Høst, HåkonFurholt, JonLyckander, Rønnaug H.(2025)Hvordan samarbeider fagskolene med arbeidslivet om utdanningene? Del 2: Helse- og oppvekstutdanninger.NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Rapport.
Høst, HåkonFurholt, JonLyckander, Rønnaug H.(2024)Hvordan samarbeider fagskolene med arbeidslivet om utdanningene?.NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Rapport.
Kindt, Marianne TakvamLyckander, Rønnaug H.Høst, Håkon(2024)Følgeevaluering – forsøk med nasjonal samarbeidsmodell for tilrettelagt fag- og yrkesopplæring for voksne innvandrere. Delrapport..NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Rapport.
Høst, HåkonLillebø, Otto SevaldsonSmedsrud, Jørgen HammerSkålholt, Asgeir(2024)Vg3 fagopplæring i skole som alternativ til læretid. Resultater etter tiltakene i Utdanningsløftet 2020.NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Rapport.
Alne, RagnarVika, Karl SolbueHøst, Håkon(2023)Høy arbeidsmarkedsrelevans i fagskoleutdanningene: Kandidatundersøkelse for fagskoleutdannede i 2019 og 2020.NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Rapport.
Korseberg, Lene KirstineVika, Karl SolbueHøst, Håkon(2023)En godkjenningsordning som kan bli nyttig: Evaluering av godkjenningsordningen for utenlandsk fagskoleutdanning.NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Rapport.
Skålholt, AsgeirAakernes, NinaAndresen, SiljeAspøy, Tove MogstadDahlback, JorunnHøst, Håkon(2023)Evaluering av fagfornyelsen yrkesfag, delrapport 2.NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Rapport.
Høst, HåkonLillebø, Otto SevaldsonSkålholt, AsgeirVika, Karl Solbue(2022)Evaluering av Utdanningsløftet 2020 : Tiltakene rettet mot videregående opplæring.NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Rapport.
Aakernes, NinaAndresen, SiljeBergene, Ann CecilieDahlback, JorunnHøst, HåkonJohannesen, Hedvig Skonhoft(2022)Evaluering av fagfornyelsen yrkesfag, delrapport 1: Bakgrunn, prosess og implementering på vg1.NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Rapport.
Høst, HåkonSmedsrud, Jørgen Hammer(2022)Vg3 fagopplæring i skole – av akseptabel kvalitet? Evaluering av tiltak rettet mot videregående opplæring i Utdanningsløftet 2020.NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Rapport.
Høst, HåkonSkålholt, Asgeir(2020)Potensialet for lærlinger i statlige virksomheter.NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Rapport.
Høst, HåkonSkålholt, Asgeir(2020)Kryssløp fra Vg1 studiespesialisering til alle Vg2 yrkesfag: Foreløpige erfaringer.NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Rapport.
Høst, HåkonAamodt, Per OHovdhaugen, ElisabethLyby, Lars(2019)Styrt eller søkerstyrt? En undersøkelse av hvordan universiteter og høyskoler dimensjonerer sine studietilbud.NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Rapport.
Høst, HåkonReegård, Kaja(2019)Dimensjonering av videregående opplæring : Fylkeskommunenes politikk og prioriteringer.NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Rapport.
Høst, HåkonLyby, LarsSchwach, Vera(2019)Fagskoleutdanningens kunnskapsbase.NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Rapport.
Høst, HåkonSkjelbred, Siv-ElisabethRøsdal, Trude(2018)Hvordan er gjennomføringen i fagskoleutdanningene? En undersøkelse av særtrekk ved helsefag, kreative fag og tekniske fag.NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Rapport.
Bjørnset, MathildeHøst, HåkonNyen, TorgeirReegård, KajaTønder, Anna Hagen(2018)Evaluering av vekslingsmodeller i fag- og yrkesopplæringen. Sluttrapport.NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Rapport.
Høst, Håkon(2017)«Eget behov for faglig fordypning» : Om fagskoleutdanning i helse og sosial.NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Rapport.
Høst, HåkonTømte, Cathrine Edelhard(2016)Styring og styrking av en fragmentert sektor: En evaluering av Nasjonalt fagskoleråd.NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Rapport.
Andresen, SiljeHøst, HåkonNyen, TorgeirOldervoll, Johannes AndresenTønder, Anna Hagen(2016)Evaluering av vekslingsmodell i fag- og yrkesopplæringen: Delrapport 2.NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Rapport.
Olsen, Ole JohnnyHøst, HåkonMichelsen, SveinTønder, Anna Hagen(2015)Institutional innovations in Norwegian VET - responses to key challenges.Department of Psycology and Educational Studies, Roskilde University. Department of Psycology and Educational Studies, Roskilde University. Rapport.
Høst, HåkonReegård, KajaReiling, Rune BorganSkålholt, AsgeirTønder, Anna Hagen(2015)Yrkesutdanninger med svak forankring i arbeidslivet: En kunnskapsoppsummering.NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Rapport.
