Rune Borgan Reiling
Forsker 2
Særlig kompetanse
- Mikro- og paneldataanalyse
Bakgrunn / utdanning
- 2013: Doktorgrad i samfunnsøkonomi, Norges Teknisk-Naturvitenskapelige Universitet
- 2010: Master i samfunnsøkonomi, Norges Teknisk-Naturvitenskapelige Universitet
faglige interesser
- Utdanningsøkonomi
- Frafall i videregående opplæring
pågående prosjekter
utskriftsvennlig format
- Rapporter og notater
- Vitenskapelige publikasjoner
- Annen formidling
- Lødding, Berit; Daus, Stephan; Reiling, Rune Borgan; Bungum, Berit; Vika, Karl Solbue; Bergene, Ann Cecilie; (2021) Realistiske forventninger? Sluttrapport fra evalueringen av Tett på realfag. Nasjonal strategi for realfag i barnehagen og grunnopplæringen (2015–2019). (198). Rapport. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
- Pedersen, Cathrine; Reiling, Rune Borgan; Vennerød-Diesen, Frida Felicia; Alne, Ragnar; Smedsrud, Jørgen; (2021) Lærertetthet i koronapandemiens første år: Analyse av GSI og intervjuer med skoleeiere, skoleledere og lærere. Fjerde delrapportering fra Evaluering av norm for lærertetthet. (116). Arbeidsnotat. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
- Sandsør, Astrid Marie Jorde; Reiling, Rune Borgan; Skålholt, Asgeir; Pedersen, Cathrine; (2020) Evaluering av norm for lærertetthet: Analyse av GSI og spørreundersøkelse til skoleledere og skoleeiere. Tredje delrapportering. (70). Arbeidsnotat. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
- Reiling, Rune Borgan; Madsen, Aleksander Årnes; Ulvestad, Marte E.S.; (2020) Doktorgradsundersøkelsen 2019 : En spørreundersøkelse blant doktorer (ph.d.) som disputerte i 2013, 2014 eller 2015. (124). Rapport. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
- Støren, Liv Anne; Reiling, Rune Borgan; Skjelbred, Siv-Elisabeth; Ulvestad, Marte E.S.; Carlsten, Tone Cecilie; Olsen, Dorothy Sutherland; (2019) Utdanning for arbeidslivet : Arbeidsgivers forventninger til og erfaringer med nyutdannede fra universiteter, høgskoler og fagskoler. (288). Rapport. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
- Frølich, Nicoline; Reiling, Rune Borgan; Gunnes, Hebe; Mangset, Marte; Orupabo, Julia; Ulvestad, Marte E.S.; Østbakken, Kjersti Misje; Lyby, Lars; Larsen, Even Peder Hellan; (2019) Attraktive akademiske karrierer? Søkning, rekruttering og mobilitet i UH-sektoren. (175). Rapport. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
- Salvanes, Kari Vea; Reiling, Rune Borgan; Sandsør, Astrid Marie Jorde; (2019) Tverrsektorielt samarbeid i skolen : Effekt av NAV-veileder i videregående skole på deltakelse i videregående opplæring og inaktivitet. (64). Rapport. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
- Sandsør, Astrid Marie Jorde; Daus, Stephan; Pedersen, Cathrine; Reiling, Rune Borgan; Salvanes, Kari Vea; Skålholt, Asgeir; Vennerød-Diesen, Frida Felicia; (2019) Evaluering av norm for lærertetthet : NIFUs løsningsbeskrivelse for evaluering av norm for lærertetthet. (43). Arbeidsnotat. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
- Siddiq, Fazilat; Larsen, Even Hellan; Reiling, Rune Borgan; Wollscheid, Sabine; Vaagland, Karin; Tømte, Cathrine Edelhard; (2018) Evaluering av «Tett på realfag». Status før implementeringen. Delrapport 1 : Evaluering av «Tett på realfag». Nasjonal strategi for realfag i barnehagen og grunnopplæringen (2015-2019). (164). Rapport. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
- Markussen, Eifred; Flatø, Martin; Reiling, Rune Borgan; (2017) Skolebidragsindikatorer i videregående skole:Indikatorer for skolers bidrag til fullføring, gjennomføring og gjennomsnittskarakterer for skoleåret 2014-2015 og kullet som begynte i videregående skole høsten 2012. (110). Rapport. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
- Salvanes, Kari Vea; Reiling, Rune Borgan; (2017) Utdanning som arbeidsrettet tiltak for ungdom med redusert arbeidsevne. (44). Rapport. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
- Støren, Liv Anne; Carlsten, Tone Cecilie; Reiling, Rune Borgan; Olsen, Dorothy Sutherland; Arnesen, Clara Åse; (2016) Arbeidsgivers vurdering av nyansatte med høyere utdanning og fagskoleutdanning: Underveisrapport, første delrapport. (96). Arbeidsnotat. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
- Markussen, Eifred; Reiling, Rune Borgan; (2016) Skolekvalitet i de videregående skolene i Østfold: En analyse og drøfting av skolebidragsindikatorer og mål på skolekvalitet for skolene i Østfold fylkeskommune i SØF-rapport nr. 1-2016. (36). Arbeidsnotat. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU).
