Skal forske på opplæring i demokratisk medborgerskap i fag- og yrkesopplæringen

NIFU har fått i oppdrag å undersøke hvordan yrkesfaglig utdanning i Norge bidrar til utvikling av «citizenship competences».
Det overordnede målet med studien er å utforske hvordan kompetanse i demokrati og medborgerskap utvikles og gjennomføres i fag- og yrkesopplæringen, både ut fra intensjoner på politisk nivå og i praksis ved skoler og i lærebedrifter.
Dagens politiske bilde gjør temaet svært relevant. Begreper som demokratisk beredskap og demokratiforståelse er høyt på agendaen hos myndighetene i mange europeiske land.
Prosjektet er initiert og finansiert av Det europeiske senteret for utvikling av yrkesrettet opplæring (Cedefop), og prosjektgruppen fra NIFU består av Eli Tronsmo, Rønnaug Haugland Lyckander og Runa Falck. Studien er en del av et større europeisk forskningsprosjekt der det skal samles inn data fra åtte land.
– Det innebærer at vi skal identifisere gode praksiser og utfordringer som grunnlag for politikkutforming og strategier innenfor fag- og yrkesopplæringen, forteller forsker ved NIFU, Eli Tronsmo.
Norges endelige bidrag er en landrapport som skal leveres i januar 2026. Denne vil blant annet bygge på intervjuer med lærere og elever ved videregående skoler og med lærlinger og veiledere i lærebedrifter, samt dokumentanalyse av læreplaner og andre relevante policydokumenter.
For mer informasjon, kontakt:
Eli Tronsmo, forsker 2
900 87 787
eli.tronsmo@nifu.no