Faglig profil og kompetanse
- Intervensjoner og kvantitative forskningsmetoder
- Motivasjon, mestring og atferdsendring
- Helsefremmende resultatmål (mental og fysisk helse)
Bakgrunn
- 2019–: forsker NIFU
- 2014–2018: Phd, idrettsvitenskap, Norges idrettshøgskole
- 2007–2018: Prosjektleder, Posten Norge, konsernstab HR-HMS
- 2004–2007: Prosjektleder, Posten Norge, divisjon Konsument
- 2003–2004: Regionssjef, Posten, divisjon Konsument
- 2001–2002: Trainee, Posten Norge
- 1999–2001: Samfunnsforsker, IRIS
- 1997–1999: MSc. psykologi, NTNU
- 1990–1994: Bachelor (fransk, psykologi samt livssyn og etikk), Universitetet i Oslo
Pågående prosjekter
- Samuelsen, Ørjan Arnevig Bergene, Ann Cecilie Langgård Vonen, Maria Njølstad Drange, Christina Vogsted Sønstelie, Nora Besche, Torstein de (2025) Spørsmål til Skole-Norge. Analyser og resultater fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse til skoler og skoleeiere våren 2025. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Rapport.
- Vennerød-Diesen, Frida Felicia Pedersen, Cathrine Andersen, Patrick Lie Ljunggren, Jørn Persson, Marlene Folkestad (2024) «Et bevis på at man trenger skolen, egentlig»: Delrapport 2: Koronapandemiens langsiktige konsekvenser for elever på ungdomstrinnet. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Rapport.
- Caspersen, Joakim Vennerød-Diesen, Frida Felicia Hermstad, Ingrid Holmedahl Ljusberg, Anna-Lena Mordal, Siri Pedersen, Cathrine (2024) Innføring av rammeplan i SFO : Sluttrapport fra evalueringen av de første årene med rammeplan. Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet. Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet. Rapport.
- Lødding, Berit Bergene, Ann Cecilie Pedersen, Cathrine Samuelsen, Ørjan Arnevig Lyckander, Rønnaug H. (2023) Utvikling av pedagogisk praksis? Oppfølgingsundersøkelse halvannet år etter gjennomført videreutdanning blant barnehagelærere, lærere og yrkesfaglærere. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Rapport.
- Vennerød-Diesen, Frida Felicia Pedersen, Cathrine (2023) Læremidler i grunnskole og videregående skole: En analyse av tilgang på, balanse mellom og valg av trykte og digitale læremidler i grunnskole og videregående skole. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Rapport.
- Caspersen, Joakim Hermstad, Ingrid Holmedahl Ljusberg, Anna-Lena Pedersen, Cathrine Vennerød-Diesen, Frida Felicia (2023) Ny rammeplan i SFO : Evaluering av innføring av ny rammeplan for SFO, delrapport 2. Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet. Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet. Rapport.
- Pedersen, Cathrine Vennerød-Diesen, Frida Felicia Samuelsen, Ørjan Arnevig (2023) Deltakerundersøkelsen for lærere 2023: Resultater fra spørreundersøkelser til deltakere på videreutdanningstilbud i strategien Kompetanse for kvalitet. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Rapport.
- Pedersen, Cathrine Reiling, Rune Borgan Vennerød-Diesen, Frida Felicia Alne, Ragnar Skålholt, Asgeir (2022) Evaluering av norm for lærertetthet: Sluttrapport. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Rapport.
- Pedersen, Cathrine Vika, Karl Solbue Gjerustad, Cay Samuelsen, Ørjan Arnevig (2022) Deltakerundersøkelsen for yrkesfaglærere 2022: Resultater fra spørreundersøkelser til deltakere på videreutdanningstilbud. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Rapport.
- Lødding, Berit Pedersen, Cathrine Bergene, Ann Cecilie Lillebø, Otto Sevaldson Vika, Karl Solbue (2021) Lærerspesialistutdanningene belyst av fagansvarlige, lærere og skoleledere: Delrapport fra evalueringen av lærerspesialistordningen. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Rapport.
- Lødding, Berit Pedersen, Cathrine Lillebø, Otto Sevaldson Bergene, Ann Cecilie Vika, Karl Solbue (2021) Sluttrapport fra evalueringen av pilotering av lærerspesialistordningen. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Rapport.
- Gjerustad, Cay Pedersen, Cathrine Borlaug, Siri Brorstad (2021) Deltakerundersøkelsen for lærere 2021: Resultater fra en spørreundersøkelse blant lærere som har tatt videreutdanning innenfor strategien «Kompetanse for kvalitet». NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Rapport.
- Pedersen, Cathrine Gjerustad, Cay Borlaug, Siri Brorstad (2021) Deltakerundersøkelsen for yrkesfaglærere 2021: Resultater fra en spørreundersøkelse blant yrkesfaglærere som har tatt videreutdanning innenfor strategien «Yrkesfaglærerløftet». NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Rapport.
- Rogde, Kristin Federici, Roger Andre Pedersen, Cathrine Wollscheid, Sabine (2020) Spørsmål til Skole-Norge : Analyser og resultater fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse til skoler og skoleeiere høsten 2019. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Rapport.
