Risikerer å overvurdere viktigheten av publikasjonsantall

Når vitenskapelig ansatte ved norske universiteter blir spurt hva de tror de blir vurdert på når de søker fast stilling eller opprykk, kan det se ut til at de tror at antall publikasjoner teller mer enn det faktisk gjør.

Et nytt arbeidsnotat fra NIFU, basert på en spørreundersøkelse til vitenskapelig ansatte, belyser ulike erfaringer med og syn på hva som vektlegges – og bør vektlegges – i vurderinger av søknader om fast vitenskapelig stilling og opprykk ved norske universiteter.

Bakgrunnen for arbeidet er nasjonale og internasjonale initiativ for å endre hvordan akademiske karriereløp vurderes. I Norge fikk universiteter og høyskoler ny forskrift om kvalifikasjonskrav for ansettelse og opprykk i 2024, og institusjonene utarbeider «kompetansevurderingsmatriser» for akademiske karriereløp.

Surveyen viser blant annet at mange forventer at antall publikasjoner teller mye når de søker om fast stilling eller opprykk. Svar fra dem som har vurdert slike kandidater, tyder derimot på at kvalitet vektlegges mer enn kvantitet.

En stor andel av respondentene virker fornøyd med hvordan ulike kvalifikasjoner vektlegges ved ansettelser. Det er likevel en betydelig andel som mener at eksisterende ansettelsesprosesser ikke er godt egnet til å rekruttere nødvendig kompetanse.

Videre samsvarer ønskede endringer med de pågående initiativene for å forbedre vurderingen av akademiske karrierer: Mange respondenter ønsker å redusere betydningen av antall publikasjoner og siteringer, og øke vekten på for eksempel forskningskvalitet og undervisning. Samtidig er de fleste vitenskapelige ansatte ved norske universiteter i liten grad er kjent med de pågående initiativene.

Resultatene fra surveyen presenteres og diskuteres på et åpnet NIFU-seminar tirsdag 9. desember 2025.

Arbeidsnotatet er en del av NyEval-prosjektet hvor NIFU – i samarbeid med Universitets- og høgskolerådet, Forskerforbundet, Akademiet for yngre forskere og Stiftelsen Dam – følgeforsker reformer i forskningsvurdering. Spørreundersøken ble distribuert til vitenskapelig ansatte ved Norges 11 universiteter, og rapporten analyserer svar fra 4 439 ansatte.

Målet med undersøkelsen er å gi et kunnskapsgrunnlag for implementering av reformer som inkluderer perspektiver fra ulike grupper av vitenskapelig personale, fag og institusjoner.

«Academics’ views on changes in assessments for appointment and promotion: Results from a survey of Norwegian academics – Round 1» (NIFU Arbeidsnotat 2025:18)

For mer informasjon, kontakt:
Liv Langfeldt, forsker 1
liv.langfeldt@nifu.no