Høst, Håkon(2015)Kvalitet i fag- og yrkesopplæringen: Sluttrapport.NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Rapport.
Reiling, Rune BorganHøst, Håkon(2015)Hva påvirker andelen ufaglærte i barnehager og pleie og omsorg?.NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Rapport.
Høst, HåkonReegård, Kaja(2015)Fagopplæring eller statlig utdanning i arbeidslivet? Om lærefagene IKT Service og Kontor- og administrasjon.NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Rapport.
Olsen, Ole JohnnyHøst, HåkonTønder, Anna Hagen(2014)Key challenges for Norwegian VET: the state of play.Roskilde University. Roskilde University. Rapport.
Michelsen, SveinOlsen, Ole JohnnyHøst, Håkon(2014)Origins and development of VET 1850- 2008. - an investigation into the Norwegian case.Universitetet i Roskilde. Universitetet i Roskilde. Rapport.
Høst, HåkonSkålholt, AsgeirReiling, Rune BorganGjerustad, Cay(2014)Opplæringskontorene i fag- og yrkesopplæringen – avgjørende bindeledd eller institusjon utenfor kontroll?.NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Rapport.
Høst, Håkon(2013)Kvalitet i fag- og yrkesopplæringen Fokus på skoleopplæringen: Rapport 2 Forskning på kvalitet i fag- og yrkesopplæringen.NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Rapport.
Hovdhaugen, ElisabethHøst, HåkonSkålholt, AsgeirAamodt, Per OSkule, Sveinung(2013)Videregående opplæring – tilstrekkelig grunnlag for arbeid og videre studier?.NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Rapport.
Høst, HåkonSkålholt, AsgeirNyen, Torgeir(2012)Om potensialet for å få bedriftene til å ta inn flere lærlinger: En kartlegging av norske bedrifters vurdering av lærlingordningen.NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Rapport.
Tjerbo, TrondAamodt, Per OlafStigen, Inger MarieHelgesen, Marit KristineNæss, TerjeArnesen, Clara Åse(2012)Bemanning av pleie- og omsorgssektoren: handlingsplan og iverksetting.OsloMet - storbyuniversitetet. OsloMet - storbyuniversitetet. Rapport.
Høst, HåkonKarlsen, HildeSkålholt, AsgeirHovdhaugen, Elisabeth(2012)Yrkesfagutdanning eller allmennutdanning for sektoren?: En undersøkelse av elever og lærlinger i helse- og sosialfag.NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Rapport.
Aamodt, Per OlafHøst, HåkonArnesen, Clara ÅseNæss, Terje(2011)Evaluering av Kompetanseløftet 2015: Underveisrapport 3.NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Rapport.
Frøseth, Mari WigumHovdhaugen, ElisabethHøst, HåkonVibe, Nils(2010)En, to…tre? Den vanskelige overgangen Evaluering av Kunnskapsløftet. Fra andre til tredje år i videregående opplæring.NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Rapport.
Høst, Håkon(2010)Helsefagarbeiderutdanning for voksne.NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Rapport.
Skålholt, AsgeirHøst, Håkon(2010)Helsefagarbeiderlærlinger i sjukehus.NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Rapport.
Høst, HåkonArnesen, Clara ÅseNæss, TerjeAamodt, Per Olaf(2010)Evaluering av Kompetanseløftet 2015: Underveisrapport 2.NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Rapport.
Høst, HåkonArnesen, Clara ÅseNæss, TerjeAamodt, Per Olaf(2009)Evaluering av Kompetanseløftet 2015: Underveisrapport 1: Mars 2009.NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Rapport.
Markussen, EifredHøst, HåkonEvensen, MiriamPrøitz, Tine Sophie(2009)Evaluering av forsøk med praksisbrev: Delrapport 1 2009.NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Rapport.
Homme, Anne DåsvatnHøst, Håkon(2008)Hvem pleier de gamle i Oslo? Om hjelpepleiernes og helsefagarbeidernes posisjon i pleie- og omsorgstjenestene i hovedstaden.Rokkansenteret. Rokkansenteret. Rapport.
Høst, Håkon(2008)Continuity and Change in Norwegian Vocational Education and Training (VET).NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Rapport.
Høst, Håkon(2008)Fag- og yrkesopplæringen i Norge – noen sentrale utviklingstrekk.NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Rapport.
Frøseth, Mari WigumHovdhaugen, ElisabethHøst, HåkonVibe, Nils(2008)Tilbudsstruktur og gjennomføring i videregående opplæring: Delrapport I. Evaluering av Kunnskapsløftet.NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Rapport.
Høst, Håkon(2006)Kunnskapsstatus vedrørende rekruttering og utdanning til pleie- og omsorgstjenenstene i nordiske land.Rokkansenteret. Rokkansenteret. Rapport.
Høst, Håkon(2004)Kontinuitet og endring i pleie- og omsorgsutdanningene. En studie av utviklingen innenfor utdanningene til hjelpepleier og omsorgsarbeider.Rokkansenteret. Rokkansenteret. Rapport.
