Barnehagelærere svært motiverte for å ta videreutdanning

Foto: AdobeStock

Kvaliteten på tilbudet oppleves som god, med unntak av opplæringen i bruk av digitale ressurser.

Det viser en rapport skrevet av NIFU på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Her presenteres resultater fra en spørreundersøkelse rettet mot barnehagelærere som har tatt videreutdanning. Hensikten har vært å undersøke barnehagelærernes opplevelse av kvalitet og utbytte av den videreutdanningen de har tatt.

Rapportens hovedfunn:

  • Hele syv av ti gir uttrykk for at de i svært stor grad var motivert for deltakelse i videreutdanningstilbudet for barnehagelærere.
  • De fleste deltakerne gir uttrykk for at de ble involvert i å legge en plan for hvordan det skulle tilrettelegges for videreutdanningen, og også for at deres ønsker til hvordan tilretteleggingsmidlene skulle disponeres ble hørt.
  • Så godt som samtlige av deltakerne gir uttrykk for at videreutdanningen har vært relevant for arbeidet i barnehagen, og nesten like mange oppgir at de har forstått hvordan de skal bruke det de har lært i arbeidet. 
  • Majoriteten av deltakerne gir uttrykk for at forelesninger har vært svært viktige for læringsutbyttet, fulgt av pensum og samlinger som sentrale aktiviteter.
  • Flertallet av deltakerne i årets undersøkelse gikk på studier som enten ikke var nettbaserte eller delvis nettbaserte.
  • I årets undersøkelse har vi også valgt å sammenlikne svarene fra deltakere i videreutdanningstilbudet for barnehagelærere med deltakere i videreutdanningstilbudet for lærere som oppgir at de underviser på barnetrinnet. Vi finner at begge grupper er svært motiverte for å ta videreutdanning, men at en høyere andel blant barnehagelærerne gir uttrykk for at de i svært stor grad var motiverte.

«Deltakerundersøkelsen for barnehagelærere 2023» (NIFU-rapport 2023:20)

For mer informasjon, kontakt: 
Ann Cecilie Bergene, forsker 1 
932 62 535 
ann.cecilie.bergene@nifu.no