Evaluering av Kunnskapsløftet. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Rapport.
  • Holen, Solveig Lødding, Berit (2012) Intensivopplæringen i Ny GIV for 10. trinnselever våren 2012: Kartlegging av deltagelse, organisering og opplevelse. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Rapport.
  • Caspersen, Joakim Wiborg, Øyvind Lødding, Berit (2011) Praksisutbytte? Kunnskapsoversikt om ungdoms utbytte av praksis i opplæringen. NIFU. Rapport.
  • Lødding, Berit (2011) Trafikalt grunnkurs i ungdomsskolen: En undersøkelse basert på intervjuer med elever, lærere og skoleledere ved seks skoler. NIFU. Rapport.
  • Tømte, Cathrine Edelhard Lødding, Berit (2011) Personlig karriereveiledning på nett? Kartlegging og analyse av status og muligheter for etablering av en felles nettbasert veiledningstjeneste. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utvikling. Rapport.
  • Lødding, Berit (2010) Fagutdanning og fagidentitet i byggebransjen Opplæring av tømrere og rørleggere gjennom videregående opplæring. NIFU STEP. Rapport.
  • Lødding, Berit Vibe, Nils (2010) «Hvis noen forteller om mobbing…»: Utdypende undersøkelse av funn i Elevundersøkelsen om mobbing, urettferdig behandling og diskriminering. NIFU STEP. Rapport.
  • Lødding, Berit (2009) Sluttere, slitere og sertifiserte: Bortvalg, gjennomføring og kompetanseoppnåelse blant minoritetsspråklige ungdommer i videregående opplæring. NIFU. Rapport.
  • Borgen, Jorunn Spord Lødding, Berit (2009) Implementering av faget utdanningsvalg på ungdomstrinnet: Delrapport II fra prosjektet Karriereveiledning i overgangen mellom ungdomsskole og videregående opplæring. Evaluering av Kunnskapsløftet. NIFU. Rapport.
  • Markussen, Eifred Frøseth, Mari Wigum Lødding, Berit Sandberg, Nina (2008) Bortvalg og kompetanse Gjennomføring, bortvalg og kompetanseoppnåelse i videregående opplæring blant 9749 ungdommer som gikk ut av grunnskolen på Østlandet våren 2002: Hovedfunn, konklusjoner og implikasjoner fem år etter. NIFU. Rapport.
  • Lødding, Berit Borgen, Jorunn Spord (2008) Karriereveiledning i overgangen mellom ungdomsskole og videregående opplæring: Delrapport I. Evaluering av Kunnskapsløftet. NIFU. Rapport.
  • Lødding, Berit Helland, Håvard (2007) Alle får, men hvem får hva? Evaluering av Oslo kommunes inntaksordning til videregående opplæring i studieretning for allmennfag/utdanningsprogram for studiespesialisering. NIFU. Rapport.
  • Lødding, Berit Ramberg, Inge Stensaker, Bjørn (2006) En evaluering av ”Strategi for fleksibel læring” ved Universitetet i Oslo. NIFU STEP. Rapport.
  • Markussen, Eifred Lødding, Berit Sandberg, Nina Vibe, Nils (2006) Forskjell på folk – hva gjør skolen? Valg, bortvalg og kompetanseoppnåelse i videregående opplæring blant 9749 ungdommer som gikk ut av grunnskolen på Østlandet våren 2002. NIFU. Rapport.
  • Lødding, Berit Markussen, Eifred Vibe, Nils (2005) «…utnytte sine evner og realisere sitt talent»? Læringsutbytte ved innføringen av Kunnskapsløftet. NIFU. Rapport.
  • Lødding, Berit (2004) Hvor ble realistene av? Om valg av studieretning og prestasjoner i videregående opplæring blant ungdom med gode karakterer i realfag fra ungdomsskolen. NIFU. Rapport.
  • Lødding, Berit Ramberg, Inge (2004) Utviklingstiltak innenfor realfagene: Forprosjekt for evalueringen av tiltaksplanen «Realfag, naturligvis». Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Rapport.
  • Lødding, Berit (2004) Tap og vinn med samme sinn? En evaluering av det karakterbaserte inntaket til videregående opplæring i Akershus høsten 2004. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Rapport.
  • Lødding, Berit (2003) Ut fra videregående: Integrasjon i arbeid og utdanning blant minoritetsungdom i det første Reform 94-kullet. NIFU. Rapport.
