Nyhetsbrev English flag for translating text

NIFU
  • Vi forsker på
    • Arbeidsliv og livslang læring
    • Fag- og yrkesopplæring
    • Forskningssystemet
    • Høyere utdanning
    • Innovasjon og omstilling 
    • Mangfold og likestilling 
    • Skole og barnehage
  • Prosjekter
  • Publikasjoner
  • Ansatte
  • Arrangementer
  • Om NIFU
    • Styret
    • Ledelse
    • Strategi
    • Metoder og data
    • Forskningsetikk
    • Personvernerklæring
    • Samfunnsansvar (CSR)
    • Nettverk og samarbeidspartnere
    • Ledige stillinger
    • Bibliotek
    • Historie
    • Vedtekter
    • Om NIFU
  1. Forsiden
  2. ansatte
  3. Astrid Marie Jorde Sandsør

Høyoppløselig bilde

Astrid Marie Jorde Sandsør

Forsker 2, bistilling

976 15 822
astrid.sandor@nifu.no
Se alle arbeider i CRISTIN

Bakgrunn

  • 2016: Doktorgrad i samfunnsøkonomi, Universitetet i Oslo
  • 2010: Master i samfunnsøkonomi, Universitetet i Oslo
Astrid Marie Jorde Sandsørs nettside

