Dårlig tilgang på nynorske læringsressurser i skolen

Betydelig færre læringsressurser er tilgjengelig på nynorsk sammenlignet med bokmål. Dette kan påvirke nynorskelevers rett til opplæring på eget språk.

Bakgrunnen for undersøkelsen er at Stortinget ønsker å vite mer om omfanget av nynorske læringsressurser i dagens skole. Spesielt interessert er de i hvordan bruken av læringsressurser som ikke foreligger på begge skriftspråk, påvirker nynorskelevers rett til opplæring på eget språk, samt bruken av og forholdet mellom læremidler, læringsressurser og digitale verktøy i dagens skole. Utdanningsdirektoratet er oppdragsgiver.

NIFU har derfor gjennomført en todelt undersøkelse for å belyse problemstillingene. NIFUs rapport viser at av de 95 læringsressursene som ble undersøkt, hadde kun 49 noe innhold på nynorsk. Videre var det stor variasjon i graden av nynorsk innhold i disse ressursene, og det var ofte vanskelig å finne fram til det nynorske innholdet på grunn av manglende indeksering.

Lærerne som ble intervjuet, oppga at de strakk seg langt for at elevene skal få så mye innhold som mulig på nynorsk. Noen av lærerne oversatte også selv materiale til nynorsk. Det kom også fram at den språklige kvaliteten på nynorsken kunne variere. Lærerne, men også nynorskelevene, var opptatt av at den nynorske de møtte, burde være et språk de kunne kjenne seg igjen i.

Lærerne pekte også på at det burde utvikles flere og bedre tilpassede læringsressurser for nynorskelever med norsk som andrespråk eller dysleksi.

– Gjennom denne undersøkelsen ser vi antydninger til en kultur der det helhetlige læreverket er mer oppdelt enn tidligere. Læreboka suppleres med diverse digitale «plussressurser», og lærere plukker og mikser fra stadig flere og nye steder. I dette ser vi et behov for å vite mer om hvordan lærere orienterer seg i mangfoldet, og ikke minst hvordan de bruker det som finnes, forteller forsker ved NIFU Anniken Hotvedt Sundby.

«Kunnskapsinnhenting om læringsressurser på nynorsk. Belyst gjennom en kartlegging av nynorske læringsressurser og intervjuer med lærere og elever» (NIFU-rapport 2025:9)

For mer informasjon, kontakt:
Anniken Hotvedt Sundby, forsker 2
993 30 742
anniken.sundby@nifu.no