  • Lødding, Berit (2003) «Forskjellig, men ikke for forskjellig»: Arbeidsgiveres beretninger om rekruttering av høyere grads kandidater med innvandrerbakgrunn. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Rapport.
  • Lødding, Berit (2003) Frafall blant minoritetsspråklige: Om frafall og norsk som andrespråk blant minoritetsspråklige elever i overgangen fra 10. klasse til videregående opplæring. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Rapport.
  • Lødding, Berit (2001) “Norske får liksom førsterett”: Om tilgang til opplæring i bedrift for ungdom med innvandrerbakgrunn i Oslo og Akershus. NIFU. Rapport.
  • Lødding, Berit Tornes, Kristin (1997) Idealer og paradokser : aspekter ved gjennomføringen av Reform 94. Aschehoug & Co. Aschehoug & Co. Rapport.
  • Lødding, Berit (2005) Fra realfagspoeng til realfagsstudier? Om ordningen med poeng for fordypning i realfag i videregående opplæring. NIFU STEP. Arbeidsnotat.
Vis alle publikasjoner
  • Bunting, Mette Lødding, Berit (2017) Selvregulering i møte med samfunnsendringene – stabile karaktertrekk eller kompetanser som skolen kan forme?. Cappelen Damm Akademisk. Bokkapittel.
  • Lødding, Berit Holen, Solveig (2013) Faget utdanningsvalg på ungdomstrinnet: Når valgmodellen skal læres. Universitetsforlaget. Bokkapittel.
  • Markussen, Eifred Frøseth, Mari Wigum Sandberg, Nina Lødding, Berit Borgen, Jorunn Spord (2011) Early Leaving, Non-Completion and Completion in Upper Secondary Education in Norway. Springer Science+Business Media B.V.. Bokkapittel.
  • Lødding, Berit (2009) Utdanningsvalg blant unge med innvandrerforeldre i økonomiske nedgangstider. Bokkapittel.
  • Lødding, Berit (2009) Årsaker til slutting - ungdommenes egne stemmer. Cappelen Damm Akademisk. Bokkapittel.
  • Lødding, Berit (2009) Minoritetsspråklige i videregående opplæring. Cappelen Damm Akademisk. Bokkapittel.
  • Markussen, Eifred Lødding, Berit Sandberg, Nina (2007) Bortvalg og kompetanse i videregående opplæring. Statistisk sentralbyrå. Bokkapittel.
  • Kindt, Marianne Takvam Strømme, Thea Bertnes Lødding, Berit Merino Pareja, Rafael (2023) Optimism trap? Educational aspirations and outcomes among students with immigrant backgrounds in Norway and Spain. Scandinavian Journal of Educational Research. Vitenskapelig artikkel.
  • Wollscheid, Sabine Lødding, Berit Aamodt, Per O (2020) Prepared for higher education? Staff and student perceptions of academic literacy dimensions across disciplines. Quality in Higher Education. Vitenskapelig artikkel.
  • Holen, Solveig Lødding, Berit Helgøy, Ingrid Homme, Anne (2020) Implementing a Targeted, Nationwide Intervention to Promote Upper Secondary School Completion: Does it Have the Potential to Strengthen Students’ Achievement?. Scandinavian Journal of Educational Research. Vitenskapelig artikkel.
  • Lødding, Berit Paulgaard, Gry (2019) Spørsmål om tid og sted: Mulighetsrom og kvalifiseringsbaner blant ungdom utenfor videregående opplæring i Finnmark. Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE). Vitenskapelig artikkel.
  • Helgøy, Ingrid Homme, Anne Holen, Solveig Lødding, Berit (2019) 'One size fits all'? Ensretting av nasjonale tiltak for å hindre frafall i videregående opplæring i Norge. Tilfellet Ny GIV Overgangsprosjektet. Nordiske organisasjonsstudier. Vitenskapelig artikkel.
  • Lødding, Berit Aamodt, Per O Skule, Sveinung (2017) Match og mismatch mellom utdanning og arbeidsmarked i Norge. Samfundsøkonomen. Vitenskapelig artikkel.
  • Lødding, Berit Seland, Idunn Prøitz, Tine Sophie (2016) Kampen om karakteren. Elevers motspill i møte med læreres vurderingspraksis i videregående skole. Sosiologi i dag. Vitenskapelig artikkel.
Vis alle publikasjoner
  • Seland, Idunn Lødding, Berit Hovdhaugen, Elisabeth (2014) Hvorfor får elever ved private skoler bedre karakterer?. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.). Kronikk.
