Nyhetsbrev English flag for translating text

NIFU
  • Vi forsker på
    • Arbeidsliv og livslang læring
    • Fag- og yrkesopplæring
    • Forskningssystemet
    • Høyere utdanning
    • Innovasjon og omstilling 
    • Mangfold og likestilling 
    • Skole og barnehage
  • Prosjekter
  • Publikasjoner
  • Ansatte
  • Arrangementer
  • Om NIFU
    • Styret
    • Ledelse
    • Strategi
    • Metoder og data
    • Forskningsetikk
    • Personvernerklæring
    • Samfunnsansvar (CSR)
    • Nettverk og samarbeidspartnere
    • Ledige stillinger
    • Bibliotek
    • Historie
    • Vedtekter
    • Om NIFU
  1. Forsiden
  2. ansatte
  3. Jørgen Smedsrud

Høyoppløselig bilde

Jørgen Smedsrud

Forsker 2, bistilling

957 33 480
jorgen.smedsrud@nifu.no
Se alle arbeider i CRISTIN

Faglig profil og kompetanse

Bakgrunn

Pågående prosjekter

  • Evaluering av ny opplæringslov
Vis avsluttede prosjekter

Avsluttede prosjekter

  • Evaluering av norm for lærertetthet (21051)
  • Evaluering av Utdanningsløftet 2020
  • Undersøkelse rundt norske elevers engasjement i naturfag og matematikk
Skjul avsluttede prosjekter
  • Høst, Håkon Lillebø, Otto Sevaldson Smedsrud, Jørgen Hammer Skålholt, Asgeir (2024) Vg3 fagopplæring i skole som alternativ til læretid. Resultater etter tiltakene i Utdanningsløftet 2020. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Rapport.
  • Wendelborg, Christian Andrews, Therese Marie Caspersen, Joakim Vennerød-Diesen, Frida Felicia Smedsrud, Jørgen Hammer Grøgaard, Jens Brandi (2023) Evaluering av kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis : Delrapport 2. Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet. Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet. Rapport.
  • Smedsrud, Jørgen Hammer Vennerød-Diesen, Frida Felicia Wendelborg, Christian (2022) Tilskuddsordning for kompetanseutvikling: Sammenstilling og rapportering. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Rapport.
  • Wendelborg, Christian Gjerustad, Cay Andrews, Therese Marie Caspersen, Joakim Smedsrud, Jørgen Hammer (2022) Evaluering av Kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis : Delrapport 1. NTNU Samfunnsforskning. NTNU Samfunnsforskning. Rapport.
  • Høst, Håkon Smedsrud, Jørgen Hammer (2022) Vg3 fagopplæring i skole – av akseptabel kvalitet? Evaluering av tiltak rettet mot videregående opplæring i Utdanningsløftet 2020. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Rapport.
  • Caspersen, Joakim Hermstad, Ingrid Holmedahl Hybertsen, Ingunn Dahler Lynnebakke, Brit Vika, Karl Solbue Smedsrud, Jørgen Hammer (2021) Koronapandemien i grunnskolen - håndtering og konsekvenser. Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet. Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet. Rapport.
  • Wollscheid, Sabine Ramberg, Inge Smedsrud, Jørgen Hammer (2020) Norske elevers engasjement og motivasjon i naturfag og matematikk : Litteraturkartlegging og pilotundersøkelse. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Rapport.
  • Lødding, Berit Bergene, Ann Cecilie Bungum, Berit Sølberg, Jan Smedsrud, Jørgen Hammer Vennerød-Diesen, Frida Felicia (2020) Evalueringen av Tett på realfag. Implementeringen fortsetter. Delrapport 3. Nasjonal strategi for realfag i barnehagen og grunnopplæringen (2015–2019). NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Rapport.
  • Markussen, Eifred Carlsten, Tone Cecilie Grøgaard, Jens Brandi Smedsrud, Jørgen (2019) «… respekten for forskjelligheten …» : En studie av spesialundervisning i videregående opplæring i Norge skoleåret 2018–2019. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Rapport.
  • Gjerustad, Cay Smedsrud, Jørgen Hammer Pedersen, Cathrine Tømte, Cathrine Edelhard (2019) Deltakerundersøkelsen for «Profesjonsfaglig Digital Kompetanse». NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Rapport.
  • Gjerustad, Cay Smedsrud, Jørgen Hammer Federici, Roger Andre (2019) Systematisk arbeid med psykisk helse: Spredning, bruk og implementering av eksterne skoleprogram. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Rapport.
