Dårlig tilgang på nynorske læringsressurser i skolen
Ny kartlegging gjort av NIFU avdekker betydelig færre læringsressurser på nynorsk sammenlignet med bokmål.
Bakgrunnen for undersøkelsen er at Stortinget ønsker å vite mer om omfanget og bruken av nynorske læringsressurser i dagens skole. Spesielt interessert er de i hvordan bruken av læringsressurser som ikke foreligger på begge skriftspråk, påvirker nynorskelevers rett til opplæring på eget språk, samt forholdet mellom bruken av læremidler, læringsressurser og digitale verktøy i dagens skole. Utdanningsdirektoratet er oppdragsgiver.
NIFU har derfor gjennomført en todelt undersøkelse for å belyse problemstillingene. Først ble det gjort en kartlegging av språk i tilgjengelige læringsressurser. Denne kartleggingen fungerte som et grunnlag for intervjuer med lærere og elever om valg og bruk av læringsressurser.
Av de 92 læringsressursene som ble undersøkt, hadde kun 52 noe innhold på nynorsk. Videre var det stor variasjon i graden av nynorsk innhold i det som ble kartlagt. Det var også i en del tilfeller vanskelig å finne fram til det nynorske innholdet på grunn av manglende indeksering. Å kartlegge språk i læringsressurser byr også på utfordringer fordi det er vanskelig å skille mellom begrepene læringsressurser og læremidler, og fordi digitale nettsider som presenterer og samler innhold rettet mot skolen er «levende» og stadig kan endres og justeres.
Lærerne som ble intervjuet, oppga at de strakk seg langt for at elevene skulle få så mye innhold som mulig på nynorsk. Det var den trykte nynorske læreboka som i hovedsak ble brukt. Noen av lærerne oversatte også selv materiale til nynorsk.
Det kom også fram at den språklige kvaliteten på nynorsken kunne variere. Lærerne, men også nynorskelevene, var opptatt av at den nynorsken de møtte, burde være et språk de kunne kjenne seg igjen i.
Selv om mange av lærerne strakk seg langt for at nynorskelevene skulle få innhold på nynorsk, opplevde elevene ulik grad av tilrettelegging. Flere av lærerne viste til at det burde utvikles flere og bedre tilpassede læringsressurser for nynorskelever med norsk som andrespråk eller dysleksi.
– Gjennom denne todelte undersøkelsen ser vi antydninger til en kultur der det helhetlige læreverket er mer oppdelt enn tidligere. Læreboka suppleres med diverse digitale «plussressurser», og lærere plukker og mikser fra stadig flere og nye steder. I dette ser vi et behov for å vite mer om hvordan lærere orienterer seg i mangfoldet, og ikke minst hvordan de bruker det som finnes, forteller forsker ved NIFU, Anniken Hotvedt Sundby.
«Kunnskapsinnhenting om læringsressurser på nynorsk. Belyst gjennom en kartlegging av nynorske læringsressurser og intervjuer med lærere og elever» (NIFU-rapport 2025:9)
For mer informasjon, kontakt:
Anniken Hotvedt Sundby, forsker 2
993 30 742
anniken.sundby@nifu.no