Vis avsluttede prosjekter

Avsluttede prosjekter

  • 1+1 prosjektet
  • Evaluering av norm for lærertetthet (21051)
  • Educational resources and student performance (12820769-1)
  • Evaluering av pilotering av ordning med lærerspesialister
  • Ordinær utdanning som som arbeidsmarkedstiltak for unge med nedsatt arbeidsevne – en effektstudie (12820518)
Skjul avsluttede prosjekter
  • Løken, Katrine Sandsør, Astrid Marie Jorde Drugli, May Britt Leiulfsrud, Håkon Manudeep, Bhuller Størksen, Ingunn (2024) Et jevnere utdanningsløp - Barnehage og skole/SFO som innsats mot ulikhet blant barn. Kunnskapsdepartmentet. Rapport.
  • Hovdhaugen, Elisabeth Sandsør, Astrid Marie Jorde Bøckmann, Ester Carlsten, Tone Cecilie (2020) Opptak til høyere utdanning : En studie av konsekvensene av kvote og poengberegning med fokus på psykologi, medisin, jus og grunnskolelærerutdanning. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU. Rapport.
  • Salvanes, Kari Vea Reiling, Rune Borgan Sandsør, Astrid Marie Jorde (2019) Tverrsektorielt samarbeid i skolen : Effekt av NAV-veileder i videregående skole på deltakelse i videregående opplæring og inaktivitet. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU. Rapport.
  • Bonesrønning, Hans Finseraas, Henning Hardoy, Ines Vaag Iversen, Jon Marius Nyhus, Ole Henning Opheim, Vibeke (2018) Pre-analysis plan: The Effect of Small Group Instruction in Mathematics for Pupils in Lower Elementary School. EGAP/OSF Registry. Rapport.
  • Seland, Idunn Caspersen, Joakim Markussen, Eifred Sandsør, Astrid Marie Jorde (2017) Sluttrapport fra evaluering av pilotering av lærerspesialistordningen i norsk og realfag. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU. Rapport.
  • Aamodt, Per O Bjørnstad, Stein Sandsør, Astrid M. Jorde Finnanger, Edvin Jensen, Thea (2016) Kostnadskartlegging av fylkeskommunale fagskoler. Deloitte. Rapport.
  • Salvanes, Kari Vea Sandsør, Astrid M. Jorde Wollscheid, Sabine (2016) Kan tiltak rettet mot selvregulering øke elevers skoleprestasjoner? En systematisk litteraturgjennomgang. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU. Rapport.
  • Seland, Idunn Caspersen, Joakim Markussen, Eifred Sandsør, Astrid M. Jorde (2016) Delrapport fra evaluering av pilotering av ordning med lærerspesialister: Lokal planlegging, oppstart ved skolene og de første erfaringene fra pilotering av lærerspesialistordningen i norsk og realfag. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU. Rapport.
  • Drange, Nina Eirin Havnes, Tarjei Sandsør, Astrid M. Jorde (2012) Kindergarten for All: Long-run Effects of a Universal Intervention. Statistisk sentralbyrå. Rapport.
  • Sandsør, Astrid Marie Jorde Reiling, Rune Borgan Skålholt, Asgeir Pedersen, Cathrine (2020) Evaluering av norm for lærertetthet: Analyse av GSI og spørreundersøkelse til skoleledere og skoleeiere. Tredje delrapportering. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU. Arbeidsnotat.
  • Sandsør, Astrid Marie Jorde Daus, Stephan Pedersen, Cathrine Reiling, Rune Borgan Salvanes, Kari Vea Skålholt, Asgeir (2019) Evaluering av norm for lærertetthet : NIFUs løsningsbeskrivelse for evaluering av norm for lærertetthet. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU. Arbeidsnotat.
Vis alle publikasjoner
  • Borgen, Nicolai Topstad Hermansen, Are Skeie Sandsør, Astrid Marie Jorde (2024) Who Climbs the Ivory Tower? Social origins of academic faculty in an egalitarian welfare state. SocArXiv. Vitenskapelig artikkel.
  • Arencibia Aleman, Jose Manuel Sandsør, Astrid Marie Jorde Zachrisson, Henrik Daae Blömeke, Sigrid (2024) Teacher-assigned grades and external exams: sources of discrepancy. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice. Vitenskapelig artikkel.
