Ny artikkel: Yrkesutdanning kan åpne døren til arbeidslivet for innvandrere – men veien dit kan være krevende

Å få flere innvandrere i jobb er et viktig politisk mål i mange europeiske land. Fag- og yrkesopplæring trekkes ofte frem som en løsning fordi den kan gi språktrening på arbeidsplassen, praktisk erfaring og en vei til fast jobb.

I en forskningsoppsummering har NIFU-forskerne Rønnaug H. Lyckander, Sabine Wollscheid og Brit Lynnebakke gjennomgått studier av hvordan yrkesutdanning brukes som et verktøy for integrering i arbeidslivet. De har analysert 20 studier publisert fra 2013–2023, der særlig erfaringer fra Norden og tyskspråklige land framtrer. Studiene viser at yrkesutdanning kan være en viktig bro til arbeidslivet, men at mange møter utfordringer på veien.

Forskerne fant to hovedtyper av utfordringer:

  • Institusjonelle barrierer handler om manglende kunnskap og lite informasjon om fag- og yrkesopplæringens plass i arbeidslivet, vanskelige opptakskrav, manglende språkstøtte og tidspress under utdanning.
  • Situasjonsbestemte barrierer handler om utfordringer knyttet til å beherske det nye språket og kulturen, opplevd diskriminering, vanskelige økonomiske vilkår og usikre oppholdstillatelser.

Eksempler fra Sveits og Danmark viser samtidig at målrettede ordninger – som forberedende programmer, læreplass med språkstøtte og tett samarbeid mellom myndigheter, skoler og arbeidsgivere – kan gi gode resultater.

Studien peker også på kunnskapshull. Vi vet for lite om hvordan ulike grupper av innvandrere opplever fag- og yrkesopplæringen, og arbeidsgiveres perspektiver er i liten grad belyst. Oppsummeringen løfter altså fram hva vi vet om innvandreres deltakelse i yrkesutdanning og peker på temaer som krever mer forskning.

Studien kan leses her: Integration of immigrants into vocational education and training in Europe: A scoping review | Nordic Journal of Vocational Education and Training

For mer informasjon, kontakt:

Rønnaug Haugland Lyckander
Forsker 2
996 43 497
ronnaug.lyckander@nifu.no