  • Markussen, Eifred Lødding, Berit (2012) Hva skjer i Finnmark?. Klassekampen. Kronikk.
  • Aamodt, Per O Lødding, Berit (2021) Studieforberedthet i overgangen mellom studieforberedende programmer i videregående opplæring og høyere utdanning.. Intervju.
  • Lødding, Berit Andersen, Fred Carlo (2021) Resultater fra evalueringen av Kompetanse for mangfold og annen forskning knyttet til feltet minoritetsspråklige elever.. Intervju.
  • Lødding, Berit Seland, Idunn (2016) Elever forhandler om bedre karakterer. Intervju.
  • Lødding, Berit (2024) Inclusive education for newly arrived immigrant pupils. Diversity of students and school support.. Vitenskapelig foredrag.
  • Strømme, Thea Bertnes Kindt, Marianne Takvam Lødding, Berit (2021) Job Ambitions Among Students With Immigrant Background In Contrasting Labor Market Contexts. Vitenskapelig foredrag.
  • Lødding, Berit (2012) Far Out Up North - Narratives About Opting out of Secondary School Among Young People Living in Finnmark, Norway. Vitenskapelig foredrag.
  • Vibe, Nils Lødding, Berit (2011) Struktur, gjennomføring og kompetanseoppnåelse etter innføringen av Kunnskapsløftet. Vitenskapelig foredrag.
  • Lødding, Berit (2011) Orientering om funn i prosjektet Karriereveiledning i overgangen mellom ungdomsskole og videregående opplæring. Vitenskapelig foredrag.
  • Lødding, Berit (2011) Fagutdanning og fagidentitet i byggebransjen. Vitenskapelig foredrag.
  • Lødding, Berit (2011) Presentasjon av forskningsrapporten Hvis noen forteller om mobbing. Vitenskapelig foredrag.
  • Lødding, Berit (2010) Bortvalg blant elever og lærlinger — kvalitative studier, del I: sluttere i skole. Vitenskapelig foredrag.
  • Lødding, Berit (2010) Bortvalg blant elever og lærlinger — kvalitative studier, del II: sluttere i lære. Vitenskapelig foredrag.
  • Lødding, Berit (2010) Bortvalg blant minoritetsspråklige. Vitenskapelig foredrag.
  • Lødding, Berit (2010) Implementering av faget utdanningsvalg på ungdomstrinnet. Vitenskapelig foredrag.
  • Lødding, Berit (2010) Karriereveiledning og utdanningsvalg i Kunnskapsløftet. Vitenskapelig foredrag.
  • Lødding, Berit (2010) Kompetanseoppnåelse i vgo, faglig selvtillit og utdanningsvalg i et kjønnsperspektiv. Vitenskapelig foredrag.
  • Lødding, Berit (2010) Nye håndverkere til byggebransjen. Opplæring av tømrere og rørleggere gjennom videregående opplæring. Vitenskapelig foredrag.
  • Lødding, Berit (2010) Trafikalt grunnkurs i ungdomsskolen: Noen funn og refleksjoner. Vitenskapelig foredrag.
  • Lødding, Berit (2010) Social capital or cultural capital? Explaining educational engagement and achievements in upper secondary school among young people with a language minority background. Vitenskapelig foredrag.
  • Lødding, Berit (2010) Frafall i skolen, en situasjonsbeskrivelse basert på forskningsprosjektet Bortvalg og kompetanse. Vitenskapelig foredrag.
  • Lødding, Berit (2020) Ny nasjonal inntaksmodell for videregående skoler er lite treffsikker. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.). Leserinnlegg.
  • Lødding, Berit (2020) Ingen inntaksmodell er uten ulemper. Utdanningsnytt.no. Leserinnlegg.
  • Lødding, Berit (2019) Inntaksutvalget har ikke foreslått lotteri. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.). Leserinnlegg.
  • Lødding, Berit Holen, Solveig (2012) Ingen ubetinget suksess. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.). Leserinnlegg.
  • Lødding, Berit Holen, Solveig (2012) Vi føler oss ikke misbrukt av statsråden. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.). Leserinnlegg.
  • Vibe, Nils Lødding, Berit (2011) Om å stirre seg blind på egne løsninger. Utdanning. Leserinnlegg.
  • Lødding, Berit Vibe, Nils (2011) Jobbing mot mobbing. Dagsavisen. Leserinnlegg.
  • Lødding, Berit Vibe, Nils (2011) Når bukken passer havresekken. Klassekampen. Leserinnlegg.