  • Sandsør, Astrid Marie Jorde Brevik, Lisbeth M. (2024) Gender gaps in English as a second language over time: a shift in favour of boys. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice. Vitenskapelig artikkel.
  • Drange, Nina Sandsør, Astrid Marie Jorde (2024) The effects of a free universal after-school program on child academic outcomes. Economics of Education Review. Vitenskapelig artikkel.
  • Reiling, Rune Borgan Salvanes, Kari Vea Sandsør, Astrid Marie Jorde (2024) Back to work? The impact of education as vocational rehabilitation for work-impaired youth. Journal of Education and Work. Vitenskapelig artikkel.
  • Sandsør, Astrid Marie Jorde Zachrisson, Henrik Daae Karoly, Lynn Dearing, Eric Curtis (2023) The Widening Achievement Gap Between Rich and Poor in a Nordic Country. Educational Researcher. Vitenskapelig artikkel.
  • Zachrisson, Henrik Daae Dearing, Eric Curtis Borgen, Nicolai Topstad Sandsør, Astrid Marie Jorde Karoly, Lynn (2023) Universal Early Childhood Education and Care for Toddlers and Achievement Outcomes in Middle Childhood. Journal of Research on Educational Effectiveness. Vitenskapelig artikkel.
  • Salvanes, Kari Vea Reiling, Rune Borgan Sandsør, Astrid Marie Jorde (2022) Do welfare counsellors help at-risk upper secondary school students?. Economics of Education Review. Vitenskapelig artikkel.
  • Bonesrønning, Hans Finseraas, Henning Hardoy, Ines Iversen, Jon Marius Vaag Nyhus, Ole Henning Opheim, Vibeke (2022) Small-group instruction to improve student performance in mathematics in early grades: Results from a randomized field experiment. Journal of Public Economics. Vitenskapelig artikkel.
  • Reiling, Rune Borgan Salvanes, Kari Vea Sandsør, Astrid Marie Jorde Strøm, Bjarne (2021) The effect of central government grants on local educational policy. European Journal of Political Economy. Vitenskapelig artikkel.
  • Sandsør, Astrid Marie Jorde Hovdhaugen, Elisabeth Bøckmann, Ester (2021) Age as a merit in admission decisions for higher education. Higher Education. Vitenskapelig artikkel.
  • Sandsør, Astrid Marie Jorde Falch, Torberg Strøm, Bjarne (2021) Long-run effects of local government mergers on educational attainment and income. Oxford Bulletin of Economics and Statistics. Vitenskapelig artikkel.
  • Sandsør, Astrid Marie Jorde (2020) Jack-of-all-subjects? The association between individual grade variance and educational attainment. Economics of Education Review. Vitenskapelig artikkel.
  • Reiling, Rune Borgan Salvanes, Kari Vea Sandsør, Astrid Marie Jorde (2020) Tverrfaglig samarbeid – da NAV flyttet inn i videregående skoler. Søkelys på arbeidslivet. Vitenskapelig artikkel.
  • Salvanes, Kari Vea Reiling, Rune Borgan Sandsør, Astrid Marie Jorde (2018) Utdanning som arbeidsrettet tiltak for ungdom med redusert arbeidsevne. Søkelys på arbeidslivet. Vitenskapelig artikkel.
  • Falch, Torberg Sandsør, Astrid Marie Jorde Strøm, Bjarne (2017) Do Smaller Classes Always Improve Students' Long-run Outcomes?. Oxford Bulletin of Economics and Statistics. Vitenskapelig artikkel.
  • Drange, Nina Havnes, Tarjei Sandsør, Astrid M. Jorde (2016) Kindergarten for all: Long run effects of a universal intervention. Economics of Education Review. Vitenskapelig artikkel.
  • Drange, Nina Eirin Havnes, Tarjei Sandsør, Astrid M. Jorde (2015) Kindergarten for all: Long run effects of a universal intervention. Memorandum from Department of Economics, University of Oslo. Vitenskapelig artikkel.
  • Sandsør, Astrid M. Jorde (2016) Educational Policy and Student Outcomes. Samfunnsvitenskapelig fakultet, Universitetet i Oslo. Doktorgradsavhandling.
