Stephan Daus
Forsker 2
Særlig kompetanse
- Internasjonale storskalaundersøkelser
- Flernivåregresjon
- Elevers muligheter for læring
- Testers undervisningssensitivitet
Bakgrunn / utdanning
- 2014-2018: Stipendiat, Centre for Educational Measurement (CEMO), Universitetet i Oslo
- 2013-2014: Master i Social Statistics and Research Methods, University of Manchester
- 2011-2012: Master i International Development and Humanitarian Emergencies, London School of Economics and Political Science (LSE)
- 2007-2010: Bachelor i arabisk, Universitetet i Bergen
faglige interesser
- Kvantitative forskningsmetoder
- Psykometri, item responsteori, latente variabler, og strukturell ligningsmodellering
- Naturfag
- Digitalisering
pågående prosjekter
- Evaluering av norm for lærertetthet
- Evaluering av Nasjonal strategi for realfag i barnehagen og grunnopplæringen (2015-2019)
- Rapporter og notater
- Vitenskapelige publikasjoner
- Annen formidling
- Daus, Stephan; Markussen, Eifred; (2020) Stianalyser til NIFU-rapport 2020:2. Utrykt vedlegg til rapporten Fra 16 til 30. Om utdanning, jobb og inntekt for 9341 unge fra Østlandet, 14 år etter at de gikk ut av tiende klasse i 2002. (103). Arbeidsnotat. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
- Elken, Mari; Daus, Stephan; Gunnes, Hebe; Lyby, Lars; Frølich, Nicoline; Røsdal, Trude; (2020) En forskningsbasert følgeevaluering av Høgskulen på Vestlandet : Sluttrapport. (243). Rapport. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
- Markussen, Eifred; Daus, Stephan; Hovdhaugen, Elisabeth; (2020) Fra 16 til 30 : Om utdanning, jobb og inntekt for 9341 unge fra Østlandet, 14 år etter at de gikk ut av tiende klasse i 2002. (161). Rapport. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
- Daus, Stephan; Fevolden, Arne Martin; Østby, Mona Nedberg; Mark, Michael Spjelkavik; (2019) Indikatorer for digital deltakelse og kompetanse i den voksne befolkningen : Vurderinger av rammeverk, eksisterende datakilder og nye indikatorer. (52). Arbeidsnotat. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
- Daus, Stephan; Aamodt, Per O; Tømte, Cathrine Edelhard; (2019) Profesjonsfaglig digital kompetanse i lærerutdanningene : Undersøkelse av tilstand, holdninger og ferdigheter ved fem grunnskolelærerutdanninger. (82). Rapport. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
- Sandsør, Astrid Marie Jorde; Daus, Stephan; Pedersen, Cathrine; Reiling, Rune Borgan; Salvanes, Kari Vea; Skålholt, Asgeir; Vennerød-Diesen, Frida Felicia; (2019) Evaluering av norm for lærertetthet : NIFUs løsningsbeskrivelse for evaluering av norm for lærertetthet. (43). Arbeidsnotat. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
- Rogde, Kristin; Daus, Stephan; Pedersen, Cathrine; Vaagland, Karin; Federici, Roger Andre; (2019) Spørsmål til Skole-Norge : Analyser og resultater fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse til skoler og skoleeiere våren 2019. (125). Rapport. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.