Hva er kvalitet i høyere yrkesfaglig utdanning?

Selv om det er krevende å definere kvalitet i utdanning, er det noen kvalitetsforståelser som kan sies å gjenspeile egenarten for fagskoleutdanninger.

På oppdrag fra Kunnskapsdepartementet har NIFU undersøkt kvalitetsbegreper i høyere yrkesfaglig utdanning (HYU). Utredningen skal bidra til økt kunnskap om kvalitetsbegrepet, og felles forståelser av hva kvalitet i HYU betyr, i tillegg til å kunne danne grunnlag for videreutvikling av kvalitetsindikatorer i sektoren. 

– Vi mener å ha fanget opp en kompleksitet i kvalitetsbegreper og hvordan de benyttes, samt fått frem særegenheter i kvalitetsforståelsene for fagskole­sektoren, forteller forsker ved NIFU Aslaug Louise Slette.

Hovedfunnet i utredningen er syv kvalitetsforståelser: kvalitet som relevans, kvalitet som fagmiljøets kompetanse, kvalitet som styring, kvalitet som læring og danning, kvalitet som utvikling og innovasjon, kvalitet som kultur og studiemiljø og kvalitet som tilgang og tilgjengelighet.

Disse forståelsene rammes inn av funn knyttet til kvalitetsforutsetninger, som handler om premisser for diskusjoner om kvalitet, og kvalitetsindikatorer, som handler om hvordan man kan måle kvalitet.

Utredningen peker også på at forståelser av kvalitet avhenger av aktør, fordi man har ulike ståsteder og interesser. Dette innebærer at eksempelvis en student og en politiker kan ha helt ulike oppfattelser av utdanningskvalitet, men likevel bruke samme kvalitetsbegrep Det er alle detaljene knyttet til kontekst, aktør og ikke minst fagområde eller utdanningstype som gjør utdanningskvalitet til et så komplisert fenomen.

– Det er antakelig derfor vi stadig diskuterer hva kvalitet i utdanning er, hvordan vi kan forstå den eller gjenkjenne den, og hvordan vi kan måle den eller utvikle den, mener Slette.

Studien inkluderer dokumentanalyse, strategisk litteraturgjennomgang, og fokusgruppeintervjuer med relevante aktører.

«Kvalitetsbegreper i høyere yrkesfaglig utdanning» (2025:15)

For mer informasjon, kontakt:
Aslaug Louise Slette, forsker 2 
907 87 507 
aslaug.slette@nifu.no