Vis alle publikasjoner
  • Sandsør, Astrid Marie Jorde (2020) Fritt skolevalg? En gjennomgang av relevant forskning (høringsnotat). Briefs.
  • Sandsør, Astrid Marie Jorde Reiling, Rune Borgan Salvanes, Kari Vea (2019) Hva vet vi om effekten av økt lærertetthet på elevenes læringsutbytte?. Briefs.
  • Sandsør, Astrid Marie Jorde Salvanes, Kari Vea (2024) Mer smågruppeundervisning kan øke guttenes læring. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.). Kronikk.
  • Sandsør, Astrid Marie Jorde (2024) Hvem skal få studere det de har lyst til å studere?. Morgenbladet. Kronikk.
  • Sandsør, Astrid Marie Jorde (2024) Smågruppeundervisning i skolen – et tiltak som fungerer. Morgenbladet. Kronikk.
  • Bhuller, Manudeep Leiulfsrud, Håkon Løken, Katrine Vellesen Sandsør, Astrid Marie Jorde Størksen, Ingunn Torvik, Fartein Ask (2024) – Vi anbefaler ikke å ta bort leken og barndommen fra barnehagen, tvert imot!. Utdanningsnytt.no. Kronikk.
  • Løken, Katrine Bhuller, Manudeep Drugli, May Britt Leiulfsrud, Håkon Sandsør, Astrid Marie Jorde Størksen, Ingunn (2024) Sosiale forskjeller blir sterkere utover i utdanningsløpet. Hva kan gjøres?. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.). Kronikk.
  • Løken, Katrine Vellesen Bhuller, Manudeep Drugli, May Britt Leiulfsrud, Håkon Sandsør, Astrid Marie Jorde Størksen, Ingunn (2024) Lekbasert læring har sterk støtte i forskning. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.). Kronikk.
  • Løken, Katrine Vellesen Bhuller, Manudeep Drugli, May Britt Leiulfsrud, Håkon Sandsør, Astrid Marie Jorde Størksen, Ingunn (2024) Lytt til forskningsfronten - Vårt forslag om mer lekbasert læring i SFO og på første trinn vil bidra til at barn får lære gjennom praktiske erfaringer gjennom inkluderende lek og aktivitet.. Dag og Tid. Kronikk.
  • Løken, Katrine Vellesen Bhuller, Manudeep Drugli, May Britt Leiulfsrud, Håkon Sandsør, Astrid Marie Jorde Størksen, Ingunn (2024) Ja takk, begge deler. Klassekampen. Kronikk.
  • Løken, Katrine Vellesen Bhuller, Manudeep Drugli, May Britt Leiulfsrud, Håkon Sandsør, Astrid Marie Jorde Størksen, Ingunn (2024) Bredt kunnskapsgrunnlag. Stavanger Aftenblad. Kronikk.
  • Salvanes, Kari Vea Opheim, Vibeke Sandsør, Astrid Marie Jorde (2022) Flere lærere kan gi bedre elevresultater. Dagens næringsliv. Kronikk.
  • Lund, Bjarte Aarmo Sandsør, Astrid Marie Jorde Lison, Pierre (2022) Problemer på kontoret: Alltid jeg som må trakte kaffe. Morgenbladet. Kronikk.
  • Sandsør, Astrid Marie Jorde Korsvoll, Nils Hallvard Sterri, Aksel Braanen Liu, Dian Delsett, Lene Liebe (2022) Vi trenger mer internasjonalisering, ikke mindre. Khrono.no. Kronikk.
  • Tjønndal, Anne Sandsør, Astrid Marie Jorde Korsvoll, Nils Hallvard (2021) Hvordan takle småpraten på julebordet?. Morgenbladet. Kronikk.
  • Sandsør, Astrid Marie Jorde (2020) Nasjonale prøver – et forskerperspektiv. Utdanningsnytt.no. Kronikk.
  • Sandsør, Astrid Marie Jorde Hovdhaugen, Elisabeth (2020) Permitterte som søker høyere utdannelse, kan skvise ut yngre søkere. Dagens næringsliv. Kronikk.
  • Hovdhaugen, Elisabeth Sandsør, Astrid Marie Jorde (2020) Vil årets kull stille svakere?. Dagsavisen. Kronikk.
  • Sandsør, Astrid Marie Jorde (2017) Alternative fakta fra Utdanningsforbundet. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.). Kronikk.
  • Sandsør, Astrid M. Jorde (2012) Hva er en god lærer?. Dagens næringsliv. Kronikk.
  • Sandsør, Astrid Marie Jorde (2024) Guttastemning! Slår jentene i engelsk. Intervju.
  • Sandsør, Astrid Marie Jorde (2023) Tett på utdanningsforsker Astrid M. J. Sandsør . Intervju.
  • Sandsør, Astrid Marie Jorde (2023) Hvorfor klarer ikke skolen å utjevne forskjeller mellom barn?. Intervju.