Høst, Håkon(2001)Yrkesdanningsprosess i krise? Rapport fra en studie av utdanningene til hjelpepleier og omsorgsarbeider etter Reform 94.AHS - gruppe for flerfaglig arbeidslivsforskning. AHS - gruppe for flerfaglig arbeidslivsforskning. Rapport.
Dahl, O.Hagen, S.Høst, HåkonJetne, V.Strickert, T.Tausjø, J.(1992)Stråleterapi i Norge. Innstilling fra nasjonalt utvalg oppnevnt av Helsedirektoratet.[Mangler utgivernavn]. [Mangler utgivernavn]. Rapport.
Høst, HåkonLillebø, Otto SevaldsonSkålholt, Asgeir(2023)Evaluering av Utdanningsløftet 2020: Tilleggsnotat basert på registerdata for 2021/2022.NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Arbeidsnotat.
Høst, HåkonLillebø, Otto SevaldsonMyklebust, Runa BrandalReegård, KajaSkålholt, Asgeir(2021)Evaluering av Utdanningsløftet 2020 : Iverksettingen av fire tiltak rettet mot videregående opplæring høsten 2020.NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Arbeidsnotat.
Høst, HåkonLillebø, Otto SevaldsonVika, Karl Solbue(2021)Evaluering av Utdanningsløftet 2020: Resultater av tiltakene rettet mot mangel på læreplasser.NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Arbeidsnotat.
Høst, HåkonReymert, Ingvild(2017)Modeller for fagopplæring for voksne innvandrere.NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Arbeidsnotat.
Høst, HåkonNyen, TorgeirReegård, KajaTønder, Anna Hagen(2017)Evaluering av vekslingsmodell i fag- og yrkesopplæringen: Delrapport 3.NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Arbeidsnotat.
Høst, Håkon(2017)Råd og sekretariat i fagskolesektoren.NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Arbeidsnotat.
Høst, HåkonNyen, TorgeirReegård, KajaSeland, IdunnTønder, Anna Hagen(2015)Evaluering av vekslingsmodell i fag- og yrkesopplæringen. Delrapport 1.NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Arbeidsnotat.
Høst, Håkon(2016)Praksisbrev i arbeidslivet - et vellykket tiltak mot frafall.Bokkapittel.
Høst, Håkon(2016)The Integration of Female-Dominated VET Programmes in Health and Social Care into the Common Collective Skills System in Norway.Bokkapittel.
Michelsen, SveinHøst, Håkon(2015)The Norwegian VET model - path formation and path dependencies.Bokkapittel.
Høst, HåkonHovdhaugen, Elisabeth(2013)Ny struktur - tradisjonelle mønstre. Kunnskapsløftets endringer i et historisk perspektiv.Bokkapittel.
Michelsen, SveinHøst, Håkon(2012)Apprenticeship, Youth and Labour Market Outcomes - A Diachronic Investigation into the Norwegian Case.Bokkapittel.
Michelsen, SveinHøst, Håkon(2012)Kvalitetsarbeid, kvalitetstyring og kvalitetsvurdering.Bokkapittel.
Høst, Håkon(2009)Fag- og yrkesopplæringen.Bokkapittel.
Høst, Håkon(2009)Videregående for voksne: yrkesopplæring dominerer.Bokkapittel.
Høst, Håkon(2008)Reforming auxiliary nurse education in Norway - a story of failed modernisation.Bokkapittel.
Olsen, Ole JohnnyHøst, HåkonMichelsen, Svein(2008)Veier fra yrkesopplæring til arbeidsliv. En studie av det norske overgangsregimets effektivitet.Bokkapittel.
Michelsen, SveinHøst, HåkonGitlesen, Jens Petter(2008)How the number of apprenticeships are influenced by policy and economic cycles.Bokkapittel.
Høst, HåkonMichelsen, SveinGitlesen, Jens Petter(2008)Læreplasser mellom politikk og konjunkturer.Bokkapittel.
Michelsen, SveinHøst, Håkon(2004)Who will nurse us in our old age? - on the erosion of social and cultural Preconditions for Care Education.Bokkapittel.
Michelsen, SveinHøst, Håkon(2004)Building the new Governance in Norwegian apprentice organixation.Bokkapittel.
Høst, HåkonMichelsen, Svein(2001)The New Careworker - Expanding the Apprentice System into new Fields of Work.Bokkapittel.
Michelsen, SveinHøst, HåkonGitlesen, Jens Petter(1999)Mot en ny fagopplæringsordning?.Bokkapittel.
Michelsen, SveinHøst, Håkon(1997)Opplæringskontorene i det nye fagopplæringssystemet.Bokkapittel.
Michelsen, SveinHøst, Håkon(1996)Fagopplæringen i det kommunale sjølstyret.Bokkapittel.
Kvinnsland, SteinarLønning, Per EysteinGundersen, S.Høst, Håkon(1994)Cancer mammae.Bokkapittel.
Høst, HåkonMichelsen, Svein(2024)Vil regjeringen ha omkamp?.Kronikk.
