Gjerustad, CayOpheim, VibekeHjetland, Hanne NæssRogde, KristinBergene, Ann CecilieGulbrandsen, Lars(2020)Trivsel, læring og utvikling i barnehagen : Resultater fra TALIS Starting Strong Survey, Foreldreundersøkelsen i barnehage (FUBA) og BASIL.NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Rapport.
Gjerustad, CayHjetland, Hanne NæssOpheim, Vibeke(2019)TALIS Starting Strong Survey: Første hovedfunn. Kortrapport med oppsummering fra OECDs første internasjonale undersøkelse av ansatte og styrere i barnehagene.NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Rapport.
Opheim, VibekeWaagene, EricaSalvanes, Kari VeaGjerustad, CayHolen, Solveig(2014)Hvem skal trøste Knøttet – hvem kan endre mønsteret? Statusundersøkelse – Likestilling i barnehagen.NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Rapport.
Opheim, Vibeke(2005)Utdanningsstøtte i endring og vekst: En undersøkelse av omleggingen av Lånekassens regelverk, veksten i antallet støttemottakere og økningen i utbetalt støtte i perioden 2001–2004.NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Rapport.
Opheim, Vibeke(2004)Like muligheter, men ulikt utbytte? Betydning av sosial bakgrunn for overgang fra utdanning til arbeid blant nyutdannede kandidater i perioden 1987–2001.NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Rapport.
Opheim, Vibeke(2004)Equity in Education: Country Analytical Report Norway.NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Rapport.
Helland, HåvardOpheim, Vibeke(2004)Kartlegging av realkompetansereformen.NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Rapport.
Opheim, VibekeStøren, Liv Anne(2001)Innvandrerungdom og majoritetsungdom gjennom videregående til høyere utdanning: Utdanningsforløp, utdanningsaspirasjoner og realiserte utdanningsvalg.NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Rapport.
Opheim, Vibeke(2000)Tilbakebetaling av studielån: En analyse av studielånets betydning for husholdningens økonomiske situasjon.NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Rapport.
Vis alle publikasjoner
Opheim, Vibeke(2014)Studiefinansiering - lærepenger eller lommepenger?.Bokkapittel.
Opheim, Vibeke(2008)Country Report of Norway.Bokkapittel.
Opheim, VibekeHelland, Håvard(2006)Sosiale forskjeller - også i arbeidsmarkedet?.Bokkapittel.
Opheim, VibekeAamodt, Per Olaf(2010)AHELO mulighetsstudie: Bakgrunn, innhold og målsettinger.Norsk pedagogisk tidsskrift. Vitenskapelig artikkel.
Aamodt, Per OlafHovdhaugen, ElisabethOpheim, Vibeke(2009)Effects of a national higher education reform on the academic progress of students.Journal of Adult and Continuing Education. Vitenskapelig artikkel.
Opheim, Vibeke(2009)Kostnader ved frafall. Hva betyr frafall i videregående opplæring for inntekt blant ulike grupper yrkesaktiv ungdom?.Søkelys på arbeidslivet. Vitenskapelig artikkel.
Opheim, VibekeSchwarzenberger, Astrid(2009)Cost-sharing in higher education. Differences between countries and between distinct socio-economic groups.Tertiary Education and Management. Vitenskapelig artikkel.
Opheim, Vibeke(2007)Equal opportunities? The effect of social background on transition from school to work among graduate candidates in Norway.Journal of Education and Work. Vitenskapelig artikkel.
Opheim, VibekeHelland, Håvard(2006)Evaluation of the Competence Reform in Norway.Higher Education Management and Policy. Vitenskapelig artikkel.
Opheim, Vibeke(2006)Changing the system of student support in Norway: Were policy goals met?.Journal of Higher Education Policy and Management. Vitenskapelig artikkel.
Opheim, Vibeke(2005)The economic burden of student loan repayment in Norway.Education Economics. Vitenskapelig artikkel.
Støren, Liv AnneOpheim, Vibeke(2001)Utdanningsaspirasjoner og utdanningsvalg blant innvandrerungdom og majoritetsungdom – fra videregående til høyere utdanning.Søkelys på arbeidsmarkedet. Vitenskapelig artikkel.
Opheim, Vibeke(2008)Student Finance in a Welfare State. Effects of Reducing Economic Barriers to Higher Education in Norway. Dissertation for the PhD degree in Sociology.Universitetet i Oslo. Doktorgradsavhandling.
Vis alle publikasjoner
Salvanes, Kari VeaOpheim, VibekeSandsør, Astrid Marie Jorde(2022)Flere lærere kan gi bedre elevresultater.Kronikk.
Fløtten, ToneLian, RogerOpheim, VibekeUrdal, HenrikStorsul, Tanja(2021)Å motvirke utenforskap bør bli en ny norsk «mission».Kronikk.
Bubikova-Moan, JarmilaOpheim, Vibeke(2021)Enacting an RCT on small-group mathematics tuition in elementary schools: practitioners' voices.Vitenskapelig foredrag.
Opheim, Vibeke(2016)Student Loan Uptake in a Universal System. Individual and Structural Variations in Student Debt Among Graduates from Tertiary Education in Norway.Vitenskapelig foredrag.
Hovdhaugen, ElisabethOpheim, Vibeke(2016)Motivation for participation in different forms of adult learning:unmet demand or insatiable needs?.Vitenskapelig foredrag.
