Nyhetsbrev English flag for translating text

NIFU
  • Vi forsker på
    • Arbeidsliv og livslang læring
    • Fag- og yrkesopplæring
    • Forskningssystemet
    • Høyere utdanning
    • Innovasjon og omstilling 
    • Mangfold og likestilling 
    • Skole og barnehage
  • Prosjekter
  • Publikasjoner
  • Ansatte
  • Arrangementer
  • Om NIFU
    • Styret
    • Ledelse
    • Strategi
    • Metoder og data
    • Forskningsetikk
    • Personvernerklæring
    • Samfunnsansvar (CSR)
    • Nettverk og samarbeidspartnere
    • Ledige stillinger
    • Bibliotek
    • Historie
    • Vedtekter
    • Om NIFU
  1. Forsiden
  2. ansatte
  3. Kari Vea Salvanes

Høyoppløselig bilde

Kari Vea Salvanes

Forsker 2, bistilling

970 29 691
kari.vea.salvanes@nifu.no
Se alle arbeider i CRISTIN

Bakgrunn

  • 2014: Ph.d. i samfunnsøkonomi

Vis avsluttede prosjekter

Avsluttede prosjekter

  • Et lag rundt eleven: Økt helsesøsterressurs i systemrettet og strukturert samhandling med skole
  • 1+1 prosjektet
  • Evaluering av norm for lærertetthet (21051)
  • Evaluering av lærerspesialistordningen
  • Kandidatundersøkelser 2017-2018
  • Educational resources and student performance (12820769-1)
  • Kandidatundersøkelsene perioden høst 2015 – vinter 2017 (12820650)
  • Tett oppfølging: Hvilken effekt har NAV-veiledere i videregående skole på fullføring og elevenes overgang til arbeidsmarkedet?
  • Ordinær utdanning som som arbeidsmarkedstiltak for unge med nedsatt arbeidsevne – en effektstudie (12820518)
Skjul avsluttede prosjekter
  • Rogne, Adrian Farner Salvanes, Kari Vea (2025) Deltid. Kjønnsforskjeller og utvikling, 2015–2022. Institutt for samfunnsforskning. Rapport.
  • Salvanes, Kari Vea (2024) Lønnsutvikling for ansatte i yrker i arkiv-, bibliotek- og museumssektoren, 2004–2022. Tillegg til ISF-rapport 2023:10 . Institutt for samfunnsforskning. Rapport.
  • Hoen, Maria Forthun Reisel, Liza Rogne, Adrian Farner Salvanes, Kari Vea (2024) Ulik lønn for likt arbeid? Lønnsforskjeller mellom kvinner og menn, 2015–2022. Institutt for samfunnsforskning. Rapport.
  • Salvanes, Kari Vea (2023) Lønns- og karriereutvikling blant høyt utdannede i Norge, 2015–2022. Institutt for samfunnsforskning. Rapport.
  • Lødding, Berit Salvanes, Kari Vea Reegård, Kaja Lillevik, Ragna Kavli, Hanne Cecilie (2020) Hvordan finne effekter av opplæringstilbud til nyankomne elever med innvandrerbakgrunn? En vurdering av vilkår for evaluering. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU. Rapport.
  • Federici, Roger Andre Helleve, Arnfinn Midthassel, Unni Vere Salvanes, Kari Vea Pedersen, Cathrine Bergene, Ann Cecilie (2020) Et lag rundt eleven : Økt helsesykepleierressurs i systemrettet og strukturert samarbeid med skole – en effektevaluering. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU. Rapport.
  • Salvanes, Kari Vea Reiling, Rune Borgan Sandsør, Astrid Marie Jorde (2019) Tverrsektorielt samarbeid i skolen : Effekt av NAV-veileder i videregående skole på deltakelse i videregående opplæring og inaktivitet. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU. Rapport.
  • Bonesrønning, Hans Finseraas, Henning Hardoy, Ines Vaag Iversen, Jon Marius Nyhus, Ole Henning Opheim, Vibeke (2018) Pre-analysis plan: The Effect of Small Group Instruction in Mathematics for Pupils in Lower Elementary School. EGAP/OSF Registry. Rapport.
