Innføring av ECTS for høyere yrkesfaglig utdanning kan få store konsekvenser for fagskolene

Det europeiske systemet for studiepoeng, ECTS, er vurdert innført også for høyere yrkesfaglig utdanning. Dette skjer samtidig som sektoren gjennomgår flere store endringer, og vi vil kunne bidra til strukturelle og institusjonelle utfall på kort og lang sikt, viser ny NIFU-rapport.

Stortinget vedtok i mai 2025 at det skulle legges til rette for innføring av «European Credit Transfer and Accumulation System» (ECTS) for høyere yrkesfaglig utdanning i Norge. Regjeringen ble bedt om å komme tilbake med forslag om hvordan dette kan gjøres.

Som tverreuropeisk mål på arbeidsbelastning og læringsutbytte, har ECTS vært veletablert i norsk høyere utdanning som en internasjonal standard for fastsetting av studiepoeng. Over tid har det utviklet seg et krav fra fagskolene, studentene og deres råd om at også høyere yrkesfaglig utdanning skal kunne gi ECTS på lik linje med høyere utdanning.

En ny NIFU-studie bidrar til et kunnskapsgrunnlag om hva ECTS er, under hvilke forutsetninger en kan innføre dette for høyere yrkesfaglig utdanning, og mulige konsekvenser av ulike veier å nå dette på. Studien er gjennomført på oppdrag fra, og finansiert av, Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse.

Fagskolesektoren fremstår svært samlet i kravet om ECTS, og legger stor vekt på internasjonalisering av høyere yrkesfaglig utdanning. Sektoren jobber for å øke anerkjennelsen og statusen til utdanningstypen, både overfor storsamfunnet, men også i forhold til universitets- og høyskoleutdanninger, og utgjør et viktig bakteppe for diskusjonen.

Informantene fra universitets- og høyskolesektoren er mer avventende til om ECTS vil løse de behovene fagskolene har. De trekker særlig frem at arbeidet med opptak, fritak og utveksling er ressurskrevende og at ECTS ikke er en enkel løsning på dette. De er også bekymringer om akademisering av fagskolesektoren som en mulig konsekvens.

Interesseaktører koblet til høyere utdanning er klart mer negative til at fagskolene skal ta i bruk verktøy som er eksklusivt knyttet til høyere utdanning. Disse peker på at det kan bli forvirring om hva som er hva i utdanningssystemet, og er særlig opptatt av forskningsfundamentet som et særtrekk ved høyere utdanning.

Et viktig funn i NIFUs studie er at selv om det er flere måter å innføre ECTS for høyere yrkesfaglig utdanning på, er det vanskelig å se alternativer som ikke også vil kunne ha til dels store konsekvenser for fagskolesektoren slik den er i dag. Slike konsekvenser kan ramme fagskolene ulikt, noe som innebærer at enigheten i sektoren i praksis kan vise seg å være mindre entydig enn den fremstår i utgangspunktet.

«ECTS i høyere yrkesfaglig utdanning: Behov, forutsetninger og konsekvenser» (NIFU-rapport 2025:16)

For mer informasjon, kontakt:

Jon Furholt, forsker 2
957 58 534
jon.furholt@nifu.no