- Rogde, Kristin Federici, Roger Andre Vika, Karl Solbue Bergene, Ann Cecilie Pedersen, Cathrine Denisova, Ekaterina (2020) Spørsmål til Skole-Norge : Analyser og resultater fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse til skoler og skoleeiere våren 2020. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Rapport.
- Federici, Roger Andre Helleve, Arnfinn Midthassel, Unni Vere Salvanes, Kari Vea Pedersen, Cathrine Bergene, Ann Cecilie (2020) Et lag rundt eleven : Økt helsesykepleierressurs i systemrettet og strukturert samarbeid med skole – en effektevaluering. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Rapport.
- Rogde, Kristin Daus, Stephan Pedersen, Cathrine Vaagland, Karin Federici, Roger Andre (2019) Spørsmål til Skole-Norge : Analyser og resultater fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse til skoler og skoleeiere våren 2019. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Rapport.
- Gjerustad, Cay Smedsrud, Jørgen Hammer Pedersen, Cathrine Tømte, Cathrine Edelhard (2019) Deltakerundersøkelsen for «Profesjonsfaglig Digital Kompetanse». NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Rapport.
- Gjerustad, Cay Pedersen, Cathrine (2019) Deltakerundersøkelsen for lærere 2019: Resultater fra en spørreundersøkelse blant ansatte i skolen som har tatt videreutdanning innenfor strategien «Kompetanse for kvalitet». NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Rapport.
- Reiling, Rune Borgan Alne, Ragnar Hjellset Vennerød-Diesen, Frida Felicia Pedersen, Cathrine (2025) Ordens- og oppførselskarakterer. Delrapport i prosjektet «Evaluering av forsøk med vurdering av orden og oppførsel uten karakter». NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Arbeidsnotat.
- Reiling, Rune Borgan Alne, Ragnar Hjellset Vennerød-Diesen, Frida Felicia Pedersen, Cathrine Fidjeland, Andreas (2024) Evaluering av forsøk med vurdering av orden og oppførsel uten karakter. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Arbeidsnotat.
- Pedersen, Cathrine Vika, Karl Solbue (2022) Profesjonsfaglig digital kompetanse i grunnskolelærerutdanningene: Status og endringer over tid ved fem grunnskolelærerutdanninger i Norge (2019–2021). NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Arbeidsnotat.
- Daus, Stephan Wang, Tz-Shiuan Pedersen, Cathrine (2022) Tilgjengelighet av publiserte instrumenter for potensielle temaer i Elevundersøkelsen: Forstudie for Utdanningsdirektoratet. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Arbeidsnotat.
- Pedersen, Cathrine Reiling, Rune Borgan Vennerød-Diesen, Frida Felicia Alne, Ragnar Smedsrud, Jørgen (2021) Lærertetthet i koronapandemiens første år: Analyse av GSI og intervjuer med skoleeiere, skoleledere og lærere. Fjerde delrapportering fra Evaluering av norm for lærertetthet. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Arbeidsnotat.
- Sandsør, Astrid Marie Jorde Reiling, Rune Borgan Skålholt, Asgeir Pedersen, Cathrine (2020) Evaluering av norm for lærertetthet: Analyse av GSI og spørreundersøkelse til skoleledere og skoleeiere. Tredje delrapportering. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Arbeidsnotat.
- Gjerustad, Cay Bergene, Ann Cecilie Pedersen, Cathrine (2020) Behov for kunnskap fra Deltakerundersøkelsen for lærere: En intervjuundersøkelse blant tilbydere av videreutdanning innen «Kompetanse for kvalitet». NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Arbeidsnotat.
- Sandsør, Astrid Marie Jorde Daus, Stephan Pedersen, Cathrine Reiling, Rune Borgan Salvanes, Kari Vea Skålholt, Asgeir (2019) Evaluering av norm for lærertetthet : NIFUs løsningsbeskrivelse for evaluering av norm for lærertetthet. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Arbeidsnotat.
- Pedersen, Cathrine Stenling, Andreas (2025) «Appen heier på deg!» Hvordan kan bærbar digital teknologi integreres i SDT-baserte intervensjoner for å øke fysisk aktivitet: en systematisk kunnskapsoppsummering. Bokkapittel.
- Aagaard, Toril Amdam, Synnøve Hedemann Nagel, Ilka Vika, Karl Solbue Andreasen, Johan Kristian Pedersen, Cathrine (2024) Teacher preparation for the digital age: Is it still an instrumental endeavor?. Scandinavian Journal of Educational Research. Vitenskapelig artikkel.
- Pedersen, Cathrine Aagaard, Toril Daus, Stephan Nagel, Ilka Amdam, Synnøve Hedemann Vika, Karl Solbue (2024) Profiling teacher educators’ strategies for professional digital competence development. Teachers and Teaching: theory and practice. Vitenskapelig artikkel.
- Daus, Stephan Skjelbred, Siv-Elisabeth Pedersen, Cathrine (2023) Initial Validation of Measures for Interest in Marketing Education.. Journal of Psychoeducational Assessment. Vitenskapelig artikkel.