  • Støren, Liv Anne Nesje, Kjersti Salvanes, Kari Vea Arnesen, Clara Åse Reymert, Ingvild S (2018) Kompetanseutnyttelse blant mastere to–tre år etter eksamen: Resultater fra Spesialkandidatundersøkelsen 2017. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU. Rapport.
  • Salvanes, Kari Vea Reiling, Rune Borgan (2017) Utdanning som arbeidsrettet tiltak for ungdom med redusert arbeidsevne. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU. Rapport.
  • Salvanes, Kari Vea Sandsør, Astrid M. Jorde Wollscheid, Sabine (2016) Kan tiltak rettet mot selvregulering øke elevers skoleprestasjoner? En systematisk litteraturgjennomgang. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU. Rapport.
  • Støren, Liv Anne Salvanes, Kari Vea Reymert, Ingvild Arnesen, Clara Åse Wiers-Jenssen, Jannecke (2016) Kandidatundersøkelsen 2015: I hvor stor grad er nyutdannede mastere berørt av nedgangskonjunkturen?. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU. Rapport.
  • Gjerustad, Cay Waagene, Erica Salvanes, Kari Vea (2015) Spørsmål til Skole-Norge høsten 2014: Resultater og analyser fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse blant skoler og skoleeiere. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Rapport.
  • Salvanes, Kari Vea Grøgaard, Jens Brandi Aamodt, Per O Lødding, Berit Hovdhaugen, Elisabeth (2015) Overganger og gjennomføring i de studieforberedende programmene: Første delrapport fra prosjektet Forskning på kvalitet, innhold og relevans i de studieforberedende utdanningsprogrammene i videregående opplæring. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Rapport.
  • Gjerustad, Cay Salvanes, Kari Vea (2015) Deltakerundersøkelsen 2015: Resultater av en spørreundersøkelse blant ansatte i skolen som har tatt videreutdanning innenfor satsingen «Kompetanse for kvalitet». Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Rapport.
  • Opheim, Vibeke Waagene, Erica Salvanes, Kari Vea Gjerustad, Cay Holen, Solveig (2014) Hvem skal trøste Knøttet – hvem kan endre mønsteret? Statusundersøkelse – Likestilling i barnehagen. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Rapport.
  • Sandsør, Astrid Marie Jorde Daus, Stephan Pedersen, Cathrine Reiling, Rune Borgan Salvanes, Kari Vea Skålholt, Asgeir (2019) Evaluering av norm for lærertetthet : NIFUs løsningsbeskrivelse for evaluering av norm for lærertetthet. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU. Arbeidsnotat.
  • Salvanes, Kari Vea (2014) Videreutdanning i matematikk for lærere: Tilleggsnotat til Deltakerundersøkelsen 2014. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU. Arbeidsnotat.
Vis alle publikasjoner
  • Green, Colin Peter Nyhus, Ole Henning Salvanes, Kari Vea (2025) Does testing young children influence educational attainment and wellbeing?. Journal of Population Economics. Vitenskapelig artikkel.
  • Salvanes, Kari Vea Flatø, Martin Skålholt, Asgeir (2025) Program Selectivity in Vocational Education and Training: Effects on School Completion and Mental Health. Social Science Research Network (SSRN). Vitenskapelig artikkel.
  • Skålholt, Asgeir Salvanes, Kari Vea (2025) Effects of business cycle fluctuations on the school-towork transition for vocational students -the role of general skills. Social Science Research Network (SSRN). Vitenskapelig artikkel.
  • Hovdhaugen, Elisabeth Salvanes, Kari Vea (2024) Inequality in entry to higher education in Norway–the role of the gap year(s) and gap year activities. Scandinavian Journal of Educational Research. Vitenskapelig artikkel.
