Nyhetsbrev English flag for translating text

NIFU
  • Vi forsker på
    • Arbeidsliv og livslang læring
    • Fag- og yrkesopplæring
    • Forskningssystemet
    • Høyere utdanning
    • Innovasjon og omstilling 
    • Mangfold og likestilling 
    • Skole og barnehage
  • Prosjekter
  • Publikasjoner
  • Ansatte
  • Arrangementer
  • Om NIFU
    • Styret
    • Ledelse
    • Strategi
    • Metoder og data
    • Forskningsetikk
    • Personvernerklæring
    • Samfunnsansvar (CSR)
    • Nettverk og samarbeidspartnere
    • Ledige stillinger
    • Bibliotek
    • Historie
    • Vedtekter
    • Om NIFU
  1. Forsiden
  2. ansatte
  3. Jørgen Smedsrud

Høyoppløselig bilde

Jørgen Smedsrud

Forsker 2, bistilling

957 33 480
jorgen.smedsrud@nifu.no
Se alle arbeider i CRISTIN

Faglig profil og kompetanse

Bakgrunn

Pågående prosjekter

  • Evaluering av ny opplæringslov
Vis avsluttede prosjekter

Avsluttede prosjekter

  • Evaluering av norm for lærertetthet (21051)
  • Evaluering av Utdanningsløftet 2020
  • Undersøkelse rundt norske elevers engasjement i naturfag og matematikk
Skjul avsluttede prosjekter
  • Høst, Håkon Lillebø, Otto Sevaldson Hammer Smedsrud, Jørgen Skålholt, Asgeir (2024) Vg3 fagopplæring i skole som alternativ til læretid. Resultater etter tiltakene i Utdanningsløftet 2020. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU). Rapport.
  • Wendelborg, Christian Andrews, Therese Marie Caspersen, Joakim Vennerød-Diesen, Frida Felicia Hammer Smedsrud, Jørgen Grøgaard, Jens Brandi (2023) Evaluering av kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis : Delrapport 2. NTNU Samfunnsforskning AS. Rapport.
  • Wendelborg, Christian Gjerustad, Cay Andrews, Therese Marie Caspersen, Joakim Hammer Smedsrud, Jørgen (2022) Evaluering av Kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis : Delrapport 1. NTNU Samfunnsforskning. Rapport.
  • Høst, Håkon Hammer Smedsrud, Jørgen (2022) Vg3 fagopplæring i skole – av akseptabel kvalitet? Evaluering av tiltak rettet mot videregående opplæring i Utdanningsløftet 2020. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU. Rapport.
  • Hammer Smedsrud, Jørgen Vennerød-Diesen, Frida Felicia Wendelborg, Christian (2022) Tilskuddsordning for kompetanseutvikling: Sammenstilling og rapportering. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU. Rapport.
  • Caspersen, Joakim Hermstad, Ingrid Holmedahl Hybertsen, Ingunn Dahler Lynnebakke, Brit Vika, Karl Solbue Hammer Smedsrud, Jørgen (2021) Koronapandemien i grunnskolen - håndtering og konsekvenser. NTNU Samfunnsforskning og NIFU. Rapport.
  • Wollscheid, Sabine Ramberg, Inge Hammer Smedsrud, Jørgen (2020) Norske elevers engasjement og motivasjon i naturfag og matematikk : Litteraturkartlegging og pilotundersøkelse. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU. Rapport.
  • Lødding, Berit Bergene, Ann Cecilie Bungum, Berit Sølberg, Jan Hammer Smedsrud, Jørgen Vennerød-Diesen, Frida Felicia (2020) Evalueringen av Tett på realfag. Implementeringen fortsetter. Delrapport 3. Nasjonal strategi for realfag i barnehagen og grunnopplæringen (2015–2019). Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU. Rapport.
  • Markussen, Eifred Carlsten, Tone Cecilie Grøgaard, Jens Brandi Smedsrud, Jørgen (2019) «… respekten for forskjelligheten …» : En studie av spesialundervisning i videregående opplæring i Norge skoleåret 2018–2019. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU. Rapport.
  • Gjerustad, Cay Hammer Smedsrud, Jørgen Pedersen, Cathrine Tømte, Cathrine Edelhard (2019) Deltakerundersøkelsen for «Profesjonsfaglig Digital Kompetanse». Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU. Rapport.
  • Gjerustad, Cay Hammer Smedsrud, Jørgen Federici, Roger Andre (2019) Systematisk arbeid med psykisk helse: Spredning, bruk og implementering av eksterne skoleprogram. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU. Rapport.