  • Sandsør, Astrid Marie Jorde (2023) Barn fra fattige familier ligger to og et halvt år etter barn fra rike familier på skolen. Intervju.
  • Sandsør, Astrid Marie Jorde (2021) Intervju om opptakssystem og yrkesvalg. Intervju.
  • Sandsør, Astrid Marie Jorde (2021) Intervju om årets opptak til høyere utdanning. Intervju.
  • Sandsør, Astrid Marie Jorde (2021) Intervju om årets opptak til høyere utdanning. Intervju.
  • Sandsør, Astrid Marie Jorde (2021) Intervju om årets opptak til høyere utdanning. Intervju.
  • Sandsør, Astrid Marie Jorde (2021) Intervju om årets opptak til høyere utdanning. Intervju.
  • Sandsør, Astrid Marie Jorde (2020) Intervju om fritt skolevalg. Intervju.
  • Sandsør, Astrid Marie Jorde (2020) Intervju om hvordan karantener og fravær i forbindelse med pandemien kan påvirke elever i videregående. Intervju.
  • Sandsør, Astrid Marie Jorde (2020) Intervju om hvordan karantener og fravær i forbindelse med pandemien kan påvirke elever i grunnskolen. Intervju.
  • Sandsør, Astrid Marie Jorde (2020) Intervju i forbindelse med årets opptak til høyere utdanning og "koronakullet". Intervju.
  • Sandsør, Astrid Marie Jorde (2020) Intervju i forbindelse med årets opptak til høyere utdanning. Intervju.
  • Sandsør, Astrid Marie Jorde (2020) Intervju om fritt skolevalg. Intervju.
  • Sandsør, Astrid Marie Jorde (2016) Intervju i forbindelse med artikkel i avhandlingen om karaktervarians. Intervju.
  • Sandsør, Astrid Marie Jorde (2024) Sustained Effects of Small-Group Instruction in Mathematics. Vitenskapelig foredrag.
  • Sandsør, Astrid Marie Jorde (2024) The genetic lottery goes to school: Evidence from Norway. Vitenskapelig foredrag.
  • Sandsør, Astrid Marie Jorde (2024) The Life Cycle Benefits and Costs of Universal Child Care. Vitenskapelig foredrag.
  • Sandsør, Astrid Marie Jorde (2024) The genetic lottery goes to school: Evidence from Norway. Vitenskapelig foredrag.
  • Sandsør, Astrid Marie Jorde (2024) The Life Cycle Benefits and Costs of Universal Child Care. Vitenskapelig foredrag.
  • Sandsør, Astrid Marie Jorde (2024) Sustained Effects of Small-Group Instruction in Mathematics. Vitenskapelig foredrag.
  • Sandsør, Astrid Marie Jorde (2024) Sustained Effects of Small-Group Instruction in Mathematics. Vitenskapelig foredrag.
  • Sandsør, Astrid Marie Jorde (2024) The Life Cycle Benefits and Costs of Universal Child Care. Vitenskapelig foredrag.
  • Sandsør, Astrid Marie Jorde (2024) Who may enter? Qualification and ranking in centralized admission systems to higher education. Vitenskapelig foredrag.
  • Sandsør, Astrid Marie Jorde (2024) Sustained Effects of Small-Group Instruction in Mathematics. Vitenskapelig foredrag.
  • Sandsør, Astrid Marie Jorde (2024) The Life Cycle Benefits and Costs of Universal Child Care. Vitenskapelig foredrag.
  • Sandsør, Astrid Marie Jorde (2023) The eects of a free universal after school program on child academic outcomes. Vitenskapelig foredrag.
  • Sandsør, Astrid Marie Jorde (2023) The effects of a free universal after school program on child academic outcomes. Vitenskapelig foredrag.
  • Drange, Nina Eirin Sandsør, Astrid Marie Jorde (2022) The effects of a free universal after-school program on child academic outcomes. Vitenskapelig foredrag.
  • Drange, Nina Eirin Sandsør, Astrid Marie Jorde (2022) The effects of a free universal after school program on child academic outcomes. Vitenskapelig foredrag.
  • Sandsør, Astrid Marie Jorde (2022) Small Group Instruction to Improve Student Performance in Mathematics in Early Grades: Results from a Randomized Field Experiment. Vitenskapelig foredrag.