  • Pedersen, Cathrine Reiling, Rune Borgan Vennerød-Diesen, Frida Felicia Alne, Ragnar Smedsrud, Jørgen (2021) Lærertetthet i koronapandemiens første år: Analyse av GSI og intervjuer med skoleeiere, skoleledere og lærere. Fjerde delrapportering fra Evaluering av norm for lærertetthet. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Arbeidsnotat.
Vis alle publikasjoner
  • Flø, Ellen Egeland Smedsrud, Jørgen (2025) Assessing STEM differentiation needs based on spatial ability and engagement: implications for making activities. Frontiers in Psychology. Vitenskapelig artikkel.
  • Smedsrud, Jørgen Hammer Johansson, Veslemøy Maria Fossum Nordahl-Hansen, Anders (2025) What's so special about special education? Voicing special education students' perspectives in smaller classes in upper secondary school. Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies. Vitenskapelig artikkel.
  • Smedsrud, Jørgen Bungum, Berit Flø, Ellen Egeland (2024) Gifted students’ experiences with participation in enrichment programs at talent centers in Norway. Scandinavian Journal of Educational Research. Vitenskapelig artikkel.
  • Tømte, Cathrine Edelhard Smedsrud, Jørgen (2023) Governance and digital transformation in schools with 1:1 tablet coverage. Frontiers in Education. Vitenskapelig artikkel.
  • Smedsrud, Jørgen Hammer Nordahl-Hansen, Anders Idsøe, Ella Maria Cosmovici (2022) Mathematically Gifted Students’ Experience With Their Teachers’ Mathematical Competence and Boredom in School: A Qualitative Interview Study. Frontiers in Psychology. Vitenskapelig artikkel.
  • Hermstad, Ingrid Holmedahl Smedsrud, Jørgen Hammer Hybertsen, Ingunn Dahler (2022) Forståelser av de sårbare elevene under koronapandemien: Fra inkluderende praksis i klasserom til mulighetsrom?. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk. Vitenskapelig artikkel.
  • Smedsrud, Jørgen Hammer (2020) Explaining the Variations of Definitions in Gifted Education. Nordic Studies in Education. Vitenskapelig artikkel.
  • Smedsrud, Jørgen (2018) Mathematically gifted accelerated students participating in an ability group: a qualitative interview study. Frontiers in Psychology. Vitenskapelig artikkel.
  • Smedsrud, Jørgen (2018) Forsering og akselerasjon for evnerike elever - Det dårligste av de beste alternativene. Psykologi i kommunen (PIK). Vitenskapelig artikkel.
  • Smedsrud, Jørgen Nordahl-Hansen, Anders Idsøe, Ella Maria Cosmovici Ulvund, Stein Erik Idsøe, Thormod Lang-Ree, Ole Christian (2018) The Associations Between Math Achievement and Perceived Relationships in School Among High Intelligent Versus Average Adolescents. Scandinavian Journal of Educational Research. Vitenskapelig artikkel.
  • Smedsrud, Jørgen (2014) Evnerike barn; en pedagogisk og spesialpedagogisk utfordring. Spesialpedagogikk. Vitenskapelig artikkel.
  • Smedsrud, Jørgen (2012) Evnerike barn i skolen - de glemte elevene. Psykologi i kommunen (PIK). Vitenskapelig artikkel.
  • Smedsrud, Jørgen (2012) Sentrale utfordringer ved definisjon, utredning og identifisering av evnerike barn. Psykologi i kommunen (PIK). Vitenskapelig artikkel.
  • Smedsrud, Jørgen Hammer (2019) Mathematically gifted adolescents in Norway: Exploring mathematically gifted adolescents' experience with the school system in Norway. Universitetet i Oslo. Doktorgradsavhandling.
  • Smedsrud, Jørgen Skogen, Kjell (2016) Evnerike elever og tilpasset opplæring. Fagbokforlaget. Bok.
Vis alle publikasjoner
  • Smedsrud, Jørgen Skogen, Kjell (2016) Evnerike elever og tilpasset opplæring. Fagbokforlaget. Bok.
  • Smedsrud, Jørgen Hammer (2021) Det er ikke bare sunt å la barna kjede seg. Kronikk.
  • Smedsrud, Jørgen (2024) Hva gjør vi med de smarteste barna?. Intervju.
  • Marthe, Hagelien Smedsrud, Jørgen Hammer (2024) "Thomas" 10 er ikke på skolen lengre. Intervju.
  • Vestengen, Pernille Smedsrud, Jørgen Hammer (2020) På tide å gi de evnerike skoleelevene et løft. Intervju.
  • Smedsrud, Jørgen Hammer (2019) Kan løfte evnerike elever ut av en uheldig skolegang. Intervju.
  • Smedsrud, Jørgen Hammer (2019) Maja Lena (10) kunne lese som fireåring. Dette er tegn på at barnet ditt er evnerikt. Intervju.
  • Smedsrud, Jørgen Hammer (2019) Dagsrevyen innslag om evnerike elever. Intervju.
  • Smedsrud, Jørgen Hammer (2019) Evnerike barn: Her er kjennetegnene. Intervju.