  • Pedersen, Cathrine Reiling, Rune Borgan Vennerød-Diesen, Frida Felicia Alne, Ragnar Smedsrud, Jørgen (2021) Lærertetthet i koronapandemiens første år: Analyse av GSI og intervjuer med skoleeiere, skoleledere og lærere. Fjerde delrapportering fra Evaluering av norm for lærertetthet. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU. Arbeidsnotat.
Vis alle publikasjoner
  • Smedsrud, Jørgen Bungum, Berit Flø, Ellen Egeland (2024) Gifted students’ experiences with participation in enrichment programs at talent centers in Norway. Scandinavian Journal of Educational Research. Vitenskapelig artikkel.
  • Tømte, Cathrine Edelhard Smedsrud, Jørgen (2023) Governance and digital transformation in schools with 1:1 tablet coverage. Frontiers in Education. Vitenskapelig artikkel.
  • Hammer Smedsrud, Jørgen Nordahl-Hansen, Anders Idsøe, Ella Maria Cosmovici (2022) Mathematically Gifted Students’ Experience With Their Teachers’ Mathematical Competence and Boredom in School: A Qualitative Interview Study. Frontiers in Psychology. Vitenskapelig artikkel.
  • Hermstad, Ingrid Holmedahl Hammer Smedsrud, Jørgen Hybertsen, Ingunn Dahler (2022) Forståelser av de sårbare elevene under koronapandemien: Fra inkluderende praksis i klasserom til mulighetsrom?. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk. Vitenskapelig artikkel.
  • Hammer Smedsrud, Jørgen (2020) Explaining the Variations of Definitions in Gifted Education. Nordic Studies in Education. Vitenskapelig artikkel.
  • Smedsrud, Jørgen (2018) Mathematically gifted accelerated students participating in an ability group: a qualitative interview study. Frontiers in Psychology. Vitenskapelig artikkel.
  • Smedsrud, Jørgen (2018) Forsering og akselerasjon for evnerike elever - Det dårligste av de beste alternativene. Psykologi i kommunen (PIK). Vitenskapelig artikkel.
  • Smedsrud, Jørgen Nordahl-Hansen, Anders Idsøe, Ella Maria Cosmovici Ulvund, Stein Erik Idsøe, Thormod Lang-Ree, Ole Christian (2018) The Associations Between Math Achievement and Perceived Relationships in School Among High Intelligent Versus Average Adolescents. Scandinavian Journal of Educational Research. Vitenskapelig artikkel.
  • Smedsrud, Jørgen (2012) Evnerike barn i skolen - de glemte elevene. Psykologi i kommunen (PIK). Vitenskapelig artikkel.
  • Smedsrud, Jørgen (2012) Sentrale utfordringer ved definisjon, utredning og identifisering av evnerike barn. Psykologi i kommunen (PIK). Vitenskapelig artikkel.
  • Hammer Smedsrud, Jørgen (2019) Mathematically gifted adolescents in Norway: Exploring mathematically gifted adolescents' experience with the school system in Norway. Universitetet i Oslo. Doktorgradsavhandling.
  • Smedsrud, Jørgen Skogen, Kjell (2016) Evnerike elever og tilpasset opplæring. Fagbokforlaget. Bok.
Vis alle publikasjoner
  • Smedsrud, Jørgen Skogen, Kjell (2016) Evnerike elever og tilpasset opplæring. Fagbokforlaget. Bok.
  • Vennerød-Diesen, Frida Felicia Siddiq, Fazilat Hammer Smedsrud, Jørgen Bugge, Markus Daus, Stephan (2021) Innovativ matematikkundervisning på barnetrinnet førte til positive resultater. Briefs.
  • Hammer Smedsrud, Jørgen (2021) Det er ikke bare sunt å la barna kjede seg. Forskning.no. Kronikk.
  • Marthe, Hagelien Hammer Smedsrud, Jørgen (2024) "Thomas" 10 er ikke på skolen lengre. Intervju.
  • Vestengen, Pernille Hammer Smedsrud, Jørgen (2020) På tide å gi de evnerike skoleelevene et løft. Intervju.
  • Hammer Smedsrud, Jørgen (2019) Dagsrevyen innslag om evnerike elever. Intervju.
  • Hammer Smedsrud, Jørgen (2019) Kan løfte evnerike elever ut av en uheldig skolegang. Intervju.
  • Hammer Smedsrud, Jørgen (2019) Evnerike barn: Her er kjennetegnene. Intervju.
  • Hammer Smedsrud, Jørgen (2019) Maja Lena (10) kunne lese som fireåring. Dette er tegn på at barnet ditt er evnerikt. Intervju.
  • Hammer Smedsrud, Jørgen (2019) Høyt intelligente jenter oppdages ikke av læreren. Intervju.
  • Hammer Smedsrud, Jørgen (2018) Evnerike elever underyter i norsk skole. Intervju.
