Vennerød-Diesen, Frida FeliciaPedersen, CathrineAndersen, Patrick LieLjunggren, JørnPersson, Marlene Folkestad(2024)«Et bevis på at man trenger skolen,
egentlig»: Delrapport 2: Koronapandemiens langsiktige konsekvenser for elever på ungdomstrinnet.NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Rapport.
Lødding, BeritKindt, Marianne TakvamVennerød-Diesen, Frida FeliciaRanden, Gunhild TveitGrøgaard, Jens BrandiTahir, Hajra(2024)Vilkår for inkluderende opplæring: Sluttrapport fra prosjektet Forskning på opplæringstilbud til nyankomne elever.NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Rapport.
Vennerød-Diesen, Frida FeliciaPedersen, Cathrine(2023)Læremidler i grunnskole og videregående skole: En analyse av tilgang på, balanse mellom og valg av trykte og digitale læremidler i grunnskole og videregående skole.NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Rapport.
Ljunggren, JørnWollscheid, SabineAndersen, Patrick LieVennerød-Diesen, Frida Felicia(2023)Koronapandemiens langsiktige konsekvenser for elever på ungdomstrinnet. Delrapport 1: Kunnskapsoppsummering og konstruksjon av elevers erfaringskontekst.OsloMet - storbyuniversitetet. OsloMet - storbyuniversitetet. Rapport.
Pedersen, CathrineVennerød-Diesen, Frida FeliciaSamuelsen, Ørjan Arnevig(2023)Deltakerundersøkelsen for lærere 2023: Resultater fra spørreundersøkelser til deltakere på videreutdanningstilbud i strategien Kompetanse for kvalitet.NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Rapport.
Pedersen, CathrineReiling, Rune BorganVennerød-Diesen, Frida FeliciaAlne, RagnarSkålholt, Asgeir(2022)Evaluering av norm for lærertetthet: Sluttrapport.NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Rapport.
Smedsrud, Jørgen HammerVennerød-Diesen, Frida FeliciaWendelborg, Christian(2022)Tilskuddsordning for kompetanseutvikling: Sammenstilling og rapportering.NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Rapport.
Lødding, BeritKindt, Marianne TakvamRanden, Gunhild TveitLynnebakke, BritVennerød-Diesen, Frida FeliciaVika, Karl Solbue(2022)Norskinnlæring, faglig utvikling og nye venner – er det mulig på samme tid? Delrapport fra prosjektet Forskning på opplæringstilbud til nyankomne elever.NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Rapport.
Bergene, Ann CecilieVika, Karl SolbueDenisova, EkaterinaSteine, Frøydis SæbøVennerød-Diesen, Frida Felicia(2021)Spørsmål til Skole-Norge: Analyser og resultater fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse til skoler og skoleeiere høsten 2021.NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Rapport.
Lødding, BeritBergene, Ann CecilieBungum, BeritSølberg, JanSmedsrud, Jørgen HammerVennerød-Diesen, Frida Felicia(2020)Evalueringen av Tett på realfag. Implementeringen fortsetter. Delrapport 3. Nasjonal strategi for realfag i barnehagen og grunnopplæringen (2015–2019).NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Rapport.
Lødding, BeritTellmann, Silje MariaBungum, BeritVennerød-Diesen, Frida FeliciaSølberg, JanRøsdal, Trude(2019)Evaluering av Tett på realfag.Implementeringen. Delrapport 2. Nasjonal strategi for realfag i barnehagen og grunnopplæringen (2015–2019).NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Rapport.
Tømte, Cathrine EdelhardWollscheid, SabineBugge, MarkusVennerød-Diesen, Frida Felicia(2019)Digital læring i askerskolen : Sluttrapport fra følgeforskning.NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Rapport.
Tømte, Cathrine EdelhardWollscheid, SabineBugge, MarkusVennerød-Diesen, Frida Felicia(2018)Digital læring i askerskolen : Midtveisrapport fra følgeforskning.NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Rapport.
Reiling, Rune BorganAlne, Ragnar HjellsetVennerød-Diesen, Frida FeliciaPedersen, Cathrine(2025)Ordens- og oppførselskarakterer. Delrapport i prosjektet «Evaluering av forsøk med vurdering av orden og oppførsel uten karakter».NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Arbeidsnotat.
Reiling, Rune BorganAlne, Ragnar HjellsetVennerød-Diesen, Frida FeliciaPedersen, CathrineFidjeland, Andreas(2024)Evaluering av forsøk med vurdering av orden og oppførsel uten karakter.NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Arbeidsnotat.
Pedersen, CathrineReiling, Rune BorganVennerød-Diesen, Frida FeliciaAlne, RagnarSmedsrud, Jørgen(2021)Lærertetthet i koronapandemiens første år: Analyse av GSI og intervjuer med skoleeiere, skoleledere og lærere. Fjerde delrapportering fra Evaluering av norm for lærertetthet.NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Arbeidsnotat.
Sandsør, Astrid Marie JordeDaus, StephanPedersen, CathrineReiling, Rune BorganSalvanes, Kari VeaSkålholt, Asgeir(2019)Evaluering av norm for lærertetthet : NIFUs løsningsbeskrivelse for evaluering av norm for lærertetthet.NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Arbeidsnotat.
Vennerød-Diesen, Frida Felicia(2018)The development of taste preferences in Children: A longitudinal study of Norwegian Preschoolers.Universitetet i Oslo. Doktorgradsavhandling.
Vennerød-Diesen, Frida FeliciaAlmli, Valerie LengardLien, Nanna(2018)The development of taste preferances in children - A Longitudinal Study of Norwegian Preschoolers..Universitetet i Oslo. Doktorgradsavhandling.
