Lite forskning om langsiktige konsekvenser av Covid-19-pandemien på studenter og ansatte i høyere utdanning

Det fremkommer i et nytt arbeidsnotat fra NIFU som kartlegger og oppsummerer internasjonal forskning om pandemiens langtidskonsekvenser på studenter og ansatte i høyere utdanning.

Samlet sett har mange studier pekt på sammensatte konsekvenser av Covid-19-pandemien på kognitive og ikke-kognitive utfall blant studenter og ansatte i høyere utdanning. Få studier har pekt på langtidskonsekvenser som frafall og forsinket gjennomføring.

Notatet legger særlig vekt på europeisk forskning og utdanningsrelaterte utfall.

Kun få studier oppfylte de metodiske og tematiske kravene og målte langtidskonsekvenser av Covid-19 pandemien i høyere utdanning, gjennom frafall og negative innvirkninger på gjennomføring, spesielt for sårbare studentgrupper.

For ikke-kognitive utfall som for eksempel akademisk stress, ble det funnet blandete konsekvenser. For eksempel identifiserte noen studier konsekvenser på kort og midlertidig sikt for akademisk stress, noe som synes å bli redusert gjennom pandemien. Andre studier fant forskjeller på tvers av studentgrupper og disipliner. For eksempel synes første- og sisteårsstudenter og kvinnelige studenter å være mer påvirket av akademisk stress, i tillegg til studenter som er avhengig av infrastruktur og utstyr, for eksempel laboratorier.

Noen studier identifiserte også positive konsekvenser. Positive konsekvenser kan være knyttet til karakterinflasjon og mer tid til studier. Ikke-akademiske utfall omfattet mer autonomi og fleksibilitet i læring.

Arbeidsnotatet er et resultat av et større prosjekt som studerer pandemiens langtidskonsekvenser av Covid-19-pandemien i høyere utdanning.

«Long-term consequences of the Covid-19 pandemic on students and staff in higher education: A systematic mapping and literature review» (NIFU Arbeidsnotat 2025:9)

For mer informasjon, kontakt:
Sabine Wollscheid, forsker 1
sabine.wollscheid@nifu.no