Kunnskapsoppsummering om inkludering av unge

Det finnes lite oppsummert forskning om tverrsektorielle og komplekse tiltak mot utenforskap, og om tiltakenes effekter på utdanning. Behovet for mer forskning er stort.
Inkludering av barn og unge i utdanning og arbeid står høyt på internasjonal dagsorden. I mange europeiske land har politikere og forskere advart mot risikoen for varig utenforskap og marginalisering av unge mennesker, gitt at mange står utenfor utdanning og arbeidsliv.
For å kunne utvikle et godt kunnskapsgrunnlag om hva som påvirker en god oppvekst og for å kunne jobbe målrettet og på tvers av sektorer, trengs en oversikt over forskning om inkludering.
Et arbeidsnotat finansiert med interne midler fra grunnbevilgningen ved NIFU, tar utgangspunkt i regjeringens samfunnsoppdrag som skal inkludere flere unge i utdanning, arbeids- og samfunnsliv gjennom en tverrsektoriell og målrettet innsats.
Selv om den internasjonale forskningslitteraturen om både risiko- og årsaksfaktorer og enkelttiltak knyttet til utdanningsfrafall og -fravær er stor, foreligger det forholdsvis lite oppsummert forskning om tverrsektorielle og komplekse tiltak på flere nivåer, og om tiltakenes effekter på utdanning.
Det er utfordrende å evaluere effekten av tverrsektoriell innsats. Samtidig viser oppsummert forskning at de dyreste og mest intensive tiltakene virker best. Men disse er også tiltakene som det er vanskeligst å evaluere effektene av, fordi de er så komplekse.
Utover dette inkluderer NIFUs kunnskapsoversikt flere systematiske kunnskapsoppsummeringer om nyere metoder som maskinlæring, kunstig intelligens og læringsanalyse for å predikere læring og motvirke frafall i utdanning på ulike nivåer.
Samlet sett peker funnene på at det trengs mer forskning om virkninger av tiltak på tvers av sektorer.
«Ungt utenforskap og inkludering knyttet til utdanning: En forskningsoversikt» (NIFU Arbeidsnotat 2025:8)
For mer informasjon, kontakt:
Sabine Wollscheid, forsker 1
sabine.wollscheid@nifu.no