Ny artikkel: Faktorer som bidrar til kvalitet i praksisopplæring

I en ny artikkel har NIFU-forskerne Fride Flobakk-Sitter og Jannike Gottschalk Ballo kartlagt kvalitetsfaktorer i profesjonsutdanningenes praksisopplæring.
I studien som er publisert i Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis, har Flobakk-Sitter og Ballo gjennomført en systematisk kunnskapsoppsummering av norsk forskning på kvalitet i profesjonsutdanningenes praksisperioder.
Praksisopplæringen utgjør en grunnleggende form for læring, hvor studenter får muligheten til gradvis å bli en del av sitt profesjonelle fellesskap. De fleste profesjonsutdanninger har obligatorisk praksis som en del av studiet, men praksisperioden er organisert på forskjellige måter og har ulikt omfang på tvers av profesjonsutdanningene.
Mye av forskningen på kvalitet i praksisperioden fokuserer på enkeltstående profesjonsutdanninger uten å sammenligne kvalitetskriterier på tvers av utdanningsfelt. Den nye NIFU-studien gjør nettopp dette ved å identifisere og analysere aspekter av kvalitet i praksisperioden ved 19 forskjellige utdanningsprogrammer, og på tvers av perspektivene til relevante aktører som studenter, veiledere og studieansvarlige. Datagrunnlaget er norsk forskningslitteratur publisert de siste 15 årene.
Læring i praksis fremstilles som en iboende interaktiv, sosial og kontekstuell prosess. Viktige betingelser for kvalitet i praksisperioden er ifølge forskningslitteraturen et trygt og støttende læringsmiljø, eksponering for varierte og relevante oppgaver, et praksissted som gir rom for utvikling av profesjonell identitet, avklaring av forventninger mellom studenter og veiledere, individuelt tilpassede oppgaver og ansvar, muligheter for kritisk refleksjon, et velfungerende samarbeid mellom lærested og praksissted, samt god integrasjon mellom teori og praksis.
Studien bidrar med detaljert innsikt i hvordan situert læring – på tvers av utdanningsprogrammer – ideelt sett kan oppnås.
Artikkelen finner du her: High Quality Practice Placement in Professional Education – a Systematic Review | Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis
For mer informasjon, kontakt
Fride Flobakk-Sitter, forsker 2
Fride.flobakk-sitter@nifu.no