Ny artikkel: Gjennomføring i yrkesfag for barn av innvandrere: Forskjeller mellom utdanningsprogram

Vi vet at yrkesfag er mer populært blant barn av norskfødte enn blant barn av innvandrere. Vi vet også at barn av innvandrere har lavere sannsynlighet for å fullføre videregående utdanning, spesielt innen yrkesfagene. Men er dette mønsteret likt for alle yrkesfaglige utdanningsprogram?
NIFU-forskerne Asgeir Skålholt og Elisabeth Hovdhaugen viser i en ny artikkel at det er forskjeller i den relative gjennomføringen til barn av innvandrere i ulike utdanningsprogram. Barn av innvandrere gjennomfører i større grad enn barn av norskfødte i helse- og oppvekstfag og design og håndverk, men de gjennomfører i mindre grad i bygg- og anleggsteknikk, elektrofag og teknologi og industriell produksjon.
Studien viser også at barn av innvandrere på yrkesfag oftere velger et løp som gir studiekompetanse enn det barn av norskfødte gjør.
Artikkelen gir et viktig bidrag inn i å avdekke nyansene og forskjellene i det yrkesfaglige opplæringsløpet, så man kan bedre forstå hvorfor ungdommer med innvandrerbakgrunn i mindre grad enn dem som er barn av norskfødte, fullfører videregående opplæring generelt og yrkesfag spesielt.
Du kan lese artikkelen her: Gjennomføring i yrkesfag for barn av innvandrere: Forskjeller mellom utdanningsprogram | Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning
For mer informasjon, kontakt
Asgeir Skålholt
Forsker 2
971 58 915
asgeir.skalholt@nifu.no