  • Reiling, Rune Borgan Salvanes, Kari Vea Sandsør, Astrid Marie Jorde (2024) Back to work? The impact of education as vocational rehabilitation for work-impaired youth. Journal of Education and Work. Vitenskapelig artikkel.
  • Salvanes, Kari Vea Reiling, Rune Borgan Sandsør, Astrid Marie Jorde (2022) Do welfare counsellors help at-risk upper secondary school students?. Economics of Education Review. Vitenskapelig artikkel.
  • Bonesrønning, Hans Finseraas, Henning Hardoy, Ines Iversen, Jon Marius Vaag Nyhus, Ole Henning Opheim, Vibeke (2022) Small-group instruction to improve student performance in mathematics in early grades: Results from a randomized field experiment. Journal of Public Economics. Vitenskapelig artikkel.
  • Green, Colin Nyhus, Ole Henning Salvanes, Kari Vea (2022) How does testing young children influence educational attainment and well-being?. Working Paper Series at Department of Economics, NTNU. Vitenskapelig artikkel.
  • Reiling, Rune Borgan Salvanes, Kari Vea Sandsør, Astrid Marie Jorde Strøm, Bjarne (2021) The effect of central government grants on local educational policy. European Journal of Political Economy. Vitenskapelig artikkel.
  • Reiling, Rune Borgan Salvanes, Kari Vea Sandsør, Astrid Marie Jorde (2020) Tverrfaglig samarbeid – da NAV flyttet inn i videregående skoler. Søkelys på arbeidslivet. Vitenskapelig artikkel.
  • Salvanes, Kari Vea Reiling, Rune Borgan Sandsør, Astrid Marie Jorde (2018) Utdanning som arbeidsrettet tiltak for ungdom med redusert arbeidsevne. Søkelys på arbeidslivet. Vitenskapelig artikkel.
  • Dahl, Gordon B. Løken, Katrine Vellesen Mogstad, Magne Salvanes, Kari Vea (2016) What is the case for paid maternity leave?. Review of Economics and Statistics. Vitenskapelig artikkel.
  • Næss, Terje Salvanes, Kari Vea Wiers-Jenssen, Jannecke (2016) Samfunnsviteres og humanisters overgang til arbeidsmarkedet . Søkelys på arbeidslivet. Vitenskapelig artikkel.
  • Bott, Kristina M. Salvanes, Kari Vea Sørensen, Erik Øiolf Cappelen, Alexander Wright Tungodden, Bertil (2017) Essays on Behavioural Change. Norges Handelshøyskole. Doktorgradsavhandling.
  • Salvanes, Kari Vea (2014) Economic Conditions and Family Policy: Child and Family Outcomes. Department of Economics, Faculty of Social Sciences, University of Oslo. Doktorgradsavhandling.
Vis alle publikasjoner
  • Sandsør, Astrid Marie Jorde Reiling, Rune Borgan Salvanes, Kari Vea (2019) Hva vet vi om effekten av økt lærertetthet på elevenes læringsutbytte?. Briefs.
  • Sandsør, Astrid Marie Jorde Salvanes, Kari Vea (2024) Mer smågruppeundervisning kan øke guttenes læring. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.). Kronikk.
  • Hoen, Maria Forthun Reisel, Liza Rogne, Adrian Farner Salvanes, Kari Vea (2024) Hva er lønnsforskjellene mellom kvinner og menn? Tallenes tale er uklar.. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.). Kronikk.
  • Salvanes, Kari Vea Opheim, Vibeke Sandsør, Astrid Marie Jorde (2022) Flere lærere kan gi bedre elevresultater. Dagens næringsliv. Kronikk.
  • Salvanes, Kari Vea (2014) Har vi for lang lønnet permisjon?. Dagbladet. Kronikk.
  • Flatø, Emil Salvanes, Kari Vea (2014) Doktoren svarer. Intervju.
  • Salvanes, Kari Vea Flatø, Martin Skålholt, Asgeir (2025) Program selectivity in vocational education and training: effects on school completion and mental health. Vitenskapelig foredrag.