  • Lødding, Berit Vibe, Nils (2011) Læringsmiljø som forutsetning eller resultat i skolers arbeid mot mobbing. nettbasert www.forebygging.no. Fagartikkel.
  • Lødding, Berit Randen, Gunhild Tveit Kindt, Marianne Takvam Vennerød-Diesen, Frida Felicia Golden, Anne (2024) Vilkår for inkluderende opplæring. Presentasjon av NIFU-rapport 2024:4. Faglig foredrag.
  • Lødding, Berit (2024) Deltakerundersøkelse for barnehage- og skoleledere 2023. Faglig foredrag.
  • Lødding, Berit Tahir, Hajra Daus, Stephan (2024) Deltakerundersøkelsen for barnehage- og skoleledere 2024. Faglig foredrag.
  • Lødding, Berit (2024) Vilkår for inkluderende opplæring. Faglig foredrag.
  • Lødding, Berit (2024) Conditions for inclusive education. Faglig foredrag.
  • Kindt, Marianne Takvam Lødding, Berit Randen, Gunhild Tveit Vennerød-Diesen, Frida Felicia Golden, Anne (2024) Hva innebærer det å gi nyankomne elever god og inkluderende opplæring?. Faglig foredrag.
  • Lødding, Berit Vika, Karl Solbue Randen, Gunhild Tveit Kindt, Marianne Takvam Vennerød-Diesen, Frida Felicia Golden, Anne (2023) Forskning på opplæringstilbud for nyankomne elever. Norskinnlæring, faglig utvikling og nye venner – er det mulig på samme tid? NIFU-rapport 2022:26. Faglig foredrag.
  • Lødding, Berit (2023) Training models for newly arrived pupils on language acquisition, development in the subjects, social inclusion and wellbeing. Faglig foredrag.
  • Golden, Anne Randen, Gunhild Tveit Kindt, Marianne Takvam Lødding, Berit (2023) Hva skal til for at nyankomne elever får god opplæring? Norskinnlæring, faglig utvikling og nye venner – er det mulig på samme tid?. Faglig foredrag.
  • Lødding, Berit (2023) Forskning på opplæringstilbud til nyankomne elever. Norskinnlæring, faglig utvikling og nye venner – er det mulig på samme tid? NIFU-rapport 2022:26. Faglig foredrag.
  • Lødding, Berit (2021) Deltakelse i paneldebatt om spørsmålet: Fullføringsreformen legger opp til at større valgfrihet og dybdekunnskap skal gi mer studieforberedte elever. Er det riktig oppskrift?. Faglig foredrag.
  • Lødding, Berit (2021) Samtale om realfagsstrategien og skoleutvikling med statsråd Guri Melby. Faglig foredrag.
  • Lødding, Berit Salvanes, Kari Vea (2020) Vurdering av opplæringstilbud – når gode data mangler. Faglig foredrag.
  • Lødding, Berit (2020) Alternative modeller for inntak til videregående skoler i Oslo. Presentasjon av Inntaksutvalgets rapport.. Faglig foredrag.
  • Lødding, Berit (2020) Alternative modeller for inntak til videregående skoler i Oslo. Presentasjon av Inntaksutvalgets rapport.. Faglig foredrag.
  • Lødding, Berit (2020) Alternative modeller for inntak til videregående skoler i Oslo. Faglig foredrag.
  • Lødding, Berit (2020) Alternative modeller for inntak til videregående skoler i Oslo. Inntaksutvalgets rapport.. Faglig foredrag.
  • Lødding, Berit (2020) Alternative inntaksmodeller. Faglig foredrag.
  • Lødding, Berit Andrews, Therese Marie (2018) Presentasjon av sluttrapport fra evalueringen av Strategi for etter- og videreutdanning i PP-tjenesten (SEVU-PPT).. Faglig foredrag.
  • Seland, Idunn Lødding, Berit (2017) Evaluering av forsøk med halvårsvurdering med én eller to karakterer i norsk. Delrapport 2: erfaringer fra forsøket i videregående skole. Faglig foredrag.
  • Lødding, Berit (2017) Systemorientering gjennom kompetanseutvikling? Presentasjon av delrapport fra evalueringen av SEVU-PPT. Faglig foredrag.
  • Lødding, Berit (2017) Kvalitet, innhold og relevans i de studieforberedende utdanningsprogrammene. Faglig foredrag.
  • Lødding, Berit Salvanes, Kari Vea (2016) Presentasjon av to delrapporter fra prosjektet Forskning på kvalitet, innhold og relevans i de studieforberedende utdanningsprogrammene. Faglig foredrag.