Høst, HåkonMichelsen, Svein(2023)Vil regjeringen gamble med 50 000 læreplasser?.Kronikk.
Høst, Håkon(2015)Mer penger til lærlingordningen ingen løsning på frafallsproblemet.Kronikk.
Høst, Håkon(2010)La 16-åringene få komme ut i jobb.Kronikk.
Høst, Håkon(2010)Hvem skal pleie oss når eldrebølgen slår inn? [Kronikk].Kronikk.
Høst, Håkon(2009)Sykepleier alene med 153 pasienter.Kronikk.
Høst, HåkonMichelsen, Svein(2023)Norwegian higher vocational education (HVE) - between academic drift and the labour market turn.Vitenskapelig foredrag.
Høst, HåkonLeemann, Regula Julia(2018)Training agencies as intermediary organisations in VET in Norway and Switzerland.Vitenskapelig foredrag.
Høst, Håkon(2017)Welfare states and VET: The significance of the Nordic welfare state occupations for the formation of VET systems and governance institutions.Vitenskapelig foredrag.
Høst, Håkon(2017)The Institutional divide between VEt and Higher Education in Norway. Tracing the historical background.Vitenskapelig foredrag.
Michelsen, SveinHøst, Håkon(2016)“Caught between VET and higher academic culture. The Norwegian Fagskole Council“.Vitenskapelig foredrag.
Høst, Håkon(2016)Comparing health care educations in the Nordic countries. Findings from a comparative project 2013-2016..Vitenskapelig foredrag.
Høst, Håkon(2016)The local training agencies (LTAs) in the Norwegian apprenticeship system.Vitenskapelig foredrag.
Michelsen, SveinHøst, Håkon(2015)The Norwegian VET model – historical trajectories and path dependencies.Vitenskapelig foredrag.
Høst, Håkon(2015)Comparing Health care worker education across Nordic countries.Vitenskapelig foredrag.
Høst, HåkonMichelsen, Svein(2014)Collective skill formation and Politico-administrative Systems: a commetn to Busemeyer/ Trampusch from a NOrwegian political science perspective..Vitenskapelig foredrag.
Høst, Håkon(2014)THe integration of the female-dominated education and training systems for health and social care into a common collective skills system in Norway. Historical background and results.Vitenskapelig foredrag.
Michelsen, SveinHøst, Håkon(2013)The formation of local quality work in a hybrid VET system: A Norwegian exemplar.Vitenskapelig foredrag.
Høst, Håkon(2012)Yrkesfagutdanning eller allmennutdanning for helse- og sosialsektoren?.Vitenskapelig foredrag.
Høst, Håkon(2011)Rekruttering til pleien. Resultater fra evalueringen av Kompetanseløftet 2015.Vitenskapelig foredrag.
Høst, Håkon(2011)Historisk om pleieryrkene.Vitenskapelig foredrag.
Høst, HåkonSkålholt, Asgeir(2011)Norwegian VET-research at a crossroads?.Vitenskapelig foredrag.
Høst, Håkon(2010)Den historiske framveksten av pleieryrker i Norge.Vitenskapelig foredrag.
Høst, Håkon(2010)Fag- og yrkesopplæringen i Norge – noen sentrale utviklingstrekk.Vitenskapelig foredrag.
Høst, Håkon(2010)Fag- og yrkesopplæringen: ny struktur – tradisjonelle mønstre?.Vitenskapelig foredrag.
Høst, Håkon(2010)Hvem pleier de gamle i Oslo?.Vitenskapelig foredrag.
Høst, Håkon(2010)Hvordan bedret statistikk vil bedre kunnskapen om fagskolene.Vitenskapelig foredrag.
Høst, Håkon(2010)Kunnskapsløftets strukturendringer i yrkesutdanningen.Vitenskapelig foredrag.
Høst, Håkon(2010)Kunnskapsløftets strukturendringer: Ble det bedre for yrkesfagene?.Vitenskapelig foredrag.
Høst, Håkon(2010)The Norwegian VET system and the needs of the labour market.Vitenskapelig foredrag.
Høst, Håkon(2010)Om evalueringen av forsøket med praksisbrev.Vitenskapelig foredrag.
Høst, Håkon(2010)Om forsøket med praksisbrev som tiltak mot frafall.Vitenskapelig foredrag.
Høst, Håkon(2010)Om Kunnskapsløftets strukturendringer i det videregående opplæringssystemet, og utforming av tilbud og dimensjonering i fylkeskommunene.Vitenskapelig foredrag.
Høst, Håkon(2010)Praksisbrev – et tiltak mot frafall.Vitenskapelig foredrag.
Høst, Håkon(2010)Rekruttering og gjennomføring i fagopplæring – attraktive karriereveier innen helse- og sosial?.Vitenskapelig foredrag.
Høst, Håkon(2009)The occupational structure as a limit for expanding the apprenticeship system in Norway.Vitenskapelig foredrag.
Høst, Håkon(2006)Education for the care and nursing sector - a story of failed modernisation?.Vitenskapelig foredrag.