- Tømte, Cathrine Edelhard Pedersen, Cathrine Vennerød-Diesen, Frida Felicia Daus, Stephan (2023) Early and late adopter effects between schools in a one-to-one computer initiative. Computers & Education. Vitenskapelig artikkel.
- Røkenes, Fredrik Mørk Andreasen, Johan Kristian Aagaard, Toril Nagel, Ilka Amdam, Synnøve Hedemann Pedersen, Cathrine (2023) Digital nødundervisning under covid-19-nedstengning: Lærerutdanneres utvikling av profesjonsfaglig digital kompetanse. Nordic Journal of Digital Literacy. Vitenskapelig artikkel.
- Pedersen, Cathrine Halvari, Halgeir Solstad, Bård Erlend Bentzen, Marte (2019) Longitudinal trajectories of physical activity among employees participating in a worksite health promotion intervention: A latent class growth approach. Psychology of Sport And Exercise. Vitenskapelig artikkel.
- Pedersen, Cathrine Halvari, Halgeir Olafsen, Anja Hagen (2018) Worksite Physical Activity Intervention and Somatic Symptoms Burden: The Role of Coworker Support for Basic Psychological Needs and Autonomous Motivation. Journal of Occupational Health Psychology. Vitenskapelig artikkel.
- Pedersen, Cathrine Halvari, Hallgeir Williams, G.C. (2018) Worksite intervention effects on motivation, physical activity, and health. A cluster randomized controlled trial. Psychology of Sport And Exercise. Vitenskapelig artikkel.
- Aase, Karina Olsen, Odd Einar Falnes Pedersen, Cathrine (2007) Learning engineers to reflect: obstacles and remedies in an engineering community. International Journal of Learning and Change. Vitenskapelig artikkel.
- Pedersen, Cathrine (2019) Worksite health promotion, coworker support,and motivation for lifestyle change: Effects of a self-determination theory based cluster-randomized controlled trial on physical activity, cardiorespiratory fitness, and health. Norges idrettshøgskole. Doktorgradsavhandling.
- Tømte, Cathrine Edelhard Pedersen, Cathrine Vennerød-Diesen, Frida Felicia (2023) Hvorfor er det ingen som spør forskerne om bruk av skjermer i skolen?. Kronikk.
- Tømte, Cathrine Edelhard Wollscheid, Sabine Pedersen, Cathrine Vennerød-Diesen, Frida Felicia Bugge, Markus (2023) How to foster professional digital competence development in schools with 1:1 coverage. Inputs from a longitudinal study.. Vitenskapelig foredrag.
- Tømte, Cathrine Edelhard Pedersen, Cathrine Vennerød-Diesen, Frida Felicia Wollscheid, Sabine Bugge, Markus (2023) Professional digital competence development for teachers in schools with 1:1 coverage of digital devices. Inputs from a longitudinal study.. Vitenskapelig foredrag.
- Pedersen, Cathrine Vennerød-Diesen, Frida Felicia (2023) Systematisk arbeid for kompetanseutvikling – virker det?. Vitenskapelig foredrag.
- Pedersen, Cathrine Halvari, Hallgeir Solstad, Bård Erlend Bentzen, Marte (2019) Changes in physical activity during a worksite intervention: Latent trajectories and their relationship to competence and motivational regulation.. Vitenskapelig foredrag.
- Brevik, Lisbeth M. Sundgot-Borgen, Christine Pedersen, Cathrine Daus, Stephan Gjerustad, Cay Vestad, Lene (2024) Folkehelse og livsmestring – Hvordan få best mulig effekt for elevene. Skolelederen. Populærvitenskapelig artikkel.
- Vennerød-Diesen, Frida Felicia Pedersen, Cathrine (2021) Det er mange grunner til at barns skjermtid bør begrenses, men ikke all skjermtid er like farlig. Forskersonen.no. Populærvitenskapelig artikkel.
- Pedersen, Cathrine (2025) PULSE: Undervisningsmoduler for å støtte aktiv reise: En workshop med Fredrikstad-skolen og Inspiria Science Center. Faglig foredrag.
- Pedersen, Cathrine (2024) Evaluering av innføring av Rammeplan i SFO. Faglig foredrag.
- Pedersen, Cathrine (2024) Langtidskonsekvenser av korona for ungdomsskoleelever. Generelt og spesielt med vekt på elevfravær. Faglig foredrag.
- Pedersen, Cathrine Skjelbred, Siv-Elisabeth (2024) Foreløpige funn fra PULSE prosjektet. Faglig foredrag.
- Bergan, Arne Olafsen, Marie Ydstie Pedersen, Cathrine Vennerød-Diesen, Frida Felicia Tømte, Cathrine Edelhard (2023) Digital kompetanseheving i lokale profesjonsfelleskap – praksisøkt med askerskolen. Faglig foredrag.
- Sandsør, Astrid Marie Jorde Pedersen, Cathrine Opheim, Vibeke Solheim, Oddny Judith (2023) Webinar om forskning på lærertetthet. Faglig foredrag.