NIFU skal forske på inkludering i skolefritidsordningen
Nesten fire av fem barn tilbringer 12-20 timer på skolefritidsordningen (SFO/AKS) ukentlig. Med støtte fra Norges forskningsråd skal NIFU forske på hvordan SFO kan brukes som arena for inkludering av barn, særlig de utsatte eller sårbare.
I de fleste statlige satsninger og utredning som retter seg mot skolen, er også SFO (også kalt Aktivitetsskolen (AKS) i Oslo), nevnt. Likevel viser forskning at SFO/AKS ofte blir oversett som arena for tverrfaglig samarbeid om barns fysiske, sosiale og faglige inkludering.
– For eksempel deltar kun fem prosent av helsesykepleiere i møter med SFO/AKS-ansatte. SFO/AKS har heller ikke nasjonale krav om pedagogisk eller helsefaglig kompetanse, eller norm for bemanning, forteller prosjektleder ved NIFU Cathrine Pedersen.
Dette er et samarbeidsprosjekt NIFU leder, der det deltar forskere fra NTNU Samfunnsforskning, Utdanningsetaten i Oslo kommune og Oppvekstsektor i Aurskog-Høland kommune.
– Kompetanse henger sammen med holdninger og kunnskap. Jo mer vi kompetanse vi skaffer oss på dette området, jo bedre er vi rustet til å tilrettelegge SFO/AKS-tilbudet, sier Mona Andersen, skolesjef i Aurskog-Høland kommune.
– Vi tenker at dette blir lærerikt og utviklende for oss. Økt kompetanse vil gi muligheter og trygghet i arbeidet med å skape en best mulig inkluderende SFO/AKS, forteller Andersen.
Utdanningsetaten i Oslo ser også frem til å samarbeidet.
– Prosjektet gir oss mulighet å styrke kunnskapsgrunnlaget innen et fagfelt med begrenset norsk og nordisk forskning. Gjennom å delta kan vi få økt kunnskap om SFO/AKS som inkluderingsarena, vurdere kompetansebehovet for å oppfylle nasjonale og lokale føringer og tilrettelegge for et godt SFO/AKS-tilbud, sier Frida Ridelius-Carey ved seksjon for pedagogisk kompetanseutvikling i Utdanningsetaten.
Prosjektet består av fem arbeidspakker (Ap):
- Ap1: Utvikle og teste tiltak for å styrke SFO/AKS-ansattes kompetanse i inkludering av sårbare barn.
- Ap2: Utforske barns egne opplevelser av inkludering i SFO/AKS, blant annet gjennom samtaler og et spesialutviklet kortspill.
- Ap3: Undersøke inkludering av barn med spesielle behov, sett fra barn, foreldre og ansattes perspektiv.
- Ap4: Kartlegge behov og omfang av samarbeid mellom SFO/AKS og helsetjenester som helsesykepleiere og PP-tjenesten.
- Ap5: Analysere effekter av gratis deltidsplasser i SFO/AKS og hvordan dette er relatert til variasjoner i SFO/AKS-tilbud, basert på nasjonale data og funn fra WP1–WP4.
For mer informasjon, kontakt:
Cathrine Pedersen, forsker 2
952 80 687
cathrine.pedersen@nifu.no