Høst, Håkon(2005)Trying to modernize the patterns of recruitment and education among Norwegian auxiliary nurses.Vitenskapelig foredrag.
Michelsen, SveinHøst, Håkon(2002)The role of local training agencies in the modernization of the Norwegian apprenticeship system.Vitenskapelig foredrag.
Høst, Håkon(2002)Utdanningsordninger, fagstruktur og rekruttering i helse- og sosialfagene i videregående opplæring.Vitenskapelig foredrag.
Høst, Håkon(2002)Lærlingeordning eller skolebasert utdanning i pleie- og omsorgsfagene.Vitenskapelig foredrag.
Michelsen, SveinHøst, Håkon(2001)Social competence and education for care work - some Norwegian dilemmaes.Vitenskapelig foredrag.
Høst, Håkon(2001)Pleie- og omsorgsfagene - egner de seg som ungdomsutdanninger?.Vitenskapelig foredrag.
Høst, Håkon(2001)Yrkesdanningsprosess i krise?.Vitenskapelig foredrag.
Høst, Håkon(2001)Utdanningsstrukturen innen helse- og sosial i videregående skole.Vitenskapelig foredrag.
Høst, Håkon(2001)Utdanning i krise?.Vitenskapelig foredrag.
Høst, Håkon(2001)Utdanning i krise?.Vitenskapelig foredrag.
Høst, Håkon(2001)Yrkesdanning i krise?.Vitenskapelig foredrag.
Høst, Håkon(2001)Sosial kompetanse i omsorgsutdanningene noen norske dilemmaer.Vitenskapelig foredrag.
Høst, Håkon(1997)Konstruksjon av omsorgsarbeideren.[Mangler utgivernavn]. [Mangler utgivernavn]. Mastergradsoppgave.
Skålholt, AsgeirAakernes, NinaAndresen, SiljeAspøy, Tove MogstadDahlback, JorunnHøst, Håkon(2023)Evalueringen av fagfornyelsen yrkesfag, andre syntese.Annet.
Skålholt, AsgeirHøst, HåkonDahlback, JorunnTønder, Anna Hagen(2022)Evalueringen av fagfornyelsen yrkesfag, første syntese.Annet.
Høst, Håkon(2010)Feil om praksisbrev i arbeidslivet.Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.). Leserinnlegg.
Høst, HåkonVibe, Nils(2010)Kristin Halvorsen tar feil.Klassekampen. Leserinnlegg.
Høst, HåkonVibe, Nils(2010)Statistikk og virkelighet.Klassekampen. Leserinnlegg.
Aamodt, Per OlafHøst, Håkon(2012)Norge har råd til eldrebølgen, men hvordan skaffer vi kvalifisert personell?.Forskningspolitikk. Fagartikkel.
Michelsen, SveinHøst, HåkonOlsen, Ole Johnny(1999)Klassekampen og Reform94.Klassekampen. Populærvitenskapelig artikkel.
Høst, Håkon(2024)Striden om opplæringskontorene..Faglig foredrag.
Høst, Håkon(2024)Hvordan samarbeider fagskolene med arbeidslivet om utformingen av utdanningene?.Faglig foredrag.
Høst, Håkon(2024)Hvor går høyere yrkesfaglig utdanning?.Faglig foredrag.
Høst, Håkon(2024)Opplæringskontorenes stilling etter ny opplæringslov.Faglig foredrag.
Høst, Håkon(2024)Den lange striden om opplæringskontorene.Faglig foredrag.
Høst, Håkon(2024)Hva betyr den nye opplæringsloven for opplæringskontorene for fag- og yrkesopplæringen?.Faglig foredrag.
Høst, Håkon(2023)Opplæringskontorene - hvordan ble de så viktige for lærlingordningen?.Faglig foredrag.
Høst, Håkon(2023)De som ikke får læreplass. Resultater fra en evaluering av satsing på vg3 fagopplæring som elev.Faglig foredrag.
Høst, Håkon(2023)Opplæringskontorene - et avgjørende mellomledd i fag- og yrkesopplæringen.Faglig foredrag.
Høst, Håkon(2023)Kandidatundersøkelsen for fagskoleutdannede.Faglig foredrag.
Høst, Håkon(2022)Praksisbrev som virkemiddel for å inkludere ungdom i utdanning og arbeidsliv.Faglig foredrag.
Høst, Håkon(2022)Hva er erfaringen med offentlige tiltak rettet mot mangel på læreplasser? Evalueringen av Utdanningsløftet 2020.Faglig foredrag.
Høst, Håkon(2022)I hvilken grad gir det norske systemet for videregående opplæring rom for de som vil gå «den praktiske veien».Faglig foredrag.
Høst, Håkon(2022)Bakgrunnen for og prosessen med å forme fagfornyelsen yrkesfag.Faglig foredrag.
Høst, Håkon(2022)Vg3 fagopplæring som elev – av tilstrekkelig kvalitet?.Faglig foredrag.
Høst, Håkon(2022)Vg3 fagopplæring som elev – av tilstrekkelig kvalitet?.Faglig foredrag.