  • Hammer Smedsrud, Jørgen (2018) For high-ability students it can be lonely at the top. Intervju.
  • Smedsrud, Jørgen (2018) Evnerike elever er ikke alltid skoleflinke. Intervju.
  • Hammer Smedsrud, Jørgen (2018) Evnerike barn kan bli ensomme. Intervju.
  • Hammer Smedsrud, Jørgen NRK, Norgesglasset (2018) Evnerike barn kan bli ensomme. Intervju.
  • Hammer Smedsrud, Jørgen (2018) Vilde ble syk av å gå på skolen. Intervju.
  • Smedsrud, Jørgen (2017) Fem trekk som kjennetegner evnerike barn. Slik vet du om barnet ditt har spesielle evner.. Intervju.
  • Smedsrud, Jørgen (2016) Har du et evnerik barn? Dette er tegnene du skal se etter.. Intervju.
  • Smedsrud, Jørgen (2015) Norsk skole anerkjenner ikke begavelse. Intervju.
  • Hammer Smedsrud, Jørgen (2025) What’s so Special about Special Education? Voicing Special Education students’ perspectives in Smaller Classes in Upper Secondary School. Vitenskapelig foredrag.
  • Hammer Smedsrud, Jørgen (2025) Exceptional Individuals with Autism - Presentation of some Research Focuses from a Scoping Review. Vitenskapelig foredrag.
  • Hammer Smedsrud, Jørgen Flø, Ellen Egeland (2024) Assessing STEM differentiation needs based on spatial ability and engagement: implications for making activities. Vitenskapelig foredrag.
  • Bredberg, Johan Per Ivar Bo Nordahl-Hansen, Anders Johan Hammer Smedsrud, Jørgen (2020) Evnerike elever og spesialundervisning. Vitenskapelig foredrag.
  • Hammer Smedsrud, Jørgen (2019) Which issues of validity are central to how we identify and service mathematically gifted students in Norway and what are the future research needs to further develop gifted education in Norway. Vitenskapelig foredrag.
  • Hammer Smedsrud, Jørgen (2018) Exploring mathematical giftedness in Norway. Vitenskapelig foredrag.
  • Hammer Smedsrud, Jørgen (2018) Matematisk Evnerike elever i norsk skole. Vitenskapelig foredrag.
  • Hammer Smedsrud, Jørgen (2017) De sensitive Evnerike. Vitenskapelig foredrag.
  • Hammer Smedsrud, Jørgen (2015) Gifted Children in Norway. Vitenskapelig foredrag.
  • Hammer Smedsrud, Jørgen (2013) Evnerike elever i skolen: innføring for lektorstudenter. Vitenskapelig foredrag.
  • Hammer Smedsrud, Jørgen (2012) Evnerike barn: De glemte elevene. Vitenskapelig foredrag.
  • Hammer Smedsrud, Jørgen (2025) Motivasjon og mestring blant elever med stort læringspotensial. Faglig foredrag.
  • Hammer Smedsrud, Jørgen (2020) De evnerike elevene. Faglig foredrag.
  • Hammer Smedsrud, Jørgen (2019) What is giftedness? Identification and definition.. Faglig foredrag.
  • Hammer Smedsrud, Jørgen (2018) Hvordan tilpasse opplæringen for evnerike elever?. Faglig foredrag.
  • Hammer Smedsrud, Jørgen (2018) Skal evnerike elever har rett på spesialundervisning?. Faglig foredrag.
  • Hammer Smedsrud, Jørgen (2016) Evnerike elever i Norge, hva sier forskningen?. Faglig foredrag.
  • Hammer Smedsrud, Jørgen (2016) Tilpasset opplæring for evnerike elever. Faglig foredrag.
  • Hammer Smedsrud, Jørgen (2015) Evnerike elever i Norge. Faglig foredrag.
  • Hammer Smedsrud, Jørgen (2015) De evnerike elevene. Faglig foredrag.
  • Hammer Smedsrud, Jørgen (2014) Den spesialpedagogiske tiltakskjede. Faglig foredrag.
  • Daus, Stephan Vennerød-Diesen, Frida Felicia Siddiq, Fazilat Hammer Smedsrud, Jørgen Håland, Tine Weise Bugge, Markus Michaelsen (2021) Hvordan fungerer Dragonbox Skole på elevenes matematikkferdigheter og lærelyst?. Populærvitenskapelig foredrag.
Vis alle

NIFU Nordisk institutt for studier av
innovasjon, forskning og utdanning

Postadresse:
Postboks 2815 Tøyen
0608 Oslo

Besøksadresse:
Økernveien 9
0653 Oslo

Org. nr: 976 073 169
Telefon: (+47) 22 59 51 00
E-post: post@nifu.no

Om NIFU
Ledige stillinger
Bladet Forskningspolitikk
Undersøkelser
Påmelding Nyhetsbrev

×

Abonner på NIFUs nyhetsbrev

Motta de mest aktuelle forskningsnyhetene og oppdateringene fra NIFU direkte i din innboks.