Færre velger teknologi og realfag
Det er en tydelig nedgang i antall elever som velger teknologi- og realfag i Norge, både i ungdomsskolen og i videregående skole.
Det viser et arbeidsnotat utarbeidet av NIFU på oppdrag fra Nasjonalt senter for realfagsrekruttering (NSR). Notatet presenterer utviklingen i rekruttering til teknologi og realfag på tvers av utdanningsnivåer i Norge, med særlig vekt på endringer i fagvalg, kjønnsfordeling og søkermønstre
I høyere utdanning er interessen for slike fag mer stabil, selv om det har vært en markant nedgang i tallet som søker seg til IT siste år.
I ungdomsskolen er det totalt sett færre som tar teknologi og realfag som valgfag, selv om det har vært en økning i interessen for å velge programmering siden skoleåret 2021/2022.
Blant elevene som velger studiespesialisering på videregående skole, er andelen som velger realfag sunket fra 42 prosent til 34 prosent i perioden 2015-2025.
I høyere utdanning var det en økning i antall førstevalgssøkere til IT, teknologi og realfag i perioden 2021-2023, fulgt av nedgang i 2024 og 2025. Nedgangen har vært mest markant for IT-utdanninger, som ble vesentlig mindre populære i 2025.
Det er betydelige forskjeller mellom kjønn i andelen som velger teknologi og realfag. Gutter er generelt overrepresentert, men på noen fagområder er jenter i flertall. Dette gjelder biologi og kjemi, både i videregående skole og i høyere utdanning, og i kategorien «STEM helse» i høyere utdanning, som omfatter medisin, farmasi, bioingeniør, ortopedi, reseptar og radiologi.
«Rekruttering til teknologi og realfag: Utviklingen i ungdomsskolen, i videregående skole og i høyere utdanning» (NIFU Arbeidsnotat 2025:24)
For mer informasjon kontakt:
Marte Ulvestad, forsker 2
994 58 530
marte.eline.ulvestad@nifu.no