Høst, Håkon(2022)Hvilke erfaringer har man med Vg3 fagopplæring som elev for de uten læreplass?.Faglig foredrag.
Høst, Håkon(2022)Vg3 fagopplæring som elev – av tilstrekkelig kvalitet?.Faglig foredrag.
Høst, Håkon(2021)Kryssløp fra studiespesialisering til yrkesfag - foreløpige erfaringer.Faglig foredrag.
Høst, Håkon(2021)Om kvalitet og eksellense i fag- og yrkesopplæringen.Faglig foredrag.
Høst, Håkon(2021)Lærlinger og helsefagarbeidere i helseforetak - hva er potensialet?.Faglig foredrag.
Høst, Håkon(2021)Fagskolesystemet - fra periferi til sentrum i utdanningspolitikken.Faglig foredrag.
Høst, Håkon(2020)Har endringer i utdanningsmodeller ført til flere helsefagarbeidere?.Faglig foredrag.
Høst, Håkon(2020)Hva er potensialet for læreplasser i statlige virksomheter?.Faglig foredrag.
Høst, Håkon(2019)Utdanningsmoderniseringen og de lokale rekrutteringsbehov i pleie- og omsorgssektoren.Faglig foredrag.
Høst, Håkon(2019)Yrkesfagenes varierende forankring i arbeidslivet.Faglig foredrag.
Høst, Håkon(2019)Opplæringskontorene – er de nødvendige for lærebedriftene?.Faglig foredrag.
Høst, Håkon(2019)Evaluering av vekslingsmodellen i fag- og yrkesopplæringen.Faglig foredrag.
Høst, Håkon(2019)Hvordan formes behovet for ulike yrkesgrupper i pleie- og omsorgssektoren?.Faglig foredrag.
Høst, Håkon(2019)Hva er kunnskapsbasen i fagskoleutdanningene?.Faglig foredrag.
Høst, Håkon(2019)Styrt eller søkerstyrt? Om hvordan universiteter og høyskoler dimensjonerer sine studietilbud.Faglig foredrag.
Høst, Håkon(2019)Læreplassløft etter barnehageoppskrift? Stoltenbergutvalgets forslag om rett til læreplass.Faglig foredrag.
Høst, Håkon(2018)Om yrkesfagenes posisjon i offentlig sektor.Faglig foredrag.
Høst, Håkon(2018)Mangel på læreplasser - hvordan løser vi det?.Faglig foredrag.
Høst, Håkon(2018)Fagopplæring som virkemiddel for å inkludere ungdom i arbeidslivet.Faglig foredrag.
Høst, Håkon(2018)Fagskole i helse - hvilken posisjon har utdanningen?.Faglig foredrag.
Høst, Håkon(2018)Comparing health care educations in the Nordic countries.Faglig foredrag.
Høst, Håkon(2018)Nye opplæringsordninger i møte med arbeidslivet.Faglig foredrag.
Høst, Håkon(2018)Rekruttering og utdanning til pleie og omsorg - utfordringer og kryssende interesser.Faglig foredrag.
Høst, Håkon(2017)Utviklingen av norsk yrkesutdanning.Faglig foredrag.
Høst, Håkon(2017)Rådsstruktur og sekretariat for fagskolesektoren.Faglig foredrag.
Høst, Håkon(2017)Evaluering av forsøk med vekslingsmodell i fagopplæringen.Faglig foredrag.
Høst, Håkon(2017)Hva betyr fagskoleutdanning innenfor helse?.Faglig foredrag.
Høst, Håkon(2016)Fagopplæring eller statlig opplæring i arbeidslivet? En studie av fagene kontor- og administrasjon og IKT Service.Faglig foredrag.
Høst, Håkon(2016)Yrkesfagprogrammer med svak forandring i arbeidslivet.Faglig foredrag.
Høst, Håkon(2016)Lærdommer fra forsøket med praksisbrev i arbeidslivet.Faglig foredrag.
Høst, Håkon(2016)Opplæringskontorene: nødvendig bindeledd i fagopplæringen eller institusjon utenfor kontroll?.Faglig foredrag.
Høst, Håkon(2016)Evaluering av Nasjonalt fagskoleråd.Faglig foredrag.
Høst, Håkon(2016)Kan kvaliteten på opplæringen i bedrift styres på samme måten som i skolen?.Faglig foredrag.
Høst, Håkon(2016)Nasjonalt system og lokalt arbeid: Om kvalitet i fag- og yrkesopplæringen.Faglig foredrag.
Høst, Håkon(2016)Fagopplæring eller statlig opplæring i arbeidslivet? En studie av fagene kontor- og administrasjon og IKT Service.Faglig foredrag.
Høst, Håkon(2016)Yrkesfagprogrammer med svak forandring i arbeidslivet.Faglig foredrag.
Høst, Håkon(2016)Opplæringskontorene: nødvendig bindeledd i fagopplæringen eller institusjon utenfor kontroll?.Faglig foredrag.
