Fellesfag på yrkesfag: Ulike opplevelser med å samle norsk og engelsk

Fellesfaglærerne er mer positive til det å samle fagene enn det yrkesfaglærerne er.

Over tid har organiseringen av fellesfagene på yrkesfaglig utdanningsprogram i videregående skole vært gjenstand for faglig og politisk diskusjon. Skoleåret 2020/2021 ble det innført en strukturendring av fagene norsk og engelsk, ved at norskfaget ble samlet i sin helhet til vg2, mens engelskfaget ble samlet til vg1. Elevene har dermed ikke norsk det første året på yrkesfag.

En ny NIFU-studie har nå undersøkt denne strukturendringen. Undersøkelsen viser at fellesfaglærerne er mer positive til strukturendringen sammenlignet med yrkesfaglærere.  

Studien er gjennomført på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet, og redegjør for hvilke opplevelser, erfaringer og synspunkter fellesfaglærere, yrkesfaglærere og elever har med strukturendringen. Resultatene bygger på intervjuer med fellesfaglærere, yrkesfaglærere og elever, og en spørreundersøkelse til lærere. 

Et sentralt tema i intervjuene har vært rekkefølgen på fellesfagene engelsk og norsk. Kun et fåtall av yrkesfaglærerne ønsker å videreføre dagens ordning med et samlet norskfag på vg2, og mange er delt i synet på om løsningen er å flytte norsk til vg1, engelsk til vg2, eller gå tilbake til slik det var før, da fagene norsk og engelsk var fordelt over to år. Fellesfaglærerne er langt mer positive til det å samle fagene på ett skoleår.   

Flere av lærerne viste til at strukturendringen kan gå utover læringsutbytte for elever med svake faglige forutsetninger eller minoritetsspråklige elever. Det var få som kjente til at skolene har satt inn kompenserende tiltak for elever som trenger ekstra støtte i norsk på vg1. Samarbeidet mellom fellesfag- og yrkesfaglærere ser ikke ut til å ha endret seg vesentlig med strukturendringen, selv om enkelte oppgir at samarbeidet er noe bedre på vg2 enn på vg1.  

«Strukturendringen i fellesfagene engelsk og norsk på yrkesfaglig utdanningsprogram: Belyst gjennom intervjuer med lærere og elever og spørreundersøkelse til lærere» (NIFU-rapport 2025:12)

For mer informasjon, kontakt:
Rønnaug Haugland Lyckander, forsker 2
996 43 497
ronnaug.lyckander@nifu.no