Opheim, VibekeWaagene, Erica(2015)Gender equality in Norwegian kindergartens.Vitenskapelig foredrag.
Opheim, VibekeGjerustad, Cay(2014)Testing testing 1 2 3… Impact of frequency of student assessment and assessment methods on students’ academic performance.Vitenskapelig foredrag.
Opheim, Vibeke(2013)Hvilke ressurser har betydning for elevenes skoleprestasjoner?.Vitenskapelig foredrag.
Opheim, Vibeke(2013)Ressurser og resultater i grunnopplæringen. Hva kjennetegner barneskoler som gjør det bra på nasjonale prøver.Vitenskapelig foredrag.
Opheim, Vibeke(2012)Elevers prestasjonsutvikling Hvor mye betyr skolen og familien?.Vitenskapelig foredrag.
Opheim, Vibeke(2012)Sammenhenger i utdanningsløpet. Hva betyr sammenheng for elevenes læring?.Vitenskapelig foredrag.
Opheim, VibekeStøren, Liv Anne(2012)Elevers prestasjonsutvikling – hvor mye betyr skolen og familien?.Vitenskapelig foredrag.
Opheim, Vibeke(2010)Buried in debt? Student loans, social inequalities and study delays in the post-Bologna system of Norway.Vitenskapelig foredrag.
Prøitz, Tine SophieFrølich, NicolineOpheim, VibekeBrandt, Synnøve Skjersli(2010)Quality enhancement, learning outcomes and examination procedures in higher education.Vitenskapelig foredrag.
Opheim, Vibeke(2009)New system - old barriers? Social inequalities, student debt and study delays after the implementation of the Bologna process.Vitenskapelig foredrag.
Opheim, Vibeke(1999)Rekruttering til sivilingeniørstudiet. Endring eller stabilitet? En analyse av fødselskullene 1960-1971 med vekt på sosial bakgrunn, kjønn og bosted.Universitetet i Oslo. Universitetet i Oslo. Mastergradsoppgave.
Bubikova-Moan, JarmilaOpheim, Vibeke(2022)Hjelp, forskerne kommer! Erfaringer med randomisert kontrollert studie i småskolen.Bedre Skole. Populærvitenskapelig artikkel.
Opheim, Vibeke(2023)Inkludering i skole og utdanning. Hva vet vi? Hva vet vi ikke? Hva er barrierene for å ta kunnskap om inkludering i bruk?.Faglig foredrag.
Opheim, Vibeke(2023)Resultater fra 1+1 prosjektet.Faglig foredrag.
Sandsør, Astrid Marie JordePedersen, CathrineOpheim, VibekeSolheim, Oddny Judith(2023)Webinar om forskning på lærertetthet.Faglig foredrag.
Salvanes, Kari VeaNyhus, Ole Henning RisnesOpheim, Vibeke(2022)1+1 prosjektet. Smågruppeundervisning i matematikk for elever på barnetrinnet. Formidlingsseminar: Resultater fra prosjektet.Faglig foredrag.
Opheim, Vibeke(2022).Faglig foredrag.
Opheim, Vibeke(2020)Trivsel, læring og utvikling i barnehagen. Resultater fra TALIS Starting Strong Survey, Foreldreundersøkelsen i barnehage (FUBA) og BASIL.Faglig foredrag.
Opheim, Vibeke(2019)TALIS Starting Strong Survey. OECDs første internasjonale undersøkelse av styrere og barnehageansatte.Faglig foredrag.
Opheim, Vibeke(2019)TALIS Starting Strong Survey. OECDs første internasjonale undersøkelse av styrere og barnehageansatte. Presentasjon av kortrapport.Faglig foredrag.
Opheim, Vibeke(2019)TALIS Starting Strong Survey. OECDs første internasjonale undersøkelse av styrere og barnehageansatte. Presentasjon av kortrapport.Faglig foredrag.
Opheim, Vibeke(2018)1+1 prosjektet. Smågruppeundervisning i matematikk for elever på barnetrinnet. Status og foreløpige resultater.Faglig foredrag.
Opheim, Vibeke(2017)1+1 prosjektet. Smågruppeundervisning i matematikk for elever på barnetrinnet.Faglig foredrag.
Opheim, Vibeke(2017)1+1 prosjektet. Smågruppeundervisning i matematikk for elever på barnetrinnet.Faglig foredrag.
Opheim, Vibeke(2017)1+1 prosjektet. Smågruppeundervisning i matematikk for elever på barnetrinnet.Faglig foredrag.
Opheim, Vibeke(2017)1+1 prosjektet. Smågruppeundervisning i matematikk for elever på barnetrinnet.Faglig foredrag.
Opheim, Vibeke(2017)1+1 prosjektet. Smågruppeundervisning i matematikk for elever på barnetrinnet.Faglig foredrag.
Opheim, Vibeke(2017)1+1 prosjektet. Smågruppeundervisning i matematikk for elever på barnetrinnet.Faglig foredrag.
Opheim, Vibeke(2017)1+1 prosjektet. Smågruppeundervisning i matematikk for elever på barnetrinnet.Faglig foredrag.
Opheim, Vibeke(2017)1+1 prosjektet. Smågruppeundervisning i matematikk for elever på barnetrinnet.Faglig foredrag.