Spørsmål til Skole-Norge: – Behov for støtte til arbeidet med folkehelse og livsmestring på tvers av fag

Skoleledere og skoleeiere fremhever særlig psykisk helse som et område der de har behov for støtte til undervisning i det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring.
NIFU har en rammeavtale for 2021-2025 med Utdanningsdirektoratet om å gjennomføre halvårlige spørreundersøkelser rettet mot skoler og skoleeiere. NIFU har siden 2009 gjennomført undersøkelsene, kjent som Utdanningsdirektoratets spørringer.
Temaene for de enkelte undersøkelsene avtales fra gang til gang, og skal dekke Utdanningsdirektoratets og skolenes kunnskapsbehov til enhver tid.
Denne undersøkelsen er den 34 i rekken. Hovedfunn fra spørringene:
- Mange skoleledere ved grunnskoler og videregående skoler svarer at skolen arbeider kontinuerlig med trygt og godt skolemiljø, og at dette innebærer arbeid knyttet til språkbruk og meningsforskjeller.
- Syv av ti skoleledere oppgir at de har utfordringer knyttet til elevers språkbruk. Blant typen ytringer som går igjen hos flest skoler, oppgir respondentene seksualisert og nedsettende språk tilknyttet kjønn, seksualitet og kjønnsidentitet, samt rasistisk og diskriminerende språk.
- Bortimot ni av ti skoleeiere på kommunalt nivå har en plan for kompetanseutvikling for lærere. Tre av fire har det for skoleledere.
- Samarbeidet mellom skole og SFO er særlig tett om overganger mellom skole og SFO, samt fra barnehage til skole. Nær ni av ti skoleledere rapporterer slikt samarbeid.
- De fleste kommuner tilbyr SFO i ferier. Innføringen av tolv timer gratis SFO har i liten grad påvirket dette. Blant dem som har gjort endringer, er det oftere snakk om reduksjon enn utvidelse av ferietilbudet.
- Samtlige fylkeskommuner som svarte på undersøkelsen, har svart at de har rutiner for å følge opp elever der man tidlig i opplæringsløpet erfarer at de trolig vil ha vanskeligheter med å få læreplass.
- Flertallet av skoleledere og skoleeiere rapporterer at de benytter seg av informasjon fra andre tilsynsrapporter i endringsarbeid på skolen/skolene.
«Spørsmål til Skole-Norge: Analyser og resultater fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse til skoler og skoleeiere våren 2025» (NIFU-rapport 2025:13)
For mer informasjon, kontakt:
Ørjan Arnevig Samuelsen, forsker 3
924 85 798
orjan.arnevig.samuelsen@nifu.no