Høst, Håkon(2016)Fagopplæring eller statlig opplæring i arbeidslivet? En studie av fagene kontor- og administrasjon og IKT Service.Faglig foredrag.
Høst, Håkon(2015)Kvalitetsvurderingssystem og lokalt kvalitetsarbeid i fag- og yrkesopplæringen.Faglig foredrag.
Høst, Håkon(2015)Kvalitetsvurderingssystem og lokalt kvalitetsarbeid i fag- og yrkesopplæringen.Faglig foredrag.
Høst, Håkon(2015)Kan kvaliteten i bedriftsopplæringen styres på samme måte som i skolen?.Faglig foredrag.
Høst, Håkon(2015)Opplæringskontorene - nødvendig bindeledd eller institusjon ute av kontroll?.Faglig foredrag.
Høst, Håkon(2015)Kvalitetsvurderingssystem og lokalt kvalitetsarbeid i fag- og yrkesopplæringen.Faglig foredrag.
Høst, Håkon(2015)Statlig utdanningspolitikk, lærlingordning og kommunal virkelighet.Faglig foredrag.
Høst, Håkon(2015)Hva skyldes variasjonene i bruk av ufaglærte i barnehagene og pleie og omsorgssektoren?.Faglig foredrag.
Høst, Håkon(2015)Hvilken forankring har fagopplæring i matindustrien?.Faglig foredrag.
Høst, Håkon(2015)Yrkesutdanninger med svak forankring i arbeidslivet.Faglig foredrag.
Høst, Håkon(2015)Opplæringskontorene i fag- og yrkesopplæringen - nødvendig bindeledd eller institusjon ute av kontroll?.Faglig foredrag.
Høst, Håkon(2015)Opplæringskontorene i fag- og yrkesopplæringen - nødvendig bindeledd eller institusjon ute av kontroll?.Faglig foredrag.
Høst, Håkon(2015)Opplæringskontorene i fag- og yrkesopplæringen - nødvendig bindeledd eller institusjon ute av kontroll?.Faglig foredrag.
Høst, Håkon(2015)Opplæringskontorene i fag- og yrkesopplæringen - nødvendig bindeledd eller institusjon ute av kontroll?.Faglig foredrag.
Høst, Håkon(2015)Opplæringskontorene i fag- og yrkesopplæringen - nødvendig bindeledd eller institusjon ute av kontroll?.Faglig foredrag.
Høst, Håkon(2015)Opplæringskontorene i fag- og yrkesopplæringen - nødvendig bindeledd eller institusjon ute av kontroll?.Faglig foredrag.
Høst, Håkon(2015)Kan organisering av lærlingformidling forklare store ulikheter i resultat?.Faglig foredrag.
Høst, Håkon(2015)Opplæringskontorenes rolle i kvalitetsarbeidet i fag- og yrkesopplæringen.Faglig foredrag.
Høst, Håkon(2015)Utfordringer i utdanningsprogrammet for Helse- og oppvekstfag.Faglig foredrag.
Høst, Håkon(2015)Yrkesfagprogrammer med svak forankring i arbeidslivet.Faglig foredrag.
Høst, Håkon(2015)Yrkesfagprogrammer med svak forankring i arbeidslivet.Faglig foredrag.
Høst, Håkon(2015)Utfordringer i Utdanningsprogrammet for helse- og oppvekstfag.Faglig foredrag.
Høst, HåkonSkålholt, Asgeir(2014)Yrkesfagprogrammenes kopling mot arbeidslivet.Faglig foredrag.
Høst, Håkon(2014)Hvordan er yrkesfagprogrammenes kopling mot arbeislivet`?.Faglig foredrag.
Høst, Håkon(2014)Videregående skole, fagopplæring og arbeidslivets rekruttering.Faglig foredrag.
Høst, Håkon(2014)Opplæringskontorenes rolle i det norske fag- og yrkesopplæringssytemet.Faglig foredrag.
Høst, Håkon(2014)Hva skyldes de store fylkesvise ulikheter i lærlingformidling?.Faglig foredrag.
Høst, Håkon(2014)Opplæringskontorene rolle i det norske fag- og yrkesopplæringssystemet.Faglig foredrag.
Høst, Håkon(2014)Fagopplæringens utfordringer i varehandelen.Faglig foredrag.
Høst, Håkon(2014)Pleieryrkenes fremevekst og utfordringer.Faglig foredrag.
Høst, Håkon(2014)Opplæringskontorenes rolle og regulering.Faglig foredrag.
Høst, Håkon(2014)Formidling av lærlinger.Faglig foredrag.
Høst, Håkon(2014)Kvalitet i fag og yrkesopplæringen.Faglig foredrag.
Høst, Håkon(2014)Kan organisering av lærlingformidling forklare store ulikheter i resultat?.Faglig foredrag.
Høst, Håkon(2014)Er arbeidslivet et alternativ for skoletrøtte ungdommer?.Faglig foredrag.
Høst, Håkon(2014)Kan organisering av lærlingformidling forklare store ulikheter i resultat?.Faglig foredrag.