- Sjaastad, Jørgen; Carlsten, Tone Cecilie; Wollscheid, Sabine; Reiling, Rune Borgan; Federici, Roger Andre; (2016) Kartlegging av lærere uten formelle kvalifikasjoner. (104). Rapport. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
- Reiling, Rune Borgan; Wendelborg, Christian; (2015) Barn med særlige behov i barnehage : Delrapport for prosjektet "Undersøkelse av tilbudet til barn med særlige behov under opplæringspliktig alder". (35). Rapport. NTNU Samfunnsforskning AS.
- Høst, Håkon; Reegård, Kaja; Reiling, Rune Borgan; Skålholt, Asgeir; Tønder, Anna Hagen; (2015) Yrkesutdanninger med svak forankring i arbeidslivet: En kunnskapsoppsummering. (88). Rapport. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.
- Wendelborg, Christian; Caspersen, Joakim; Kittelsaa, Anna M.; Svendsen, Stina; Haugset, Anne Sigrid; Kongsvik, Trond; Reiling, Rune Borgan; (2015) Barnehagetilbudet til barn med særlige behov : Undersøkelse av tilbudet til barn med særlige behov under opplæringspliktig alder. (242). Rapport. NTNU Samfunnsforskning AS.
- Reiling, Rune Borgan; Høst, Håkon; (2015) Hva påvirker andelen ufaglærte i barnehager og pleie og omsorg?. (78). Rapport. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
- Høst, Håkon; Skålholt, Asgeir; Reiling, Rune Borgan; Gjerustad, Cay; (2014) Hvorfor blir lærlingordningen annerledes i kommunene enn i privat sektor? Sentrale utfordringer for kommunesektoren i arbeidet med fagopplæring. (104). Rapport. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.
- Reiling, Rune Borgan (2014) Modell for elevtallsutvikling i Oslo voksenopplæring. (56). Rapport. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.
- Lekve, Kyrre; Moen, Svein Erik; Reiling, Rune Borgan; (2014) Fylkeskommunene og fagskolen: tilrettelegging for fagskoletilbud og kostnader ved fagskoledrift. (64). Rapport. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.
- Reiling, Rune Borgan; Skule, Sveinung; (2014) Økonomiske virkemidler for å fremme samarbeid mellom næringsliv og høyere utdanning. Et drøftingsnotat. (46). Arbeidsnotat. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.
- Støren, Liv Anne; Næss, Terje; Reiling, Rune Borgan; Wiers-Jenssen, Jannecke; (2014) Får nyutdannede med høyere grad arbeid i samsvar med sitt utdanningsnivå? Utviklingstrekk 1995–2013. (74). Rapport. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.
- Høst, Håkon; Skålholt, Asgeir; Reiling, Rune Borgan; Gjerustad, Cay; (2014) Opplæringskontorene i fag- og yrkesopplæringen – avgjørende bindeledd eller institusjon utenfor kontroll?. (136). Rapport. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.
- Reiling, Rune Borgan; Børing, Pål; Gunnes, Hebe; (2014) En sammenligning av lønnsnivået ved Høgskolen i Ålesund med andre høyere utdanningsinstitusjoner: Lønnsnivå og lønnsutvikling blant ansatte i faglige, tekniske og administrative stillinger. (96). Arbeidsnotat. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.
- Reiling, Rune Borgan; Snåre, Mirjam; Finnanger, Edvin; Rikter-Svendsen, Torstein; Bjørnstad, Stein; Aamodt, Per O; (2014) Hva koster en student? En kostnadskartlegging av universiteter og høgskoler. (86). Rapport. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.
- Lekve, Kyrre; Næss, Terje; Reiling, Rune Borgan; Røsdal, Trude; (2014) Finansieringssystem for fagskoler: Stabilitet og endring. (72). Arbeidsnotat. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.
- 1
- 2