  • Salvanes, Kari Vea (2024) Effects of programme selectivity in vocational education and training on school completion and mental health. Vitenskapelig foredrag.
  • Salvanes, Kari Vea (2024) Effects of business cycle fluctuations on the school-to-work transition for vocational students – the role of general skills. Vitenskapelig foredrag.
  • Skålholt, Asgeir Salvanes, Kari Vea (2024) Effects of business cycle fluctuations on the school-to-work transition for vocational students – the role of general skills. Vitenskapelig foredrag.
  • Salvanes, Kari Vea (2022) Small Group Instruction to Improve Student Performance in Mathematics in Early Grades: Results from a Randomized Field Experiment.. Vitenskapelig foredrag.
  • Hovdhaugen, Elisabeth Salvanes, Kari Vea (2016) Delayed entrance to higher education: increased motivation for studies or just as slow?. Vitenskapelig foredrag.
  • Hovdhaugen, Elisabeth Salvanes, Kari Vea (2015) Delayed entrance to higher education: increased motivation for studies or just as slow?. Vitenskapelig foredrag.
  • Sandsør, Astrid Marie Jorde Salvanes, Kari Vea (2023) Smågruppeundervisning i matematikk bedrer elevenes læringsresultater. Bedre Skole. Populærvitenskapelig artikkel.
  • Salvanes, Kari Vea Skålholt, Asgeir Flatø, Martin (2025) Program selectivity in vocational education and training: effects on school completion and mental health. Faglig foredrag.
  • Reisel, Liza Rogne, Adrian Farner Salvanes, Kari Vea Seehuus, Sara Marie Jorunn (2024) Are Gender Gaps in Education Leaving Less Educated Men Behind in the Labor Market?. Faglig foredrag.
  • Salvanes, Kari Vea (2023) Effects of programme selectivity in vocational education and training on school completion and mental health. Faglig foredrag.
  • Salvanes, Kari Vea Nyhus, Ole Henning Risnes Opheim, Vibeke (2022) 1+1 prosjektet. Smågruppeundervisning i matematikk for elever på barnetrinnet. Formidlingsseminar: Resultater fra prosjektet. Faglig foredrag.
  • Salvanes, Kari Vea (2022) Small Group Instruction to Improve Student Performance in Mathematics in Early Grades: Results from a Randomized Field Experiment. Faglig foredrag.
  • Salvanes, Kari Vea (2022) Et lag rundt eleven – økt helsesykepleierressurs i systemrettet og strukturert samarbeid med skole. Faglig foredrag.
  • Salvanes, Kari Vea (2022) 1+1 prosjektet -- smågruppeundervisning i matematikk for elever på 2.-4. trinn. Faglig foredrag.
  • Lødding, Berit Salvanes, Kari Vea (2020) Vurdering av opplæringstilbud – når gode data mangler. Faglig foredrag.
  • Salvanes, Kari Vea (2017) 1+1 prosjektet. Smågruppeundervisning i matematikk for elever på barnetrinnet. Faglig foredrag.
  • Salvanes, Kari Vea (2017) 1+1 Project. Small group Instruction in Mathematics for Pupils in lower primary school. Faglig foredrag.
  • Lødding, Berit Salvanes, Kari Vea (2016) Presentasjon av to delrapporter fra prosjektet Forskning på kvalitet, innhold og relevans i de studieforberedende utdanningsprogrammene. Faglig foredrag.
Vis alle

NIFU Nordisk institutt for studier av
innovasjon, forskning og utdanning

Postadresse:
Postboks 2815 Tøyen
0608 Oslo

Besøksadresse:
Økernveien 9
0653 Oslo

Org. nr: 976 073 169
Telefon: (+47) 22 59 51 00
E-post: post@nifu.no

Om NIFU
Ledige stillinger
Bladet Forskningspolitikk
Undersøkelser
Påmelding Nyhetsbrev

×

Abonner på NIFUs nyhetsbrev

Motta de mest aktuelle forskningsnyhetene og oppdateringene fra NIFU direkte i din innboks.