  • Smedsrud, Jørgen Hammer (2019) Høyt intelligente jenter oppdages ikke av læreren. Intervju.
  • Smedsrud, Jørgen Hammer (2018) Evnerike elever underyter i norsk skole. Intervju.
  • Smedsrud, Jørgen Hammer (2018) Evnerike barn kan bli ensomme. Intervju.
  • Smedsrud, Jørgen Hammer NRK, Norgesglasset (2018) Evnerike barn kan bli ensomme. Intervju.
  • Smedsrud, Jørgen Hammer (2018) For high-ability students it can be lonely at the top. Intervju.
  • Smedsrud, Jørgen (2018) Evnerike elever er ikke alltid skoleflinke. Intervju.
  • Smedsrud, Jørgen Hammer (2018) Vilde ble syk av å gå på skolen. Intervju.
  • Smedsrud, Jørgen (2017) Fem trekk som kjennetegner evnerike barn. Slik vet du om barnet ditt har spesielle evner.. Intervju.
  • Smedsrud, Jørgen (2016) Har du et evnerik barn? Dette er tegnene du skal se etter.. Intervju.
  • Smedsrud, Jørgen (2015) Norsk skole anerkjenner ikke begavelse. Intervju.
  • Smedsrud, Jørgen Hammer (2025) What’s so Special about Special Education? Voicing Special Education students’ perspectives in Smaller Classes in Upper Secondary School. Vitenskapelig foredrag.
  • Smedsrud, Jørgen Hammer (2025) Exceptional Individuals with Autism - Presentation of some Research Focuses from a Scoping Review. Vitenskapelig foredrag.
  • Smedsrud, Jørgen Hammer Flø, Ellen Egeland (2024) Assessing STEM differentiation needs based on spatial ability and engagement: implications for making activities. Vitenskapelig foredrag.
  • Bredberg, Johan Per Ivar Bo Nordahl-Hansen, Anders Johan Smedsrud, Jørgen Hammer (2020) Evnerike elever og spesialundervisning. Vitenskapelig foredrag.
  • Smedsrud, Jørgen Hammer (2019) Which issues of validity are central to how we identify and service mathematically gifted students in Norway and what are the future research needs to further develop gifted education in Norway. Vitenskapelig foredrag.
  • Smedsrud, Jørgen Hammer (2018) Matematisk Evnerike elever i norsk skole. Vitenskapelig foredrag.
  • Smedsrud, Jørgen Hammer (2018) Exploring mathematical giftedness in Norway. Vitenskapelig foredrag.
  • Smedsrud, Jørgen Hammer (2017) De sensitive Evnerike. Vitenskapelig foredrag.
  • Smedsrud, Jørgen Hammer (2015) Gifted Children in Norway. Vitenskapelig foredrag.
  • Smedsrud, Jørgen Hammer (2013) Evnerike elever i skolen: innføring for lektorstudenter. Vitenskapelig foredrag.
  • Smedsrud, Jørgen Hammer (2012) Evnerike barn: De glemte elevene. Vitenskapelig foredrag.
  • Vennerød-Diesen, Frida Felicia Siddiq, Fazilat Smedsrud, Jørgen Hammer Bugge, Markus Daus, Stephan (2021) Innovativ matematikkundervisning på barnetrinnet førte til positive resultater. Annet.
  • Smedsrud, Jørgen Hammer (2025) Motivasjon og mestring blant elever med stort læringspotensial. Faglig foredrag.
  • Daus, Stephan Vennerød-Diesen, Frida Felicia Siddiq, Fazilat Smedsrud, Jørgen Hammer Håland, Tine Weise Bugge, Markus Michaelsen (2021) Hvordan fungerer Dragonbox Skole på elevenes matematikkferdigheter og lærelyst?. Faglig foredrag.
  • Smedsrud, Jørgen Hammer (2020) De evnerike elevene. Faglig foredrag.
  • Smedsrud, Jørgen Hammer (2019) What is giftedness? Identification and definition.. Faglig foredrag.
  • Smedsrud, Jørgen Hammer (2018) Hvordan tilpasse opplæringen for evnerike elever?. Faglig foredrag.
  • Smedsrud, Jørgen Hammer (2018) Skal evnerike elever har rett på spesialundervisning?. Faglig foredrag.
  • Smedsrud, Jørgen Hammer (2016) Evnerike elever i Norge, hva sier forskningen?. Faglig foredrag.
  • Smedsrud, Jørgen Hammer (2016) Tilpasset opplæring for evnerike elever. Faglig foredrag.
  • Smedsrud, Jørgen Hammer (2015) Evnerike elever i Norge. Faglig foredrag.
  • Smedsrud, Jørgen Hammer (2015) De evnerike elevene. Faglig foredrag.
  • Smedsrud, Jørgen Hammer (2014) Den spesialpedagogiske tiltakskjede. Faglig foredrag.
Vis alle

NIFU Nordisk institutt for studier av
innovasjon, forskning og utdanning

Postadresse:
Postboks 2815 Tøyen
0608 Oslo

Besøksadresse:
Økernveien 9
0653 Oslo

Org. nr: 976 073 169
Telefon: (+47) 22 59 51 00
E-post: post@nifu.no

Om NIFU
Ledige stillinger
Bladet Forskningspolitikk
Undersøkelser
Påmelding Nyhetsbrev

×

Abonner på NIFUs nyhetsbrev

Motta de mest aktuelle forskningsnyhetene og oppdateringene fra NIFU direkte i din innboks.