Barnehageledere: Høy motivasjon for å ta videreutdanning

Foto: AdobeStock

Barnehagelederne er motiverte og opplever at videreutdanningen har høy relevans for eget arbeid. Samtidig melder de at det er krevende å kombinere studiet med arbeid.

Det viser en ny NIFU-rapport skrevet på oppdrag for Utdanningsdirektoratet, med resultater fra en undersøkelse rettet mot barnehageledere som har tatt videreutdanning.

Rapporten gjør rede for opplevelser av studiet, tilrettelegging for å studere og hvilket utbytte de sitter igjen med. Den berører i tillegg hvordan deltakerne jobber med å oversette den teoretiske kunnskapen fra studiene til praksis, og hvilken kultur det er for kunnskapsdeling i barnehagene hvor de jobber.

Rapportens hovedfunn:

  • Relevant. Nærmest alle deltakerne gir uttrykk for at studiene i stor grad har vært relevant for arbeidet i barnehagen.
  • Kombinert teori og praksis. Rundt åtte av ti mener at utdanningen i stor eller svært stor grad har klart å kombinere teori og praksis på en god måte.
  • Krevende ved siden av jobb. Tre av fire opplevde det som krevende eller svært krevende å kombinere studiet med arbeid, og over halvparten av deltakerne svarte at de i liten eller svært liten grad ble avlastet fra arbeidet.
  • Høy motivasjon. Selv om det er krevende å kombinere jobb med studier, oppgir ni av ti deltakere  i stor grad å ha være motivert for videreutdanning.
  • Manglende interesse? Rundt tre av fire barnehageledere gir uttrykk for at barnehageeier prioriterer lederutdanning. På den andre siden kjenner en relativt høy andel seg ikke igjen i utsagnet at barnehageeier har vist interesse for den nyervervede kompetansen fra lederutdanningen.
  • Samarbeid. Når det gjelder læringsaktiviteter og arbeid med studiene oppgir nesten alle at de har lest pensumlitteratur, vært på forelesninger og drevet erfaringsutveksling med medstudenter. Seks av ti oppgir også at de har samarbeidet med andre på utdanningen mellom samlingene.

«Deltakerundersøkelsen for barnehageledere 2022: Resultater fra en spørreundersøkelse til deltakere på styrerutdanningen» (NIFU-rapport 2023:7)

For mer informasjon, kontakt:
Ann Cecilie Bergen, prosjektleder
(+47) 932 62 535
ann.cecilie.bergene@nifu.no