Høst, Håkon(2014)Yrkesutdanninger med svak forankring i arbeidslivet.Faglig foredrag.
Skålholt, AsgeirHøst, Håkon(2013)Om potensialet for å få bedriftene til å ta inn flere lærlinger.Faglig foredrag.
Høst, Håkon(2013)Hvorfor har fagskolen en uklar innplassering i det norske utdanningssystemet?.Faglig foredrag.
Høst, Håkon(2013)Rekrutteringsutfordringene i pleie- og omsorgssektoren.Faglig foredrag.
Høst, HåkonSkålholt, Asgeir(2013)Hva er potensialet for læreplasser i norske bedrifter?.Faglig foredrag.
Høst, Håkon(2013)Hva er egentlig forholdet mellom kravene i dagens utdanningssystem og inngang i ungdomsarbeidsmarkedet?.Faglig foredrag.
Michelsen, SveinHøst, Håkon(2013)Nasjonalt system og lokalt arbeid.Faglig foredrag.
Høst, Håkon(2013)Forsøk med praksisbrev – et vellykket tiltak mot frafall. Hva er lærdommene?.Faglig foredrag.
Høst, Håkon(2013)Hva sier forskningen om utdanningsprogrammet Helse- og oppvekstfag?.Faglig foredrag.
Høst, Håkon(2013)I hvilken grad er utdanningsprogrammene i videregående opplæring tilpasset arbeidslivets rekrutteringsbehov?.Faglig foredrag.
Høst, Håkon(2013)Helse- og oppvekstfag: Status og utfordringer.Faglig foredrag.
Høst, Håkon(2013)Hva sier forskningen om utdanningsprogrammet Helse- og oppvekstfag?.Faglig foredrag.
Høst, Håkon(2011)Praksisbrev, et vellykket tiltak mot frafall. Også nyttig for bedriftene?.Faglig foredrag.
Høst, Håkon(2011)Forsøk med praksisbrev - et vellykket tiltak mot frafall. Hva kan vi lære?.Faglig foredrag.
Høst, Håkon(2011)Forsøk med praksisbrev - et vellykket tiltak mot frafall. Hva kan vi lære?.Faglig foredrag.
Høst, Håkon(2011)Forsøk med praksisbrev - et vellykket tiltak mot frafall. Hva kan vi lære.Faglig foredrag.
Høst, Håkon(2011)Forsøk med praksisbrev - et vellykket tiltak mot frafall. Hva kan vi lære?.Faglig foredrag.
Høst, Håkon(2011)Rekruttering av helsefagarbeidere - Hva har skjedd etter Kunnskapsløftet?.Faglig foredrag.
Høst, Håkon(2011)Rekruttering av helsefagarbeidere. Hva skjer etter Kunnskapsløftet?.Faglig foredrag.
Høst, Håkon(2011)Rekruttering til pleie og omsorg: Hva skal til for å lykkes? Resultater fra evalueringen av Kompetaneløftet 2015.Faglig foredrag.
Høst, Håkon(2011)Rekruttering og utdanning av voksne i pleie og omsorg.Faglig foredrag.
Høst, Håkon(2011)Utdanningsstruktur versus fag i arbeidslivet.Faglig foredrag.
Høst, Håkon(2011)Rekruttering til helsearbeiderfaget - erfaringer og dilemmaer.Faglig foredrag.
Høst, Håkon(2011)Rekruttering og gjennomføring i fagopplæring – attraktive karriereveier innen helse- og sosial?.Faglig foredrag.
Høst, Håkon(2011)Rekruttering av helsefagarbeidere - hva har skjedd etter Kunnskapsløftet?.Faglig foredrag.
Høst, Håkon(2011)Ungdommers veier inn i et kompetent arbeidsliv.Faglig foredrag.
Høst, Håkon(2011)Rekruttering til pleie- og omsorgssektoren. Resultater fra evalueringen av Kompetanseløftet 2015.Faglig foredrag.
Høst, Håkon(2011)Utdanningssystemets krav og arbeidslivets behov: Finnes det alternative måter å organisere overgangen mellom utdanning og arbeid på?.Faglig foredrag.
Høst, Håkon(2011)Om behovet for forskning på fag- og yrkesopplæring.Faglig foredrag.
Høst, Håkon(2011)Praksisbrev som vei inn i arbeidslivet.Faglig foredrag.
Høst, Håkon(2006)Rekruttering og utdanning til pleie- og omsorg; Hva kan en sammenligning medandre nordiske land fortelle oss?.Faglig foredrag.
Høst, Håkon(2005)Om det sosiale og kulturelle grunnlaget for rekruttering til pleie- og omsorgsyrkene.Faglig foredrag.
Høst, Håkon(2005)Deltid i pleie- og omsorg: resultater fra en undersøkelse av nyutdannede hjelpepleiere og omsorgsarbeidere.Faglig foredrag.
Høst, Håkon(2001)Helse- og sosialutdanninger i krise.Faglig foredrag.
Høst, Håkon(2019)Fag- og yrkesopplæring.Faglig kapittel.