Ny artikkel: Flere lærere = mer læring?

I 2016 startet to omfattende forskningsprosjekter innen skole og utdanning: 1+1 og Two Teachers. Prosjektene ble utviklet for å gi kunnskap om hvordan ekstra lærerressurser bør utnyttes effektivt.
Vibeke Opheim, direktør og forsker ved NIFU, og Oddny Solheim, professor og senterleder for Kunnskapssenter for utdanning ved Universitetet i Stavanger, oppsummerer resultatene og diskuterer implikasjoner av funnene fra de to studiene i en ny artikkel i Norsk pedagogisk tidsskrift.
Begge prosjektene gjennomførte kontrollerte forsøk som omfattet flere tusen elever på 1-4. trinn i barneskoler i ulike deler av landet. I motsetning til tidligere studier av økt lærertetthet, finner disse studiene målbare effekter av flere lærere på elevers læringsutbytte. De to prosjektene bidrar dermed med viktig kunnskap om hvordan ekstra lærerressurser bør brukes for å gi elevene mer læring.
1+1-prosjektet finner at smågruppeundervisning i matematikk økte elevenes regneferdigheter. Effekten av smågruppeundervisning var positiv på tvers av kjønn, og for elever som i utgangspunktet hadde et høyt, middels eller lavt ferdighetsnivå i matematikk. Tiltaket innebar at lærerne ikke underviste sammen, men delte klassen i to grupper. Resultatene impliserer at smågruppeundervisning gir en effektiv utnyttelse av ekstra lærere.
Two Teachers testet tre tiltak, der kun ett av dem ga målbare effekter på elevenes leseutvikling. Resultatene kan tyde på at ordninger der to lærere samarbeider om undervisningen (tolærerordning) kan gi elevene mer læring, men at dette forutsetter særskilt kompetanseheving av lærerne og godt samarbeid mellom de to lærerne.
Artikkelen kan leses her: Flere lærere = mer læring?: Resultater fra to kontrollerte studier av økt lærertetthet på småskoletrinnet i Norge: Norsk pedagogisk tidsskrift: Vol 109, No 3
For mer informasjon, kontakt
Vibeke Opheim
Direktør/forsker 1
415 53 903
vibeke.opheim@nifu.no