Gutter med innvandrerforeldre risikerer langvarig utenforskap dersom de velger yrkesfag

En ny NIFU-studie viser at yrkesfaglige utdanningsprogram gir dårligere langtidsutsikter for gutter med innvandrerbakgrunn – særlig for dem med lave karakterer fra ungdomsskolen. For disse kan et studieforberedende program gi bedre sjanser for stabil arbeidsmarkedstilknytning som voksen.

– Våre funn utfordrer det utbredte rådet om å ‘dytte’ gutter med svake karakterer inn i yrkesfag, sier NIFU-forsker Jannike Gottschalk Ballo.

I studien, publisert i Education + Training, har Ballo sammen med Asgeir Skålholt og Marianne Takvam Kindt undersøkt hvordan utdanningsvalg henger sammen med langsiktig arbeidsmarkedstilknytning for gutter født i Norge av innvandrere. Studien følger fire fødselskull gjennom 15 år, fra 16 til 30 års alder.

– Vi ser et tydelig mønster over tid: Yrkesfag gir ikke de samme mulighetene for etterkommergutter som for gutter med norskfødte foreldre, sier Ballo.

Tidligere forskning har vist at unge gutter med lave karakterer ofte tjener på å velge yrkesfaglig videregående utdanning, ettersom mange yrkesfag gir rask overgang til stabil jobb. Den nye NIFU-studien viser at dette ikke gjelder for gutter født i Norge av innvandrerforeldre.

For gutter med norskfødte foreldre som velger yrkesfag, er sannsynligheten for å følge et vellykket forløp – to år skole, to år lære, direkte overgang til jobb – rundt 60 prosent. For gutter med innvandrerbakgrunn ligger tilsvarende sannsynlighet kun på 25–35 prosent. Ulik tilgang til læreplass er den viktigste forklaringen.

– Tilgangen til læreplass er helt avgjørende for å lykkes i et yrkesfaglig løp, og her ser vi en klar og systematisk forskjell mellom gruppene, forklarer Ballo.

Forskerne finner også at etterkommergutter oftere bruker yrkesfag som en vei til høyere utdanning, snarere enn å fullføre med fagbrev. Dette er særlig vanlig blant gutter med innvandrerbakgrunn og høye karakterer, hvor halvparten går videre til høyere utdanning. Selv gutter med lave karakterer har større sannsynlighet for å fortsette i høyere utdanning enn majoritetsgutter med tilsvarende karakterer.

– Det er uklart om dette er uttrykk for et sterkt ønske om høyere utdanning, eller om mange velger påbygg fordi de ikke får læreplass, sier Ballo. – For noen kan det også være en strategi for å unngå forventet diskriminering i læreplassmarkedet.

Ballo understreker at funnene bør tas på alvor i politikkutforming:
– Når yrkesfag ikke gir like muligheter for alle, må vi spørre oss hva slags mekanismer som skaper dette. Vi trenger mer forskning for å sikre at overgangen til læreplass og senere arbeidsliv blir trygg og rettferdig – for alle grupper.

Studien kan leses her: What can children of immigrants gain from vocational education? Exploring long-term school-to-work trajectories using sequence analysis | Education + Training | Emerald Publishing

For mer informasjon, kontakt:
Jannike Gottschalk Ballo
Forsker 2
416 72 039
jannike.gottschalk.ballo@nifu.no