  • Lødding, Berit (2016) Fremtidens norskfag. Faglig foredrag.
  • Seland, Idunn Lødding, Berit Prøitz, Tine Sophie (2016) Hva kjennetegner vurdering i norskfaget? Presentasjon av delrapport 1 fra evalueringen. Faglig foredrag.
  • Lødding, Berit (2014) Hva forteller forskningen om frafall og betydningen av fravær i skolen?. Faglig foredrag.
  • Hovdhaugen, Elisabeth Seland, Idunn Lødding, Berit (2014) Karakterer i offentlige og private videregående skoler. En analyse av eksamens- og standpunkt karakterer i norsk og matematikk, og rutiner for standpunktvurdering i offentlige og private videregående skoler. Faglig foredrag.
  • Hovdhaugen, Elisabeth Seland, Idunn Lødding, Berit (2014) Karakterer i offentlige og private videregående skoler. En analyse av eksamens- og standpunkt karakterer i norsk og matematikk, og rutiner for standpunktvurdering i offentlige og private videregående skoler. Faglig foredrag.
  • Lødding, Berit Markussen, Eifred (2014) Bergen in context. Symposium: International Study of City Youth. Faglig foredrag.
  • Lødding, Berit (2014) Frafall og frafallsforebygging i videregående skole. Faglig foredrag.
  • Lødding, Berit Seland, Idunn (2014) Presentasjon av rapport om standpunktvurdering i offentlige og private videregående skoler. Faglig foredrag.
  • Lødding, Berit (2013) Forelesning om faget utdanningsvalg på rådgiverstudiet, Høyskolen i Bergen. Faglig foredrag.
  • Lødding, Berit (2013) Presentasjon av egne forskningsresultater på konferansen: Policies and practices for enhancing educational provisions for children and young people with a migrant background. Faglig foredrag.
  • Lødding, Berit (2013) Utdanningsvalg som fag på ungdomstrinnet. Faget sett fra et samfunnsperspektiv og et skoleperspektiv. Faglig foredrag.
  • Lødding, Berit (2013) "Hvis noen forteller om mobbing ..." Presentasjon av NIFU-Rapport 48/2010. Faglig foredrag.
  • Lødding, Berit (2013) Views of the Disengaged: Young People's Narratives about Leaving Upper Secondary School. Faglig foredrag.
  • Lødding, Berit Holen, Solveig (2013) Intensivopplæring i eller utenfor klassen? Presentasjon av NIFU Rapport 42/2013. Faglig foredrag.
  • Lødding, Berit Kindt, Marianne Takvam Randen, Gunhild Tveit Golden, Anne (2024) Hva innebærer det å gi nyankomne elever god og inkluderende opplæring?. Populærvitenskapelig foredrag.
  • Lødding, Berit (2013) Presentasjon av sluttrapport fra evalueringen av Karriereveiledning i overgangen mellom grunnskole og videregående opplæring. Populærvitenskapelig foredrag.
  • Lødding, Berit (2012) Ensuring completion among students with an immigrant background in upper secondary education in Norway. Populærvitenskapelig foredrag.
  • Lødding, Berit Holen, Solveig (2012) Presentasjon av rapporten: Utdanningsvalg som fag og utfordring på ungdomstrinnet. Populærvitenskapelig foredrag.
  • Holen, Solveig Lødding, Berit (2012) Intensivopplæringen i Ny GIV for 10. trinnselever våren 2012. Kartlegging av deltagelse, organisering og opplevelse. Populærvitenskapelig foredrag.
  • Markussen, Eifred Lødding, Berit (2012) De’ hær e’kke nokka for mæ. Om bortvalg, gjennomføring og kompetanseoppnåelse i videregående skole i Finnmark skoleåret 2010-2011. Populærvitenskapelig foredrag.
Vis alle

NIFU Nordisk institutt for studier av
innovasjon, forskning og utdanning

Postadresse:
Postboks 2815 Tøyen
0608 Oslo

Besøksadresse:
Økernveien 9
0653 Oslo

Org. nr: 976 073 169
Telefon: (+47) 22 59 51 00
E-post: post@nifu.no

Om NIFU
Ledige stillinger
Bladet Forskningspolitikk
Undersøkelser
Påmelding Nyhetsbrev

×

Abonner på NIFUs nyhetsbrev

Motta de mest aktuelle forskningsnyhetene og oppdateringene fra NIFU direkte i din innboks.