Store variasjoner i ulike gruppers oppfatning og bruk av informasjon fra UDI 

NIFU legger frem rapporten på UDIs arrangement onsdag 20. august.

Enkelte typer skriftlig informasjon oppleves som komplekse og lite handlingsrettede, selv for søkere med relativt sterke ressurser.

På oppdrag fra Utlendingsdirektoratet (UDI) og i samarbeid med Universitetet i Innlandet har NIFU gjennomført en pilotstudie om søkeres opplevelse av Utlendingsdirektoratets skriftlige informasjon i familieinnvandringssaker.  

Formålet er å gi kunnskap om hvordan søkere fra utvalgte land (Afghanistan, Syria, Pakistan, India, Nepal, Vietnam og Filippinene), opplever skriftlig informasjon fra UDI i forbindelse med søknad om familieinnvandring.  

Resultatene viser at det er betydelige variasjoner i hvordan ulike grupper oppfatter og bruker informasjon fra UDI. Søkere med høyere utdanning, god digitalkompetanse, og lang botid i Norge oppgir færre utfordringer. Dette gjelder særlig deltakere fra India, Pakistan og Filippinene.  

Samtidig viser funnene at enkelte typer skriftlig informasjon, som vedtaksbrev, oppleves som komplekse og lite handlingsrettede, også for søkere med relativt sterke ressurser.  

Søkere med lavere utdanning, kortere botid og svakere språklig og digital kompetanse, særlig fra Afghanistan og Syria, rapporterer i større grad vansker med å forstå innhold og hvordan de skal gå videre i søknadsprosessen. 

Rapporten gir en rekke anbefalinger for å forbedre UDIs skriftlige kommunikasjon med brukere. Studien viser særlig behov for å forenkle språket og strukturen i vedtaksbrev og gjøre informasjonen mer handlingsrettet og tilgjengelig, for eksempel gjennom bruk av punktlister, forklaringsbokser og visuelle elementer. 

«Forståelse og bruk av UDIs skriftlige kommunikasjon: En pilotstudie om søkernes erfaringer» (NIFU-rapport 2025:10) 

For mer informasjon, kontakt: 
Hajra Tahir, forsker 2
451 27 506  
hajra.tahir@nifu.no