Ny artikkel: Yrkesfaglig utdanning som «det risikable valget»
Hvorfor velger så få elever med innvandrerbakgrunn yrkesfaglige retninger i videregående opplæring, til tross for at det ofte gir gode overganger til arbeidsmarkedet?
En ny artikkel av NIFU-forsker Marianne Takvam Kindt viser at både elever med og uten innvandrerbakgrunn deler den samme fortellingen om yrkesfag som «det risikable» valget, men det virker som de bruker fortellingen til ulike formål.
Yrkesfaglig utdanning regnes gjerne som en sikker vei til sysselsetting, men likevel har elever med innvandrerbakgrunn en tendens til å unngå yrkesfaglige utdanningsprogram. Tidligere forskning har ikke forstått hvorfor barn av innvandrere, som verken er høyt presterende eller frafallende på skolen, ser ut til å unngå å velge yrkesfaglige utdanningsprogram.
Basert på et longitudinelt kvalitativt datasett bestående av elevtekster og repeterende individuelle intervjuer, undersøker denne studien hvordan elever både med og uten innvandrerbakgrunn snakker om og forstår sitt eget valg av videregående program.
Studien viser at elevene med innvandrerbakgrunn trekker på en felles fortelling der yrkesfaglig utdanning fremstår som det «risikable valget» – den er enkel, endimensjonal og begrensende for fremtidige muligheter, mens studieforberedende utdanningsløp er mer krevende, og byr på flere muligheter. Å ha større valgfrihet etter fullført studieløp blir sett på som tryggere, siden man da ikke trenger å være redd for å velge «feil» videregående utdanning. Det blir viktigere for elevene å unngå å velge feil, enn å velge riktig.
Selv om alle elevene – uansett bakgrunn – trekker på den samme fortellingen om utdanningsvalg, argumenterer studien for at narrativet om yrkesfag som «det risikable valget» gir ungdom et språk for å forklare valgene sine på en sosialt akseptabel måte. For elever med innvandrerbakgrunn brukes det til å vise at de følger de legitime kulturelle kodene; de er ambisiøse og orientert mot akademiske løp – samtidig som de unngår stereotypien om å være «overdrevent ambisiøse» ved å velge det trygge.
For elever med norskfødte foreldre kan fortellingen legitimere et friår. Ved å fremstille yrkesfag som «låst» og akademisk som «åpent». kan de si: «Jeg venter for å velge riktig» – og det blir sett som ansvarlig, ikke som latskap. Dermed får den samme fortellingen ulike strategiske funksjoner i ulike kulturelle kontekster.
Studien kan leses her: Vocational education as the “risky choice”: narratives of educational choice among students with immigrant background: British Journal of Sociology of Education
For mer informasjon, kontakt
Marianne Takvam Kindt
Forsker 1
470 79 487
marianne.takvam.kindt@nifu.no