Vis alle publikasjoner
Tømte, Cathrine EdelhardPedersen, CathrineVennerød-Diesen, Frida Felicia(2023)Hvorfor er det ingen som spør forskerne om bruk av skjermer i skolen?.Kronikk.
Vennerød-Diesen, Frida Felicia(2021)Hvorfor barn liker det de liker.Intervju.
Vennerød, Frida Felicia(2018)Barn som lærer seg å spise mat som smaker bittert, spiser mindre søtt senere i livet.Intervju.
Vennerød, Frida Felicia(2017)Fireåringer kjenner søtsmak bedre enn seksåringer.Intervju.
Tømte, Cathrine EdelhardWollscheid, SabinePedersen, CathrineVennerød-Diesen, Frida FeliciaBugge, Markus(2023)How to foster professional digital competence development in schools with 1:1 coverage. Inputs from a longitudinal study..Vitenskapelig foredrag.
Tømte, Cathrine EdelhardPedersen, CathrineVennerød-Diesen, Frida FeliciaWollscheid, SabineBugge, Markus(2023)Professional digital competence development for teachers in schools with 1:1 coverage of digital devices. Inputs from a longitudinal study..Vitenskapelig foredrag.
Siddiq, FazilatDaus, StephanVennerød-Diesen, Frida Felicia(2022)Teaching Early Numeracy Using an Innovative Blended Learning Approach: A Quasi-Experimental Study of Dragonbox School.Vitenskapelig foredrag.
Daus, StephanSiddiq, FazilatVennerød-Diesen, Frida Felicia(2022)Teaching Early Numeracy Using an Innovative Blended Learning Approach: a Quasi-Experimental Study of Dragonbox School.Vitenskapelig foredrag.
Wollscheid, SabineVaagland, KarinFlittig-Aardalen, HenrikkeTømte, Cathrine EdelhardVennerød-Diesen, Frida Felicia(2019)A balancing act – How do teachers in Norwegian and mathematics combine digital and non-digital devices?.Vitenskapelig foredrag.
Vennerød-Diesen, Frida Felicia(2018)The role of parents and taste sensitivity on taste preferences.Vitenskapelig foredrag.
Almli, Valerie LengardHersleth, MargretheKasebo, I.M.Kristiansen, HanneVennerød, Frida FeliciaMasi, C.(2017)Dos and don'ts in CATA testing with 7-9 year old children. Learnings from studies on bread and fruit smoothies.Vitenskapelig foredrag.
Almli, Valerie LengardVennerød, Frida FeliciaHersleth, Margrethe(2016)Does basic taste sensitivity play a role on preschoolers’ preferences for foods with characteristic taste profiles?.Vitenskapelig foredrag.
Vennerød, Frida FeliciaHersleth, MargretheAlmli, Valerie Lengard(2016)Little girls prefer the sweetest drinks: gender and parenting style effects on sweet preferences in 4-year old children.Vitenskapelig foredrag.
Vennerød, Frida Felicia(2015)Sensitivity and preference testing with preschoolers.Vitenskapelig foredrag.
Vennerød, Frida FeliciaKristiansen, H.Hersleth, MargretheNicklaus, S.Almli, Valerie Lengard(2015)ensory sensitivity and preference for basic tastes in preschool children: development of age‐appropriate instruments..Vitenskapelig foredrag.
Almli, Valerie LengardVennerød, Frida FeliciaKristiansen, Hanne(2015)Preferanse og sensitivitet for grunnsmakene søt og sur hos førskolebarn. Utvikling av instrumenter for sensorisk testing.Universitetet i Oslo. Universitetet i Oslo. Mastergradsoppgave.
Vennerød-Diesen, Frida FeliciaSiddiq, FazilatSmedsrud, Jørgen HammerBugge, MarkusDaus, Stephan(2021)Innovativ matematikkundervisning på barnetrinnet førte til positive resultater.Annet.
Almli, Valerie LengardVennerød, Frida Felicia(2018)6-åringer vil ha mer søtt enn 4-åringer.Aftenposten Viten. Populærvitenskapelig artikkel.
Vennerød, Frida Felicia(2017)Den søte middelvei.Foreldre og barn. Populærvitenskapelig artikkel.
Lødding, BeritRanden, Gunhild TveitKindt, Marianne TakvamVennerød-Diesen, Frida FeliciaGolden, Anne(2024)Vilkår for inkluderende opplæring. Presentasjon av NIFU-rapport 2024:4.Faglig foredrag.
Kindt, Marianne TakvamLødding, BeritRanden, Gunhild TveitVennerød-Diesen, Frida FeliciaGolden, Anne(2024)Hva innebærer det å gi nyankomne elever god og inkluderende opplæring?.Faglig foredrag.
Lødding, BeritVika, Karl SolbueRanden, Gunhild TveitKindt, Marianne TakvamVennerød-Diesen, Frida FeliciaGolden, Anne(2023)Forskning på opplæringstilbud for nyankomne elever. Norskinnlæring, faglig utvikling og nye venner – er det mulig på samme tid? NIFU-rapport 2022:26.Faglig foredrag.
Bergan, ArneOlafsen, Marie YdstiePedersen, CathrineVennerød-Diesen, Frida FeliciaTømte, Cathrine Edelhard(2023)Digital kompetanseheving i lokale profesjonsfelleskap – praksisøkt med askerskolen.Faglig foredrag.
Almli, Valerie LengardVennerød, Frida FeliciaVarela, PaulaHersleth, Margrethe(2018)Smakssentivitet og preferanser for saltsmak hos barn.Faglig foredrag.
Vennerød, Frida FeliciaAlmli, Valerie Lengard(2018)Smaksopplevelse hos små barn.Faglig foredrag.
Vennerød, Frida Felicia(2018)Barns opplevelse av mat.Faglig foredrag.