  • Sandsør, Astrid Marie Jorde (2021) Small Group Instruction to Improve Student Performance in Mathematics in Early Grades: Results from a Randomized Field Experiment. Vitenskapelig foredrag.
  • Sandsør, Astrid Marie Jorde (2021) Achievement Gaps by Parental Income and Education. Vitenskapelig foredrag.
  • Sandsør, Astrid Marie Jorde (2021) Small Group Instruction to Improve Student Performance in Mathematics in Early Grades: Results from a Randomized Field Experiment. Vitenskapelig foredrag.
  • Sandsør, Astrid Marie Jorde (2018) "Tett oppfølging – Forsøk med NAV-veileder i videregående skole» og «Østfoldmodellen –sosialfaglige rådgivere i videregående skole». Vitenskapelig foredrag.
  • Sandsør, Astrid Marie Jorde Strøm, Bjarne Falch, Torberg (2017) Local government mergers and school quality. Vitenskapelig foredrag.
  • Sandsør, Astrid M. Jorde (2016) Evidence-based recommendations for educational policy. Vitenskapelig foredrag.
  • Sandsør, Astrid M. Jorde Strøm, Bjarne (2016) Municipality mergers. Vitenskapelig foredrag.
  • Sandsør, Astrid M. Jorde (2016) Grade variance. Vitenskapelig foredrag.
  • Elken, Mari Sandsør, Astrid Marie Jorde Dale, Ragnhild Freng (2021) Hva i alle dager er tverrfaglighet?. Morgenbladet. Leserinnlegg.
  • Sandsør, Astrid Marie Jorde Salvanes, Kari Vea (2023) Smågruppeundervisning i matematikk bedrer elevenes læringsresultater. Bedre Skole. Populærvitenskapelig artikkel.
  • Lund, Bjarte Aarmo Sandsør, Astrid Marie Jorde Moen, Ole Martin (2022) Hva bør vi være mest redd for akkurat nå?. Morgenbladet. Populærvitenskapelig artikkel.
  • Sandsør, Astrid Marie Jorde (2020) Forsøk i skolen. Bedre Skole. Populærvitenskapelig artikkel.
  • Sandsør, Astrid Marie Jorde (2024) Et jevnere utdanningsløp - Barnehage og skole/SFO som innsats mot ulikhet blant barn   . Faglig foredrag.
  • Sandsør, Astrid Marie Jorde (2024) Kan kulturlivet løse fremtidens kompetansebehov i arbeidslivet?. Faglig foredrag.
  • Sandsør, Astrid Marie Jorde (2024) Kvalitet i barnehagen – den neste velferdsreformen?. Faglig foredrag.
  • Sandsør, Astrid Marie Jorde (2024) Et jevnere utdanningsløp Barnehage og skole/SFO som innsats mot ulikhet blant barn. Faglig foredrag.
  • Sandsør, Astrid Marie Jorde Pedersen, Cathrine Opheim, Vibeke Solheim, Oddny Judith (2023) Webinar om forskning på lærertetthet. Faglig foredrag.
  • Sandsør, Astrid Marie Jorde (2021) Utdanningsulikhet - like forutsetninger, like muligheter?. Faglig foredrag.
  • Flatø, Martin Sandsør, Astrid Marie Jorde Ulriksen, Robin Belanger, Julie Sutherland, Alex (2017) RCT – en metode for politikkrelevant utdanningsforskning. Faglig foredrag.
  • Sandsør, Astrid Marie Jorde (2023) Hva skal et opptakssystem løse? Prinsipper og avveiinger. Populærvitenskapelig foredrag.
  • Sandsør, Astrid Marie Jorde (2020) Effekten av en bevilgning til økte lærerressurser på 1.-4. trinn. Populærvitenskapelig foredrag.
  • Sandsør, Astrid Marie Jorde (2020) Presentasjon av rapport om opptak til høyere utdanning. Populærvitenskapelig foredrag.
  • Sandsør, Astrid Marie Jorde (2020) Hvilken rolle spiller barnehage og skole?. Populærvitenskapelig foredrag.
  • Sandsør, Astrid M. Jorde (2014) Hva er utdanningens verdi?. Populærvitenskapelig foredrag.
Vis alle

NIFU Nordisk institutt for studier av
innovasjon, forskning og utdanning

Postadresse:
Postboks 2815 Tøyen
0608 Oslo

Besøksadresse:
Økernveien 9
0653 Oslo

Org. nr: 976 073 169
Telefon: (+47) 22 59 51 00
E-post: post@nifu.no

Om NIFU
Ledige stillinger
Bladet Forskningspolitikk
Undersøkelser
Påmelding Nyhetsbrev

×

Abonner på NIFUs nyhetsbrev

Motta de mest aktuelle forskningsnyhetene og oppdateringene fra NIFU direkte i din innboks.